G
Gjestemedlem
Gjest
Mennesker frihet til å flytte på seg og bo i det landet de ønsker hvis de kan oppfylle de formaliteter som kreves er viktig. Hvis jeg vil reise til USA for å studere og jobbe, og kan finansiere dette selv og finner en jobb der etterpå og ønsker å bosette meg der så burde det være uvesentlig om jeg kommer fra Oslo, Calcutta eller Islamabad.Roald skrev:Tror heller ikke løsningen er å aktivt plukke ut resurspersoner fra lavkostnadsland, realiteten er jo at land i utvikling trenger disse selv.
Om noen av disse frivillig velger å søke lykken varig eller midlertidig i andre land er jo uproblematisk, men at i-land skal aktivt hente store deler av utvalgte yrkesgrupper bare fordi de ikke klarer å administrere hjemmemarkedet hemf blir litt som kolonitiden bare gullet er byttet med kunnskap
Mvh Roald
Jo, vi skal velge de attraktive arbeidsgrupper når vi trenger tilførsel av arbaidsinnvandring. Har noen kvalifikasjoner og utdannelse som vi trenger og de ønsker å bo og jobbe i Norge er det noe som tjener det norske samfunnet. Heller en muslimsk lege fra somalia enn en hvit kristen sosialklient fra polen for å ta et eksempel.
Det er ikke galt av Norge å ta hensyn til Norges behov når vi innvilger opphold, og det er ikke galt av individer fra andre deler av verden å ønske et bedre liv for seg og sin familie ved å flytte fra dårlige kår og bo og jobbe i Norge.
Mennesker er ikke staters eiendom.