Høyttalere Høytalere å velge på bruktmarked.

beefheart

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
98
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
På Finn.no er det noe ineterressant for meg Kef IQ90, JBL Ls80, Focal 836V. Ønsker at det skal låte engasjerende også på 70-talls rock, som Black Sabbath , Deep Purple,..o.l.
Noen med erfaringer eller anbefaling
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.375
Antall liker
9.643
Torget vurderinger
2
Eldre KEF og Infinity er som regel bra
En kompis kjøpte er par Infinity kappa 70 for 3000kr. Nettopp. Knallbra syns han og han er klassisk musiker og Pink Floyd friiker. Også så slapp han å kjøpe noe tilsvarende som ville koste 30k idag
 

beefheart

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
98
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Kva hadde du tenkt å betale, har du forsterkar som skal brukast, og korleis ser rommet ditt ut?
Prisene på nevnte er vel ca.10000-15000. Har en Luxman C02-M02, men må ikke bli Luxman for femtiden selv om jeg er glad i de. Har Kappa 7.2 nå, skal beholde d også , de nye høytaler bli enten i stua 35kv.m eller i kjeller 22kv. med 2,3m takhøyde.Har en cAMBRIDGE 740a OGSÅ
 

beefheart

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
98
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Eldre KEF og Infinity er som regel bra
En kompis kjøpte er par Infinity kappa 70 for 3000kr. Nettopp. Knallbra syns han og han er klassisk musiker og Pink Floyd friiker. Også så slapp han å kjøpe noe tilsvarende som ville koste 30k idag
Ja ,takk for svar ,har i dag Infinity kappa 7.2, skal beholde de , nye høytalere blir nok ikke Infinity, ønsker å forske ut andre ting.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.375
Antall liker
9.643
Torget vurderinger
2
Likte Graham Audio 9f veldig godt på 70-talls rock his Stereofil
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Elsker du 70talls rock, prog etc. er det helt klart noe eget med en høyttaler med store pappmembraner.
Er ikke helt sikker på hva som ligger ute pr. nå, men høyttalere med en 12” eller større er veldig morro på nevnte musikk 😊

Ligger ute på finn og her på Sentralen nå, et par med JBL L-150A. Dette er virkelig noe å vurdere imho.


 
Sist redigert:

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg hadde JBL LS80 for noen år siden. Hadde mye glede av denne. Fabelaktig bra lyd på mange måter. Litt utfordrende at jeg hele tiden følte for å skru opp lyden (litt manglende klarhet) og at den hadde en lydsignatur som la seg "over" stort sett all musikk. Den hadde en merkbar signatur over tid.
De hadde mange svært gode egenskaper. Bra rytmikk og dynamikk.God snert i bassen. Generelt god stemmegjengivelse.
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
349
Antall liker
146
Jeg hadde JBL LS80 for noen år siden. Hadde mye glede av denne. Fabelaktig bra lyd på mange måter. Litt utfordrende at jeg hele tiden følte for å skru opp lyden (litt manglende klarhet) og at den hadde en lydsignatur som la seg "over" stort sett all musikk. Den hadde en merkbar signatur over tid.
De hadde mange svært gode egenskaper. Bra rytmikk og dynamikk.God snert i bassen. Generelt god stemmegjengivelse.
Meget enig i din beskrivelse, havde dem også selv for år tilbage...til rock er de virkelig gode og falder ikke igennem på noget. Magtfuld lyd og også flotte...men ja, de har JBL signaturen :cool:
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Ligger noen Rega gulvhøyttalere på Finn. Kjøpte akkurat Rega R5 for en grei liten slant. Fornøyd!
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.635
Antall liker
1.509
Sted
Sunndalsøra
Infinity og JBL av eldre typer som Infinity Kappa6 osv og JBL L112 , L166 Horison og eldre monitorer. Spesielt kvaliteten på elementene på JBL fra den tiden. Det finner man ikke på dagens høyttalere. Lintweeteren (044 med alubelegg)som ble brukt på L112 og L150A (ikke L150)er noe av det beste jeg har hørt av denne typen.
Også nyere Classe D forsterkere kan virke meget bra på disse klassikerne.
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.586
Antall liker
2.788
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ser at der ligger et par gulvstående Opera Grand Mezzo på finn, de kunne jeg tenkt meg i tv-oppsettet, men mangler en effektforsterker enn så lenge......
Hva med Quadral?
Canton?
Lenge siden jeg har hørt de, men hva med gode, gamle, norske Patos, Lyric-serien?

mvh
Proffen
 

beefheart

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
98
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Elsker du 70talls rock, prog etc. er det helt klart noe eget med en høyttaler med store pappmembraner.
Er ikke helt sikker på hva som ligger ute pr. nå, men høyttalere med en 12” eller større er veldig morro på nevnte musikk 😊

Ligger ute på finn nå et par med JBL L-150A. Dette er virkelig noe å vurdere imho.
Har sett de , noen skikkelig rakkere det antagelig.
Kan tenke meg at JBL eller Tannoy vil vere noko som du likar. Du bør sjølvsagt prøve ut om eg har rett før du betalar noko...
Har hørt JBL LS80 i butikk ;flott lyd presentert. Glemmer ikke TI250 i butikk på sent 80tall, det låt knall, men dyre på brukten. Tannoy er interressante, mye pga diskantplasseringen og stort areal på elementer der vokalen ligger i frekvens. Og hva med rommet, skal jeg dempe mye med tepper gardiner osv? Har opplevd at et noe nakent rom kan låte virkelig ille .
 

beefheart

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
98
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Ser at der ligger et par gulvstående Opera Grand Mezzo på finn, de kunne jeg tenkt meg i tv-oppsettet, men mangler en effektforsterker enn så lenge......
Hva med Quadral?
Canton?
Lenge siden jeg har hørt de, men hva med gode, gamle, norske Patos, Lyric-serien?

mvh
Proffen
Mange gode og interresante forslag, hadde ikke så mange med i mitt startinnlegg, men jeg har det ikke travelt heller.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.994
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har sett de , noen skikkelig rakkere det antagelig.

Har hørt JBL LS80 i butikk ;flott lyd presentert. Glemmer ikke TI250 i butikk på sent 80tall, det låt knall, men dyre på brukten. Tannoy er interressante, mye pga diskantplasseringen og stort areal på elementer der vokalen ligger i frekvens. Og hva med rommet, skal jeg dempe mye med tepper gardiner osv? Har opplevd at et noe nakent rom kan låte virkelig ille .
Det kjem an på rommet.....sjølv likar eg ikkje så veldig godt overdempa rom, men skjønar dei som gjer det.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.890
Antall liker
17.528
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Siden min annonse JBL L150A er omtalt her tar jeg meg den friheten å kommentere. Bildet i post #7 er av JBL L150. Mine L150A har 044 tweeteren som nevnt her:
Lintweeteren (044 med alubelegg)som ble brukt på L112 og L150A (ikke L150)
Mine ser da slik ut :)

jbl.jpg
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.994
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rom som er så dempa at der nesten ikkje finnest etterklang, eller refleksjonar å snakk om. Slike rom kan vere gode å høyre detaljar i, spesielt om du har høgtalarar med lågt spreiingsmønster, men det let ikkje naturleg. Så då er du avhengig av opptak som alt har etterklang innspelt for å få musikken skikkeleg.

Men mitt syn er sikkert subjektivt, og heng saman med at eg også likar rundstrålande høgtalarar, som i stor grad baserer seg på å spele på lag med romakustikken.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.856
Antall liker
993
Slike rom kan vere gode å høyre detaljar i, spesielt om du har høgtalarar med lågt spreiingsmønster, men det let ikkje naturleg.
enig. skal legges til at jeg ikke syns noen typiske kassehøyttalere låter naturlig. dipol og omni er noe helt annet
 
  • Haha
Reaksjoner: HCS

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.635
Antall liker
1.509
Sted
Sunndalsøra
JBL L112 anno 2020 2.jpg

Dette er altså mine :) Dette er mitt første par L112. Kom over et par 128-H basselementer som var perfekte og dyre. De er som nye. 128-H er noe flatere enn mange andre basselement og har en tykk og fremstående ramme for å få en mere fasekompensering med mellomtonen. Elementene er som smykker, og er fine å se på.
 
Sist redigert:

beefheart

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
98
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Siden min annonse JBL L150A er omtalt her tar jeg meg den friheten å kommentere. Bildet i post #7 er av JBL L150. Mine L150A har 044 tweeteren som nevnt her:

Mine ser da slik ut :)

Vis vedlegget 674582
De er flotte ,men er usikker på om samboer ville flytte på bokhyllene for å få plass, alterativt er kjellerstua med 22kvm. og 2,3m takhøyde. Er litt redd for at bassen blir dominant og med stående bassbølger i kjelleren; har du erfaring med romstørrelse?
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.890
Antall liker
17.528
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
De er flotte ,men er usikker på om samboer ville flytte på bokhyllene for å få plass, alterativt er kjellerstua med 22kvm. og 2,3m takhøyde. Er litt redd for at bassen blir dominant og med stående bassbølger i kjelleren; har du erfaring med romstørrelse?
Jeg bruker de i ett rom på 16kvm (4x4) og 2.4 under taket. Spiller stort sett lavt (leilighet) og det er ikke så ille. Ikke de store problemene ift stående bølger. Men bassen kan bli dominant og riktig plassering er kritisk.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.748
Antall liker
103.783
Torget vurderinger
23
 

beefheart

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
98
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Elsker du 70talls rock, prog etc. er det helt klart noe eget med en høyttaler med store pappmembraner.
Er ikke helt sikker på hva som ligger ute pr. nå, men høyttalere med en 12” eller større er veldig morro på nevnte musikk 😊

Ligger ute på finn og her på Sentralen nå, et par med JBL L-150A. Dette er virkelig noe å vurdere imho.


Er de fremdeles til salgs? I tilfelle, hvor bor du? TD
 
Topp Bunn