Høyttalere Høytalere til Bladelius Thyr II. Dali Ikon 6 MK II?

Akashi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.08.2016
Innlegg
64
Antall liker
10
Sted
Tromsø
Hei,

Etter å brukt dette forumet til å finne en Bladelius Thyr MK II, som jeg kjøpte - trenger jeg nå nye høytalere. Jeg har nå Snell KII som låter fint, men ikke mer enn det. Mangler en del trøkk og egentlig fylde. Har mulighet til å kjøpe Dali Ikon 6 MK II brukt, men kjenner ikke disse. Noen tips på disse eller andre høytalere som har fylde, klang og god oppløsning?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Standard spørsmål du må svare på for å få gode svar;

- Budsjett?
- Størrelse på rommet?
- Kan du si noe om utforming av rommet? Er det feks begrensninger i størrelse på høyttalere?
- Sitter du stort sett i sweetspot midt foran høyttalerne eller trenger du høyttalere som låter noenlunde likt uansett hvor du befinner deg?
- Behov for å spille veldig høyt?
- Vet du noe om hvilken lydsignatur du foretrekker, feks tilbakelent, frempå, basstungt, balansert, oppløst osv?
 

Akashi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.08.2016
Innlegg
64
Antall liker
10
Sted
Tromsø
Gode spørsmål.

Det er en kjellerstue, ca 15-20 kvadrat. Sitter i sweetspot når det gjelder og det er ingen bregrensing på størrelse. Budsjett ja..tenker å kjøpe brukt om jeg finner, ca 4-5K brukt. Vanskelig å estimere nypris egentlig, kommer neppe til å kjøpe nytt - men ikke under 10k nypris-ekvivalent.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hm, klipsch rf52 på torget til 2400 kr er latterlig mye for pengene. Hvis det er underholdning, fart og moro du ønsker av høyttalerne er det i litt motsatt retning av Dali ikon mk2 som kan oppleves litt kjedelig og forsiktig synes jeg.

Kjenner ikke din forsterker og kan egentlig ikke anbefale noe spesielt utifra opplysningene hittil. Hvilken erfaring har du med høyttalere hittil?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Det er mange høyttalere som sikkert hadde spilt fint, men Dali ikon blir for kjipt etter min smak i hvert fall og til forsterkeren din. Budsjettet ditt er nesten vell lavt, jeg tenker vell for eksempel Audio vector m3 super, Monitor Audio silver 6 og B&W 683/CM6. Skal du ha Dali bør du opp på Mentor serien. Alle koster vell ca 6000 brukt.
 

Akashi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.08.2016
Innlegg
64
Antall liker
10
Sted
Tromsø
Ja jo, jeg kunne sikkert ha gått opp i pris om jeg hadde funnet de rette :) Jeg vil ha noe skikkelig.

De erfaringene jeg har er bare Snell KII, og som sagt - de er litt små egentlig. Det er bare utrolig vanskelig å kjøpe høytalere på ett annet tidspunkt enn forsterker..
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Ja jo, jeg kunne sikkert ha gått opp i pris om jeg hadde funnet de rette :) Jeg vil ha noe skikkelig.

De erfaringene jeg har er bare Snell KII, og som sagt - de er litt små egentlig. Det er bare utrolig vanskelig å kjøpe høytalere på ett annet tidspunkt enn forsterker..
Hvis du har mulighet test de Audiovector mi3 super som ligger på finn til 6 k. Tviler på du blir misfornøyd med den til forsterkeren din.
 

St3ffaN

Medlem
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
44
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Hold deg unna Dali Mentor og B&W 683. Mentor 6 spiller for lyst/skarpt, og B&W 683 spiller for kjedelig.

Dali Ikon 6 mk2 er en meget god høyttaler. Her får du mye av lydsignaturen til Helicon-serien, uten den skarpe diskanten til Mentor 6.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Hold deg unna Dali Mentor og B&W 683. Mentor 6 spiller for lyst/skarpt, og B&W 683 spiller for kjedelig.

Dali Ikon 6 mk2 er en meget god høyttaler. Her får du mye av lydsignaturen til Helicon-serien, uten den skarpe diskanten til Mentor 6.
Javel så Dali ikon og Helicon spiller ikke lyst og skarpt, men mentor gjør. Tuller du? Att noen synes B&W spiller kjedelig er greit nok, på samme måte jeg synes att ikon 6 og 7 spiller.
 

St3ffaN

Medlem
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
44
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Hold deg unna Dali Mentor og B&W 683. Mentor 6 spiller for lyst/skarpt, og B&W 683 spiller for kjedelig.

Dali Ikon 6 mk2 er en meget god høyttaler. Her får du mye av lydsignaturen til Helicon-serien, uten den skarpe diskanten til Mentor 6.
Javel så Dali ikon og Helicon spiller ikke lyst og skarpt, men mentor gjør. Tuller du? Att noen synes B&W spiller kjedelig er greit nok, på samme måte jeg synes att ikon 6 og 7 spiller.
Helicon mk1 kan jeg ikke uttale meg om, men Ikon 6 mk2 og Helicon 400 mk2 spiller ikke lyst og skarpt. Det gjør Mentor 6.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Hold deg unna Dali Mentor og B&W 683. Mentor 6 spiller for lyst/skarpt, og B&W 683 spiller for kjedelig.

Dali Ikon 6 mk2 er en meget god høyttaler. Her får du mye av lydsignaturen til Helicon-serien, uten den skarpe diskanten til Mentor 6.
Javel så Dali ikon og Helicon spiller ikke lyst og skarpt, men mentor gjør. Tuller du? Att noen synes B&W spiller kjedelig er greit nok, på samme måte jeg synes att ikon 6 og 7 spiller.
Helicon mk1 kan jeg ikke uttale meg om, men Ikon 6 mk2 og Helicon 400 mk2 spiller ikke lyst og skarpt. Det gjør Mentor 6.
Veldig rart Jeg har også hatt og hørt de fryktelig mange ganger med mye forskjellig utstyr og størst problemer med lyst og skarpt var Helicon i forhold til matching av utstyr.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Styr unna Dali og B&W. Det ser ut til at ingen er enige om hvordan de låter, et dårlig tegn. ;)

Mitt forslag er Tannoy DC6T som ofte selges for 4-4500 kroner på Finn. Bør være enkle å få til i de fleste rom, og jeg tror de vil passe forsterkeren din. Det skal endel til for å få dem til å tippe over i toppen, noe jeg finner betryggende når jeg skal anbefale noe til elektronikk og rom som jeg ikke kjenner personlig.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Mye bla, bla, styr under lys klingende høytalere, med fremhevet øvre mellomtone.
Vienna acoustic, Pmc, B&W, Sonus Fabre, har alle modeller som har det der skal til, med de har også modeller i programmet sit som ikke vil være ideel sammen med Bladelius lydsignaturen.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Som du ser, TS, det er ingen fasit her. Folk er forskjellig, har forskjellig smak og behov. Tannoy DC6T som Baluba nevner er et godt tips.
Veritas P7 til 6000 kr på finn.no kan kanskje også være saker, men det er ukjent merke for min del.

Kef Q700 er også en mulighet til ca 6k.

Dali Ikon 6 har i mine ører litt for lite oppløsning, punch og snert til å være noe jeg anbefaler til de som er interessert i oppløsning, punch og snert. Synes det er ok lyd i dem, men mangler litt av det som gjør musikk interessant å høre på for min del.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg synes Tannoy DC6T er et spesielt godt bruktkjøp fordi det er høyttalere som fortsatt er i handel og som generelt selges til 1/3 av nypris fordi Elkjøp med sine gjentatte 7000-kronerstilbud på nevnte høyttalermodell har ødelagt for bruktmarkedet på akkurat denne modellen. Og selvfølgelig fordi de er gode høyttalere som er relativt enkle å møblere rundt og ikke har noen tendenser til å stikke av i toppen.
 
Topp Bunn