Høyere volum fra høyre høyttaler? Noen som veit?

Veeegard

Medlem
Ble medlem
24.09.2007
Antall liker
0
Heisann!

Jeg påstår hardnakket at det er høyere volum fra min høyre høyttaler enn fra den venstre. Stereoperspektivet blir jo helt merkelig der jeg sitter og hører mye mer fra høyre høyttaler i forhold til fra venstre.

Noen som veit hvorfor?

Har en nad m3 og xtz 99.25 høyttalere.
Proson ht-kabler, xindak ac-03 fra squeezebox til forsterker, og lakriskabler fra pre out til main in(jeg trenger forresten en slik bro til å ha der, hvor får jeg tak i det?).

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.532
For å eliminere at dette skyldes høyttalere så bør du forsøke å bytte plass på dem. Hvis det ligger i høyttalerne kan det være feil i delefilteret.

Forøvrig så er det gjerne to ting som spiller inn: Avstand og romforsterkning.

Hvis avstanden er litt kortere til den ene høyttaleren så vil den dominere stereoperspektivet kraftig.

Manglende symmetri i oppsettet kan gi skjev romforsterkning som betoner den ene høyttaleren framfor den andre.

Veeegard

Medlem
Ble medlem
24.09.2007
Antall liker
0
Takker for svar!

Dette er jeg fullt klar over, men høyttalerenes plassering skal ikke ha noe å si siden dem står likt i forhold til lytteposisjon.
Jeg har som du sier allerede prøvd å bytte om terminalene, og da spilte det høyere fra venstre siden. Så konklusjonen må vel vere at høyre terminalen gir ut mere krefter enn venstre? Selv om det ikke høres noe logisk ut. Så da er det i alle fall ikke høyttalerene eller høyttalerkablene slik jeg ser det.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Med andre ord balansekontrollen som ikke er midtstilt.
Er dette en spøk?

Veeegard

Medlem
Ble medlem
24.09.2007
Antall liker
0
Balansekontrollen er selvsagt midtstilt, og nei det er ikke en spøk.
Det er forresten spesielt hørbart ved høyere volum.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

For en del år siden hadde jeg på hjemlån en DP A1 fra en bekjent av meg. Han var da forhandler av DP, og han hadde ønske om å selge A1 til meg. Derfor ville jeg først teste ut A1. Ett av problemene som jeg satte fingeren på, var en skjevhet i lydbildet. Denne skjevheten forsvant ved bruk av andre forsterkere. Etter at eieren av forsterkeren hadde fått den tilbake med tilhørende kommentarer fra meg, tok han selv kontakt med konstruktøren, Leif Ernsten. Han fikk da beskjed om å åpne opp A1 og justere forsterkningen på den ene kanalen på forsterkeren. Da ble problemet løst.

Kan det være at en av kanalene på forsterkeren din er for høyt eller for lavt justert i forhold til den andre kanalen?

Forøvrig hører det med til historien at jeg valgte Burmester fremfor DP A1.

mvh
Veeegard skrev:
Heisann!

Jeg påstår hardnakket at det er høyere volum fra min høyre høyttaler enn fra den venstre. Stereoperspektivet blir jo helt merkelig der jeg sitter og hører mye mer fra høyre høyttaler i forhold til fra venstre.

Noen som veit hvorfor?

Har en nad m3 og xtz 99.25 høyttalere.
Proson ht-kabler, xindak ac-03 fra squeezebox til forsterker, og lakriskabler fra pre out til main in(jeg trenger forresten en slik bro til å ha der, hvor får jeg tak i det?).

Veeegard

Medlem
Ble medlem
24.09.2007
Antall liker
0
Endelig ett svar jeg "var på leting etter".

Jeg har nå prøvd med andre høyttalere, skiftet mellom a-b terminaler, mellom pre out1 og pre out2 uten videre resultat.
Så kanskje dette er problemet, finst det noen måte å finne ut dette på?
Måle effekten på terminalene for eksempel?
Jeg er forresten en idiot på multimeter, men regner med kanskje det kan brukest? ;D

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Hvis du kan laste ned en test-tone fra internett, kan du bruke den når du måler på utgangen av forsterkeren. Det er viktig at dette er et en-tone(kun en frekvens) test-spor. Spill dette test-sporet, og mål spenningen over utgangen på hver kanal. Du skal da måle eksakt den samme spenningen på begge kanaler, hvis ikke, da er problemet internt i forsterkeren.

Hilsen
Endre
Veeegard skrev:

Jeg har nå prøvd med andre høyttalere, skiftet mellom a-b terminaler, mellom pre out1 og pre out2 uten videre resultat.
Jeg er forresten en idiot på multimeter, men regner med kanskje det kan brukest? ;D

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Test-toner kan du laste ned her : http://www.diffusor.com/Toner/forsta.htm

Bruk multimeteret ditt når du måler utgangsspenningen på forsterkeren.

Hilsen
Endre
Veeegard skrev:

Veeegard

Medlem
Ble medlem
24.09.2007
Antall liker
0
Kunne du gitt meg en eksakt og veldig nøyaktig demonstrasjon på hvordan dette skal gjøres?
Er temmelig grønnsak på slikt må jeg ærlig innrømme.

Forresten prøvde jeg skru volumet noe opp nå, og fra +1,5 til +2 så skjedde det drastiske ting fra venstrehøyttaler. Så det virker som den henger eller hva jeg skal si?
Vet ikke om dette har noe å si men?

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Last ned en test-tone, f.eks 80Hz.
Spill den via din CD-spiller.
Sett opp multimeteret ditt til å måle vekslespenning. (AC-spenning)
Mål så mellom høyttaler-terminalene på den ene kanalen på forsterkerene din. (Mellom pluss og minus)
Noter ned måle-resultatet.
Gjenta så det samme på den andre kanalen.

Får du samme måle-resultat på begge kanalene, da er forsterkeren OK. Har du forskjellig resultat mellom de to kanalene på forsterkeren din, da er den ene kanalen ikke riktig justert i forhold til den andre kanalen.

Hilsen
Endre
Veeegard skrev:
Kunne du gitt meg en eksakt og veldig nøyaktig demonstrasjon på hvordan dette skal gjøres?
Er temmelig grønnsak på slikt må jeg ærlig innrømme.

Forresten prøvde jeg skru volumet noe opp nå, og fra +1,5 til +2 så skjedde det drastiske ting fra venstrehøyttaler. Så det virker som den henger eller hva jeg skal si?
Vet ikke om dette har noe å si men?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.532
Veeegard skrev:
Med demonstrasjon mente jeg vel egentlig forklaring ;D
Ta en telefon til Leif Ernstsen. Hvis du har A1 så får du et seriøst svar. Det kommer du ikke til å angre på. Det er en spesiell opplevelse å snakke med den mannen. Ikke på godt og vondt. På godt og fascinerende. Og gjerne litt lærerikt også.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Bx skrev:
Veeegard skrev:
Med demonstrasjon mente jeg vel egentlig forklaring ;D
Ta en telefon til Leif Ernstsen. Hvis du har A1 så får du et seriøst svar. Det kommer du ikke til å angre på. Det er en spesiell opplevelse å snakke med den mannen. Ikke på godt og vondt. På godt og fascinerende. Og gjerne litt lærerikt også.
Det er ikke snakk om A1, men en NAD M3.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
275
Hei,
Hvis jeg oppfatter deg riktig har du allerede eliminert høytalerne og høytalerkablene. Da står forsterker, squeezebox og selvfølgelig kabler igjen som mulige feilkilder.
Begynn med å bytte rundt venstre og høyre inngangsplugg inn til forsterkeren. Hvis feilen nå skifter side ligger problemet i squeezeboxen eller i kablingen, forblir feilen i samme høytaler skyldes problemet forsterkeren.
Glem all bruk av måleinstrumenter, du har ikke bruk for det her.. :) (Ihvertfall ikke foreløpig.)
Lykke til.

Veeegard

Medlem
Ble medlem
24.09.2007
Antall liker
0
Prøvde det du sa, og høyre høyttaler spiller fortsatt høyere.
Så da ligger vel problemet i forsterkeren?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Om du har byttet om L og R fra squeezen din, og også testet med ombytte av utgangene, har du eliminert høyttalerne og lydkilden. Hvis du har testet med å bytte om på kablene (inkludert signalkablene), er disse også eliminert som feilkilde, og da er vel forsterkeren siste mulighet...

Har du testet noen av de andre inngangene på forsterkeren?

Jeg opplevde en gang et lignende problem, og feilen ble da lokalisert til opampen i forforsterkerens utgangstrinn.

PS: Jeg anbefaler deg å bruke en egnet signalkabel (type kort!), i stedet for broen du etterlyser. ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.116
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hvis du er grønn på måleteknikk (bruk av multimeter ;)) og kanskje ikke har et egnet instrument, bør du skaffe hjelp fra en som har og kan.
Hvor mye feil må det være mellom kanalene i et 2-kanal anlegg før "gullører" hører det?
Hvor mye må en faktisk regne med å "tåle" i ubalanse?

Topp Bunn