Høytaler til EC (4.7, 120 og EMC1 Up)

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.801
Antall liker
16.605
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har oppgraderte EC 4.7, AW120 og EMC1 up .....er rådløs i valg av nye/brukte i prisklassen omkring 20 k.

Musikksmak: Alt fra Jackie Leven, Lucinda W. til Soul Jazz og Contemporary Jazz.
Liker: Dypbass
Lytterom: ca 40 kvm.

Hva matcher EC bra og/eller hva har dere andre EC-brukere koblet på og erfart?


_____________________________
EC AW120
EC 4,7
EC EMC1 Up
Wireworld Eclipse Gold III
Kimber Monocle XL
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.801
Antall liker
16.605
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Grumpy skrev:
Lyngen skrev:
Har hørt disse gode høyttalerne på utstyret ditt og det spilte veldig bra. Kan jo høres på Eltek.

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,1530.0.html
Disse Dynabel'ene har faktisk vært i tankene mine. Ser også at Dynabel har kommet med en ny ht-serie; 2.5S. Noen med erfaring på disse?

Eltek er satt opp på listen over lyttestasjoner.

/-Grumpy
Euforia og 2.5 s er så forskjellige...
Men begge er meget, meget gode.
Eufroia spiller mest korrekt men jeg syntes 2,5 låt mer engasjerende og større.

PK
 

Exposure

Medlem
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
16
Antall liker
1
Høyttaler til EC (4.7, 120 og EMC1 Up)

Grumpy skrev:
Har oppgraderte EC 4.7, AW120 og EMC1 up .....er rådløs i valg av nye/brukte i prisklassen omkring 20 k.

Musikksmak: Alt fra Jackie Leven, Lucinda W. til Soul Jazz og Contemporary Jazz.
Liker: Dypbass
Lytterom: ca 40 kvm.

Hva matcher EC bra og/eller hva har dere andre EC-brukere koblet på og erfart?
Electrocompaniet går bra sammen med Klipsch, og med tanke på musikksmaken din burde det bli en perfekt match.

Har selv Klipsch RB5 og Electrocompaniet ECi-2, og synes det passer fint til blues, jazz, rock og akustisk.
Men lytt før du kjøper. Bor du på Østlandsområdet anbefaler jeg en tur innom Fryd Hifi i Heggedal i Asker.

Ex.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Det jeg har hørt av Euforia følte jeg var rimelig effektkrevende, en AW250R ble omtrent tom i Eltek sine kanskje noe vel dempede lokaler. Fungerer kanskje bedre i en vanlig stue men jeg synes de trengte mye power
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.801
Antall liker
16.605
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Høyttaler til EC (4.7, 120 og EMC1 Up)

Exposure skrev:
Grumpy skrev:
Har oppgraderte EC 4.7, AW120 og EMC1 up .....er rådløs i valg av nye/brukte i prisklassen omkring 20 k.

Musikksmak: Alt fra Jackie Leven, Lucinda W. til Soul Jazz og Contemporary Jazz.
Liker: Dypbass
Lytterom: ca 40 kvm.

Hva matcher EC bra og/eller hva har dere andre EC-brukere koblet på og erfart?
Electrocompaniet går bra sammen med Klipsch, og med tanke på musikksmaken din burde det bli en perfekt match.

Har selv Klipsch RB5 og Electrocompaniet ECi-2, og synes det passer fint til blues, jazz, rock og akustisk.
Men lytt før du kjøper. Bor du på Østlandsområdet anbefaler jeg en tur innom Fryd Hifi i Heggedal i Asker.

Ex.
Klipsch og Fryd HiFI er ført opp på listen.

Takk
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.801
Antall liker
16.605
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:
Det jeg har hørt av Euforia følte jeg var rimelig effektkrevende, en AW250R ble omtrent tom i Eltek sine kanskje noe vel dempede lokaler. Fungerer kanskje bedre i en vanlig stue men jeg synes de trengte mye power
Interessant betraktning Hifiguru - takk. Tenker jeg tar kontakt med Eltek for å høre deres betraktning.
- Er i handlemodus på nok en AW120 - brokoble. Jeg antar det kunne bli en "tøff" kombo.
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
AW 120 passer fint til Euforia i en vanlig stue, som antydet av andre er lytterommet hos Eltek ganske så dempet i forhold til et vanlig oppholdsrom. Har selv brukt Doxa signature mkII (70W) på mine Euforia, det fungerte bra det men med noe begrensninger i maks lydtrykk og basskontroll.
Dersom du ønsker en oppløst, velbalansert, ærlig og bass-sterk høyttaler har Euforia veldig få konkurrenter i prisklassen. Noen ønsker i midlertid "partnere" med mye sminke, og da er ikke Euforia den rette...
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.801
Antall liker
16.605
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
StereoJoe skrev:
AW 120 passer fint til Euforia i en vanlig stue, som antydet av andre er lytterommet hos Eltek ganske så dempet i forhold til et vanlig oppholdsrom. Har selv brukt Doxa signature mkII (70W) på mine Euforia, det fungerte bra det men med noe begrensninger i maks lydtrykk og basskontroll.
Dersom du ønsker en oppløst, velbalansert, ærlig og bass-sterk høyttaler har Euforia veldig få konkurrenter i prisklassen. Noen ønsker i midlertid "partnere" med mye sminke, og da er ikke Euforia den rette...
Har du erfaringer med romplassering - avstand fra vegg etc?

Foreløpig prioritert lytterunde:
Dynabel Euphoria og 2.5S- Eltek
Klipch rf 83 - Fryd HiFi
Dali Helicon 400 - Hifiklubben
 
U

utgatt60135

Gjest
Klipsch tror jeg faller igjennom med din musikksmak..

SteroJoe´s beskrivelse passet med mitt inntrykk av Euforia og H 400 kan bli bra match.

Du kan jo ta en tur innom Electrocompaniet i Oslo og høre Usher. Tror det er lurt å avtale demo på forhånd da de sikkert har Patos koblet opp.
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Grumpy skrev:
Har du erfaringer med romplassering - avstand fra vegg etc?
Som de fleste dynamiske høyttalere trenger Euforia litt luft rundt seg. Avstand til bakvegg vil spille inn på høyttalerens generelle klang og rytmiske definisjon, min erfaring (L-formet stue på ca 40 m2, stor takhøyde) er at de faktisk ikke bør stå så langt ut på gulvet. Istedet bruker jeg lytteavstand og varierende toe-in for å finne optimal, opplevd frekvensrespons. Raskt, effektivt og enkelt.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.801
Antall liker
16.605
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Klipsch tror jeg faller igjennom med din musikksmak..

SteroJoe´s beskrivelse passet med mitt inntrykk av Euforia og H 400 kan bli bra match.

Du kan jo ta en tur innom Electrocompaniet i Oslo og høre Usher. Tror det er lurt å avtale demo på forhånd da de sikkert har Patos koblet opp.
Var på demo'n med Usher på messa i Horten, men fikk lite tid på de mellomstore. Innbiller meg at de er litt tynne i lyden, og ikke går særlig dypt. Kanskje tar jeg feil, ellers kan jeg selvfølgelig kompansere med sub. for å "få kjeller'n". Da er lytterunden utvidet med EC-butikken i Oslo. ...Hurra. ;D
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.801
Antall liker
16.605
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
StereoJoe skrev:
Grumpy skrev:
Har du erfaringer med romplassering - avstand fra vegg etc?
Som de fleste dynamiske høyttalere trenger Euforia litt luft rundt seg. Avstand til bakvegg vil spille inn på høyttalerens generelle klang og rytmiske definisjon, min erfaring (L-formet stue på ca 40 m2, stor takhøyde) er at de faktisk ikke bør stå så langt ut på gulvet. Istedet bruker jeg lytteavstand og varierende toe-in for å finne optimal, opplevd frekvensrespons. Raskt, effektivt og enkelt.
Takk StereoJoe - det er så greit gode tips fra ekspertisen.
 
U

utgatt60135

Gjest
Var på demo'n med Usher på messa i Horten, men fikk lite tid på de mellomstore. Innbiller meg at de er litt tynne i lyden, og ikke går særlig dypt.
Ja det tror jeg også (tror det varierer litt etter modell) men jeg tenkte de kanskje kan matche EC bra. Jeg kjenner ikke EC så veldig godt men de er vel på den fyldige, naturlige og littegrann mot det mørke? Det skulle kanskje matche Usher godt hvis det ikke motsetningene demper den optimale synergien litt.

Jeg tenkte ikke på 6311 men en av modellene over. De krever endel kraft de også i likhet med Euforia og Helicon. Husker ikke hvilken modell EC har inne.

Jeg er spent på hvordan de kan matche Daliene. Du burde jo ta men deg forsterkerne til HK. Du trenger vel ganske så store høyttalere til ditt rom for å få nok bass? ProAc Response spiller den type musikk meget godt men et basselement er kanskje for lite og jeg har en liten anelse om at de kanskje ikke matcher EC helt optimal? Skader jo ikke å ta en lytt. Dynaudio Contour 3.4 kunne kanskje være en bra match også. Ikke helt min favoritt men mange skryter av den.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.801
Antall liker
16.605
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Noen som har erfaring med Amphion Xenon i EC-oppsett?
 

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Innlegg
252
Antall liker
2
Electrocompaniet og Bowers & Wilkins har alltid vært en god match. F. eks BW 804s tror jeg vil fungere glimrende til din musikksmak og elektronikk :)
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.801
Antall liker
16.605
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
liern skrev:
Electrocompaniet og Bowers & Wilkins har alltid vært en god match. F. eks BW 804s tror jeg vil fungere glimrende til din musikksmak og elektronikk :)
Mulig Liern - satt opp EC'ene på 703 hos en kamerat - må si at de skuffet meg stort, spesielt nedover. - Mulig 8-serien låter helt annerledes. Jeg setter opp 804 på lyttelista.
 
Topp Bunn