Høytaler???

ludde24

Medlem
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Hvem har hørt på disse? Skal kjøpe nye høytalere. Quad 2905, eller martin Logan summit, magnepan mg 3,6. Hva er best?

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.144
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
ludde24 skrev:
Hvem har hørt på disse? Skal kjøpe nye høytalere. Quad 2905, eller martin Logan summit, magnepan mg 3,6. Hva er best?
Hvilken farge er finest - grønn, blå eller gul? ;)

Dette kommer nok an på rommet, utstyret og ikke minst dine personlige preferanser.

ludde24

Medlem
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Det må være blå, vanskelig dette, mye lapper å kaste bort visst man ikke blir fornøyd.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.847
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg hadde tatt Quadene. Med et par Velodyne DD18 til...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ludde24 skrev:
Det må være blå, vanskelig dette, mye lapper å kaste bort visst man ikke blir fornøyd.
Nettopp!! derfor bør du fortelle litt om elektronikken du skal bruke. Hva er dine preferanser, musikk. Hviken type rom skal det spilles i osv :)

ludde24

Medlem
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Quad ja, det er visst en bra sak. Samme Acoustat Z-22, de skal visst også være helt i topp.
Har 4 stk ice power, 1001 ultra som skal drive hele greia.

R

Rojoh

Gjest
Mener å huske at ICE-power ikke er optimalt med panelene til Martin Logan. Så da ser det ut til at det er Quad/Magnepan det står om.

Mvh. Johan

R

RL69

Gjest
Rojoh skrev:
Mener å huske at ICE-power ikke er optimalt med panelene til Martin Logan. Så da ser det ut til at det er Quad/Magnepan det står om.

Mvh. Johan
Tror jeg har lest det samme om Quaddene også (kan det skyldes den varierende impedanskurven?)

MVH
KOL69

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
KOL69 skrev:
Rojoh skrev:
...
...
Tror jeg har lest det samme om Quaddene også (kan det skyldes den varierende impedanskurven?)
...
Mht klasse-D og elektrostater, kan det være at kombinasjonen av kapasitiv last ved HF i HT, og HF-filtreringen på kalsse-D forsterkere som kan bli for mye av det gode - men det kan også bli en «match made in heaven».

mvh
KJ

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.847
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Quadene er ikke som andre elektrostater. Her Stereophiles impedansmåling på 989, som noe er temmelig lik elektrisk som både 8905 og ESL-63.

Uproblematisk, men 1kW er 900W mer enn nødvendig.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ludde24 skrev:
Quad 2905 er "best", men må ha ein veldig god (rør)forsterkar, og eit rom der høgtalarane kan stå med ein meter til bakvegg, og innbyrdes minst 2 meters mellomrom.

MG 3,6 er høgtalaren som rockar anstendig, men har høgre høyreterskel enn elektrostatane, og må spelast på eit visst volum for å vise kva dei er gode for. Du treng altså minst 200 gode watt for å ha det gøy (kanskje meir om rommet er stort).

Summit er vel den som er lettast å få til? Har ikkje høyrt denne skikkeleg, men klarer seg visstnok bra i relativt små rom, og er ikkje så pissatrengt når det gjeld plassering. Kan justerast mykje.

Herleg val, du har her....
Andre alternativ: CLX, Beverigde og Soundlab? Og så det som eg har heime (i gammal utgåve, rett nok): http://www.sanderssoundsystems.com/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=121

ludde24

Medlem
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Ok, det ser ut som det blir quad eller magnepan, det finnes begge deler brukt her, vanskelig valg.

takker for svar og råd....

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.796
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
ludde24 skrev:
Ok, det ser ut som det blir quad eller magnepan, det finnes begge deler brukt her, vanskelig valg.

Du nærmer deg Perleporten uansett :)

U

utgatt60135

Gjest
Jøgga skrev:
ludde24 skrev:

Du nærmer deg Perleporten uansett :)
Uten tvil meget gode kandidater ja, men skal man nærme seg perleporten er det viktig at resten låter like bra. At rommet spiller med på en god måte, forsterkerne holder følge og ikke minst CD -spilleren. Har bare hørt Summit, Magnepan 1.6 og 2905 på Marantz (som ikke klarte å få frem noe stort smil).

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Quad + sub er anbefalingen for min del. Jeg har selv ICEpower hjemme (på dynamiske høyttalere) og tror ikke de er ideelle i forhold til impedansekurven på Quadene, for selv om kurven ikke går ned i de laveste impedansene, så er fasevridningen i diskanten fortsatt problematisk for filterne som sitter på utgangen av de fleste kl D-forsterkere.

Jeg har ikke hørt så mye Magnepan, men har hørt en del Martin Logan og Quad noe sjeldnere. Alle Quad-modeller jeg har hørt har imponert meg (faktisk var det gamle Quad ESL-63 som åpnet oppmerksomheten min i forhold til hifiens vidunderlige verden, og 2905 imponere stort da jeg hørte dem i Sverige for noen år tilbake).
Hadde jeg hatt rom til det hadde jeg eid et par Quad for lengst, tror jeg, men de krever luft rundt seg.
Martin Logan låter også nydelig, men jeg har aldri hørt den samme homogene åpenheten i lydlandskapet med Martin Logan som med de beste Quad-oppsettene jeg har hørt.

Om du går elektrostatveien, så er jeg ikke sikker på om jeg ville beholdt kl D...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.780
Sted
Østfold
Så lenge impedanskurven holder seg over 1 ohm skal det ikke være noen av de "vanlige" klasse D-konstruksjonene som sliter. ML er på grensen med rundt 1 ohm på de største panelene. Om man ser på kurvene som Valentino har postet her ser det imidlertid ut til at situasjonen ikke er helt den samme på Quad. Dette skyldes nok at de vel ikke er 1-veis paneler slik som ML. Kurven til Valentino går jo ikke under 4 ohm bortsett fra i bassen så her er det neppe noen forsterker over hodet som vil ha særlige problemer.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Du har sikkert rett, Snickers. Jeg har ikke regnet på hvordan filterne påvirkes av ulike former for svingninger i impedansen, men mener å ha hørt at fasevridninger betyr at man må ta hensyn til mer enn den resistive delen av impedansen.

Nåvel, som de sier på nynorsk "the proof of the pudding is in the eating", så det er vel bare å prøve. Jeg ville forsøkt å få lyttet til alle sammen på forsterkere som forhandleren mener bringer fram det beste i høyttaleren, kjøpt den du liker best, og så finne ut om forsterkeren din passer. Hvis ikke er det jo ikke umulig å bytte effekttrinn i etterkant heller, og det er lettere å få lånt forsterkere med hjem enn høyttalere, skulle jeg tro (evt. kan man jo invitere andre entusiaster på besøk med sine effekttrinn).

ludde24

Medlem
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Hei der, jo man kan alltids bytte effekt, magnepan mg 3.6 har jo en nesten flat impedanskurve og burde være
en lett last for forsterkeren, men hvem har hørt disse??

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
o.t.
Snickers-is skrev:
...Om man ser på kurvene som Valentino har postet her ser det imidlertid ut til at situasjonen ikke er helt den samme på Quad. Dette skyldes nok at de vel ikke er 1-veis paneler slik som ML. ...
Quadpanalene er «enveis»/fulltone - selv om det i enkelte sammenhenger, både offesielt og uoffesielt har vært snakk om «basspaneler». «Ruglingen» i impedansen oppover frekvensområdet antar jeg i stor grad skyldes tidsforsinkelseskretsløpene. Det kan evt også være en resonans mellom trafo/strømforsyning og den kapasitive lasten i panelet som gir impedansforløpet mellom 10K og 50K.

mvh
KJ

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.780
Sted
Østfold
Jeg tolker dette slik at de emitterer diskant kun i senter på panelet, også går det gradvis over til å spille med lavere cutoff jo lenger ut fra senter man kommer:

Imidlertid gjelder dette ESL63. Hvordan det ser ut i 2905 og 989 tør jeg ikke si for det aner jeg ikke, men sunn fornuft tilsier jo at det er et visst slektskap.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.847
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De er akkurat samme grunnkonstruksjonen slik jeg forstår Rhesus. Det kan jo være at komponentkvaliteten er forbedret og at noen verdier er endret i geerasjonenes løp.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Jeg tolker dette slik at de emitterer diskant kun i senter på panelet, også går det gradvis over til å spille med lavere cutoff jo lenger ut fra senter man kommer:
...
Imidlertid gjelder dette ESL63. Hvordan det ser ut i 2905 og 989 tør jeg ikke si for det aner jeg ikke, men sunn fornuft tilsier jo at det er et visst slektskap.
Slik jeg leser skjemaet så mottar «senter-panelet» signalet direkte fra inngangstrafoene, mens «ringene» og ytterpanelene mottar påfølgende tappinger fra «all-pass» filtrene C1-C12/L1-L2, som forsinker lydsignalet slik at lyden i panelet brer seg omtrent som «ringer i vann» (eller kanskje omtrent som Manger?). Det er litt uklart hvordan motstandene er koblet til panelet og hvilken funksjon de har. I deen til Peter Walker var å få panelet til å oppføre seg som en punktkilde.

mvh
KJ

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Forsinkelseskretsene er konstruert for at høytalerene skal oppføre se som en punktkilde med "nullpunkt" ca 30 cm bak panelene.
Ellers trives de godt med digital forsterker. Romkorreksjonen på TDA 2200 bruker jeg til å "kalibrere" plasseringen. Jo mindre "% romkorreksjon", jo bedre plassering. Ikke helt vitenskapelig, men god hjelp til ørene :).

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Her er forresten en simulering av frekvensresponsen på 6 seriekoblede all-pass filtere. Filterverdiene er ikke representative for QUAD, simuleringen er kun for illustrasjonens skyld. Spolene er satt til 0m1 H med en seriemotstand på 1 ohm, kondisene er 22p F, og elektrostatseksjonene er simulert med 10n F, jeg vet ikke om dette er representativt, utover at kondisene i all-pass nettverket er angitt med 22p.

mvh
KJ

Vedlegg

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
roffe skrev:
Quad + sub er anbefalingen for min del. Jeg har selv ICEpower hjemme (på dynamiske høyttalere) og tror ikke de er ideelle i forhold til impedansekurven på Quadene, for selv om kurven ikke går ned i de laveste impedansene, så er fasevridningen i diskanten fortsatt problematisk for filterne som sitter på utgangen av de fleste kl D-forsterkere.

Jeg har ikke hørt så mye Magnepan, men har hørt en del Martin Logan og Quad noe sjeldnere. Alle Quad-modeller jeg har hørt har imponert meg (faktisk var det gamle Quad ESL-63 som åpnet oppmerksomheten min i forhold til hifiens vidunderlige verden, og 2905 imponere stort da jeg hørte dem i Sverige for noen år tilbake).
Hadde jeg hatt rom til det hadde jeg eid et par Quad for lengst, tror jeg, men de krever luft rundt seg.
Martin Logan låter også nydelig, men jeg har aldri hørt den samme homogene åpenheten i lydlandskapet med Martin Logan som med de beste Quad-oppsettene jeg har hørt.

Om du går elektrostatveien, så er jeg ikke sikker på om jeg ville beholdt kl D...
Sub på Quadene som flere foreslår her, er noe jeg ikke helt skjønner poenget med. 2905 går etter produsentens verdier ned til 28 Hz. Jeg har målt mine flatt (innen 3 Db) ned til 25. Dette er fulltone panel, så en kan ikke bi-wire og kjøre eksternt delefilter for å dele på f. eks. 80 eller hva det skulle være. En høytaler som Tannoy Glenair går ned til 29 Hz, få foreslår noen sub på denne? Problemet med full tone elektrostater som Quad 2905, er volum, det kan ikke spilles skikkelig høyt. En sub vil ikke hjelpe på det. En oppnår kun en topp i bassområdet, forvregning lengere oppe i frekvensområdet vil uansett begrense amplituden. Ønsker en høyere amplitude på bassen, så er jo Cervin Vega et godt alternatiiv. Quad 2905 er faktisk eksepsjonelt gode på bass. Desverre kan det ikke spilles så høyt som en NOEN ganger ønsker. En sub sammen med 2905 er bortkastet, den vil ikke gi noen fordeler etter min menig, hvis en da ikke absolutt vil ned i sub 20 området.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.847
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Quad eller CV. Huffda. ;D

Jeg nevnte sub.
Hva er maxlydtrykket ved 30Hz på 2905? Hva er panelresonansen? Den er ca. 80Hz på forgjengeren.
Om man deler elektronisk ved 80 Hz vil man kunne øke maxlydtrykket fra Quadene. Suber til så gode høyttalere skal det være to av, og de skal være av det moderne slaget med digital EQ og målemikrofon & all that jazz. Basspukkel? Ikke her.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Nå kan jo "panelbass" (Quad, MG) være noe av det bedre hvis den er der, hørte MG 20,1 og en mer deilig bass skal man vel lete etter. Sub på panelhøytt bør vel gjøres skikkelig, a'la Gradients dipole løsninger. (Alt jeg nevner her er IMO altså ;D)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.847
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Stuevennlig dipolbass går helt fint ned til ca. 40Hz. Under der kreves det MYE membranareal eller en kassseløsning.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Doble 12" er det vel i Gradient sine, deilig bass i de....ellers har vel thestig noe på gang med 21" men det er vel ikke direkte stuevennlig

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Valentino skrev:
Quad eller CV. Huffda. ;D

Jeg nevnte sub.
Hva er maxlydtrykket ved 30Hz på 2905? Hva er panelresonansen? Den er ca. 80Hz på forgjengeren.
Om man deler elektronisk ved 80 Hz vil man kunne øke maxlydtrykket fra Quadene. Suber til så gode høyttalere skal det være to av, og de skal være av det moderne slaget med digital EQ og målemikrofon & all that jazz. Basspukkel? Ikke her.
Qaudene har en egenskap at de forteller deg ganske tydelig i de øvre register når du spiller for høyt. Om en deling ved f. eks. 80 gir bedre arbeidsvilkår der opp vet jeg ikke. Hvis ikke er det ingenting å hent ved en sub (bortsett fra å komme under 28). De av dere som har hørt bassen på 2905 har vel som meg blitt betatt av dens hurtighet og uanstrengte måte å spille på, langt ned. Ingen dynamisk høytalere klarer det samme i de nedre områder etter min mening (selv om mange kommer lengre ned, og selvfølgelig spiller høyere). Hvis du satser på et opplegg med deling og sub, anbefaler jeg Martin Logan i stedet for. Ikke ødelegg den fantastiske panelbassen med å introdusere en sub, dipol eller ei. Gradient ble nevnt her, og jeg må si at de ikke var særlig overbevisende på ELS 63 i sin tid, selv om mange skrøt de opp i skyene.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Kan ikke tenke meg 2905 som annet enn en kanonbra fullranger, skal nok en del areal og tweaking til for å få en (eller to) sub(ber) til å supplere noe i samme stil som 2905 gjør selv. Den er vel den høyttaleren som erstattet (og parkerte) esl63/sw63 (korrekt oppsatt) på en skikkelig måte (imo)

Mange slike ()... :p ;D

ludde24

Medlem
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Ok, ser at de fleste mener quaden er best, anlegget skal også brukes til hjemmekino, da er det jo gøy å ha litt trøkk. Hva med magnepan, kan de spille høyere enn quadene? modellene som er aktuelt her er 3.6, eller 20.1, har noen erfaring med disse?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
ludde24 skrev:
Ok, ser at de fleste mener quaden er best, anlegget skal også brukes til hjemmekino, da er det jo gøy å ha litt trøkk. Hva med magnepan, kan de spille høyere enn quadene? modellene som er aktuelt her er 3.6, eller 20.1, har noen erfaring med disse?
Til hjemmekino MÅ du ha en subwoofer i tillegg dersom du går for rene elektrostater ellers. Hjemmekino har jo LFE-kanalen, og den ligger jo gjerne 10dB over det resten av høyttalerne er ment å gjengi.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.847
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mens vi er inne på dipoler: Linkwitz Lab Orion+ eller Orion ++ (med trykkammersub under 40Hz, tralala) bør ikke utelukkes.

Den 21" til Tangen blir rimelig bred nederst, men totalen ganske så nett allikevel, den blir ganske grunn, og ryddig i formen på det moderne Tangenviset.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
ludde24 skrev:
Som nevnt, har hørt 20.1 og den er fantastisk! Men svær!! Uansett er vel dette en musikkhøyttaler og som det blir nevnt her må det nok en sub til for filmbruk selv om den går dypt. Der jeg hørte dem var det en REL Studio på 90kg ;D men den ble kun benyttet til noen mindre Audiostatics som ble spilt på av og til.

Har du plass lyst og råd er nok 20.1 min favoritt her. 2905 er også fantastisk men klarer vel ikke den samme dynamikken. 3.6 har jeg kun hørt i et bittelite hotellrom på plaza for mange år siden så den tør jeg ikke uttale meg om.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Mens vi er inne på dipoler: Linkwitz Lab Orion+ eller Orion ++ (med trykkammersub under 40Hz, tralala) bør ikke utelukkes.

Den 21" til Tangen blir rimelig bred nederst, men totalen ganske så nett allikevel, den blir ganske grunn, og ryddig i formen på det moderne Tangenviset.
Dersom denne kun skal benyttes til sub kan den sikkert redesignes litt, fjerne pærelooken ;)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.847
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den som lever får se. Foreløpig er det laget nestenfullrange dipolhøyttalere av et par hobbyplater i furu der ute i Løten, og det er konkludert med at potensialet er så bra at materialer til et ordentlig prototypekabinett er bestilt. Og formen blir ikke akkurat som på bildene først i DIPOL-tråden, nei.

R

Ronny_D

Gjest
KJ skrev:
Her er forresten en simulering av frekvensresponsen på 6 seriekoblede all-pass filtere. Filterverdiene er ikke representative for QUAD, simuleringen er kun for illustrasjonens skyld. Spolene er satt til 0m1 H med en seriemotstand på 1 ohm, kondisene er 22p F, og elektrostatseksjonene er simulert med 10n F, jeg vet ikke om dette er representativt, utover at kondisene i all-pass nettverket er angitt med 22p.
[attach = ]

mvh
KJ
Her ser det ut som om ringene seksjonsvis koples inn over det hørbare området, det skulle vel være innenfor? Jeg ville mene kondisene er på 22n ;)

Topp Bunn