Diverse Høy og skarp diskant, trenger tips.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lacerta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    28
    Som jeg tidligere nevnte...du har et KJEMPESETT der, lacerta!! DET GJELDER BARE Å FINNE OVERSETTERNE!Mine tips foreligger i høyttalertråden din!! BRUK BIWIRINGSKABEL DERSOM HØYTTALERA DINE HAR TO TERMINALSETT!!
    Det er to terminalsett, og jeg har koblet opp med to kabelsett per høytaler. Har ikke brukt noen spesiell biwiringskabel, men kun to sett høyttalerkabler per høyttaler... (litt tumlete formulert....)
    Har du prøvd å koble opp med kun ett sett kabler, og bruke bøylene til å koble sammen høyttalerterminalene med isteden?

    Å bi-wire kan faktisk skape problemer for forsterkeren, da den visstnok kan "se" to forskjellige impedanser. Dette i følge en pensjonert, norsk forsterkerkonstruktør leste jeg i et blad en gang.
    Har ikke testet ut dette enda, jeg fikk tips om det tidligere i tråden. Til nå har jeg kun kjørt bi-wire, men jeg skal prøve kun ett sett kabel og benytte bøyler (evnt. bytte bøyler med kort kabel).
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    Kan du biampe, er det bedre, men et ordentlig bicableoppsett gir ofte enda bedre fysisk adskillelse av signalene enn en biwireløsning...det gjelder bare å gjøre det riktig
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.146
    Antall liker
    61.459
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er neppe ett problem man løser med kabler. (Høy og skarp diskant.)

    Jeg hører forskjell på kabler, men det er snakk om "finishing touch" på den endelige lyden man får fra anlegget.

    Her på på hfs er det en del folk som er bemerkelseverdig opptatt av kabler. (Vrir flest mulige tråder over mot kabeltematikk)

    Hvilke høyttalere man bruker gjør faktisk større forskjell enn hvilke høytalerkabler man bruker.
    Tro det ,-eller ei.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Dette er neppe ett problem man løser med kabler. (Høy og skarp diskant.)

    Jeg hører forskjell på kabler, men det er snakk om "finishing touch" på den endelige lyden man får fra anlegget.

    Her på på hfs er det en del folk som er bemerkelseverdig opptatt av kabler. (Vrir flest mulige tråder over mot kabeltematikk)

    Hvilke høyttalere man bruker gjør faktisk større forskjell enn hvilke høytalerkabler man bruker.
    Tro det ,-eller ei.
    Hvis dette er myntet på innlegget mitt, så var ikke poenget med å prøve single-wiring annet enn at det kan være med på å gi forsterkeren bedre arbeidsforhold, og at bi-wiring kan være med på å gi forsterkeren problemer som muligens kan skape forvrenging, sånn jeg har forstått det.

    Kjører man bi-wiring blir vel dette nesten som å drive to høyttalere med samme forsterkerkanalen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.158
    Antall liker
    36.729
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Igjen, de forskjellene finnes nok, men er veldig små. Elektrisk blir det bortimot ett fett om lavpass- og høypassdelen av delefilteret er forbundet inni høyttaleren, utenpå høyttaleren med skinner eller kabelbiter, eller på forsterkerterminalene med dobbelt sett kabler. De er uansett parallellkoblet til samme forsterker, bare med noen ørsmå forskjeller i seriemotstand. Hvis man ikke tror meg, kan man åpne delefilteret og se hvilke komponentverdier og ledningstykkelser som finnes der inne, og sammenligne det med seriemotstanden i de skinnene eller kabelstumpene. Forskjellen mellom de løsningene som diskuteres er mindre enn toleransen i motstandene i delefilteret. Et blindspor.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Igjen, de forskjellene finnes nok, men er veldig små. Elektrisk blir det bortimot ett fett om lavpass- og høypassdelen av delefilteret er forbundet inni høyttaleren, utenpå høyttaleren med skinner eller kabelbiter, eller på forsterkerterminalene med dobbelt sett kabler. De er uansett parallellkoblet til samme forsterker, bare med noen ørsmå forskjeller i seriemotstand. Hvis man ikke tror meg, kan man åpne delefilteret og se hvilke komponentverdier og ledningstykkelser som finnes der inne, og sammenligne det med seriemotstanden i de skinnene eller kabelstumpene. Forskjellen mellom de løsningene som diskuteres er mindre enn toleransen i motstandene i delefilteret. Et blindspor.
    Mulig du har rett, men det kan være verdt et forsøk når det allikevel ikke koster noe særlig å koble opp med ett sett kabler kontra to. For meg virker det iallfall plausibelt at forskjellige laster med varierende impedanse utfra varierende frekvens og amplitude kan gjøre mer ugagn enn hvis man legger de sammen og får en last isteden. Du kan sikkert mye om lydgjengivelse og er flink til å regne og sånn, men jeg har nok litt mer tiltro til Leif Ernstsen som visstnok kom med dette utsagnet i sin tid. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.158
    Antall liker
    36.729
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Prøv gjerne, men de lastene blir uansett koblet i parallell og "lagt sammen" fra forsterkerens synsvinkel. Elektrisk sett er det nokså uinteressant om parallellkoblingen skjer på forsterkerterminalene, på høyttalerterminalene, eller inne i delefilteret. Det eneste du oppnår med biwiring er å endre det totale tverrsnittet, men størstedelen av strømtrekket (i bassen) går uansett bare gjennom den ene av de to ledningene og ser samme tverrsnitt som før.

    Hvis man bruker helt ulike kabler på bass og diskant vil de komme i serie med hver sin del av delefilteret. Det kan endre litt på delefrekvens og flankesteilhet i delefilteret, kanskje såpass mye at det blir hørbare forskjeller i en eller annen retning. Det kanskje ikke spesielt smart å "justere" delefilteret på den måten, men det er noe annet enn at det skaper trøbbel for forsterkeren.

    Hvis du skal unngå den parallellkoblingen på samme forsterkerutgang, må du bruke to forsterkere. Da vil det være et skille mellom dem. Les gjerne linken om biamping litt lenger oppe. Personlig bruker jeg tre separate effektforsterkere pr side med aktiv (digital) deling foran.

    Det kunne forresten vært interessant å hørt mer om i hvilken sammenheng Leif Erntsen skulle ha sagt noe slikt. Finnes det på trykk? Har du en link?
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Prøv gjerne, men de lastene blir uansett koblet i parallell og "lagt sammen" fra forsterkerens synsvinkel. Elektrisk sett er det nokså uinteressant om parallellkoblingen skjer på forsterkerterminalene, på høyttalerterminalene, eller inne i delefilteret. Det eneste du oppnår med biwiring er å endre det totale tverrsnittet, men størstedelen av strømtrekket (i bassen) går uansett bare gjennom den ene av de to ledningene og ser samme tverrsnitt som før. Hvis man bruker helt ulike kabler på bass og diskant vil de komme i serie med hver sin del av delefilteret. Det kan endre litt på delefrekvens og flankesteilhet i delefilteret, kanskje såpass mye at det blir hørbare forskjeller i en eller annen retning. Det kanskje ikke spesielt smart å "justere" delefilteret på den måten, men det er noe annet enn at det skaper trøbbel for forsterkeren.

    Hvis du skal unngå den parallellkoblingen på samme forsterkerutgang, må du bruke to forsterkere. Da vil det være et skille mellom dem. Les gjerne linken om biamping litt lenger oppe. Personlig bruker jeg tre separate effektforsterkere pr side med aktiv (digital) deling foran.

    Det kunne forresten vært interessant å hørt mer om i hvilken sammenheng Leif Erntsen skulle ha sagt noe slikt. Finnes det på trykk? Har du en link?
    Det stod på trykk i Audio/Video for mange år siden, if my memory serves me right. Såpass lenge siden at jeg ikke husker om det var i forbindelse med en forsterkertest, eller bare generellt om tweaks og kabler. Det ble iallfall gjenfortalt av artikkelforfatteren som at Ernstsen advarte mot å bruke bi-wiring, nettopp av nevnte av årsaker. Så annenhånds informasjon løselig gjenfortalt etter hukommelsen til tredjepart er det jeg kan tilby av kildehenvisning her. Mulig jeg burde ta forbehold om riktigheten av det jeg sier, men det er iallfall sånn jeg husker det. Hvis jeg husker feil, så er det jo bare bra om jeg får korrigert det jeg trodde jeg visste om akkurat dette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn