Høyfrekvent støy fra høyttalere når antennekabel til tv er plugget i antenneuttaket?!

Screamingeagle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
119
Antall liker
49
Sted
Nesodden
Det oppstår en høyfrekvent støy (10khz ++) fra mitt anlegg når antennekabel til tv er koblet i uttaket. Kabelen er ikke i fysisk kontakt med anlegget eller kabler tilhørende anlegget, men Get-boksen står i samme rack som resten av komponentene. Hvis jeg øker volumet på forforsterkeren øker støyen. Hvis jeg drar ut antennekabelen forsvinner støyen. Selve antennekabelen er standard, mens resten av kablene mine er av god kvalitet(Van Den Hul, Tara Labs, QED, Monster). Alt av Hifi er på egen strømkurs. Forsterkersetter er Musical Innovation MI 6 og 7 mens høyttalerene er Focal Electra 926

Hvordan i huleste kommer denne støyen seg inn i systemet?
Vil en løsning være å kjøpe en antennekabel av god kvalitet?
 
Sist redigert:

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
152
Antall liker
90
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Kanskje du kan prøve et Ferrit støyfilter på antennekabelen og eller signal/høyttalerkabler? Ganske billige saker.
 

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Innlegg
152
Antall liker
47
Bruker du galvanisk skille på antennekabelen?
Hvis ja - prøv å ta den av. Har selv hatt problemer med støy fra en slik. Kjøpte en annen fabrikant og støy forsvant.
Hvis nei - kjøp en og prøv
 

Screamingeagle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
119
Antall liker
49
Sted
Nesodden
Bruker du galvanisk skille på antennekabelen?
Hvis ja - prøv å ta den av. Har selv hatt problemer med støy fra en slik. Kjøpte en annen fabrikant og støy forsvant.
Hvis nei - kjøp en og prøv
Galvanisk skille; hvordan ser/vet jeg det?
 

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.215
Antall liker
2.316
Galvanisk skille, ja det må du absolutt prøve! Koster nesten ikke noe hos dynabel.no, for å nevne en kurant kilde.
En ting du kanskje kan prøve allerede i dag er å bryte din ordinære jordforbindelse mens du lar antennekontakten stå i. Hvis støyen da forsvinner, har du en sikker identifisering av problemet. Antennen er jordet, og flere jordforbindelser blir antagelig bare ball. Det galvaniske skillet bryter antennejord.
En annen god ide er å kjøpe dobbelskjermet antennekabel med ferritt i hver ende. Koster ikke all verden det heller, men er alene neppe nok til å stoppe det kraftige støyproblemet ditt.
Et tweak som er obligatorisk og helt gratis er å rydde opp i kabelhaugen bak anlegget. Antennekabler, signalkabler, strømkabler og høyttalerkabler skal ALDRI ligge sammenrotet med hverandre! Apparatene bør heller ikke plasseres for tett, og hvor godt er egentlig denne TV-boksen skjermet? Det er jo ikke akkurat elektronikk i samme pris- og ambisjonsklasse som ditt øvrige utstyr...
Du har vel ikke uskjermede signalkabler? Det er oftest det samme som å invitere til en støyende fest, enten støyen kommmer direkte i form av hyling/brumming eller indirekte som sløring/smøring av lyden.
 

Screamingeagle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
119
Antall liker
49
Sted
Nesodden
Da kjøpte jeg et galvanisk skille og en godt skjermet antennekabel fra Hama, og vips var støyen borte. Kostet tilsammen 250,- på Elkjøp. Takk for tips!
 
Topp Bunn