Høyttaler/forsterker som passer for Heavy metal

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
Dazed skrev:
Den "harde toppen på klipsch" har ikke jeg merket, så prøv selv før du lar fordommer avgjøre valget.

Det gjelder vel forøvrig alle høyttalere.

Tja, det er vel knappest noen fordom at det er forholdsvis hard/skarp topp på Klipsch speakere sammenlignet med flere andre produsenter. Snarere en realitet enn noen fordom.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.703
Sted
Phobos
Nå kan man sjelden skjære alle høyttalere fra en produsent under den samme lydmessige kam. Men jeg kan i hvertfall si at mine Klipsch RF7 II ikke kjennetegnes av noen hard topp som jeg kan høre, og det er uten noen "varmende" effekt fra elektronikken også. Jeg kommer fra B&W's 800-serie og det er ingen tvil om hvem som gnager mest i øvre mellomtone og toppen der i hvertfall.
RF7 II's hornløsning har imidlertid mer energi generelt i toppen i følge mine målinger, nettopp fordi hornløsningen sørger for at energien ikke forsvinner i intet i rommet. Men siden de spiller uten "knust glass"-forvrengning kan man spille selv dårlige opptak uten noen annen effekt enn luft og dynamikk.
Jeg tror problemet i mange Klipsch-installasjoner snarere er forvrengning fra elektronikk, noe som ikke tilgis når det dyttes ut gjennom hornløsningen. Dette gjelder vel generelt for mange andre hornløsninger også.
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
31
Setter en knapp på Hegel eller Rotel og JBL. Der har jeg hørt et par skikkelig gode komboer som rocker sokkene rett av. Ta en runde og lytt selv.

Lykke til. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
The Edge skrev:
Tja, det er vel knappest noen fordom at det er forholdsvis hard/skarp topp på Klipsch speakere sammenlignet med flere andre produsenter. Snarere en realitet enn noen fordom.
Nei, men tydeligvis en godt innarbeidet fordom hos enkelte.

"Speakere", forresten? ;)

marsboer skrev:
Nå kan man sjelden skjære alle høyttalere fra en produsent under den samme lydmessige kam. Men jeg kan i hvertfall si at mine Klipsch RF7 II ikke kjennetegnes av noen hard topp som jeg kan høre
Ikke mine RF-63 heller. Jeg har heller ikke opplevd dette problemet når jeg har hørt diverse klipsch hos andre.
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
881
Antall liker
162
Sted
Bergen
Tja, det er vel knappest noen fordom at det er forholdsvis hard/skarp topp på Klipsch speakere sammenlignet med flere andre produsenter. Snarere en realitet enn noen fordom.
Tja....det er ikke snakk om hard/skarp topp på mine HeresyIII iallefall. Snarere en fordom enn realitet.
 

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Innlegg
150
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
Imperial skrev:
Audiovector sin 3 serie er helt enorm på smekk, helt enig! tri amp ett par slike, det hadde blitt superbt!

Edit: Å kjøss meg, kommer JBL med 4429 til norge.... ;D
Ja, da vet jeg hva jeg hadde kjøpt! 45 lappers JBL og 5 lapper i amp, eller bruk den du har, og spar opp til noe råbra med rør..
Ehm, jeg mener det skal være ett stativ til disse og? tror det.

Jeg hadde sett på en Mastersound Compact 845 jeg altså, en rørintegrert. (Nye typen har autobias og remote...)
Koster vel i området litt mindre enn høyttalerne.
Veldig politisk ukorrekt valg. Men det hadde sving noe aldeles fett!

Jeg følger ikke med skjønner jeg...
Dette var visst old news... http://www.lydogbilde.no/nyheter/nye-jbl-klassikere


"Two trailer park speakers go round the outside, round the outside ... guess who's back, back again... ;D "
mvh ... See the vision... Hear the ... http://open.spotify.com/track/7vX4FFlvvU8Zyvdi8hDBi4
Leker jo med tanken på JBL 4429 + MC275, selv om det går langt over budsjett + trenger preamp.

Synes selv dette oppsettet virker avsindig fett: http://www.youtube.com/watch?v=3O8x5cWyhbE

Ted Nugent - Strangehold btw.:D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Ja, heller mc275 + pre,selvsagt. Blir dyrere, men som sagt... spar opp da vel,er verd det!
Er bare glad du tenkte rør i første omgang jeg! ;D

Det er mange rørintegrerte på bruktene rundt om i norden forresten. Mye fint nå registrerer jeg. Mye bra rør! ;D
Det lønner seg ofte å kjøpe rett høttaler først, ta i litt der!!! En som er lett å drive med litt slam, deilig til metal, gjerne det!
Det trenger ikke å bli så veldig dyrt heller dette med musikkgleden... men det som man må prøve å unngå er hastekjøp, det lønner seg aldri! Tunga i rett munn, litt tolmodighet, så blir det bra!

Rock on...

mvh
 

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Kan jo sjekke ut Event Opal, jeg har levd med Klipsch i over 10 år, å setter pris på kvalitetene i disse høyttalerne, men Event Opal viser seg å gjøre den samme jobben som Klipsch har gjort, men uten den lyttetretthetwn som ofte har oppstått med f.eks. Sepeltura, Turboneger og en del andre litt intense innspillinger. Ring litt rundt til forskjelige forhandlere, finst helt sikkert noen som har disse inne. Opalene har vært ute av produksjon en liten stund p.g.a. nye diskanter tror jeg, å disse er sagt å skulle komme fra Seas i Moss, så regner med att de er på vei inn til de fleste forhandlerne nå.
 

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Sitter nå med Pantera sitt Cowboys From Hell, på ett ørevøvende volume, dette er ett album jeg ikke har klart mer enn en sang om gangen fra, dette albumet ligger nå ann til å bli spilt VELDIG mye, når jeg har huset for meg selv vel og merke ;D Det låter helt sinnsykt rått ;)
 

minefields

Medlem
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
14
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
4429 på MA7000 i demo hos Soundgarden i Oslo sentrum.
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
161
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Har hatt et par 4429 i hus nå snart en måned og er kjempefornøyd med lyden. Punchy og superdetaljert lyd som kler de fleste musikksjangre som blues,jazz,heavy etc. Må nok ha minimum 50 timer spilletid før man gjør noen seriøs bedømming av de da membranopphengene trenger litt massasje

Av uviss årsak fikk jeg opplyst av Soundgarden at det blir visst ikke mulig å få kjøpt originalstativene til disse høyttalerne.
 

Vedlegg

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Innlegg
150
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
runben skrev:
Har hatt et par 4429 i hus nå snart en måned og er kjempefornøyd med lyden. Punchy og superdetaljert lyd som kler de fleste musikksjangre som blues,jazz,heavy etc. Må nok ha minimum 50 timer spilletid før man gjør noen seriøs bedømming av de da membranopphengene trenger litt massasje

Av uviss årsak fikk jeg opplyst av Soundgarden at det blir visst ikke mulig å få kjøpt originalstativene til disse høyttalerne.
Spennende! Hva kjører du av elektronikk på dem?
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
161
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
satriani skrev:
runben skrev:
Har hatt et par 4429 i hus nå snart en måned og er kjempefornøyd med lyden. Punchy og superdetaljert lyd som kler de fleste musikksjangre som blues,jazz,heavy etc. Må nok ha minimum 50 timer spilletid før man gjør noen seriøs bedømming av de da membranopphengene trenger litt massasje

Av uviss årsak fikk jeg opplyst av Soundgarden at det blir visst ikke mulig å få kjøpt originalstativene til disse høyttalerne.
Spennende! Hva kjører du av elektronikk på dem?
Bruker en ML No431 som sluttforsterker. Syns høyttalerne fungerer bra med rørforsterker også, da basselementene har bra egendemping. Men til syvende og sist foretrekker jeg transistor, men det er jo en smaksak hva slags lyd man vil ha.
 

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Innlegg
150
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
runben skrev:
satriani skrev:
runben skrev:
Har hatt et par 4429 i hus nå snart en måned og er kjempefornøyd med lyden. Punchy og superdetaljert lyd som kler de fleste musikksjangre som blues,jazz,heavy etc. Må nok ha minimum 50 timer spilletid før man gjør noen seriøs bedømming av de da membranopphengene trenger litt massasje

Av uviss årsak fikk jeg opplyst av Soundgarden at det blir visst ikke mulig å få kjøpt originalstativene til disse høyttalerne.
Spennende! Hva kjører du av elektronikk på dem?
Bruker en ML No431 som sluttforsterker. Syns høyttalerne fungerer bra med rørforsterker også, da basselementene har bra egendemping. Men til syvende og sist foretrekker jeg transistor, men det er jo en smaksak hva slags lyd man vil ha.
Kan tenke meg det spiller rått! Står mellom MC275 + pre, Ayon Orion II (integrert rør) eller Doxa 61 foreløpig. Tar gjerne mot tips hvis det er flere modeller som bør vurderes, innenfor 50k!
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Gryphon callisto 2200 og gallo ref 3.1(med sa amp) kan virkelig spille metall! Med sinnsyk presisjon, hurtighet, bass, 3D osv osv. Spiller fantastisk sammen. Ståpels og bakoversveis :D Levde med dette lenge. Spiller en god del pantera, sepultura o.l. men denne komboen spilte egentlig all musikk bra.
Mvh
Kjetil
 

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Ser at du er sulten på de nye JBL klasikerene som lanseres i disse dager, men hva med noe som ligger på børsen nå,

JBL Array 1400, Emotiva Effekt forsterker samt Primare Pre totalt er du på 57 000 før du har "prutet" litt. Dette ligger fra 3 ulike selgere, med relativt nye annonser. Jeg vet i allefall at JBL Array rocker, så kan du alltid klinke til med en SUB i samme serien på et senere tidspunkt.

Alternativt kjøpe en rør pre.

Tips i alle fall ;)
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
Jeg bruker Meridian (aktivt ...), og mener det passer for stort sett alt jeg spiller. Skjønt jeg foretrekker Chaos AD fremfor Beneath The Remains.

satriani skrev:
Busjett er i utg.pkt. 50k, kan muligens strekke meg hvis prioteringene tilsier det..:)
Vel, folkens ... hvor mye brukt DSP-**** får man for 50k nå om dagen?
 

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Innlegg
150
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
toca skrev:
Ser at du er sulten på de nye JBL klasikerene som lanseres i disse dager, men hva med noe som ligger på børsen nå,

JBL Array 1400, Emotiva Effekt forsterker samt Primare Pre totalt er du på 57 000 før du har "prutet" litt. Dette ligger fra 3 ulike selgere, med relativt nye annonser. Jeg vet i allefall at JBL Array rocker, så kan du alltid klinke til med en SUB i samme serien på et senere tidspunkt.

Alternativt kjøpe en rør pre.

Tips i alle fall ;)
@

Takk for tips! :)
 

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Innlegg
150
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
Da har jeg hatt meg en lytterunde i Oslo sentrum lørdag formiddag. Pakket med Slayer-Reign in blood og Sepultura-Beneath the remains, gikk turen først til Soundgarden Centrum for å høre på JBL 4429.

Høyttalerne stod koblet opp på Hegel H200. Innerself med Sepultura ble satt på play. Etter 30 sekunder, ble det klart at denne matchen ikke passet mine ører. Selv om det var en stor åpenhet og detaljrikdom, ble dette altfor hard lyd. Er mulig at det kunne blitt mindre hardt om høyttalerne stod lenger fra hverandre, men var uansett milevis unna hva jeg har ønske om.

Høyttalerne ble flyttet bort til Mcintosh MA7000 som stod ferdig koblet opp. Vi kjørte på med samme låt. Dette var en vesentlig forbedring, men samtidig i overkant hardt. Det ble spilt i tillegg spilt låter fra PC (flac) i heavy sjangeren med bedre lydkvalitet, og det er helt klart at dette oppsettet har sine kvaliteter. Samtidig - for min del - må jeg nok ha mer varme for å bli fornøyd.

Personlig har jeg et håp om (i samråd med personalet) om at MC275 kan være et skritt i mer riktig retning på 4429. Var mulighet for at butikken kunne ordne MC275 til lytt, så veldig spent på det i såfall.

Turen gikk videre til Oslo HiFi-Center, og hadde håp om at Klipsch Palladium p-37 fortsatt stod koblet opp (var koblet til parasound A21 sist jeg var der). Disse var solgt, og visstnok midlertidig ute av produksjon. Turen var likevel ikke forgjeves, turen gikk til Burmester-rommet. Dette blir jo noe helt annet enn hva jeg er ute etter, men likevel morsomt å høre. Husker ikke modell men var listet til 65k den vi hørte på. Innerself ble satt på nok en gang. Vanvittig "ut av høyttalerne" på vokalen, meget morsomt å høre på. Samtidig var det i mindre grad basstrøkk og i overkant fremtrendende diskant (på denne innspillingen).

Særdeles hyggelig betjening hos begge forhandlerene!

Tanker, oppsett jeg sitter igjen med etter denne turen:

JBL 4429 - MC275
Klipsch RF 82 II - Bel Canto C5i (digital forsterker som overbeviste på Audio Physic til 100k, husker ikke modell her heller, og anbefalt av OHC som match til Klipsch) ELLER Ayon Orion II (integrert rør hos bigdipper)

Harman Kardon HK 990 - JBL LS80 eller JBL 4429 (mye mindre budsjett, men kanskje det jeg er ute etter?)

JBL LS80 - Rotel RC1580 /RB1582 jf. http://www.lydogbilde.no/test/auduns-anlegg
 

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Innlegg
132
Antall liker
2
Sjekk ut Bose 901, med uorginal eq og klasse D forsterker. Ingenting spiller metall bedre enn den komboen.

Jeg har Bose 901, 2*Embla klasse D, 1200W og Behringer EQ. Vet at dette ikke funker for uber HiFi folket, men for dem funkter ikke Metall uansett.....
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
889
Til heavy metal ville jeg kikket nærmere på effekttrinnene til Companiet/Abrahamsen. Ser at Musik-Magazinet i Bergen har tilbud ut februar på AW250 DMB til 30k. Denne kombinert med en rørpre som EAR 864, så en på bruktbørsen for en uke siden. Eventuelt EC4.8 som samme butikk har tilbud på til 20 k. Dette koblet til et par JBL LS80 er kanskje noe av det du søker. Ellers fremhevet de fleste anmeldere rocke egenskapene til Sonus Faber Liuto da den kom ut.

The Liuto is very much an audiophile speaker, but it really came to life with rock and roll. Don't get the wrong idea, it's no slouch with classical and jazz, but this Italian speaker was a seriously gutsy performer. Spin a James Brown CD and you won't be able to sit still.

I was knocked out by the way the Liutos brought a less-than-stellar-sounding CD, namely Creedence Clearwater Revival's Live in Europe to life. Remastered in 1987, it's a rather lifeless and dull-sounding affair, but the band totally rocks out. Fogerty screams his guts out and the band's performances are a little sloppy, but the feel is awesome. Cranked up to a healthy volume, Live in Europe is rock and roll heaven over the Liuto. Don't let the sophisticated design fool you, this speaker kicks
 

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Innlegg
150
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
Ketil skrev:
Til heavy metal ville jeg kikket nærmere på effekttrinnene til Companiet/Abrahamsen. Ser at Musik-Magazinet i Bergen har tilbud ut februar på AW250 DMB til 30k. Denne kombinert med en rørpre som EAR 864, så en på bruktbørsen for en uke siden. Eventuelt EC4.8 som samme butikk har tilbud på til 20 k. Dette koblet til et par JBL LS80 er kanskje noe av det du søker. Ellers fremhevet de fleste anmeldere rocke egenskapene til Sonus Faber Liuto da den kom ut.

The Liuto is very much an audiophile speaker, but it really came to life with rock and roll. Don't get the wrong idea, it's no slouch with classical and jazz, but this Italian speaker was a seriously gutsy performer. Spin a James Brown CD and you won't be able to sit still.

I was knocked out by the way the Liutos brought a less-than-stellar-sounding CD, namely Creedence Clearwater Revival's Live in Europe to life. Remastered in 1987, it's a rather lifeless and dull-sounding affair, but the band totally rocks out. Fogerty screams his guts out and the band's performances are a little sloppy, but the feel is awesome. Cranked up to a healthy volume, Live in Europe is rock and roll heaven over the Liuto. Don't let the sophisticated design fool you, this speaker kicks
Takk for tips, høres ut som en god kombinasjon! Må nok allikevel ha litt mer "HIFI-selvtillit" før jeg handler komponenter jeg ikke får hørt sammen før kjøp..!

Soundgarden i Oslo Centrum har nå skaffet seg MC275, så neste som står på lista er å få hørt JBL 4429 + MC275. Meget spent på den kombinasjonen..!:)
 
Topp Bunn