Politikk, religion og samfunn Høyre og sentrumspartienes klamme hånd strammer til...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Fullkommen galskap, og som du påpeker i tråden, en komplett tilbakevisning av fellesskapets funksjon i et samfunn. Frp er mot "statisme," sterkt påvirket av sine amerikanske dukkeførere, og vi kan regne med mange tilsvarende tulleforslag dersom partiet kommer i posisjon. Tetzschner er i samme bane, og det er en sterk fløy i H som trekker i denne retningen. Torbjørn Røe Isaksen står i mot denne fløyen, og får min respekt av den grunn. Hvorvidt han får gjennomslag er en annen sak.

Mange som vil gå til valg i høst uten å vite hva de egentlig gjør, og hva de gir fra seg, når de stemmer for denne privatiseringsbølgen.

N

nb

Gjest
    Enkelte elementer i Høire er i ferd med å bli en parodi. Også søtt at Tetzscher beskylder AP og co for å være blindet av ideologi når de ikke er interesserte i å privatisere straffefullbyrdelsen. Hva er han selv da?

S

sorgenfri

Gjest
    Hvordan løse alle problemer?

Mer pedagoger, flere sosionomer- flere bransjer...Ref Høyre/frp/

Verden er GAL! Vi, har den høyeste selvmordsraten i den vestlige verden - fordi vi har råd til det

G

Gjestemedlem

Gjest

Verden er GAL! Vi, har den høyeste selvmordsraten i den vestlige verden - fordi vi har råd til det
    Finner du bare på ting og presenterer dem som fakta i beste frp-stil, eller er du generelt svært dårlig informert? Det tar vel ca 20 sekunder å finne ut at du prater tull. Norge kommer langt ned på listen, med mange vestlige land foran.

List of countries by suicide rate - Wikipedia, the free encyclopedia

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    Den lista er bare sprøyt.

Men at norge ligger veldig høyt på statistikken er bare en myte.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Jepp. Kjempemessig økonomisk gevinst for oss, helt utvilsomt. Spesielt om man kombinerer det med en effektivisering av etterforskning og behandling i rettsvesenet. Det vil uansett bare la seg gjøre å overføre de med rettskraftig dom, og folk sitter uhyggelig lenge i varetekt her i landet.
    De lange varetektsfengslingene og den alt for lange tiden det tar å etterforske kriminalitet her i landet er en reell trussel mot rettsikkerheten! Når vi legger til domstolskøer og soningskøer skal vi være litt varsomme med å slenge om oss med nedsettende karateristikker om rettspeien i diverse afrikanske land! Vi burde kanskje feie litt for egen dør først!

S

sorgenfri

Gjest

Finner du bare på ting og presenterer dem som fakta i beste frp-stil, eller er du generelt svært dårlig informert? Det tar vel ca 20 sekunder å finne ut at du prater tull. Norge kommer langt ned på listen, med mange vestlige land foran.

List of countries by suicide rate - Wikipedia, the free encyclopedia
    Sinna Deph?

I en paneldebatt prater høyre om et mindre Offentlig sektor. Neste debatt vil de ha flere politi flere sykepleiere..De motsier seg selv i nesten alt som har med forvaltningen å gjøre.

At du bruker 20 sek på å finne en link på nettet betyr vel ikke at du er godt informert? At jeg tok med selvmord var kun en betraktning på at i den VESTLIGE verden har en økonomi, og tid til å tenke på om en skal ta sitt liv eller ikke.

Det bare et eksempel på våre Luksus problem.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jepp. Kjempemessig økonomisk gevinst for oss, helt utvilsomt. Spesielt om man kombinerer det med en effektivisering av etterforskning og behandling i rettsvesenet. Det vil uansett bare la seg gjøre å overføre de med rettskraftig dom, og folk sitter uhyggelig lenge i varetekt her i landet.
    De lange varetektsfengslingene og den alt for lange tiden det tar å etterforske kriminalitet her i landet er en reell trussel mot rettsikkerheten! Når vi legger til domstolskøer og soningskøer skal vi være litt varsomme med å slenge om oss med nedsettende karateristikker om rettspeien i diverse afrikanske land! Vi burde kanskje feie litt for egen dør først!
    Helt klart. Typisk går en sak fra etterforskningskø til rettskø til soningskø. I verste fall sitter siktede lenge i varetekt i saker som ender med frifinnelse. I beste fall sitter de lenge i varetekt før de blir dømt. Store deler av straffene blir i praksis sonet i varetekt, uten å vite domslengde, uten muligheter for planlegging og forberedelse for livet etter løslatelse. Eventuelt blir de løslatt til soningskø, og det er ikke akkurat noen optimal løsning det heller. Mitt inntrykk er at det da kan gå to veier, enten går det dårlig i ventetiden så de pådrar seg nye saker, eller så går det bra i mellomtiden sånn at soningen punkterer og ødelegger for en positiv livsutvikling.

Sånn kan vi rett og slett ikke ha det. Dessverre er det bare en vei ut av det, overkapasitet. For bedriftsøkonomene betyr det lavere ressursutnyttelse. Vi trenger et politi som har kapasitet til å etterforske raskt, også i perioder med midlertidig økning i saksmengde. Vi trenger et rettsvesen som kan prøve saker på kort varsel så snart de er ferdig etterforsket og tiltale er tatt ut. Vi trenger fengsler med ledige soningsplasser slik at ingen trenger/får utsette soning etter at dommene deres er rettskraftige. Vi trenger også overkapasitet i kriminalomsorgen av en annen grunn. Innsatte skal sone der det er riktig at de soner ut fra dom og soningsforløp. Sånn det er nå soner innsatte der det er ledig plass. Overføringer mellom høy og lav sikkerhet styres i stor grad av hvor det er ledig kapasitet. Jeg har mer enn en gang sett innsatte sone på feil sted, på høy sikkerhet fordi det ikke finnes ledig plass med lav sikkerhet og visa versa. Det er også en trussel mot rettssikkerheten.

Men. Dette vil koste penger, mye penger. Jeg er ikke sikker på at en ny regjering kommer til å løse dette. Det snakkes mye om flere soningsplasser, men det ser ut som tanken er at fengslene fortsatt skal ha 100%nbbelegg. Det snakkes mye om mer penger til politi, men det ser ut som det er for å arrestere flere kjeltringer i stedet for å sørge for hurtig og god behandling av sakene. Jeg har ikke sett noen ta til ordet for kapasitetsøkning i domstolene.

Ikke for å være dogmatisk AP-mann, men Storberget gjorde en langt bedre jobb enn det ser ut som. Han avviklet faktisk soningskøen. Men, omtrent samtidig som vi ble kvitt køen kom Schengenkjeltringinvasjonen, og nå er vi tilbake der vi var. Ingen i posisjon forutså eller forberedte seg på det, ingen i opposisjon forutså eller advarte mot det. Hvordan det hadde sett ut om Dørum fortsatt hadde eid butikke blir selvsagt spekulasjoner, men jeg tipper enda litt verre.

Som Sluket sier er det en god løsning å gjøre noe med Schengen. Hver stat kan veldig godt ha ansvar for soningsplasser til sine borgere. Vi kan også få tilbake identitetskontroll ved grensepasseringer internt i Schengenområdet. Grensekontrollen i yttergrensene er nok i underkant av det ønskelige...

Vi har de kjeltringene vi trenger, helt uten import.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Tåpeligheten i dette outsourcingprosjektet er jo at det ikke blir noe billigere å privatisere. Så hvorfor ikke bruke penga rett inn i problemet i den statlige hage? Rasjonalet unnslipper meg.

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Olav Thon egentlige tanker bak avis stuntet.

Så noen som hadde posta dette bilde, så skjønner jeg standpunktet.
    1235207_10153193286080010_1030803497_n.jpg

Det er verre for de som med mer vanlige lønninger må klare seg i et samfunn som baserer seg på betalingsevne spesielt i helse sektoren.

Vil vi virkelig ha Amerikanske tilstander hvor du må ha forsikringsdekning for å få hjelp, og de pengene som du sparer i skatt brukes til å betale disse forsikringene.

V

vredensgnag

Gjest

Sinna Deph?

At du bruker 20 sek på å finne en link på nettet betyr vel ikke at du er godt informert? At jeg tok med selvmord var kun en betraktning på at i den VESTLIGE verden har en økonomi, og tid til å tenke på om en skal ta sitt liv eller ikke.
    Eh - du "tok ikke med selvmord," du fant på at Norge har den høyeste selvmordsraten i den vestlige verden. Og om du mener at det tok Gjestemedlem 20 sekunder å finne en link, så er det langt å foretrekke fremfor blank uvitenhet som paraderer som innsikt.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.112
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Så noen som hadde posta dette bilde, så skjønner jeg standpunktet.
    Vis vedlegget 213619

Det er verre for de som med mer vanlige lønninger må klare seg i et samfunn som baserer seg på betalingsevne spesielt i helse sektoren.
    Poenget hans er bra, IMO, når han betaler dobbelt så mye i skatt som han har i inntekt: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10106533

Vil vi virkelig ha Amerikanske tilstander hvor du må ha forsikringsdekning for å få hjelp, og de pengene som du sparer i skatt brukes til å betale disse forsikringene.
    Har Olav Thon sagt det? Hvor? Link?

mvh

N

nb

Gjest
    Olav Thon har vel aldri fremstått som en som ikke synest det er kurant å betale sin skatt. Hjemmekommunen (Hole?) lever godt på at han velger å bo der fremfor i Oslo eller et annet sted. Ei heller kan man beskylde mannen for en overdådig livsstil og høy sigarføring privat. Han har også gått ut mot generelt høye lønninger i næringslivet osv, så han fremstår ikke akkurat som en opplagt skyteskive.

Han sier det jo selv i saken det linkes til - det er ikke så farlig med han, han har råd til å betale den. Han hadde vel neppe klart å bruke opp pengene sine ut livet selv om han virkelig hadde gått inn for det.

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Thon har ikke sakt noen ting om det du referere til, (Bildet er postet på FB) men det er den såkalte blå blå politikken som kan føre til dette.

Bilder trenger av og til å sette ting på spissen for å slå til med budskapet, noe som du sikkert vet.

At dette blir en bra politikk for han som har en del midler er det vell ikke særlig tvil om.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.112
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Thon har ikke sakt noen ting om det du referere til, (Bildet er postet på FB) men det er den såkalte blå blå politikken som kan føre til dette.
    Blir litt nysgjerrig: I hvilket partiprogram står dette, i Høyres eller FRPs?

Bilder trenger av og til å sette ting på spissen for å slå til med budskapet, noe som du sikkert vet.
    Og budskapet er????

At dette blir en bra politikk for han som har en del midler er det vell ikke særlig tvil om.
    ....Og det gjør det til dårlig politikk for alle andre?

mvh

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Budskapet er vell at vi politisk kanskje står på hver vår side, og har fått mana inn det vi liker å høre.

Jeg har ikke nilest alle parti programmene, men økt privatisering av offentlige tjenester har normalt ikke kommet min inntektsgruppe til gode.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.112
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Budskapet er vell at vi politisk kanskje står på hver vår side, og har fått mana inn det vi liker å høre.

Jeg har ikke nilest alle parti programmene, men økt privatisering av offentlige tjenester har normalt ikke kommet min inntektsgruppe til gode.
    Det vet jeg ikke noe om, siden jeg ikke vet hvilken inntektsgruppe du er i.

Men jeg undres likevel. Det du skrev i ditt forrige innlegg var:

Nå skriver du bare at økt privatisering normalt sett ikke har kommet din inntektsgruppe til gode.

Hvilket av dine to utsagn står du egentlig bak?

mvh

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Inntektsmessigst tilhører jeg ikke olje adelen i Stavanger regionen. :( Men alder og etableringstidspunkt gjør at jeg har til salt i grøten.

Jeg er kompleks nokk til å stå for begge, vi tenker nokk absolutt ikke likt.

Jeg har en far som har hatt hjerteinfarkt og slag, og som bor på en kommunalt eiet men privat drevet omsorgsbolig, så jeg har ifb denne saken gjennom flere år sett det økonomiske aspektet ved privatisering, i dette tilfelle dyrere men ikke bedre.

S

sorgenfri

Gjest

Sinna Deph?

Eh - du "tok ikke med selvmord," du fant på at Norge har den høyeste selvmordsraten i den vestlige verden. Og om du mener at det tok Gjestemedlem 20 sekunder å finne en link, så er det langt å foretrekke fremfor blank uvitenhet som paraderer som innsikt.
    VredensGNÅL.png

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Egentlig jeg jeg blanke i om hvor mye X eller Y får i skattekutt.

Fordi jeg ser ingen forskjell i det daglige allikevel.
    Verken på veier, sykehus, tannlege, legekontor, hjemmesykepleie, skoler osv, osv.

At disse rike gnåler og jamrer seg, kan virke litt rart.
    Er jo nettopp her på bjerget de har samlet seg disse formuer - her som alt er så vanskelig.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.339
    Tull og tøys, de blå får ikke støtte fra noen til å drive valgkamp. Kun ondsinnet propaganda fra den blodrøde pressen, her representert av VG.
    At AP får støtte av LO er derimot sant og meget alvorlig, ett direkte angrep på demokratiet.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Tull og tøys, de blå får ikke støtte fra noen til å drive valgkamp. Kun ondsinnet propaganda fra den blodrøde pressen, her representert av VG.
    At AP får støtte av LO er derimot sant og meget alvorlig, ett direkte angrep på demokratiet.
    Før fikk de borgelige støtte fra NHO og de andre fikk fra LO, NHO stoppet og gi støtte mens LO økte sin , det skulle bare faen meg mangle om ikke de borgelige skal få penger til og drive valgkamp.

Vil også si at 40% av LO medlemmene stemmer borgelig, men de må være med på og betale velgkampen til SV,AP og Rødt, Hagen og de andre bruker ihvertfall sine egne penger for å støtte Høyre.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.339
    Før fikk de borgelige støtte fra NHO og de andre fikk fra LO, NHO stoppet og gi støtte mens LO økte sin , det skulle bare faen meg mangle om ikke de borgelige skal få penger til og drive valgkamp.

Vil også si at 40% av LO medlemmene stemmer borgelig, men de må være med på og betale velgkampen til SV,AP og Rødt, Hagen og de andre bruker ihvertfall sine egne penger for å støtte Høyre.
    Før fikk Høyre kun fra NHO, mener du vel?
    Hagen og de andre har tjent sine penger på ågerpriser i sine butikker. Ergo bruker de litt av mine (tidligere) penger.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.112
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hagen og de andre har tjent sine penger på ågerpriser i sine butikker. Ergo bruker de litt av mine (tidligere) penger.
    Det var da en nokså besynderlig tankegang-

1) Sist jeg så etter, var det ingen handletvang hos rimi, rema eller hva f*** de heter for noe...Hvis du har etterlatt dine penger der, er det vel fordi du oppfattet dem som billigst, best, nærmest eller hadde en annen grunn for å handle der.

2) Hvis det så er at man alltid disponerer andres (tidligere) penger, betyr vel det at du disponerer noen av mine tidligere penger. M.a.o. kan jeg hevde at du tjener altfor godt, og pisser bort mine (tidligere) penger på ting jeg ikke liker.

mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Stemmer i morgen på DLF eller de grønne.
    Ingen av de andre partiene var villig til å gi et klart svar om de var for eller i mot OL i Oslo. DLF og de grønne var klart imot

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ingen av de andre partiene var villig til å gi et klart svar om de var for eller i mot OL i Oslo. DLF og de grønne var klart imot
    Ser at toppkandidatene fra Akershus er galningen Øyvind Solum. Snåsanisse helt uten kontakt med virkeligheten og leder for alternativt nettverk. Nisser, engler og det som verre er. Trist om noe slike mentalpasienter skal få plass på Stortinget.

Mannen burde vært lagt inn på Gaustad. tenk om noen slike enfoldige naustegubber skulle komme i posisjon til å hestehandel frem bruk av offentlige midler på kvakksalveri og snåsasvindel.

De er kanskje morsomme, men det er bare trist med svindlere som dette på tinget.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ser at toppkandidatene fra Akershus er galningen Øyvind Solum. Snåsanisse helt uten kontakt med virkeligheten og leder for alternativt nettverk. Nisser, engler og det som verre er. Trist om noe slike mentalpasienter skal få plass på Stortinget.

Mannen burde vært lagt inn på Gaustad. tenk om noen slike enfoldige naustegubber skulle komme i posisjon til å hestehandel frem bruk av offentlige midler på kvakksalveri og snåsasvindel.

De er kanskje morsomme, men det er bare trist med svindlere som dette på tinget.
    Ut med DG. da er det kun DLF igjen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    DLF er absolutt sympatiske! Oppegående parti som fortjener å bli større.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hvilken innflytelse tror du Hagen har/får sett opp mot LO selv med en Høyreregjering

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.339
    Hvilken innflytelse tror du Hagen har/får sett opp mot LO selv med en Høyreregjering
    Som eksempel kan Hagen ved å pleie vennskapet med Regjeringen bidra til å avskaffe Vinmonopolet og dermed sørge for at Orkla blir storimportør av vin. Eierskapet av Orkla gjør at Hagen har ett ganske godt ballegrep på det norske folk.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Som eksempel kan Hagen ved å pleie vennskapet med Regjeringen bidra til å avskaffe Vinmonopolet og dermed sørge for at Orkla blir storimportør av vin. Eierskapet av Orkla gjør at Hagen har ett ganske godt ballegrep på det norske folk.

Du mener akkurat slik Røkke har det med denne regjeringen?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    LO har betydelig større innflytelse enn summen av rikinger som bidrar i høyres valgkamp-kasse. Jeg tipper at LO vil ha en betydelig større inflytelse inn i en høyreledet regjering enn deres valgkampsponsorer

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.265
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel - jeg vil vel tro at de øverste i LO har minst like mye å tjene personlig på at Ap fortsetter i styre - her vanker det med jevne mellomrom lukrative stillinger og styreverv. Denne helikopterbruken er jo ikke mer enn LO gav i bursdagspresang til Jens - og det var jo en ting han skulle bruke privat - Erna har jo ioverhodet ingen privat glede av dette helikopteret -det gjør jo snarere arbeidsdagene hennes mer krevende!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.265
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers er det nesten komisk å høre LO på radioen om dagen hvor man snakker om at de rødgrønne støtter rett til fulltidsstillingen. Det er vel knapt noe annet sted man jobber mer deltid enn i statlig og kommunal helse, omsorg og undervisning etter 8 år med de rødgrønne....

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn