Høyttaler tips og råd.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.342
Antall liker
416
Torget vurderinger
14
Hei folkens.

Som sagt så trenger eg tips og råd anngående nye høytt (om det blir bytte da).

Har idag Triangle Antal Esw og er forsåvit fornøyd med dei,men savnar bass fundamentet i bunn. Har bestilt Triangle Genese Quartet,men er ikkje sikker på om eg skal bruka så mykje penger på høytt(29k).

Ønsker ein høyttaler:
-som spelar dypbass ner mot 30db
-som har ein lika fin diskant som Triangle d.v.s silkemjuk,luftig og detaljert med ein varm mellomtone
-ikkje er for stor/ruvande
-10-15k
-som skal passe med alt fra jazzrock til heavy metal

Rommet og utstyret:
-kvadratisk stove på 25kvm,2,20cm under taket
-Cary Sli 80 80wUL/40wTriode KT88/6550

Håper på nokre tips fra erfarne lyttere her inne,da eg ikkje har lytta t så mange forsjellige høytt sjølv og ikkje har muligheter til å reise landet rundt for lytte til høyttalere.

T A F
 
O

omholt

Gjest
Hva med å satse på en subwoofer siden du er fornøyd med høyttalerne du har i dag bortsett fra dypbassen? Det blir en rimeligere løsning og du vil få bedre og dypere bass enn med nye og større høyttalere. Utfordringen er selvfølgelig skikkelig integrering, men i verste fall finnes det folk man kan leie til det.

Kan godt tenkes at det holder med en sub som SVS SB12-Plus:
http://www.lsound.no/index.php?side=info&group=240&subgroup=799&id=3396

Ellers er REL og Velodyne merker som mange bruker med hell til musikk.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.306
Antall liker
2
Triangle har vel selv en Meteor sak? Eller flere?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.445
Antall liker
41.287
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
hva med noe fra vienna TAF,noen brukte beethoven baby grand eller mozart grand.
kanskje noe å tenke på ;)

mvh
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.342
Antall liker
416
Torget vurderinger
14
omholt skrev:
Hva med å satse på en subwoofer siden du er fornøyd med høyttalerne du har i dag bortsett fra dypbassen? Det blir en rimeligere løsning og du vil få bedre og dypere bass enn med nye og større høyttalere. Utfordringen er selvfølgelig skikkelig integrering, men i verste fall finnes det folk man kan leie til det.

Kan godt tenkes at det holder med en sub som SVS SB12-Plus:
http://www.lsound.no/index.php?side=info&group=240&subgroup=799&id=3396

Ellers er REL og Velodyne merker som mange bruker med hell til musikk.
Har ein sub(Triangle Meteor0.5) på heimlån for tida og det fungerer utmerket,men sambo synest det blir mykje kabel og bokser. :(
Eg får sjå ka det blir til,men nokre tips er altids velkomne.
 
J

Jurassic

Gjest
Etter å ha hørt de 2 nye supersubene til SVS i Horten vil ikke jeg anbefale de til et musikkoppsett iallfall
 
C

Cyber

Gjest
Så lenge du ikke har planer om å få War of the Worlds live inn i stua, men er ute etter tight hifibass kan jeg anbefale Rel. Strata 5 og oppover. Storm 5 ser jeg mange skryter av.
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.342
Antall liker
416
Torget vurderinger
14
Dali Mentor 6 kansje? Noken som har lytta til denne og til Triangle Antal/Celius som kan beskrive bassen på Mentor vs Antal?
T A F
 
R

Rojoh

Gjest
T A F skrev:
Rojoh skrev:
Amphion.

Mvh. Johan
Hei

Hvilken Amphion tenkte du på Johan?

T A F
Jeg har bare hørt Argon2. Disse spiller enda mer oppløst og luftig enn Triangle. Dette er bare en to-veis stativhøyttaler med 6,5" alu-membran. Creon er en gulvstående model, men har samme waveguide på diskant; noe som gjør at de kan velge lavere delefrekvens mellom diskant og mellomtone. Dette gir i sin tur en meget lettflytende og luftig gjengivelse i mellomtonen og oppover. Amphion er ikke av de mest følsomme høyttalerne, men skal iflg. produsenten være en lett last.

Mvh. Johan
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.342
Antall liker
416
Torget vurderinger
14
Rojoh skrev:
T A F skrev:
Rojoh skrev:
Amphion.

Mvh. Johan
Hei

Hvilken Amphion tenkte du på Johan?

T A F
Jeg har bare hørt Argon2. Disse spiller enda mer oppløst og luftig enn Triangle. Dette er bare en to-veis stativhøyttaler med 6,5" alu-membran. Creon er en gulvstående model, men har samme waveguide på diskant; noe som gjør at de kan velge lavere delefrekvens mellom diskant og mellomtone. Dette gir i sin tur en meget lettflytende og luftig gjengivelse i mellomtonen og oppover. Amphion er ikke av de mest følsomme høyttalerne, men skal iflg. produsenten være en lett last.

Mvh. Johan
Må nok bli noke gulvståande på grunn av dypbassen. Ser litt på Mentor 6 for tida.

T A F
 

Lapavoni

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
62
Antall liker
0
Hifi & Musik dalte ned i postkassen i dag. De har testet 5 høyttalere med en prislapp på under 20000 kr.

Deltagerne var med karakterer: Lyd, Byggekvalitet, Prisvärdhet:
-Audiovector Mi3 8,7,8
-Aurum Cantus Melody M-103 9,9,10
-B&W DM 683 6,6,9
-Energy Reference Connoisseur RC-50 6,6,7
-Jamo C 809 6,8,6

Som dere ser så ble Aurum Cantus Melody M-103 testvinner. Jeg kjenner ikke til disse, men de kan tydeligvis være verdt en lytting.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.803
Antall liker
18
Jeg vet ikke om Usher V-604 er transmisjonslinje eller om den bare har en smal bassport i front.?
Normalt sett så er transmisjonslinje høyttalere vanskeligere å drive..

Jeg hørte Usher 6 SERIES CP-6371 på en KT-88 PP amp for en stund siden, det låter rett å slett ikke galt.! ;)
Ikke helt min stil dette her, men jeg vet vi er litt forskjellige TAF, så dette kan godt være veien å gå for din del..
Om jeg skal beskrive lyden fra CP-6371, så er det første som slo meg at det er veldig tyngde og fylde i bunn, veldig tung og god, ikke hard og innpåsliten, men mer ekte vare i mine ører.. Mellomtonen er absolutt til stede, men gjør ikke så veldig mye ut av seg, den roper ikke HER ER JEG, veldig mye detaljer som jeg likte.. Diskanten er oppløst og detaljert, kanskje en smule varm, men utrolig detaljert og flott.. Samspillet mellom alle elementer er utrolig bra, rett å slett en flott høyttaler som spiller musikk.!

Tekniske data på CP-6371 er ikke noe bedre enn B&W 803, men verden er litt annerledes enn teorien tilsier, heldigvis 8)
Jeg vil tro at Dr. Joseph D'Appolito vet hva han holder på med, så jeg ville avlagt nærmeste Usher pusher et litet besøk, om det er mulig innen rimelighetens grenser fra deg.?

CP-6371 ligger litt høyere i pris enn du ønsker, men det hender at du finner slike på børsen, har du først hørt den og liker det du hører, så er du hvertfall et litet skritt nærmere ;)
Og vi vet alle at rom er utrolig viktig når det gjelder høyttalere, det er mye av grunnen til at jeg aldri har gitt CP-6371 en sjanse her hjemme..
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.342
Antall liker
416
Torget vurderinger
14
Rotekroken skrev:
Jeg vet ikke om Usher V-604 er transmisjonslinje eller om den bare har en smal bassport i front.?
Normalt sett så er transmisjonslinje høyttalere vanskeligere å drive..

Jeg hørte Usher 6 SERIES CP-6371 på en KT-88 PP amp for en stund siden, det låter rett å slett ikke galt.! ;)
Ikke helt min stil dette her, men jeg vet vi er litt forskjellige TAF, så dette kan godt være veien å gå for din del..
Om jeg skal beskrive lyden fra CP-6371, så er det første som slo meg at det er veldig tyngde og fylde i bunn, veldig tung og god, ikke hard og innpåsliten, men mer ekte vare i mine ører.. Mellomtonen er absolutt til stede, men gjør ikke så veldig mye ut av seg, den roper ikke HER ER JEG, veldig mye detaljer som jeg likte.. Diskanten er oppløst og detaljert, kanskje en smule varm, men utrolig detaljert og flott.. Samspillet mellom alle elementer er utrolig bra, rett å slett en flott høyttaler som spiller musikk.!

Tekniske data på CP-6371 er ikke noe bedre enn B&W 803, men verden er litt annerledes enn teorien tilsier, heldigvis 8)
Jeg vil tro at Dr. Joseph D'Appolito vet hva han holder på med, så jeg ville avlagt nærmeste Usher pusher et litet besøk, om det er mulig innen rimelighetens grenser fra deg.?

CP-6371 ligger litt høyere i pris enn du ønsker, men det hender at du finner slike på børsen, har du først hørt den og liker det du hører, så er du hvertfall et litet skritt nærmere ;)
Og vi vet alle at rom er utrolig viktig når det gjelder høyttalere, det er mye av grunnen til at jeg aldri har gitt CP-6371 en sjanse her hjemme..
Hei og takk for sist. :)

Usher V-604 er ikkje transmisjonslinje. Snakket netopp med JFS Sound dei hadde kjørt diverse rørforsterkere fra 18-25 w og det funka meget bra kunne selger konstatere. Kjenner ikkje denne butikken,men selger/innehaver høyrtes nøytral ut.
Han kunne fortelle at det er samme elementa i V-604 som i den dyrere CP-6371,så dine positive lytte inntrykk hjelper på.
Likte det du beskreiv med god tyngde i bunn. ;D

Emtec har ein ny og ein demo til ca 8-9k.

T A F
 
Topp Bunn