Ikke på Naim, men på Audiolab og Leben.
Noen tanker er på trykk i Fidelity 26 eller deromkring. (Gratis nedlastbart)
Her litt fra omtalen:
(Kan nok virke som de ikke er mørke nok for deg, men av en eller annen grunn så tenkte jeg på dem likevel...)
"Neat-ness
Plassert der mesteparten av høyttalere låter best i mitt lille lytterom (1/3 av rommets lengde fra bakvegg og 1/5 av rommets bredde fra sidevegg) ble høyttalerne drevet av Leben CS300 som fulgte med for anledningen fra norsk forhandler. Flere plasseringer ble forsøkt i perioden, og det viste seg at disse høyttalerne er ganske så ”tut og kjør” og er lette å sette opp og få til å spille bra. Sannsynligvis til en viss grad grunnet nedoverrettet bassrefleksport. Neat Motive 2 utmerker seg ved å spille svært lettflytende og gjennomsiktig med en rytmesans ut over det gjennomsnittlige. I toppen er det ikke spor av den pågåenheten som Focals egne høyttalere av tidligere modeller kunne plages med, det låter her med en nærmest uhørt vellykket kombinasjon av mykhet og distinkt diskantgjengivelse. Den samme distinkte åpenheten fortsetter nedover i mellomtonen og gjør sitt til at strengeinstrumenter og slagverk oppleves sammenhengende uten noen hørbar overgang mellom elementene. Skal si disse engelskmennene kan bruke ørene sine som tuningsredskaper! Den rike klangstrukturen og frodigheten fra Leben-forsterkeren får fritt spillerom gjennom høyttalerne og resultatet er en levende musikkgjengivelse med en avhengghetsskapende letthet over seg. Noe av det mest fascinerende med denne høyttaleren er bassgjengivelsen. Ikke går det spesielt dypt, eller med stor tyngde, men den spretne og rytmiske mellombassen som skaper drivet og farten i musikken er medrivende full av trampe-takten feeling! Om det er grunnet skyvet av luft ned i gulvet eller velplasserte kasseresonanser finner jeg irrelevant når det svinger så inn i hampen som det gjør. Bassgjengivelsen fra Motive 2 er dens tryllekunst nr 1. Nr 2 er minst like morro...
Dverger med høyde
Jeg var skeptisk til lydbildets høyde siden disse høyttalerne er så lave som de er. Kunne de frarøve meg illusjonen av utøvere som står foran meg i naturlig høyde? Vel, Neat gjør tryllekunst nr 2 meget bra, og lydbildet er minst like høyt som med mine referanser Dynaudio Focus 140. Spesielt i midten av lydbildet er det stor takhøyde, mens det ute på sidene ved noen tilfeller nærmer seg høyttalernes fysiske plassering. Dette skjer når det kommer lyder direkte fra høyre eller venstre høyttaler. På akustiske ”ekte” opptak er illusjonen tett på total og det er faktisk et pluss at høyttalerne er så lave. Da blir du sittende og se inn i et stort lydlig rom uten at øynene og hjernen plages av høye søyler som står i veien for opplevelsen av hermetisert musikk som kommer til liv. Selv om Leben-forsterkeren låt meget klangrikt og oppløst på disse høyttalerne, og selv om også bassen var veldefinert og med bra trøkk så savnet jeg litt krefter og muligheten til å spille virkelig høyt. Pluss at jeg ville sjekke ut om disse høyttalerne tåler litt juling og kan rocke for full musikk. Dermed hentet jeg frem litt mer fra England...
Et lite stykke England
Audiolab Q og P ble koblet opp foran Neat-ene, og hvilken suksess! Snakk om å spille på lag og at summen av disse komponentene er større en hva hver enhet klarer på egenhånd. Audiolabsettet eksellerer på rytmisk driv og innsikt i musikken, akkurat på samme måte som Neat Motive 2 gjør det. Resultatet er en musikkgjengivelse med futt og fart samt lekenhet og innsikt i hva som foregår og kanskje et lite hint om hvorfor det foregår. Effektforsterkeren 8000P evner å trykke ut usannsynlig mye og fartsfylt bass fra disse små høyttalerne samtidig som resten av frekvensområdet også er under kontroll. Man mister litt av romantikken og sødmen som Leben leverer, men min påstand er at det ikke nødvendigvis er veien man må gå med Neat høyttalerne uansett. Det viktigste med disse høyttalerne, og i et hvert anlegg, er å finne ekstremegenskapene og rendyrke dem videre for å oppnå en smak av hi-end i kraft av disse egenskapene, selvfølgelig fordi DU mener disse egenskapene er de viktigste for DIN opplevelse av musikk. Derfor fungerer Audiolab så bra sammen med Neat, og gjett om jeg er nysgjerrig på hvordan de låter sammen med Naim!
For deg?
Neat Motive Two har vært et usedvanlig hyggelig bekjentskap, og jeg gruer meg allerede til de skal leveres tilbake til forhandler. Ikke nødvendigvis den rette høyttaleren for alle, men dersom du liker spillemåten så kan det godt bli knallsuksess. Høyttaleren har en lettflytende og disktinkt spillestil uten å låte skarpt eller ”in your face”. Den rytmisk medrivende mellombassen er kanskje dens ypperste egenskap og noe du helt klart bør rendyrke videre i anlegget. Det er ingen fyldig og mørk lydgjengiver med utpreget stor ”kropp” på vokal så dersom dette er hva du er ute etter bør du lete andre steder. Men liker du musikken servert åpent, ærlig og med fokus på driv og fremdrift så bør du få deg en lytt til Neat Motive 2. Hjertelig anbefalt!