Høyttalere Høyttaler til NAD M33

Chila

Medlem
Ble medlem
15.07.2020
Innlegg
46
Antall liker
33
Sted
Oslo
Har bestilt NAD M33. Spiller ALT av musikk, sjelden meget høyt. Kun streaming. Rom 40kvm. Ønsker tips på brukte høyttalere til 75-125k/par. Hvis d er en «sweet spot» som lytteposisjon i rommet; ta utgangspunkt i at jeg IKKE lytter derfra. Mao bør være høyttalere som gir god lytteopplevelse i «hele» rommet. Jeg har nærmest NULL hifi erfaring, så takknemlig for tips!
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
Veldig vanskelig å å fortelle deg hvilken høyttaler som passer til deg, du må si noe om lytterommet ditt, hvor stort det er, hvordan det er innredet, plassering av høyttalerene, mest mulig opplysninger om rommet.

Nad M33 er en utrolig spennende forsterker, jeg lurer på denne selv til å drive mine Ø Audio Icon, da i min stue på 80 kvadrat. Er det Hifiklubben du har bestilt forsterkeren? Hvor lang leveringstid er det? Finner ingen ting om den på Hifiklubben sine sider, kan jeg spørre om prisen? Du bestiller denne uhørt, hva er det du liker med denne?
 

Chila

Medlem
Ble medlem
15.07.2020
Innlegg
46
Antall liker
33
Sted
Oslo
Kjøper nok høyttalere før nytt hus. I starten vil de bli stående i 80-100 kvm stue m 2 salonger og spisestue, men planlegger for litt mindre i det nye.
I dag masse vinduer, parkett og et par store tepper v salong. Har solgt cd-spillerne, lyngdorfen og Bluesound Vault. Sitter igjen m mine gamle Dali MS4 som jeg er veldig glad i. Skal disse byttes ut må det være i noe som gir et gigantisk løft.
M33 hos Hifikl. Kommer ikke før i sep. Men denne dato er jo skjøvet kontinuerlig ut i tid siden mars, da Verden stoppet opp. Tipper prisen blir rundt 50-60.000, dvs litt under en godt spekket TDAI 3400.

NADM33 er lite testet, men spekken er spennende og nå er det 10-12 år siden jeg oppgraderte litt og da fikk jeg lyst på noe jeg tror er fremtidsrettet, enkelt, bruker(og kone)-vennlig, som har krefter og burde lyde godt. Sikkert mye annet som kvaller inn her, men spennende med noe nytt.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan vel ikke gå feil med Purifi og Dirac + utganger for subwoofere. Jeg tenker at du kanskje bør gå for høyttalere med bred spredning hvis du lytter fra alle mulige steder i et så stort rom. Jeg er ikke spesielt bevandret i den type høyttalere, men jeg vet jo at CBT høyttalere kan være passende greier til den type bruk.
@Bjørn ("Orso") putler vel på med slike saker som klargjøres for salg i disse tider og @thohaug har et par slike bananer som han sikkert har noen meninger om.

 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Epicon og Nad er det jeg har kost meg mest med når jeg har vært innom hifiklubben.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.784
Antall liker
2.767
Torget vurderinger
1
Hva med et sett Larsen modell 8 eller 9? Disse skal stå inntil veggen og sparer deg for verdifull gulvplass. De kaster lyden på skrå opp og fram og gir et stort homogent lydbilde uten egentlig sweetspot. En del tester og omtaler på nett og her på sentralen. Det finnes også andre produsenter basert på samme tankegang, bl.a Heed.
 

Chila

Medlem
Ble medlem
15.07.2020
Innlegg
46
Antall liker
33
Sted
Oslo
Takk til dere som har gitt tips og råd. Skal bruke august på å orientere meg. Fikk super service hos Mala Audio i Asker i dag. Sveinung ga meg mye å tenke på (og glede meg til!).
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
Takk til dere som har gitt tips og råd. Skal bruke august på å orientere meg. Fikk super service hos Mala Audio i Asker i dag. Sveinung ga meg mye å tenke på (og glede meg til!).
Fikk du høre Ø audio Icon?
 

Chila

Medlem
Ble medlem
15.07.2020
Innlegg
46
Antall liker
33
Sted
Oslo
Yess! Det var kanskje den jeg likte best. Og da testa vi par opp til 600k... men Gud hjelpe meg, d var mye annet også som ga gåsehud og ståpels.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tøft! Ø Audio skal være veldig bra greier, men husk at de sprer veldig lite. Det passer ypperlig når man sitter foran høyttalerne, men kanskje ikke så bra når man beveger seg vekk.

Alternativer bør høres hos Duet Audio, Bachs hifi (JBL og Revel), Gjallarhorn Audio, Oslo hifi center osv. Det er mye bra på markedet, og nå som du har litt tid til å bestemme deg kan det være gull verdt å få hørt på mest mulig forskjellig for å finne rette greier.
Spesielt interessant kan det være å oppleve de enorme forskjellene som store vs små lytterom kan utgjøre.
 

Chila

Medlem
Ble medlem
15.07.2020
Innlegg
46
Antall liker
33
Sted
Oslo
Bra innspill. Hadde uansett planlagt å høre om det var mulig med hjemlån, evt mot å betale litt for bryet. Nå; to uker på fiske/hyttetur i Nordland. Der er det en Tivoli DAB-radio på 8x12cm og null TV så har jeg et par 1000 sanger lagra på klokka mi der tlf ikke har dekning. Da blir det fest!!!
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
Tøft! Ø Audio skal være veldig bra greier, men husk at de sprer veldig lite. Det passer ypperlig når man sitter foran høyttalerne, men kanskje ikke så bra når man beveger seg vekk.

Alternativer bør høres hos Duet Audio, Bachs hifi (JBL og Revel), Gjallarhorn Audio, Oslo hifi center osv. Det er mye bra på markedet, og nå som du har litt tid til å bestemme deg kan det være gull verdt å få hørt på mest mulig forskjellig for å finne rette greier.
Spesielt interessant kan det være å oppleve de enorme forskjellene som store vs små lytterom kan utgjøre.
Mine Ø Audio fyller hele stuen med lyd, selv om de er direkte spredende i horndiskanten. Det er like morro ved oppvaskedisken som ved lytteposisjon bortsett fra oppvasken da.
 

Response

Medlem
Ble medlem
07.05.2019
Innlegg
8
Antall liker
0
Har bestilt NAD M33. Spiller ALT av musikk, sjelden meget høyt. Kun streaming. Rom 40kvm. Ønsker tips på brukte høyttalere til 75-125k/par. Hvis d er en «sweet spot» som lytteposisjon i rommet; ta utgangspunkt i at jeg IKKE lytter derfra. Mao bør være høyttalere som gir god lytteopplevelse i «hele» rommet. Jeg har nærmest NULL hifi erfaring, så takknemlig for tips!
 

Response

Medlem
Ble medlem
07.05.2019
Innlegg
8
Antall liker
0
Dali Epicon 6 må vel være ett flott alternativ til det du beskriver.
Sprer lyden veldig godt.
legg til B&W DB 2D sub og du vil være i mål.
Selv har jeg Rubicon 6 med M33😊
 

Chila

Medlem
Ble medlem
15.07.2020
Innlegg
46
Antall liker
33
Sted
Oslo
Dali Epicon 6 må vel være ett flott alternativ til det du beskriver.
Sprer lyden veldig godt.
legg til B&W DB 2D sub og du vil være i mål.
Selv har jeg Rubicon 6 med M33😊
Hei Response!
Alltid vært storfornøyd m Dali, og ser frem til lansering av ny toppmodell i år/neste år. Jeg ble veldig imponert over Ø Icon på demo hos Mala og en ukes hjemlån. Så jeg kjøpte de. Nå er jeg spent på en 15’’ Ø Audio, som forhåpentlig blir lansert før jul. Men M33 ble jeg snytt for i 1ste runde. Får de kanskje primo okt.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
I den prisklassen så tror jeg Qln Prestige 3 hadde stått ganske høyt opp på listen vis man skal tro reviews.. Terje har dem vel i demo i Horten.. :)
 

Response

Medlem
Ble medlem
07.05.2019
Innlegg
8
Antall liker
0
Hei Response!
Alltid vært storfornøyd m Dali, og ser frem til lansering av ny toppmodell i år/neste år. Jeg ble veldig imponert over Ø Icon på demo hos Mala og en ukes hjemlån. Så jeg kjøpte de. Nå er jeg spent på en 15’’ Ø Audio, som forhåpentlig blir lansert før jul. Men M33 ble jeg snytt for i 1ste runde. Får de kanskje primo okt.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Kii Audio Three . for så mye penger som du vil bruke og starter fra 0 peiling er jo Kii det smarteste og beste.Nemlig å gå rett til den endelige løsningen og beste lyden, så får du heller eventuelt levere tilbake NAD en...



 
Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Hørte Kii Three + BXT hos Duet, noe av det mest helskapte jeg har hørt av HiFi.

Hvis trådstarter fortsatt er på leiting anbefaler jeg Steinway Lyngdorf Model S, selv om det er "litt" over budsjett. Da er forsterker inkludert, i det minste. Eneste jeg har hørt som har vært bedre, var Steinway Lyngdorf Model B … I det hele tatt synes jeg det var overraskende lite forskjell mellom de ulike Steinway Lyngdorf-modellene. De låter fantastisk, alle sammen.
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Hadde det blitt lagt på litt så er Aurum Cantus Grand Supreme noe helt for seg selv. Usikker på om de har norsk importør og eksakt pris nå om dagen, men det har vært rundt 150k for paret. Om den naden har noe å rutte med på de er også kanskje tvilsomt, men man vet aldri. ;)
 

Chila

Medlem
Ble medlem
15.07.2020
Innlegg
46
Antall liker
33
Sted
Oslo
Kii Audio Three . for så mye penger som du vil bruke og starter fra 0 peiling er jo Kii det smarteste og beste.Nemlig å gå rett til den endelige løsningen og beste lyden, så får du heller eventuelt levere tilbake NAD en...



Hei Balla! Takk for tips.Dersom aktive høyttalere blir aktuelt en gang, er dette definitivt noe som skal testes ut. Foreløpig er gleden stor m kombo NAD M33/Ø Icon.
 

Chila

Medlem
Ble medlem
15.07.2020
Innlegg
46
Antall liker
33
Sted
Oslo
Hørte Kii Three + BXT hos Duet, noe av det mest helskapte jeg har hørt av HiFi.

Hvis trådstarter fortsatt er på leiting anbefaler jeg Steinway Lyngdorf Model S, selv om det er "litt" over budsjett. Da er forsterker inkludert, i det minste. Eneste jeg har hørt som har vært bedre, var Steinway Lyngdorf Model B … I det hele tatt synes jeg det var overraskende lite forskjell mellom de ulike Steinway Lyngdorf-modellene. De låter fantastisk, alle sammen.
Titta litt på Steinway L da jeg bestilte NAD. Litt over budsjett i denne runden. Da hadde de ikke fått rigget det til, så noe test ble det ikke. Men ble jo litt fascinert.
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Audiocenteret på Rud har Jbl og revel. Hørt på den nye 43.. serien, å den låter meget bra. Revel får jo og mye skryt rundt omkring.
 
  • Liker
Reaksjoner: VVV

p1ngv1n

Fersking
Ble medlem
13.02.2010
Innlegg
1
Antall liker
0
Har ikke hørt M33 på annet enn mitt eget oppsett, men det kan alltids være en pekepinn dersom flere lurer på det samme.

Jeg har Elac FS249 Black Edition og 2x SVS subber. Ser ikke noe behov for å bytte noe noen komponenter i nærmeste fremtid 👍🏼
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Chila: Skal svært mye til om du ikke finner en PMC som oppfyller krava dine...for eksempel i den nye Twenty5i-serien. Du har integrert, så forsyninga er da i seg selv begrenset. Disse engelske høyttalerne har sine krav, men de viser også akkurat hva du FAKTISK har å lytte på, et vanskelig rom finnes omtrent ikke heller. De er transmisjonslinjer, bygget av studiofolk i UK- for musikkelskere med ekstreme krav til åpen, dynamisk, informativ og umaskert lyd. Og ja, det er akkurat det du får ;) Med en kjempedose britisk musikalitet. Konseptet vil nok også gjøre NADs romkorreksjon nærmest overflødig. Disse er imo utrolige formidlere, men også et verktøy...Er det noe som er "feil" vil de nemlig avsløre det, men uten å skape lyttetretthet på noe tidspunkt. Som en kombinasjon av Dynaudio, Bowers & Wilkins, Acoustic Energy og Genelec...krydra med et aldri så lite dryss Sonus Faber i mellomregisteret...
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
TS kjøpte altså Ø Icon i september. Se innlegg nr. 15.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Disse engelske høyttalerne har sine krav, men de viser også akkurat hva du FAKTISK har å lytte på, et vanskelig rom finnes omtrent ikke heller. De er transmisjonslinjer, bygget av studiofolk i UK- for musikkelskere med ekstreme krav til åpen, dynamisk, informativ og umaskert lyd. Og ja, det er akkurat det du får ;) Med en kjempedose britisk musikalitet. Konseptet vil nok også gjøre NADs romkorreksjon nærmest overflødig.
Dette er en drøy påstand for å si det mildt. Trådstarter har uansett kjøpt høyttalere for lenge siden.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Chila: Skal svært mye til om du ikke finner en PMC som oppfyller krava dine...for eksempel i den nye Twenty5i-serien. Du har integrert, så forsyninga er da i seg selv begrenset. Disse engelske høyttalerne har sine krav, men de viser også akkurat hva du FAKTISK har å lytte på, et vanskelig rom finnes omtrent ikke heller. De er transmisjonslinjer, bygget av studiofolk i UK- for musikkelskere med ekstreme krav til åpen, dynamisk, informativ og umaskert lyd. Og ja, det er akkurat det du får ;) Med en kjempedose britisk musikalitet. Konseptet vil nok også gjøre NADs romkorreksjon nærmest overflødig. Disse er imo utrolige formidlere, men også et verktøy...Er det noe som er "feil" vil de nemlig avsløre det, men uten å skape lyttetretthet på noe tidspunkt. Som en kombinasjon av Dynaudio, Bowers & Wilkins, Acoustic Energy og Genelec...krydra med et aldri så lite dryss Sonus Faber i mellomregisteret...

Det må vel den beste forsterkeren du kan finne til PMC, for NAD's romkorreksjon ville vært ett must i mitt tilfelle med de høyttalerne! 🙃
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Ser at du har Dali MS4 fra før. Dette bør vel være en ganske bra match med M33?
Jeg tror jeg ville testet før jeg handlet noe nytt
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Fint at alle som legger ut noe leser det som står først ja, og ikke minst datoer når det ble postet. :)
 

Chila

Medlem
Ble medlem
15.07.2020
Innlegg
46
Antall liker
33
Sted
Oslo
Takker for mange gode og tildels morsomme innspill. Det er korrekt, som anført, at NAD’n nå kusker et par flotte ø audio mens mine gamle gullhøyttalere ms4 samler støv i kjelleren. Digger oppsettet, men akkurat fått enda en hund i huset, og får ikke spilt så mye som ønsket. Det forhindrer ikke at jeg bruker litt tid på å tenke alternativer og koser meg med mange av trådene på hfs. Spent på de nye ø, som jeg trodde skulle være klare for en prøvetur før jul. Ellers hadde d vært moro og prøvd duo primo XD og Lyngdorf steinway B. Burde sikkert også testa ut ø m et par kvalitets SUB men synes de spiller såpass bra at det ikke har blitt prioritert ennå.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Skal ikke se bort ifra at de støvete Daliene dine i kjelleren spiller imponerende på den nye ampen også som nevnt over. ;)
 

Chila

Medlem
Ble medlem
15.07.2020
Innlegg
46
Antall liker
33
Sted
Oslo
De ligger og lurer. Bæres opp når oppgraderingsstyggen (som alltid klamrer seg fast på ryggen) får overtaket. Må selge først før kjøp, og da er d nok lettere å få et ok bud på ø..😊
 

Chila

Medlem
Ble medlem
15.07.2020
Innlegg
46
Antall liker
33
Sted
Oslo
Fornøyd med NAD M33'en? Hvordan er lyden?
Hei PP. Jeg er meget fornøyd. Men er feil dude å spørre. Har for lite sammenligningsgrunnlag ift til 90% av entusiastene her på sentralen. Hadde vært virkelig moro å testet ut setupet mot et klasse anlegg. Pandemien har redusert muligheter til å prøvd nytt, men ble inspirert av en av de ivrige her som nylig hadde tatt hele «stripa» for å teste høyttalere. Uansett - streamer -3-4 t hver dag og blir ikke lei!
 
  • Liker
Reaksjoner: pp
Topp Bunn