Hva heter disse CV-høytalerne?
Forklare lydønsker er vel som å forklare ting som ikke hører hjemme her, men får gjøre ett tappert forsøk.
Jeg har jo som sagt en Pioneer SX-939, som jeg trenger høytalere til.
Savner i grunnen lyden og trykket, samt samarbeidet mellom forsterker og høytaler som jeg hadde med "orginalhøytalerne", husker ikke navnet på disse , men de satt i ganske romslige kasser, med 12"bass, mellomtone og diskant, lurer også på om det fantes ett aktivt delefilter(eller hva det nå kalles) på dem også, solgt med forsterkeren ny, var dog litt "små" for den, da jeg lett kunne dra det langt forbi forvrengt lyd i fra dem.
Hadde også noen Jamo D-365 på den, det fungerte veldig bra det, men manglet jo litt liv i lyden, litt "klang" eller varme, forsterkeren stortrivdes med dem, og det er vel den forsterkeren som har hentet mest ut av akkurat dette paret som jeg vet(sammenligner ikke med andres anlegg).
Det jeg ønsker er høytalere som passer til denne typen forsterker, som hjelper til å gi litt liv og glød i lyden, samt muligheter for en del trøkk, på en måte vil jeg ha noe som den kunne blitt levert med ny, men alikevel en del trøkk, og ikke noe sus og skurr som fort kan komme i gamle anlegg.
Samtidig noe som kan hente det beste ut av både forsterker og høytalere, uten at jeg har det mest krevende øret, eller den feiteste lommeboka.
Ett annet "krav" er jo at det skal ruve litt, er ikke ute etter noen små hendige kasser, eller nymotens høye smale, det hører liksom ikke sammen med denne.
Så gjerne med 12 eller 15 tommere inni.
Det lille jeg har hørt av CV har jo ikke vært helt elendig, men så er det ikke vært mye, elelr på en slik vintage-reicever.
Håper dette kan forklare noe.
Det nesten viktigste momentet er vel pris, men prøver å finne ett kompromiss.