Det er et fint sted å starte ihvertfall.Frekvensrespons eller annen verdi jeg ser det på?
Det er et fint sted å starte ihvertfall.Frekvensrespons eller annen verdi jeg ser det på?
Dette kjøper jeg ikke sånn uten videre. Med god integrering (som MiniDSP + Dirac kan gi) og korrekt dimensjonering (som dette ser ut til å være) er veldig mye gjort.Jeg tenker forhandler har helt rett i at Arendal Sub 1 ikke er den beste subwooferen til musikk
Forvrengning.Frekvensrespons eller annen verdi jeg ser det på?
Prosent du går ut i fra? 1% som er grensen eller er det høyere på sub målt i lytteposisjon?Forvrengning.
Det kommer også an på en del andre ting, som hvor stort rommet er, hvor høyt du spiller, og hvilke musikktyper du foretrekker. Generelt bryr ikke klasse D-forsterkere seg så mye om fasevinkler, og Hypex (og Purifi) sine er spesielt lite nøye på slikt. Begrensningen blir strøm i minimum impedanse, som gjerne skjer der fundamentet i rytmisk musikk ligger, et sted i mellombassen.Ting tar tid, rom er så og si fullført og nye høyttalere på plass Etter mange runder med meg selv falt valget på Kef R 3 meta. Det ble et kompromiss på egenskaper, utseende og enklere funksjonalitet på å kombinere stereo og hjemmekino når ønskelig. Holdt på å ende opp med Neumann KH 150 ut fra svært gode målinger bla på forvregning og spl. Kef høyttalerene vant i mitt hode ut fra testen til Erin’s audiocorner mtp reflektert lyd og vertikal direktivitet. Høyttalere er så vidt koblet opp og virker veldig lovende «ut fra esken»
Så til utfordringen, som jeg ikke hadde fått med en aktiv høyttaler Forsterker……. Med sensitivitet på 87 db, min Ohm på 3.2 og EPDR på 1.9 Ohm ønsker jeg mer headroom enn det NAD C268 kan gi. 2*80 watt og IHF dynamisk effekt (stereo mode, at 1kHz 1% THD) 8 Ohm/120W, 4 Ohm/200W, 2 Ohm/250W.
Jeg kommer til kort her på det tekniske @Asbjørn , og har sett du har den tekniske innsikten og vel så det. Hva har jeg å vinne på å gå fra NADC268 (hypex ucd) til f eks NADC298 med purifymoduler? Jeg ser NAD ikke oppgir kontinuerlig effekt, på 2 Ohm, på sin forsterker med purify, kun dynamisk effekt. Har dette noen betydning, mtp at f. Eks diy kit med NC400 oppgir kontinuerlig effekt på 8/4/2 ohm. Ser ut til at NAD gir 25 amp current maksimum. Med monoblokker blir der noen og tyve amp current maksimum per høyttaler. Har dette noen praktisk betydning med SPL opp til 85db, eller er det mer et tenkt problem?
Jeg har Arendal 1723 s2. Jeg deler ved 50 Hz, hvilket er perfekt sammen med mine Egglestonworks, som går ned til 39 Hz.Ble anbefalt deling på 60Hz av forhandler mtp at kvaliteten på bass fra sub ikke står i stil med bassen fra Kef R3 over 60 Hz. Ut fra målinger som finnes av Kef R3 meta, så er det nok bra med deling på 100Hz. Skal få testet det dere har beskrevet i innleggene over. Kan jo bare lage flere presets og finne ut hvilken jeg liker best selv.
Tanken er å kjøre de som stereo sub med tidskorrigering og gain/volum i MiniDsp, deretter kjøre en dirac kalibrering på Mac med MiniDsp Flex som lyd ut. Noen grunn til heller å kjøre summering til mono på subwoofere og kun forholde seg til MiniDsp Flex? Tror ikke jeg kan kjøre dirac live på Mac med den konfigureringen.
Bare hyggelig. Her er et tilsvarende regnestykke for mine seks-veis høyttalere + stereo sub. Høyere følsomhet og noe høyere lydtrykk, men for normale lydtrykk er det ikke så mye effekt som skal til, her ca 110 W tilsammen pr side inkludert sub og 3 dB headroom.Takk for at du tok deg tid til så grundig svar @Asbjørn Det settes pris på
Da skjønner jeg EDPR heller er gjeldende for andre typer forsterkerkonstruksjoner. Jeg har inntrykk av at det fort blir dyrt og tungt om klasse AB f eks skal henge med ned til EDPR på 1.9 Ohm. En del konstruksjoner med opp mot dobling på 4 Ohm og så står det ikke beskrevet noe om 2 Ohm. Eller at den vil kunne gå i protect. Hadde jeg hatt midlene til det hadde det vært morro å prøvd en McIntosh sak, men NAD298 med purify er mye nærmere innen rekkevidde.
Stemmer godt med 2 m lyttetriangel. Var ikke klar over at strømtrekket er såpas lavt. Jeg trenger ikke løpe å kjøpe en kraftigere forsterker sånn umiddelbart, skjønner jeg. Selv om jeg er litt gira på en purifi løsning. Veldig god oversikt over watt og ampre kravet ift db og musikk. For meg er det kostbare høyttalere jeg har gått for, og ønsker jo å ha dynamikken tilgjengelig.
Jeg har lekt meg litt i chat GPT for litt spørsmål og kom da svar på 3-6 db i headroom som tilstrekkelig i et hifioppsett. Jeg skjønner det er noen x faktorer her ift hvordan peak ampre og dynamisk effekt er definert og kravet i musikken som spilles når deg gjelder dynamikk. Jeg har noe absorpsjon i rommet som nok «stjeler» noe effekt. Jeg får prøve meg mer fram med integrasjon i systemet og se om lysten på purify fortsatt er tilstede.
Artig å se det regnestykket, selv om jeg nok må innrømme ikke å ha kunnskap på alle parameterne. Mener å forstå hovedtrekkene. Jeg kommer nok aldri til å spille med 95 db spl i gjennomsnitt. Jeg opplever det mest behagelig når jeg på db meter på iPhone har topper på 80 db spl, og inntil 85 db spl innimellom. Da burde jeg slippe 10 gangeren, så lenge ikke absorpsjonen jeg prøver ut stjeler fot mye. Jeg tenker det blir ny og kraftigere forsterker på et tidspunkt for bedre headroom og støyforhold. Greit å kunne dra på litt ved ønske om det. Når det er sagt viser målingene til «Erin’s audio corner», at både forvrengning og kompresjon gjør seg gjeldende ved høyere lydtrykk.Bare hyggelig. Her er et tilsvarende regnestykke for mine seks-veis høyttalere + stereo sub. Høyere følsomhet og noe høyere lydtrykk, men for normale lydtrykk er det ikke så mye effekt som skal til, her ca 110 W tilsammen pr side inkludert sub og 3 dB headroom.
Vis vedlegget 936915
Derimot øker effektbehovet nokså brutalt med lydtrykk. Desibel effekt er 10 log10(P2/P1), så om du vil spille 10 dB høyere behøver du 10x mer effekt. I ditt tilfelle, ved 95 dB SPL gjennomsnitt i stedet for 85 dB vil du behøve 500 W i stedet for 50 W, alt annet likt. Da kan høyttalerne allerede ha knelt under den effekten, så det er ikke opplagt at scenariet er realistisk.
Men det er heller ingen annen nedside på å ha «for store» forsterkere enn kostnaden, så jeg har nå ca 600 W pr side på høyttalerne i regnestykket over. Det gir ca 10 dB headroom og er åpenbart mer enn nok.
Helt enig. Alt det snakket om musikksub osv. Litt sant hvis man skal dele over 120Hz men ellers er det mest snakk om uforvrengt kapasitet i dypbassen og å få til en god integrering noe som er enklest med aktiv deling og 4-ordens filtre i de aller fleste tilfeller. Med mindre man har STORE fronter betyr det typisk deling ved minst ved 80Hz. På kinoloftet, hvor det er mye dunder og brak, deler jeg alle subbene (foreløpig) ved 100Hz selv om jeg har fronter som kan håndtere det meste, men ikke like bra som store subber. I stua hvor det er mer musikk og ikke samme nivåer i bunn deler jeg fire 18-tommere ved 60Hz. Men som alltid er det unntak som kommer an på både ditt og datt ..Dette kjøper jeg ikke sånn uten videre. Med god integrering (som MiniDSP + Dirac kan gi) og korrekt dimensjonering (som dette ser ut til å være) er veldig mye gjort.
Av målingen ser du ved hvilken frekvens forvrengningen begynner å øke. Del før den gjør det.Prosent du går ut i fra? 1% som er grensen eller er det høyere på sub målt i lytteposisjon?
Et forsøk på jevnere dypbass i rommet. Man hører jo ikke stereo ved de bølgelengdene uansett.Hvorfor to mono @Valentino ?
Ved 130hz?Et forsøk på jevnere dypbass i rommet. Man hører jo ikke stereo ved de bølgelengdene uansett.