Diverse Høyere volum og mindre trøkk enn før

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Høyttalerne jeg har er XTZ Divine 100.49, effektforsterker er DP 6000H, Pre er DP C1B(S), DAC er Auralic Vega, volum på kontrollen går til 99 (har testet det ufrivillig uten at noe tok kvelden)

Har i senere tid fått MinidDSP SHD og fått det kalibrert profft. Hadde tidligere inne på prøve DSPeaker Anti-Mode 2.0, og husker den forskjellen når jeg prøvde den var stor. Det var dag og natt. Men etter jeg fikk MiniDSPen så er jeg usikker på om jeg føler det er samme wow effekten. Det er en helt annen ro og bass i lydbildet en uten den så det er jo +.

Noe jeg synes er merkelig er at jeg må skru opp veldig høyt volum, til vanlig så har jeg 60-65, drar jeg på en lørdagskveld, så har jeg opplevd clip (effekt forsterker som kutter) noe den aldri har gjort før. Og merker heller ikke noe på lyden at det begynner og skurre eller noe som helst. Savner litt det trøkket og volumet som jeg hadde før uten MiniDSP og litt det gamle forsterkeroppettet jeg hadde (men det kan vel like så godt være rommet som gjorde det og får alt jeg vet. Var annet rom og annen elektronikk. Hegel P30, 2 stk. Bryston 4b NPB effektforsterkere.

Har jeg f.eks for lite effekt? Bør jeg ha gjort noen endringer i oppsettet? Trenger jeg bare en ny kalibrering for og bli fornøyd? Har en Arendal 1723 subwoofer 3, som jeg kjøpte på likt, og har heller ikke tenkt at jeg har en såpass stor sub stående. Uten at du overdriver volum på sub. Har per dags dato, justert opp gain på sub, og fjernet sikringer så jeg har +3db på mellomtone og bass, det e har hjulpet litt på trøkket.

Mvh.
Jarle
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.212
Antall liker
37.493
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Høres ut som du bør snakke med den proffe som har kalibrert MiniDSP'n hos deg. Spørs om det ikke er gjort noe feil. Det er ikke sikkert du får mer trøkk ved å kjøre kalibrering med MiniDSP. Ryddig lyd behøver absolutt ikke bety mer trøkk. Skurring i anlegget -og klipping bør ikke forekomme. Har du betalt for å få systemet i gang så hadde jeg nok henvendt meg til personene igjen.
 

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Høres ut som du bør snakke med den proffe som har kalibrert MiniDSP'n hos deg. Spørs om det ikke er gjort noe feil. Det er ikke sikkert du får mer trøkk ved å kjøre kalibrering med MiniDSP. Ryddig lyd behøver absolutt ikke bety mer trøkk. Skurring i anlegget -og klipping bør ikke forekomme. Har du betalt for å få systemet i gang så hadde jeg nok henvendt meg til personene igjen.
Takk, får høre med han 😊👍🏻
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.591
Antall liker
9.931
Torget vurderinger
2
Mindre trøkk kan være mindre heving av bassen enn før.. En REW måling vil avsløre slikt
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.066
Antall liker
4.108
Sted
Tårnåsen
Mindre trøkk kan være mindre heving av bassen enn før.. En REW måling vil avsløre slikt
Jepp to målinger: en med REW med Dirac i bypass og en med Dirac på uten at du rører noe annet. Det vil kanskje fortelle en del.
Og selvfølgelig må du sørge for at miniDSP ikke "bånner" på digitalt headroom, både på input (hvis du bruker analoge kilder) og output. Det kan du vel sjekke via USB-softwaren antar jeg, i hvert fall kan jeg det på min miniDSP-dings.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
814
Antall liker
1.015
Om du får PA6000H til å klippe, så vil jeg nesten tro at signalet klipper ut av preampen. Det skal jo litt til å få PA6000H til og klippe. Jeg har klart det, men da var volumet skyhøyt og lasten svært lavimpedant.
 

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Om du får PA6000H til å klippe, så vil jeg nesten tro at signalet klipper ut av preampen. Det skal jo litt til å få PA6000H til og klippe. Jeg har klart det, men da var volumet skyhøyt og lasten svært lavimpedant.
Har kun klart å få den til og klippe etter kalibrering. Aldri før. Men selvfølgelig har jo volumet vært høyt.

Når du sier at signalet klipper ut av pre. Hva mener du da? Og hvordan kan jeg få orden på det evt?
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.066
Antall liker
4.108
Sted
Tårnåsen
Når du sier at signalet klipper ut av pre. Hva mener du da? Og hvordan kan jeg få orden på det evt?
Gå inn i programvaren via USB og sjekk i hvert fall nivået på input og output i SHD mens du spiller musikk på litt forskjellige nivåer. Hvis Dirac har forsøkt å korrigere en veldig dyp dipp kan det forklare saken og da vil du se det på output-nivået. Hvis du spiller med for høyt inputnivå (analogt) vil du se det og. Begge deler kan medføre ganske hard klipping... Har ikke SHD selv men antar at programvaren ikke er så forskjellig fra andre miniDSP-dingser med Dirac.

PS: Hvis du bruker Auralic Vega's output inn i SHD så kan det gå litt galt (men du kobler dem motsatt antar jeg). Uansett, fra Stereophile målinger:
The maximum output voltage was the same from both balanced and unbalanced outputs, at 4.37V, this 6.8dB higher than the CD standard's 2.0V.
SHD har maks 2V fra RCA og 4V fra XLR på analoge inputs... Så hvis du har Vega FØR SHD må du ta ned volumet på DAC'en med minst 6dB hvis du bruker RCA.
Egentlig hadde det vært nyttig om du forklarte hvordan du har koblet tingene for det har litt betydning.. :)
 
Sist redigert:
Topp Bunn