Hvilken farge er finest - grønn, blå eller gul?ludde24 skrev:Hvem har hørt på disse? Skal kjøpe nye høytalere. Quad 2905, eller martin Logan summit, magnepan mg 3,6. Hva er best?
Nettopp!! derfor bør du fortelle litt om elektronikken du skal bruke. Hva er dine preferanser, musikk. Hviken type rom skal det spilles i osvludde24 skrev:Det må være blå, vanskelig dette, mye lapper å kaste bort visst man ikke blir fornøyd.
Tror jeg har lest det samme om Quaddene også (kan det skyldes den varierende impedanskurven?)Rojoh skrev:Mener å huske at ICE-power ikke er optimalt med panelene til Martin Logan. Så da ser det ut til at det er Quad/Magnepan det står om.
Mvh. Johan
Mht klasse-D og elektrostater, kan det være at kombinasjonen av kapasitiv last ved HF i HT, og HF-filtreringen på kalsse-D forsterkere som kan bli for mye av det gode - men det kan også bli en «match made in heaven».KOL69 skrev:...Rojoh skrev:Mener å huske at ICE-power ikke er optimalt med panelene til Martin Logan. Så da ser det ut til at det er Quad/Magnepan det står om.
...
Tror jeg har lest det samme om Quaddene også (kan det skyldes den varierende impedanskurven?)
...
Quad 2905 er "best", men må ha ein veldig god (rør)forsterkar, og eit rom der høgtalarane kan stå med ein meter til bakvegg, og innbyrdes minst 2 meters mellomrom.ludde24 skrev:Hvem har hørt på disse? Skal kjøpe nye høytalere. Quad 2905, eller martin Logan summit, magnepan mg 3,6. Hva er best?
Du nærmer deg Perleporten uansettludde24 skrev:Ok, det ser ut som det blir quad eller magnepan, det finnes begge deler brukt her, vanskelig valg.
takker for svar og råd....
Uten tvil meget gode kandidater ja, men skal man nærme seg perleporten er det viktig at resten låter like bra. At rommet spiller med på en god måte, forsterkerne holder følge og ikke minst CD -spilleren. Har bare hørt Summit, Magnepan 1.6 og 2905 på Marantz (som ikke klarte å få frem noe stort smil).Jøgga skrev:Du nærmer deg Perleporten uansettludde24 skrev:Ok, det ser ut som det blir quad eller magnepan, det finnes begge deler brukt her, vanskelig valg.
takker for svar og råd....
Quadpanalene er «enveis»/fulltone - selv om det i enkelte sammenhenger, både offesielt og uoffesielt har vært snakk om «basspaneler». «Ruglingen» i impedansen oppover frekvensområdet antar jeg i stor grad skyldes tidsforsinkelseskretsløpene. Det kan evt også være en resonans mellom trafo/strømforsyning og den kapasitive lasten i panelet som gir impedansforløpet mellom 10K og 50K.Snickers-is skrev:...Om man ser på kurvene som Valentino har postet her ser det imidlertid ut til at situasjonen ikke er helt den samme på Quad. Dette skyldes nok at de vel ikke er 1-veis paneler slik som ML. ...
Slik jeg leser skjemaet så mottar «senter-panelet» signalet direkte fra inngangstrafoene, mens «ringene» og ytterpanelene mottar påfølgende tappinger fra «all-pass» filtrene C1-C12/L1-L2, som forsinker lydsignalet slik at lyden i panelet brer seg omtrent som «ringer i vann» (eller kanskje omtrent som Manger?). Det er litt uklart hvordan motstandene er koblet til panelet og hvilken funksjon de har. I deen til Peter Walker var å få panelet til å oppføre seg som en punktkilde.Snickers-is skrev:Jeg tolker dette slik at de emitterer diskant kun i senter på panelet, også går det gradvis over til å spille med lavere cutoff jo lenger ut fra senter man kommer:
...
Imidlertid gjelder dette ESL63. Hvordan det ser ut i 2905 og 989 tør jeg ikke si for det aner jeg ikke, men sunn fornuft tilsier jo at det er et visst slektskap.
Sub på Quadene som flere foreslår her, er noe jeg ikke helt skjønner poenget med. 2905 går etter produsentens verdier ned til 28 Hz. Jeg har målt mine flatt (innen 3 Db) ned til 25. Dette er fulltone panel, så en kan ikke bi-wire og kjøre eksternt delefilter for å dele på f. eks. 80 eller hva det skulle være. En høytaler som Tannoy Glenair går ned til 29 Hz, få foreslår noen sub på denne? Problemet med full tone elektrostater som Quad 2905, er volum, det kan ikke spilles skikkelig høyt. En sub vil ikke hjelpe på det. En oppnår kun en topp i bassområdet, forvregning lengere oppe i frekvensområdet vil uansett begrense amplituden. Ønsker en høyere amplitude på bassen, så er jo Cervin Vega et godt alternatiiv. Quad 2905 er faktisk eksepsjonelt gode på bass. Desverre kan det ikke spilles så høyt som en NOEN ganger ønsker. En sub sammen med 2905 er bortkastet, den vil ikke gi noen fordeler etter min menig, hvis en da ikke absolutt vil ned i sub 20 området.roffe skrev:Quad + sub er anbefalingen for min del. Jeg har selv ICEpower hjemme (på dynamiske høyttalere) og tror ikke de er ideelle i forhold til impedansekurven på Quadene, for selv om kurven ikke går ned i de laveste impedansene, så er fasevridningen i diskanten fortsatt problematisk for filterne som sitter på utgangen av de fleste kl D-forsterkere.
Jeg har ikke hørt så mye Magnepan, men har hørt en del Martin Logan og Quad noe sjeldnere. Alle Quad-modeller jeg har hørt har imponert meg (faktisk var det gamle Quad ESL-63 som åpnet oppmerksomheten min i forhold til hifiens vidunderlige verden, og 2905 imponere stort da jeg hørte dem i Sverige for noen år tilbake).
Hadde jeg hatt rom til det hadde jeg eid et par Quad for lengst, tror jeg, men de krever luft rundt seg.
Martin Logan låter også nydelig, men jeg har aldri hørt den samme homogene åpenheten i lydlandskapet med Martin Logan som med de beste Quad-oppsettene jeg har hørt.
Om du går elektrostatveien, så er jeg ikke sikker på om jeg ville beholdt kl D...
Qaudene har en egenskap at de forteller deg ganske tydelig i de øvre register når du spiller for høyt. Om en deling ved f. eks. 80 gir bedre arbeidsvilkår der opp vet jeg ikke. Hvis ikke er det ingenting å hent ved en sub (bortsett fra å komme under 28). De av dere som har hørt bassen på 2905 har vel som meg blitt betatt av dens hurtighet og uanstrengte måte å spille på, langt ned. Ingen dynamisk høytalere klarer det samme i de nedre områder etter min mening (selv om mange kommer lengre ned, og selvfølgelig spiller høyere). Hvis du satser på et opplegg med deling og sub, anbefaler jeg Martin Logan i stedet for. Ikke ødelegg den fantastiske panelbassen med å introdusere en sub, dipol eller ei. Gradient ble nevnt her, og jeg må si at de ikke var særlig overbevisende på ELS 63 i sin tid, selv om mange skrøt de opp i skyene.Valentino skrev:Quad eller CV. Huffda. ;D
Jeg nevnte sub.
Hva er maxlydtrykket ved 30Hz på 2905? Hva er panelresonansen? Den er ca. 80Hz på forgjengeren.
Om man deler elektronisk ved 80 Hz vil man kunne øke maxlydtrykket fra Quadene. Suber til så gode høyttalere skal det være to av, og de skal være av det moderne slaget med digital EQ og målemikrofon & all that jazz. Basspukkel? Ikke her.
Til hjemmekino MÅ du ha en subwoofer i tillegg dersom du går for rene elektrostater ellers. Hjemmekino har jo LFE-kanalen, og den ligger jo gjerne 10dB over det resten av høyttalerne er ment å gjengi.ludde24 skrev:Ok, ser at de fleste mener quaden er best, anlegget skal også brukes til hjemmekino, da er det jo gøy å ha litt trøkk. Hva med magnepan, kan de spille høyere enn quadene? modellene som er aktuelt her er 3.6, eller 20.1, har noen erfaring med disse?
Som nevnt, har hørt 20.1 og den er fantastisk! Men svær!! Uansett er vel dette en musikkhøyttaler og som det blir nevnt her må det nok en sub til for filmbruk selv om den går dypt. Der jeg hørte dem var det en REL Studio på 90kg ;D men den ble kun benyttet til noen mindre Audiostatics som ble spilt på av og til.ludde24 skrev:Ok, ser at de fleste mener quaden er best, anlegget skal også brukes til hjemmekino, da er det jo gøy å ha litt trøkk. Hva med magnepan, kan de spille høyere enn quadene? modellene som er aktuelt her er 3.6, eller 20.1, har noen erfaring med disse?
Dersom denne kun skal benyttes til sub kan den sikkert redesignes litt, fjerne pærelookenValentino skrev:Mens vi er inne på dipoler: Linkwitz Lab Orion+ eller Orion ++ (med trykkammersub under 40Hz, tralala) bør ikke utelukkes.
Den 21" til Tangen blir rimelig bred nederst, men totalen ganske så nett allikevel, den blir ganske grunn, og ryddig i formen på det moderne Tangenviset.
Her ser det ut som om ringene seksjonsvis koples inn over det hørbare området, det skulle vel være innenfor? Jeg ville mene kondisene er på 22nKJ skrev:Her er forresten en simulering av frekvensresponsen på 6 seriekoblede all-pass filtere. Filterverdiene er ikke representative for QUAD, simuleringen er kun for illustrasjonens skyld. Spolene er satt til 0m1 H med en seriemotstand på 1 ohm, kondisene er 22p F, og elektrostatseksjonene er simulert med 10n F, jeg vet ikke om dette er representativt, utover at kondisene i all-pass nettverket er angitt med 22p.
[attach = ]
mvh
KJ