Jepp. Kjempemessig økonomisk gevinst for oss, helt utvilsomt. Spesielt om man kombinerer det med en effektivisering av etterforskning og behandling i rettsvesenet. Det vil uansett bare la seg gjøre å overføre de med rettskraftig dom, og folk sitter uhyggelig lenge i varetekt her i landet.
De lange varetektsfengslingene og den alt for lange tiden det tar å etterforske kriminalitet her i landet er en reell trussel mot rettsikkerheten! Når vi legger til domstolskøer og soningskøer skal vi være litt varsomme med å slenge om oss med nedsettende karateristikker om rettspeien i diverse afrikanske land! Vi burde kanskje feie litt for egen dør først!
Helt klart. Typisk går en sak fra etterforskningskø til rettskø til soningskø. I verste fall sitter siktede lenge i varetekt i saker som ender med frifinnelse. I beste fall sitter de lenge i varetekt før de blir dømt. Store deler av straffene blir i praksis sonet i varetekt, uten å vite domslengde, uten muligheter for planlegging og forberedelse for livet etter løslatelse. Eventuelt blir de løslatt til soningskø, og det er ikke akkurat noen optimal løsning det heller. Mitt inntrykk er at det da kan gå to veier, enten går det dårlig i ventetiden så de pådrar seg nye saker, eller så går det bra i mellomtiden sånn at soningen punkterer og ødelegger for en positiv livsutvikling.
Sånn kan vi rett og slett ikke ha det. Dessverre er det bare en vei ut av det, overkapasitet. For bedriftsøkonomene betyr det lavere ressursutnyttelse. Vi trenger et politi som har kapasitet til å etterforske raskt, også i perioder med midlertidig økning i saksmengde. Vi trenger et rettsvesen som kan prøve saker på kort varsel så snart de er ferdig etterforsket og tiltale er tatt ut. Vi trenger fengsler med ledige soningsplasser slik at ingen trenger/får utsette soning etter at dommene deres er rettskraftige. Vi trenger også overkapasitet i kriminalomsorgen av en annen grunn. Innsatte skal sone der det er riktig at de soner ut fra dom og soningsforløp. Sånn det er nå soner innsatte der det er ledig plass. Overføringer mellom høy og lav sikkerhet styres i stor grad av hvor det er ledig kapasitet. Jeg har mer enn en gang sett innsatte sone på feil sted, på høy sikkerhet fordi det ikke finnes ledig plass med lav sikkerhet og visa versa. Det er også en trussel mot rettssikkerheten.
Men. Dette vil koste penger, mye penger. Jeg er ikke sikker på at en ny regjering kommer til å løse dette. Det snakkes mye om flere soningsplasser, men det ser ut som tanken er at fengslene fortsatt skal ha 100%nbbelegg. Det snakkes mye om mer penger til politi, men det ser ut som det er for å arrestere flere kjeltringer i stedet for å sørge for hurtig og god behandling av sakene. Jeg har ikke sett noen ta til ordet for kapasitetsøkning i domstolene.
Ikke for å være dogmatisk AP-mann, men Storberget gjorde en langt bedre jobb enn det ser ut som. Han avviklet faktisk soningskøen. Men, omtrent samtidig som vi ble kvitt køen kom Schengenkjeltringinvasjonen, og nå er vi tilbake der vi var. Ingen i posisjon forutså eller forberedte seg på det, ingen i opposisjon forutså eller advarte mot det. Hvordan det hadde sett ut om Dørum fortsatt hadde eid butikke blir selvsagt spekulasjoner, men jeg tipper enda litt verre.
Som Sluket sier er det en god løsning å gjøre noe med Schengen. Hver stat kan veldig godt ha ansvar for soningsplasser til sine borgere. Vi kan også få tilbake identitetskontroll ved grensepasseringer internt i Schengenområdet. Grensekontrollen i yttergrensene er nok i underkant av det ønskelige...
Vi har de kjeltringene vi trenger, helt uten import.