Høytalere... til det vanskelige rommet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Problemstillingen er vel kjent for mange ettehvert. L-formet rom, stua i mitt tilfelle, og får IKKE den bassgjenngivelsen jeg ønsker. Sagt på en annen måte, har det lett for å bli "bassfattig" i sweetspot :-\

    Er på det rene med att det finnes mange alternativer i forhold til akustiske tiltak, men dette er tross alt stua, og den er jeg ikke helt alene om å benytte. Ved plassering av høytalerne må også øvrig møblering tas hensyn til.

    Det jeg er ute etter, er tips om hvilke høytalere som vil kunne utmerke seg, ved å være lettere å få til i ett rom som dette. Forslag til konkrete merker/ modeller mottas med stor interesse, og selvsagt også erfaringer fra brukere som har opplevd tilnærmet samme problemstilling som meg.

    Det hadde også vært interessant å høre, om det er spesielle konstruksjonsprinsipper som vil kunne foretrekkes fremfor andre i denne sammenhengen... Hornløsninger?? Dipoler?? Åpen baffel?? Har vel sett hevdet att "sub" er eneste løsningen på bassfattig sweetspot i rom som dette, men kan DET være den hele og fulle sannheten da?

    Ett konkret alternativ, som hadde vært spennende å fått prøvd her hjemme, er Gradient Revolution. Blir omtalt som plasseringsvennlig, med det er vel ikke nødvendigvis det samme som att den vil løse alle mine bekymringer. Vet ikke om jeg tør "ta sjansen" på å legge rundt 50k på bordet, uten å vite litt mere om disse i alle fall.
    Da har jeg også nevnt hvilken prisklasse jeg kan nærme meg, og musikken som spilles spriker i alle rettninger og stilarter.. Lydsignatur blir ett litt annet tema, da bassproblemene først må løses.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Går jo kanskje an å forsøke seg litt frem med andre typer rør i kilde og forsterker, samt se om det finnes kabler som kan gi deg mer av det du ønsker...............

    Det er mine første tanker rundt ditt spørsmål. Tror kanskje ikke at du vil oppleve "fyldigere" bass med f x Gradient, som forøvrig er en kanonhøytaler!

    mvh
    Proffen
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    1.357
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Hei, nå får du 20 % hos PM Audio (messerabatt). Ville faktisk også vurdert å prøve andre forsterkere...
    Hvor i landet bor du?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Forsøkt deg med andre avstander mellom sweetspot og høytalere.........?
    Opplevde f x at sweetspot her i heimen lå 1/2 - 1 m lengre bak enn der godstolen normalt står..........

    mvh
    Proffen
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Både rørbytte og andre forsterkere er prøvd, og disse gir såklart endringer i lyden.. Har også flyttet endel rundt i fht plassering, og testet ut litt med Rockwool akustikkplater..

    Lyden opp over i frekvensene er jeg godt fornøyd med, og føler jeg på en grei måte kontrolerer denne. Problemet er gjenngivelsen i den dypere delen av bassen, og det er HER jeg mer og mer føler att rommet blir en begrensende faktor. Jeg får ikke nivået/ trykket/ punsch`en i lytteposisjon.

    Mulig jeg uttrykte meg utydelig, men det største spørsmålet blir: Hvilke konstruksjonsprinsipper vil i minst mulig grad la seg påvirke av rommet de spiller i ??
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Du nevner det selv; L-rom har symptomatisk bassmangel. Vurdert en sub du kan flytte rundt på?
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Wergeland skrev:
    Du nevner det selv; L-rom har symptomatisk bassmangel. Vurdert en sub du kan flytte rundt på?
    Har vel vurdert muligheten, men kan det unngås, ønsker jeg å sjekke ut alternativene. Jeg vil ikke på noen måte kalle meg "bassfreak", men sålenge bassinfo jeg vet ligger på plata forsvinner i rommet, blir jeg ikke fornøyd.

    PS: Finner bassen andre steder i rommet, men da mer som en slags "ullen rommling" :-\
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg har kjøpt en bassløsning jeg er strålende fornøyd med: theStigs Ragnarok 212, som er en bipol ELF med to 12", digital deling og EQ, stereo.
    L-formet stue på 48 kvadrat, høyttalere og suber plassert lett asymmetrisk langs den ene langveggen.
    2m mellom høytalerne, 1,5m øre-baffel. Baffel-frontvegg 90cm. Subene står mellom høytalere og frontvegg.

    20Hz-200Hz +/- 3dB i lytteposisjon om jeg husker målingene så noenlunde.
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    AlexanderK skrev:
    Du kan vel bare gjøre sånn som dette:
    Hadde det BARE vært å gjøre sånn ja ;D ;D
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Ser på utstyrslisten din, G-K. Vedder 2,50 på at du ville få orden på sakene ved å bytte ut Sym IV / Helicon 800 med Sym II / Helicon 300 og kjøpe bassystem tilsvarende mitt.
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jeg har kjøpt en bassløsning jeg er strålende fornøyd med: theStigs Ragnarok 212, som er en bipol ELF med to 12", digital deling og EQ, stereo.
    L-formet stue på 48 kvadrat, høyttalere og suber plassert lett asymmetrisk langs den ene langveggen.
    2m mellom høytalerne, 1,5m øre-baffel. Baffel-frontvegg 90cm. Subene står mellom høytalere og frontvegg.

    20Hz-200Hz +/- 3dB i lytteposisjon om jeg husker målingene så noenlunde.
    Hmmm.. spennende opplysninger dette. Må prøve å lage en skisse av rommet, men mye sammenfaller med min plassering tror jeg. Mindre rom hos meg, rundt 38m2, men delvis åpent mot naborom..

    Opplevde du det samme som meg uten "suber", ved å miste bassnivået i sweetspot?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg hadde en voldsom dropp omkring 125Hz og diverse berg og dal ned til 50Hz, og så var det slutt. Grenser for hva en stakkars 18cm i bassrefleks klarer. Du har vel det doble memdranarealet i dine?

    Hvis du ikke har bass i sweetspot sitter du antakelig i et "null", men problemet med L-formede rom er at det i tillegg til mellomveggresonansene, som er lette å regne ut, kommer såkalte oblikke resonanser, som er %&#! å regne ut (men enkle å korrigere for med måleutstyr og EQ).

    Jeg skal prøve å laget en skisse av mitt rom også, og få igang en anleggspresentasjon, men det kan ta litt tid.
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jeg hadde en voldsom dropp omkring 125Hz og diverse berg og dal ned til 50Hz, og så var det slutt. Grenser for hva en stakkars 18cm i bassrefleks klarer. Du har vel det doble memdranarealet i dine?

    Hvis du ikke har bass i sweetspot sitter du antakelig i et "null", men problemet med L-formede rom er at det i tillegg til mellomveggresonansene, som er lette å regne ut, kommer såkalte oblikke resonanser, som er %&#! å regne ut (men enkle å korrigere for med måleutstyr og EQ).

    Jeg skal prøve å laget en skisse av mitt rom også, og få igang en anleggspresentasjon, men det kan ta litt tid.
    En runde med måleutstyr hadde vært veldig spennende, og hadde nok avdekket mere rundt problemene vil jeg tro..

    Må legge til att jeg kanskje har fått problemet til å virke større enn det egentlig er. Jeg har jo bass, men kjenner veldig på att det er mere og hente. Må vel annta att det er noen kraftige "dipper" som er årsaken til det jeg opplever også.
     

    JRA

    Medlem
    Ble medlem
    30.10.2007
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    Hvad med at invistere i et acoustics program, Cara feks. ca 700,- nkr tror jeg, og få lidt overblik over hvad som sker før du går ud og køber nye højtalere.
    Du kan finde en hel del info omkring room, højtalere, acoustik på: http://www.harman.com under white paper.
    mye lærerig info der. og der er en calgulator du trenger til at få oplyst frekvendserne vedr. stående bølger.
    http://www.cara.de
    http://www.huneche.de

    Masse bra læsning der, bas gengivelsen i room er afhængi a dimentionen a rommet, har mye lidt at sige m højtaleren, det bestemmes a dimentionen( målene) på rommet.

    og så har du noget at få tiden til at gå med her i vinter, ""det er tilladt at læse og høre musik samtidig"".

    Ta en tit på dette, jeg har ingen tro på a det er højtalerene dine der fejler noget, og læs dette og få løst dine opstillings problemer, og brug pengene dine på en ferie til sommer m familien.

    PS. glem ikke at sende 10% a sparet beløb i konsulent bistand til undertegnede.

    Mvh. Johnny Rasmussen / Bransje aktør
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    JRA skrev:
    Hvad med at invistere i et acoustics program, Cara feks. ca 700,- nkr tror jeg, og få lidt overblik over hvad som sker før du går ud og køber nye højtalere.
    Du kan finde en hel del info omkring room, højtalere, acoustik på: http://www.harman.com under white paper.
    mye lærerig info der. og der er en calgulator du trenger til at få oplyst frekvendserne vedr. stående bølger.
    http://www.cara.de
    http://www.huneche.de

    Masse bra læsning der, bas gengivelsen i room er afhængi a dimentionen a rommet, har mye lidt at sige m højtaleren, det bestemmes a dimentionen( målene) på rommet.

    og så har du noget at få tiden til at gå med her i vinter, ""det er tilladt at læse og høre musik samtidig"".

    Ta en tit på dette, jeg har ingen tro på a det er højtalerene dine der fejler noget, og læs dette og få løst dine opstillings problemer, og brug pengene dine på en ferie til sommer m familien.

    PS. glem ikke at sende 10% a sparet beløb i konsulent bistand til undertegnede.

    Mvh. Johnny Rasmussen / Bransje aktør
    Du får sende meg en PM med kontonummeret jeg skal overføre til da ;D ;D

    Seriøst.. Jeg må presisere att jeg på ingen måte gir høytalerne skylden for den manglende bassgjenngivelsen jeg til tider opplever i lytteposisjon. Jeg føler mere og mere att rommet ikke vil spille på lag med mine ønsker om "golyd" i stua. Det kan jo være att dimensjonene/ avstandene i rommet mitt er VELDIG VELDIG ugunstige i forhold til bølger/ refleksjoner.

    Takk for linkene forresten.. vinteren er kommet hos meg, så det er vel bare å begynne å lese ;)
     

    Ste-Reo.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2006
    Innlegg
    82
    Antall liker
    0
    Hei G-K. Jeg har/hadde akkurat samme problemstilling som du og prøvd gjennom mange høytt. deriblant Symph. IV. I mitt tilfelle var så å si all dynamikken/punsch'n borte i sweetspot og mye av bassen samlet seg bakerst i rommet i form av ukontrolert rummlebass. Jeg har etter lang tid funnet løsningen på problemet og er som følger; Jeg har delt opp L'n ved hjelp av Scene-molton, som dras til side og festes med gardinsamler hver gang jeg ikke bruker anlegget (Noe som kona aksepterer,og faktisk syns er kult):) Det andre er å utnytte Sackoen til sønnen i huset, men det viktigste, og gjennombruddet kom da jeg kjøpte 2 stk små subber av typen Martin Logan Dynamo, Som forrøvrig er utrolig musikalske og plasserte dem bak hver høyttaler!! Du kommer ikke noen vei utenom... Hehe... Jeg hadde akkurat samme mening som du og mente Stereo var best uten subber, men har nå insett at 2 subber må til for å utjevne fasene i rommet! Prøv!! Få lånt noen subber med hjem og bli overrasket/overbevist... :) Men husk; Det må vere kjappe musikalske subber. Mvh
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Ste-Reo. skrev:
    Hei G-K. Jeg har/hadde akkurat samme problemstilling som du og prøvd gjennom mange høytt. deriblant Symph. IV. I mitt tilfelle var så å si all dynamikken/punsch'n borte i sweetspot og mye av bassen samlet seg bakerst i rommet i form av ukontrolert rummlebass. Jeg har etter lang tid funnet løsningen på problemet og er som følger; Jeg har delt opp L'n ved hjelp av Scene-molton, som dras til side og festes med gardinsamler hver gang jeg ikke bruker anlegget (Noe som kona aksepterer,og faktisk syns er kult):) Det andre er å utnytte Sackoen til sønnen i huset, men det viktigste, og gjennombruddet kom da jeg kjøpte 2 stk små subber av typen Martin Logan Dynamo, Som forrøvrig er utrolig musikalske og plasserte dem bak hver høyttaler!! Du kommer ikke noen vei utenom... Hehe... Jeg hadde akkurat samme mening som du og mente Stereo var best uten subber, men har nå insett at 2 subber må til for å utjevne fasene i rommet! Prøv!! Få lånt noen subber med hjem og bli overrasket/overbevist... :) Men husk; Det må vere kjappe musikalske subber. Mvh
    Spørs om jeg etterhvert blir nødt til å prøve en løsning med sub`er :-\ Dette kommer stadig opp som det beste alternativet ser det ut til..

    Scene-molton: Snakker vi her om ett sceneteppe??

    Og på hvilken måte bruker du sacco-sekken til lydforbedring?? Brukte selv en av disse mellom høytalere med sidemonterte basser en gang.. dempet noe uønsket "rommling", men var ingen varig løsning.
     

    Ste-Reo.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2006
    Innlegg
    82
    Antall liker
    0
    Nå har jeg ihvertfall bra lyd i sweetspot. Scene-molton er det samme som sceneteppe ja. Du får kjøpt det hos alle teaterverkstedene i ønsket lengde. Kommer i flere farger og er veldig letthåndterlig. + Som bonus fikk ihvertfall jeg 100% lyskontroll på rommet i forhold til pj. Sackoen O.L. fungerer som bass-felle og den plasserer du i hjørner der du føler bassen er veldig "boomy". Hvis du plasserte sackoen forran side-elementet er det meget mulig at det ble for mye av det gode og du rett og slett dempet bort all bassdynamikk. Og det vil vi jo ikke ha noe av... :) Målet med demping er ikke å ta vekk bassen, men å veilede bassen og få ut all bassdynamikk sånn den skal vere.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Tror du har tre mulige løsninger (eventuelt en kombinasjon):
    1. Bassfeller/Helmholtz resonatorer
    2. God romkorreksjon
    3. Subwoofere

    Nye høyttalere har jeg liten tro på. Vil kanskje bli litt bedre, men neppe mye hvis du er rimelig låst til plassering.
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Høytalere... til det vanskelige rommet. NÅ MED SKISSE!

    Har laget en skisse av rommet... tusj, papir og kamara er "tingen" ;)

    - Markert med grønt det av møbler jeg mener har betydning.
    - Vinduer markert med V og i blått.. vinduer bak hjørnesalong er lave overlysvinduer.
    - Markert med gult det området hvor ALL bass havner :-\
    - Rødt blir da anlegget..

    Takhøyde 2,40 m. Laminatgulv med teppe under salongen, teppe mellom HT og lytteposisjon samt teppe forran vindu nede til venstre i skissen.
    Målene på skissen må betraktes som ca-mål, men ett par cm til eller fra skulle vel ikke skille mellom himmel og hæ..... rent lydmessig.

    PS: Har hatt anlegget mot veggen hvor salongen står (4,20), uten att dette har utlignet noe med tanke på bassgjenngivelsen i rommet.
     

    Vedlegg

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.782
    Antall liker
    539
    Carlssonhøyttaler er designet til bruk i vanlige stuer. De har ikke "sweet-spot" (det har jo ikke en konsert heller), men fyller rommet med behagelig, veloppløst lyd med mye romfølelse. Du har riktig perspektiv over et stort område, så du kan sitte hvor du vil. Jeg har vanskelig stue, og er godt fornøyd med mine.

    www.carlssonplanet.com
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Gjest skrev:
    Carlssonhøyttaler er designet til bruk i vanlige stuer. De har ikke "sweet-spot" (det har jo ikke en konsert heller), men fyller rommet med behagelig, veloppløst lyd med mye romfølelse. Du har riktig perspektiv over et stort område, så du kan sitte hvor du vil. Jeg har vanskelig stue, og er godt fornøyd med mine.

    www.carlssonplanet.com
    Dette kan være en måte å løse problemet på, ja.
    Har selv hatt Carlsson, og var veldig fornøyd.
    Dog ingen kjempestor WAF............... ;D

    mvh
    Proffen
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Jeg vil banne så stygt i kjerka som ingen på dette forum noensinne har bannet: Bruk en forforsterker med tonekontroll, og løft bassen hakk. No
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Dr.No skrev:
    Jeg vil banne så stygt i kjerka som ingen på dette forum noensinne har bannet: Bruk en forforsterker med tonekontroll, og løft bassen hakk. No
    tonekontroller er ålreit det, så lenge det er god kvalitet på dem. ;)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Dr.No skrev:
    Jeg vil banne så stygt i kjerka som ingen på dette forum noensinne har bannet: Bruk en forforsterker med tonekontroll, og løft bassen hakk. No
    Og for de mer avanserte: Digital bass-EQ.
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Dr.No skrev:
    Jeg vil banne så stygt i kjerka som ingen på dette forum noensinne har bannet: Bruk en forforsterker med tonekontroll, og løft bassen hakk. No
    Føler ikke att dette vil være løsningen.. Jeg tror nok jeg vil løfte nivået over ett mye større frekvensområde enn hva som er ønskelig, og ender vel totalt sett med en gedigen festkul opp i mot mellombassen ett sted..
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Det er mulig du har rett, men jeg tror ikke det. De fleste tonekontroller løfter bassen sukssesivt (heter det suksessivt?) mer jo lenger ned du kommer under festkulen. Det vil altså bli mindre suksess og mer kul (motsatt av cool) om du bare setter inn, si, en bass-rik forforsteker som løfter alt like mye. Men jeg forstår deg om du føler motvilje, og jeg er selv påvirket av den utbredte motvilje mot tonekontroller. (jeg pleier alltid å se for meg krampeaktige audiofiler som heller sitter og piner seg gjennom en plate med altfor mye bass eller diskant, heller enn å røre de knottene, og smiler i skjegget, men sannheten er at jeg ikke ofte tyr til dem selv). Forøvrig finnes det jo endel varianter av sorten: Her er en som har noen få velvalgte knekkfrekvenser, for eksempel. (det første nnlegget var bare 37% seriøst, i praksis ville jeg antagelig gått for aktiv sub) No
     

    Vedlegg

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Har du prøvd å la anlegget spille på skrå i rommet? For eksempel fra hjørnet nærmest anlegget mot ovnen?

    Frode
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Frode skrev:
    Har du prøvd å la anlegget spille på skrå i rommet? For eksempel fra hjørnet nærmest anlegget mot ovnen?

    Frode
    Har fått samme tips tidligere, men ikke prøvd ennå..

    Kan nok bli varm i nakken ved lengre lytteseanser på kalde vinterdager :-\
     

    Ste-Reo.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2006
    Innlegg
    82
    Antall liker
    0
    Ser det er noen som foreslår bipole hoytt. Etter min erfaring ville jeg styrt unna! Med mindre rommet er helt symetrisk perfekt, mister du helt stereoperspektivet. Jeg ser du har vert gjennom både Helicon 800, og Symph. IV. Jeg er enig i store høyttalere, men prøv noen som er litt tørrere og kjappere i bassen ala Audio Physic, den nye serien til Triangle, Dynaudio Contour, og ikke minst Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand (som for øvrig er aventert på AV-Forum til en grei penge), osv... Og bit i det sure eplet og komplementer som sagt med 2 subber.:) Da har du mye bedre mulighet til å kontrollere bassen. Grunnen til at jeg er så ¨pushende¨ er fordi jeg har brukt MYE tid og penger på urokkelig stahet i forhold til meg selv (!) og rommet, og kjenner meg igjen veldig i forhold til deg og problemet ditt..!! Men for all del overbær meg vist jeg tar feil! Hehe :) MVH
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Hadde lagt inn en post igår men den har forsvunnet? Overivrig moderator?

    Prøver igjen: Som Ste-Reo sier over, ville styrt unna dipoler. Har prøvd med det her selv og mener de krever et helt symmetrisk rom for å yte godt. Dvs. lik avstand til frontvegg og sidevegger for begge sider. Iom. din posting i tråd under akustikk vedr. rommet ditt. Hvis sub-løsning vurderes, velg en med full parametrisk EQ f.eks. Velodyne for kontroll over oppsettet i et litt vanskelig rom.
     
    B

    bendis

    Gjest
    dipol har en del høyst overdrevede myter som den over. jeg har iallefall ikke hatt noen bassreflex som integrerer så naturlig i bassen som en åpen baffel. med mindre du skal sitte på siden av høyttaleren ::)
    men helst bør vi se et bilde av rommet..
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    bendis skrev:
    dipol har en del høyst overdrevede myter som den over. jeg har iallefall ikke hatt noen bassreflex som integrerer så naturlig i bassen som en åpen baffel. med mindre du skal sitte på siden av høyttaleren ::)
    men helst bør vi se et bilde av rommet..
    Ligger en skisse av rommet på forrige side i tråden..
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Ste-Reo. skrev:
    Ser det er noen som foreslår bipole hoytt. Etter min erfaring ville jeg styrt unna! Med mindre rommet er helt symetrisk perfekt, mister du helt stereoperspektivet. Jeg ser du har vert gjennom både Helicon 800, og Symph. IV. Jeg er enig i store høyttalere, men prøv noen som er litt tørrere og kjappere i bassen ala Audio Physic, den nye serien til Triangle, Dynaudio Contour, og ikke minst Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand (som for øvrig er aventert på AV-Forum til en grei penge), osv... Og bit i det sure eplet og komplementer som sagt med 2 subber.:) Da har du mye bedre mulighet til å kontrollere bassen. Grunnen til at jeg er så ¨pushende¨ er fordi jeg har brukt MYE tid og penger på urokkelig stahet i forhold til meg selv (!) og rommet, og kjenner meg igjen veldig i forhold til deg og problemet ditt..!! Men for all del overbær meg vist jeg tar feil! Hehe :) MVH
    Jeg skal på ingen måte påstå att du tar feil ;)

    Når det gjelder forslag til høytalere, VET jeg att V A Beethoven Concert Grand fungerer minst like godt som Helicon/ Symph i stua mi... jeg har hatt dem tidligere, og sitter faktisk å tenker litt på de som ligger på børsen ;D
     
    B

    bendis

    Gjest
    lite i veien for å bruke dipol der tror jeg. en ting du aldri får med åpen baffel er irriterende "boomy" bass! bare du ikke klistrer de inntil bak og sidevegg og har passe bred baffel så de nedre frekvenser ikke annulerer ut hverandre.
     

    gpjonas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2006
    Innlegg
    188
    Antall liker
    1
    Hei har vanskelig stue og gradient. Etter kjøp av kraftig forsterker er bass ikke noe problem. De burde vurderes. Du må jo ikke kjøpe nye, men må nok belage deg på å vente litt for de legges ikke ut på bruktbørsen over en lav sko ;) Prøv å få lånt et par og se om det kansje kan være løsningen. Har ikke vært borti så mange merker men disse funka iallefall hos meg 8)
    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn