Høytaler-anbefalinger/tips til vintage pioneer

Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
0

Hva heter disse, og hva er spesifikasjonene på dem, og hva bør ett greit par ligge på i verdi?

På forhånd takk for svar :)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
9.249
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Hva heter disse CV-høytalerne?

Er jo ikke akurat dirkete skarpt det bildet dit, men skal jeg tippe så er det en AT-100 fra begynnelsen av 90 tallet, i topp tilstand er de kanskje verd rundt 2000 for parret i dag. Infinity SM155 er ca 10 år nyere, låter vel så bra og koster neppe mye mer.

Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
0

Viser seg å være AT-100 med basselementer fra CLSC15 eller noe slikt...

Det av CV jeg har hørt har spilt greit nok, men vet ikke jeg, har en SX-939 jeg trenger høytalere til, og nyest mulig er jo ikke målet, men en harmonisk lyd med trykk, er det en mulighet med disse og denne forsterkeren?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.124
Torget vurderinger
1

Cerwin Vega og harmonisk lyd..? -jeg tror du skal forklare litt nærmere hva du ønsker å oppnå rent lydmessig. ;)

Mvh. Bjørn

Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
0

Forklare lydønsker er vel som å forklare ting som ikke hører hjemme her, men får gjøre ett tappert forsøk.

Jeg har jo som sagt en Pioneer SX-939, som jeg trenger høytalere til.
Savner i grunnen lyden og trykket, samt samarbeidet mellom forsterker og høytaler som jeg hadde med "orginalhøytalerne", husker ikke navnet på disse , men de satt i ganske romslige kasser, med 12"bass, mellomtone og diskant, lurer også på om det fantes ett aktivt delefilter(eller hva det nå kalles) på dem også, solgt med forsterkeren ny, var dog litt "små" for den, da jeg lett kunne dra det langt forbi forvrengt lyd i fra dem.
Hadde også noen Jamo D-365 på den, det fungerte veldig bra det, men manglet jo litt liv i lyden, litt "klang" eller varme, forsterkeren stortrivdes med dem, og det er vel den forsterkeren som har hentet mest ut av akkurat dette paret som jeg vet(sammenligner ikke med andres anlegg).

Det jeg ønsker er høytalere som passer til denne typen forsterker, som hjelper til å gi litt liv og glød i lyden, samt muligheter for en del trøkk, på en måte vil jeg ha noe som den kunne blitt levert med ny, men alikevel en del trøkk, og ikke noe sus og skurr som fort kan komme i gamle anlegg.

Samtidig noe som kan hente det beste ut av både forsterker og høytalere, uten at jeg har det mest krevende øret, eller den feiteste lommeboka.

Ett annet "krav" er jo at det skal ruve litt, er ikke ute etter noen små hendige kasser, eller nymotens høye smale, det hører liksom ikke sammen med denne.

Så gjerne med 12 eller 15 tommere inni.

Det lille jeg har hørt av CV har jo ikke vært helt elendig, men så er det ikke vært mye, elelr på en slik vintage-reicever.

Håper dette kan forklare noe.
Det nesten viktigste momentet er vel pris, men prøver å finne ett kompromiss.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.124
Torget vurderinger
1

Disse her hadde jeg heller satset på: http://www.qln.se/index2.php3?page=speaker_artech12&submenu=speakers

-men nå for tida har ikke QLN noen distributør i Norge så langt jeg vet. Men de finnes brukt nå og da, og med en relativt kraftig forsteker kan det være gøy å leve med denne. Men det nå meg da, og meg bør man ikke alltid høre på. ;)

Mvh. Bjørn

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
41.715
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30

bjornh skrev:
Disse her hadde jeg heller satset på: http://www.qln.se/index2.php3?page=speaker_artech12&submenu=speakers

-men nå for tida har ikke QLN noen distributør i Norge så langt jeg vet. Men de finnes brukt nå og da, og med en relativt kraftig forsteker kan det være gøy å leve med denne. Men det nå meg da, og meg bør man ikke alltid høre på. ;)

Mvh. Bjørn
du kan kjøpe qln i oslo,ta en kikk på denne siden

http://www.ljudia.no/hifi-hjemmekino-s82107/hyttalere-s82110/gulvhyttalere-c16404/

mvh

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11

Infinity SM155.

Det ligger som regel flere på finn til enhver tid.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.247
Sted
Siggerud

Pio HPM-100 burde være det opplagte valget til denne. Lettdrevne, friskt lydbilde med bra trøkk uten å bli uraffinert, ruver litt, 4-veis med 12'' og bassrefleks. I tillegg forholdsvis enkle å få tak i til betalbare priser da det ble solgt ett anseelig antall.

Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
0

Hei igjen, takk for gode tips, fant en link med priser her

Infinity SM155: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=17402391&reference=1/174/023/91_1644815189.jpg
Hvordan er prisen på disse

HPM-100 hadde kanskje ikke vært så dumt valg, noen som har ei liste på tilgjengelige poneer-høytalere når den var ny, nysjerrig på hva de orginale hette, var ganske fornøyd med dem også. Disse var 3 veis, 12" bass og justerbart delefilter, mener de lå godt under 100W.
Er dog skeptisk til så gamle høytalere, de jeg hadde gikk jo basselemntene på den ene subba spolen på når jeg fikk den, og den andre begynte etterhvert.

Topp Bunn