Høyttalere Høyttalere med aktiv bass - den ultimate løsningen ?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.316
Torget vurderinger
0
Hva med høyttalere der bassen er aktiv, mens resten er passiv. Bass sluker effekt......
Er det noen grunn til ikke å velge slike høyttalere, og hvorfor er utvalget såpass begrenset?
Hvilket frekvens-område legger du til grunn ?
Utvalget er som regel styrt av markedet. Ingen produserer for lager...lenger....
Flere har gjennom årene forsøkt seg med "aktiv" løsning, men hvorfor er det
ingen kjøpere i kundegruppen Hai-End?

Matching av komponenter er viktig og kan ikke nevnes ofte nok.
Hvor stort er utvalget av kabler mellom Element og Forsterker pr. i dag?
Hvilken garanti har kjøper for at Elementene i en kasse "matcher" den
innebygde Forsterkeren optimalt?

Alt-i-ett-løsninger var veldig poppis på 70/80-tallet med tung Hai-Fai
fra Radionette, Luxor, Philips osv. med platespiller, kassettspiller,
radio og forsterker, men kan det bli mote igjen?........skeptisk :unsure:

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.305
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hvis det kun er en "egen" forsterker som er målet her så er det vel bare å kjøpe konvensjonelle høyttalere å kjøre basserne på egen forsterker?
Mulig det bare er meg, men jeg sliter virkelig med å forstå hva man skal oppnå med å ha en aktiv bass (men som ikke er sub)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.673
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hvis det kun er en "egen" forsterker som er målet her så er det vel bare å kjøpe konvensjonelle høyttalere å kjøre basserne på egen forsterker?
Mulig det bare er meg, men jeg sliter virkelig med å forstå hva man skal oppnå med å ha en aktiv bass (men som ikke er sub)
Det er noen som gjør det også. Så lenge man integrerer det hele bra (gain, klang osv. Skal jo spille naturlig og sømløst med resten), så er det bare å gønne på.
Jeg er iaf veldig glad for den aktive bass-delen i mine ht (overlapper ved ca 300hz). Gjør det langt lettere å få de til (i et ellers vanskelig/lite rom).

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
4.118
Sted
Tårnåsen
Om man kun bruker fornuft ved valg av høyttalere i dag, velger man vel aktive? Jeg har selv et par Kef LSX Wireless 2 i finstua og må innrømme at dette spiller utrolig bra til prisen, og er i tillegg veldig enkelt å ha med å gjøre.
Men i hovedanlegget sliter jeg litt med å gjøre det samme. Og det skyldes nok ikke at aktive høyttalere fra feks Dynaudio, Piega eller Kef ikke er gode nok, men at jeg er litt redd noe av interessen for hifi også skyldes interessen for å dille med for eksempel forsterkere. Det er jo moro å bytte litt, teste forskjellig…en viktig del av hobbyen for meg og mange andre. For hifi-interessen dreier seg vel ikke kun om lyd eller…?

Hva med høyttalere der bassen er aktiv, mens resten er passiv. Bass sluker effekt, så om man har innebygd skikkelig klasse D til bassene i høyttalerne, kan man velge 12watt set-forsterker til resten uten problemer. Dette er det vel bare fordeler med? Da er både interessen for lyd og for elektronikk ivaretatt.

Men utvalget er ikke så stort, hva finnes?

Uten veldig mye research kommer jeg på følgende alternativer;

Golden Ear - flere modeller
Paradigm - største modellene i Persona og Founder-seriene
Gryphon - et par av de aller største modellene

Er det noen grunn til ikke å velge slike høyttalere, og hvorfor er utvalget såpass begrenset?
Jeg hadde Paradigm Persona 9H med aktive basser og tidligere også Mirage OM-5 med aktive basser. Som du sier trenger du en mindre (men ikke nødvendigvis billig) forsterker til resten og det er selvsagt fordeler med det. Jeg tror også at noe av motivasjonen bak disse konstruksjonene er for å imøtekomme de med visse nevroser mot et ekstra ledd med A/D, DSP og D/A i signalkjeden. Med 9H deler man mellomtone og diskant passivt fra et høynivå forsterkersignal på tradisjonelt vis (via vanlige høyttalerkabler) og det er ingen DSP imellom som kan "ødelegge" lyden fra den analoge kjeden inkludert vinyl, pre og power som man kanskje har brukt en liten formue på, samtidig som bassene likevel nyter godt av digital romkorreksjon og kraftig klasse-D forsterkeri rett i elementet.

Så det er i hvert fall en viktig del av salespitchen og helt i henhold til momentene du nevner selv om det er mange ikke helt opplagte tradeoffs her. Persona 9H låt utvilsomt meget bra sammen med innebygd romkorreksjon i bassen og og jeg hadde fortsatt frihet til å bruke en high-end DAC (dCS) og forsterker (ASR) på "resten". Men til tross for 4x8" aktive basser i hver høyttaler og massevis effekt endte jeg likevel opp med subber i tillegg siden de kunne plasseres enda mer optimalt for best mulig respons nedover, og da hadde jeg plutselig DSP i hele kjeden likevel, og fordelen med redusert effektbehov ble også ubetydelig.. Så da kan man kanskje spørre seg om det ekstra laget med kompleksitet og kostnad var verd prisen siden jeg uansett "tweaket bort" de påståtte fordelene ved å introdusere subber?... :)

Personlig lever jeg nå svært godt med helaktive høyttalere på kinoen, inkludert Moelva fronter og Adams på resten, som bruker hhv Hypex og ICEpower plateamper... Mulig man kan tweake enda litt bedre lyd ut av slike konstruksjoner ved å ha eksterne delefiltre og eksterne forsterkere framfor de som er innebygd, og dessuten D/A (med tilstrekkelig hifi-nevrose kvalitet) kun EN gang gjennom kjeden. Har faktisk gjort det med Adam S5X hvor jeg dro ut de gamle ICEpower modulene og erstattet det med en 8-kanals Purifi-forsterker og ekstern digital DSP. Det var utvilsomt en forbedring selv med en rimelig miniDSP som DSP, så hele potensialet er fortsatt ikke tatt ut. Men det blir også fryktelig mye bokser og ikke minst kabler og det krevde masse tålmodighet og læring for å sette opp delefiltre osv.

Så for min del, hvis jeg tenker "optimale" (men ikke nødvendigvis de mest praktiske) løsninger, så er det ekstern DSP med nok outputkanaler og med digital input fra streamer og med en god A/D for analoge kilder (Trinnov har noe nytt 6-kanals på gang som bør dekke stereobehov med aktiv deling og korreksjon ganske godt men der er det lite info foreløpig, DEQX har også en fin 8-kanals boks med "all included" streamer, høyttalerkorreksjon, delefiltre osv, andre sverger til Audiolense med gode flerkanals lydkort eller flerkanals DAC, ..) Uansett hva man velger der, da kan jeg i prinsippet velge egnede effektforsterkere for hvert element med individuell justering av gain for optimal SNR og med passende effektbehov, dvs alle fordelene med "helaktivt" intakt men uten kompromisser i form av (muligens) ekstra A/D-D/A, halvgod DSP eller halvgode effekttrinn. Jeg må samtidig si at jeg synes plateforsterkerne jeg har i diverse høyttalere er svært gode og jeg er på ingen måte sikker på om denne "optimale" tilnærmingen er verd prisen eller kompleksiteten.. og så er vi godt inn i "DIY" landskapet så hvis man ikke liker å fikle er det jo IKKE veldig optimalt...

Vanskelig spørsmål = vanskelig svar 😁

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.931
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
For den typiske hifi entusiast så tror jeg en full aktiv DSP rigg blir uoverkommelig, uoversiktlig, og lite attraktivt.
Jeg har vært lyd entusiast i over 40 år, og skjønner veldig godt skeptikerne når det gjelder DSP.
Selv, skjønte jeg ikke hva DSP var for 10 år tilbake.
Men det er jo så mangt.

DSP kan være 20-30 forskjellige typer konfigurasjoner...eller mer.

Passive høyttalere med aktiv eq-sub med tilhørende mic, type eks. Velodyne.
Passive butikk høyttalere med butikk sub eller DIY sub og miniDSP 2*4 HD eller noe annet rimelig 4-kanals DSP dings

Jeg begynner å bli gammal gubbe, men etter så lang tid med denne interessen for god lyd, så synes jeg den tradisjonelle analoge tilnærmingen kjeder meg vekk/bort fra det nysgjerrige/entusiastiske jaget etter hva jeg virkelig ønsker meg av godlyd og musikk gleder.

Dette har jeg sikkert sagt før i x antall tråder, men det må dere bare tåle.

Til trådens tema: jeg kunne tenke meg som stue/tv anlegg å kjøpe et par særdeles gode stativ høyttalere, og tilføre DIY bass moduler under som matcher visuelt, som erstatning for stativer. Og bruke eks. miniDSP 2x4HD for å få en sømløs integrasjon.

Bortsett fra det, er min store lidenskap for GOD lyd gjenspeilet i DSP og DIY.....i kjelleren.

PXL_20230410_182957278.jpg

....om det blir noe god lyd av dette prosjektet, får tiden vise.

;) :devilish:

Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
891
Hvis man liker hobby-aspektet ved Hifi kan jo bi-amping også være et alternativ. Man kan begynne med en for/effektforsterker kombo og senere oppgradere med en ekstra effekt. Da er det også mulig å få lik lydsignatur i hele frekvensregisteret, noe som ikke nødvendigvis vil være tilfelle med en aktiv løsning i bunn. Eller man kan jo tune lyden selv med to forskjellige forsterkere, forutsatt at forforsterker har gain-justering.

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
4.118
Sted
Tårnåsen
For den typiske hifi entusiast så tror jeg en full aktiv DSP rigg blir uoverkommelig, uoversiktlig, og lite attraktivt.
Jeg har vært lyd entusiast i over 40 år, og skjønner veldig godt skeptikerne når det gjelder DSP.
Selv, skjønte jeg ikke hva DSP var for 10 år tilbake. Men det er jo så mangt.

DSP kan være 20-30 forskjellige typer konfigurasjoner...eller mer.

Passive høyttalere med aktiv eq-sub med tilhørende mic, type eks. Velodyne.
Passive butikk høyttalere med butikk sub eller DIY sub og miniDSP 2*4 HD eller noe annet rimelig 4-kanals DSP dings

Jeg begynner å bli gammal gubbe, men etter over 40 år med denne interessen for god lyd, så synes jeg den tradisjonelle analoge tilnærmingen kjeder meg vekk/bort fra det nysgjerrige/entusiastiske jaget etter hva jeg virkelig ønsker meg av godlyd og musikk gleder.

Dette har har jeg sikkert sagt før i x antall tråder, men det må dere bare tåle.

Til trådens tema: jeg kunne tenke meg som stue/tv anlegg å kjøpe et par særdeles gode stativ høyttalere, og tilføre DIY bass moduler under som matcher visuelt, som erstatning for stativer. Og bruke eks. miniDSP 2x4HD for å få en sømløs integrasjon.

Bortsett fra det, er min store lidenskap for GOD lyd gjenspeilet i DSP og DIY.....i kjelleren.

Vis vedlegget 910915

....om det blir noe god lyd av dette prosjektet, får tiden vise.

;) :devilish:
Du "farger" lyden til din smak dessuten! Nydelig 😁

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.931
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Du "farger" lyden til din smak
Jeg er av uforståelige grunner kommet i en situasjon hvor jeg er møkk lei saging og liming, og eksperimentering av setups.
Vet ikke hvorfor, men siste innspurt av riggen når det gjelder andre etasje i fire-veisen (midbass) blir et bingo løp mot min ultimate lyd.
Blir det ikke godt nåkk, tar vi opp sakene senere når diy entusiasmen kommer til nyere høyder.

Blått og grønt er kun for å tiltrekke oppmerksomhet.
God lyd er min drivkraft.

;) plopp

• Love
Reaksjoner: erk

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
4.118
Sted
Tårnåsen
Jeg er av uforståelige grunner kommet i en situasjon hvor jeg er møkk lei saging og liming, og eksperimentering av setups.
Vet ikke hvorfor, men siste innspurt av riggen når det gjelder andre etasje i fire-veisen (midbass) blir et bingo løp mot min ultimate lyd.
Blir det ikke godt nåkk, tar vi opp sakene senere når diy entusiasmen kommer til nyere høyder.

Blått og grønt er kun for å tiltrekke oppmerksomhet.
God lyd er min drivkraft.

;) plopp
Bølgedalene har nok de fleste entusiaster til felles, kanskje vi ikke klarer oss uten :)

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.348
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hvilket frekvens-område legger du til grunn ?
Utvalget er som regel styrt av markedet. Ingen produserer for lager...lenger....
Flere har gjennom årene forsøkt seg med "aktiv" løsning, men hvorfor er det
ingen kjøpere i kundegruppen Hai-End?
Da jeg skrev åpningsinnlegget kjente jeg kun til de høyttalerne jeg der nevner, og av disse er det kun Paradigm som sier noe om frekvensområder. De lar de aktive bassene spille opp til 300Hz, noe jeg synes er en god ide. Hadde disse kun vært aktive i sub-området hadde det vel ikke vært noe stort poeng da man like gjerne kunne brukt ordinære subwoofere.

Ved hvilken frekvens begynner bølgene å bli retningsbestemte? 300Hz er i alle fall for høyt for tilfeldig plassering, så om man lar subwoofere spille i det området blir vel plassering ganske kritisk for sluttresultatet(?)

Mye tyder på at Paradigm og GoldenEar har suksess med sine løsninger, men det er trolig ikke hi-end nok mht merkenes status og velstående menneskers behov for trofeer. Så det blir sånne som meg som blir det potensielle markedet, altså lydinteresserte folk med ønske/behov for kontroll med bassen uten bruk av suber, og heller ikke noe ønske om DIY, masse forskjellige delinger, kabler osv. Altså et ønske om noe relativt enkelt, og der det også handler litt om value for money. Og det har jeg jo også i dag, men da med helt passive høyttalere som fungerer helt fint. Synes bare konseptet med aktive basser virker interessant, men denne hybridløsning har foreløpig ganske få produsenter viser det seg jo. Det blir kanskje for sært da man fortsatt må ha det samme antallet komponenter i anlegget. Utvalget hel-aktive høyttalere er definitivt voksende, men foreløpig lite hi-end. Dvs jeg kunne fint klart meg med et par Dynaudio Focus 50 hvis det kun var snakk om lyden for den er det lite å si på for 100000,- inkludert forsterkere.

YG acoustics har nylig introdusert Vantage Live. Dette er hel-aktivt, hi-end, men det gjenstår å se om det finnes kjøpere;

" That sounds to me like a recipe for bringing high-end audio values and performance to an entirely new audience

60000 USD er jo penger, men ikke mer enn kabel-kostnaden i Børresen X6-anlegget på Oslo Hifi-Show. Alt er relativt.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
Ved hvilken frekvens begynner bølgene å bli retningsbestemte? 300Hz er i alle fall for høyt for tilfeldig plassering, så om man lar subwoofere spille i det området blir vel plassering ganske kritisk for sluttresultatet(?)
Ved irundt 200Hz så starter frekvensene å bli mer "retningsbestemte" dvs hørselen sammen med hjernen sliter med å høre fra hvilken retning disse frekvensene kommer fra. Noen individ forskjeller er det jo her også så den er litt sånn +/-.

Aktiv deling er jo fiffige greier, jeg vet ihvertfall hvilken vei jeg blir å gå der på neste oppsett.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.880
Sted
Sjælland. Danmark.
Sigberg gjør jo det, skrur fosterkeren rett i høyttaleren, tror nok han vet hva han driver med.
Sigberg går vel også på kompromi.
Det er ihvertfald en dårlig ting at placere en forstærker inde i en højttaler. Der er gevaltigt høj lyd inde i kabinet og det giver vibrationer. Når man bruger vibrations fødder under apparater, er det for at få bedre lyd, og så er det ikke særlig smart, at placere en forstærker indbygget i kabinettet.
Man bør faktisk heller ikke have delefilteret inde i kabinettet. Det er noget Svalander Audio har foreslået for år tilbage i tip & trix eller sådan noget. At flytte delefilteret ud af kabinet.
I mine gamle højttalere hang delefilteret på bagsiden af kabinet lidt vibrationsdæmpet.
En passiv bashøjttaler/subwoofere er klart et bedre produkt, men fylder mere i stuen. Så det er et kompromi.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
...
Når man bruger vibrations fødder under apparater, er det for at få bedre lyd, og så er det ikke særlig smart, at placere en forstærker indbygget i kabinettet.
...
Det er akkurat der tankefeilen ligger: Man påstår at man gjør noe for å skulle forbedre lyden, og deretter bruker den gitte påstand som bevis for at da må det være problemer andre steder.

Om det var slik at lyden ble bedre av å ha vibrasjons-føtter under apparatene, hvorfor kommer da apparatene ikke med disse føttene fra produsenten?
Står det i manualen til apparatene at man må ha slike føtter for å få den besten lyden? Oppfyller ikke apparatet 100% sin spesifikasjon uten slike føtter?
Vi vet alle svaret. :cool:

Back to topic.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.305
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det er da mange produkter som kommer med det, feks spikes

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
Det er da mange produkter som kommer med det, feks spikes
Selvsagt, ingen regel uten unntak.
Noen gjør det de føler de må for å stikke seg litt ut i mengden. Litt eksklusiv, annerledes, bedre, og voila de har kjøpere. :cool:

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.032
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Sigberg går vel også på kompromi. (...) En passiv bashøjttaler/subwoofere er klart et bedre produkt, men fylder mere i stuen. Så det er et kompromi.
Det er sjelden jeg gidder å bry meg, men akkurat dette her er en påstand som fikk meg til å sperre øynene opp. Konklusjonen er jo så merkelig at jeg bare må spørre: Kjenner du til noe som helst av bakgrunnen for Sigberg Audio sine løsninger?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.316
Torget vurderinger
0
Om det var slik at lyden ble bedre av å ha vibrasjons-føtter under apparatene, hvorfor kommer da apparatene ikke med disse føttene fra produsenten?
Det er en god følelse å eie produkter, fra forskjellige leverandører, som fungerer 100% slik de blir levert..... enten det er strømkabel eller dempeføtter.
Utstyret spiller det som er preget på ethvert medie - hverken mer eller mindre (y)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.880
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er akkurat der tankefeilen ligger: Man påstår at man gjør noe for å skulle forbedre lyden, og deretter bruker den gitte påstand som bevis for at da må det være problemer andre steder.

Står det i manualen til apparatene at man må ha slike føtter for å få den besten lyden? Oppfyller ikke apparatet 100% sin spesifikasjon uten slike føtter?
Vi vet alle svaret. :cool:

Back to topic.
Når man producere et produkt, vælger man en ca. pris som man ønsker ikke at overskride. PS Audio valgte en lidt billigere udgangs trafo, en den første beregnede. Det har så nogle valgt at modificere ved at sætte den lidt bedre i. PS Audio kommer senere med en Dac der ender omkring de 100.000 d.kr ca. Men det er for dyrt for de fleste. Den jeg har bestilt endte med 70.000 dkr.
Fødder vil påvirke prisen samtidig med, at fødder er afhængig af underlaget. Er det et trægulv. Cementgulv. Er der tæppe på osv.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.880
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er sjelden jeg gidder å bry meg, men akkurat dette her er en påstand som fikk meg til å sperre øynene opp. Konklusjonen er jo så merkelig at jeg bare må spørre: Kjenner du til noe som helst av bakgrunnen for Sigberg Audio sine løsninger?
Mit kendskab til Sigberg Audio er yderst begrænset. Det virker meget interessant, hans højttalere og det han skriver, og virker yderst kompetent.
Men Sigberg Audio vælger sine løsninger. Skal man bruge krudt på placering af forstærkere i kabinettet, som er dejligt praktisk, men lidt uheldig placering, og så satse andre steder.
Det virker som om, at man på ingen måde må sige, at noget ikke er den helt rigtige løsning. Come on.

Frodm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2013
Antall liker
371
Boahs/Lyric selger et beist av en Legacy-høyttalere. Tror den har aktiv bass.

Det heter vel "aktiv forsteket" om man vil være presis.

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.032
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Det virker som om, at man på ingen måde må sige, at noget ikke er den helt rigtige løsning. Come on.
Jeg ser jo at det meste av ditt innlegg handlet om plassering av forsterker inni kabinettet (deg om det), men det jeg egentlig reagerte mest på var dette:
En passiv bashøjttaler/subwoofere er klart et bedre produkt, men fylder mere i stuen. Så det er et kompromi.
Og det var derfor jeg lurte på hvor mye du kjente til filosofien bak. For tror du virkelig at dette er hvorfor en aktiv løsning er valgt? Det er ikke "plass" til en passiv, så derfor velger man en aktiv? Og på hvilken måte er en passiv bedre? Det blir altså et dårligere produkt med dedikert forsterkerkanal til hvert element og elektronisk deling? Come on :)

For ordens skyld: Jeg har selv et oppsett fra Sigberg Audio, så jeg er vel ikke helt nøytral i denne sammenhengen. Det kan godt være at det er gjort noen kompromiss i konstruksjonen, men at det er valgt en aktiv løsning for å spare plass er iallfall så langt fra sannheten som det går an å komme ;) Det var bare det jeg ville rydde opp i. Sånn, tilbake til trådens tema :)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.880
Sted
Sjælland. Danmark.
IvarT, jeg kender ikke nok til teorien bag. Så er der ryddet op... 😀
Men ser ud til en spændende højttalere og jeg kan godt lide, at man bygger dem til at samarbejde med en subwofer.

Topp Bunn