Høytt. anbefaling til DP

denis

Medlem
Ble medlem
26.02.2007
Antall liker
30
Torget vurderinger
3
Hei,

Jeg har kjøpt meg en brukt DP forsterker. Per i dag bruker jeg Dynaudio Focus 140.
Rommet er på 24-25m2, men med lavt tak 2m(det er i kjelleren).

Problemet er at jeg har lyst på gulv stående høyttalere, men vet ikke om det låter bra i et rom med lav takhøyde.
Det kan være aktuelt med stativ høyttalere, men som er lett drevende. Focus 140 trenger volum for å svinge, og jeg har blitt lei av å spille høyt(har et lite barn i huset).

Budsjett, tja, 8000,- helst 5000,- for å begynne med. Men alt til 15.000,- er av interesse. Jeg tenker brukt priser.

Takk for hjelpen!

Mvh
Denis

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.540
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei, selv har jeg valgt Respons Grand LE som ht. Vil anbefale Respons til DP, men regner med at den vil få problemer i ditt rom (ligger også over ditt budsjett).
En ht jeg tror vil fungere i ditt rom er Gradient Revolution (siste versjon). Dette er også en meget bra match til dp. Aner ikke hva GR ligger på i bruktmarkedet

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
2m skrev:
Hei, selv har jeg valgt Respons Grand LE som ht. Vil anbefale Respons til DP, men regner med at den vil få problemer i ditt rom (ligger også over ditt budsjett).
Det ligger en på bruktmarkedet nå til 12-13,000.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.803
Torget vurderinger
1
2m skrev:
En ht jeg tror vil fungere i ditt rom er Gradient Revolution (siste versjon). Dette er også en meget bra match til dp. Aner ikke hva GR ligger på i bruktmarkedet
Godt tips! Lettere å få til å spille i små rom pga at bassenes vinkling kan justeres/tilpasses rommet. Dessuten funker GR relativt best på 'normale' lyttenivå. (Den sprekker litt når man spiller veldig høyt. I hvert fall de tidlige versjonene jeg har hørt). Forøvrig en veldig spennende konstruksjon med dipol bass og coax mellomtone/diskant, som profiterer på en god effektforsterker.

Tips: Tore Dag Nilsen har skrevet og testet disse HT. Let i artikler i gamle FIDELITY. Gratis pdf kan nedlastes fra www.audiofidelity.no

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg har også 2m takhøyde og har ikke hatt så store problemer med det.Idag har jeg et par Tannoy Glenair 15 som jo er en ganske stor høyttaler.Det merkelige er at selv om taket er betong så det heller ikke det store problemet.Skal prøve å dempe taket bare for å ha prøvd.
Tror du kan finne den høyttaleren du liker og at det vil gå greit.

denis

Medlem
Ble medlem
26.02.2007
Antall liker
30
Torget vurderinger
3
Takk for tipset.

Gradient Revolution er notert (fant test i Fidelity 1/2003). Disse er ganske spesielle høyttalere.

denis

Medlem
Ble medlem
26.02.2007
Antall liker
30
Torget vurderinger
3
lakki_luke skrev:
Jeg har også 2m takhøyde og har ikke hatt så store problemer med det.Idag har jeg et par Tannoy Glenair 15 som jo er en ganske stor høyttaler.Det merkelige er at selv om taket er betong så det heller ikke det store problemet.Skal prøve å dempe taket bare for å ha prøvd.
Tror du kan finne den høyttaleren du liker og at det vil gå greit.
Hvor stor avstand har du mellom høytt. og bakveggen?

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg har 220cm mellom høyttalerene og ca50cm utifra veggen(Tannoy G15)
Men passer jo det til etter hva slags høyttalere jeg bruker.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.629
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dipolbass er lurt => Gradient er lurt.

Siegfried skrev:
The acoustically most problematic frequency range is below 200 Hz, because of the spatially and frequency wise irregular distribution of room resonances. Many computer programs have been written that calculate the resonant modes of a given room and recommend optimum loudspeaker and listener placements. Usually, real rooms are much more complex than the calculated models. Walls are not infinitely stiff, rooms have windows, doors, openings, suspended floors or ceilings, etc. In addition, it is the polar pattern and the acoustic source impedance of the given loudspeaker that determines which of the potential room modes are actually excited and to which degree. The usefulness of such programs is marginal at best. Likewise, recommended proportions for room length, width and height should not be taken more seriously than other proportions that may be based on visual aesthetics.

The conventional closed or vented box design, that is used for the majority of loudspeakers on the market, contributes significantly to the room problems below 200 Hz. These designs are omni-directional radiators and they tend to excite a maximum number of room resonances, particularly when located in room corners. While this adds to the perceived bass output at certain frequencies, it can lead to a falsification of the recorded material, namely when the room resonance decays more slowly than the original sound. In general, the low frequency response of omni-directional speakers in small rooms is quite non-uniform. Attempts to treat the room with absorbers will make only marginal differences unless very many absorbers or large absorbing surfaces are used. It is best to attenuate peaks in the bass response with parametric equalization. Holes in the response cannot be filled in.

By far the perceptually most uniform response in the range below 200 Hz is obtained with an open-baffle, dipole or figure-of-eight radiating source. Because of its directionality, the dipole excites far fewer room resonances than an omni-directional source. The measured room response is not necessarily any smoother than that for an omni-directional source. But the perceived difference in bass reproduction is startling at first, because we are so used to hearing the irregular and booming bass of the typical box speaker in acoustically small rooms. Quickly one learns to recognize the distortion of this combination and it becomes intolerable.

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Antall liker
2.431
Hei Denis
Hva takhøyde angår, spiller det for så vidt ingen rolle om man har gulvhøyttalere eller stativ. Man må se an hvert tilfelle mht. spredning etc. I kjellere kan man fort vekk få problemer med bassrike høyttalere siden solide vegger ikke tar unna energien.
Generelt må det også sies at man kan kjøre alt av høyttalere med DP-forsterkere. Ja, faktisk i større grad enn mesteparten av andre forsterkere siden dette merket gir stor kraft og kontroll. Det mest uvante for førstegangslyttere er kanskje hvordan nøytrale muskelforsterkere av denne typen tar vekk ulyd, spesielt i bassområdet. Til gjengjeld blir man fort huket på fokuset og energien de tilfører.
At Gradient antagelig vil fungere godt nede i en kjeller skyldes mer enn mulighet for styring av dipol basstråling. Like viktig er toppen med sin retningssyrte diskant. Diskanten står i et lite horn, og man får med seg en mild grad av hornets ulemper og fordeler. Mellomtonen har veldig åpent kammer også. Det bidrar til noe trang lydutstråling.
Sånn for kuriositetens skyld: Gradientene som står tilsalgs her nå, har blitt anvendt med et DP 552HP effekttrinn....

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Gradient revolution til 15000,- bør kunne gå. Knallgod høyttaler, og super match til DP

denis

Medlem
Ble medlem
26.02.2007
Antall liker
30
Torget vurderinger
3
Todani skrev:
Det mest uvante for førstegangslyttere er kanskje hvordan nøytrale muskelforsterkere av denne typen tar vekk ulyd, spesielt i bassområdet. Til gjengjeld blir man fort huket på fokuset og energien de tilfører.
Du har rett her. Da jeg har lytet til forsterkeren for første gang, reiset jeg meg fra sofaen. Det var kontrollen i bassen, som imponerte meg.
DP forsterkeren har kontroll over høyttalerne mine.
Denne er ikke en forsterker som er lett å like. Og dette fordi den gjør tingene riktig, synes jeg.

Jeg skal prøve å låne noen høyttalere for å få prøvd i eget oppsett. Tenker på B&W.

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Hei,
ikke glem at DP kan drive ALT av høyttalere, også elektrostater!

Og DET er ikke mange som kan uten å leve på "smertegrense" av det de egentlig klarerer å levere av strøm ved lave impedanser..... dvs det er jo en del forsterkere som "klarer" å drive elektrostater, men ofte på bekostning av et 'varmt og forkortet forsterkerliv'....

Har du først hørt lyden til elektrostater, gjerne Martin Logan, så skjønner du hva jeg mener.... Burde ikke være problemer å finne noen på bruktmarkedet.....

Er nå min mening da...

Lykke til!

- Brum

Topp Bunn