Høyttalere Høyttalere med bra dynamikk lavt på volum og konevennlig. Fiinnes det?

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Et inspill til som ikke har med høyttalere å gjøre:
Man bør ha EQ / loudness koreksjon på bassen så har du ikke det i dag, så få det inn på en eller annen måte. Som det nevnes faller ørets følsomhet for bass progresivt med lavere lydtrykk.
Phon kurven forteller oss en annen viktig ting også; fordi kurvene er så tette ved lav frekvenser, kreves det også langt mindre endringer i lydtrykk for å oppleve en vesentlig endring i lydstyrke.
Ved 1kHz representerer en økning på 10db, en subjektiv dobbling i lydtrykket, mens ved veldig lave frekvenser kan bare 2-4db oppleves som en dobling. Altså er å bomme med nivået i bassen bare noen db kritisk for hvordan lyden oppleves.

Når vi tilleg VET at spredningen i bassrespons er veldig stor mastering studioer imellom (for ikke snakke om lytternes rom) er det heller ikke rart at innspillinger låter så forskjellig. Å finne en EQ profil som passer uansett inspilling og lyttevolum er derfor mildt sagt optimistisk.

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Innlegg 35 og 41 er viktige å merke seg. Brukt Yamaha Soavo P1 ville jeg anbefalt. Les test i lyd og bilde beskriver ht godt. Vært mange ht innom her men disse har blitt i over 5 år mens de andre har vært på besøk. Kommer litt til kort i forhold til Wilson Sabrina men er jo ikke i samme prisklasse heller.

tobbe45

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
1
Hva med Monitor Audio Bronze 5? Leste litt om den, på topp i tester, ikke for stor, og finnes i lys farge med lys front.

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Du kunne jo prøvd å få fatt i et par Audio Pro Blue Diamond V2 eller Audio Pro Avanti

De har aktiv sidemontert 10" bass som spiller dypt og også suverent på lavt volum...til prisen er høytalerne eksepsjonelt gode. De er smale, kan fås i hvitt og ser ikke så aller verst ut rent estetisk. Eide for mange år siden 1 utgaven av Blue Diamond og var veldig glad i den lyden. Ligger til tide ute på Finn særlig, til en rundt 4-5 k brukt samt den litt nyere Avanti, som jeg ikke har hørt

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
859
Sted
osøyro
Hva med elac sine aktive høyttalere i hvit farge di er både kone vennlige og bra lyd , vet ikke om di fortsatt selger elac am 180 enda di spiller ganske så bra tatt størrelsen i betraktning.

Imagine

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Skal flytte inn i leilighet og er derfor ute etter høyttalere (nytt eller brukt) som spiller detaljert og med god dynamikk på lavt volum, og som er kone/stuevennlige.
Er det en umulig kombinasjon eller hva? Tips mottas med takk. :)
Bedre med høyttalervennlige koner enn konevennlige høyttalere. Det nå min oppfatning:)
Så skilsmisse er det beste rådet man kan få på Hifisentralen når høy WAF er ønsket? :p

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.578
Sted
Smurfeland
Skal flytte inn i leilighet og er derfor ute etter høyttalere (nytt eller brukt) som spiller detaljert og med god dynamikk på lavt volum, og som er kone/stuevennlige.
Bedre med høyttalervennlige koner enn konevennlige høyttalere. Det nå min oppfatning:)
Så skilsmisse er det beste rådet man kan få på Hifisentralen når høy WAF er ønsket? :p
Jeg kunne aldri vært lykkelig eller trives sammen med noen som ikke unnet meg god lyd. Livet er altfor kort til å la seg undertrykke på den måten.

Olmais

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2013
Antall liker
76
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Dali spiller fint og med god dynamikk på lave nivåer. Hvite Ikon 6 MKII burde ha grei WAF. De kan også fint stå nært vegg.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg kunne aldri vært lykkelig eller trives sammen med noen som ikke unnet meg god lyd. Livet er altfor kort til å la seg undertrykke på den måten.
Slikt sikrer jeg meg mot før jeg tar skrittet og flytter sammen med ei kvinne. Faktisk så gjør jeg det allerede i den første amorøse fasen for at det ikke skal bli noe tøys senere. Da har hun forstått hvor mye det betyr for meg, og av den grunn har aldri hifi i alle fall vært problemet i mine forhold. Mine kvinner har satt pris på den gode lyden jeg tar med meg inn i forholdet, kanskje enkelte til og med har sett fram til det? Men nå har jeg blitt innbarka ungkar på mine eldre år, den unge flyr snart ut av mors rede. Har ikke så mye jeg skal opprette, trenger bare ei elskerinne og bruker den tiden jeg finner ledig sammen med henne når det er mulig. Hun elsker også musikk og god lyd, men vi har separate liv så det spiller kun rolle for vennskapet. :rolleyes:

Edit: Poenget er at har man ikke stresset hvor viktig dette er for deg før dere bor sammen så har du tråkka uti. Men det er ikke grunn til å avlyse forholdet og finne veien ut av kjærligheten. Da må du finne kompromisser, og gjerne spandere penger på high end headfi i tillegg.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er det det er snakk om? Å leve sammen med noen handler om kompromisser. Hvis man deler livet med en ikke hifi-interessert person som er opptatt av estetikk, og bor i en toroms leilighet, da er det begrenset hva man kan få til. Det er ikke snakk om å "unne noen god lyd", men å finne løsninger begge parter kan leve med.

....Men er man heldig og hat et eget lytterom disponibelt, kan man jo få til mer. :)

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Det er vanskelig å komme med tips når man hverken vet noe om budsjett, hva TS mener er lavt nivå eller kjenner hans kones stil.
Selv har jeg elektrostater og de spiller meget oppløst, også på lavt nivå. Men elektrostater er kanskje ikke det mest populære blandt pattedyrene...
Horn bør jo også vurderes, f.eks LM Audio LM-3. Jeg har ikke hørt dem selv, men liker ikke kona disse er ho en skikkelig surpomp.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.432
Torget vurderinger
5
En viktig faktor i kabalen er hva du og kona faktisk liker når det kommer til interiør og møblement. Liten vits i å anbefale en høyttaler som vil se helt malplassert ut i omgivelsene. Hvis form og farge stemmer, er sjansen stor for at man kan gå opp et lite hakk på størrelsen :)
I "gamle dager" ble et radiokabinett sett på som et møbel og samlingspunkt i hjemmet, i dag er det en altfor utbredt oppfatning at høyttalere er firkantede kasser som man bare må leve med hvis man skal ha god lyd.
Hvitt og andre lyse farger glir fint inn i en lys stue. Skal de stå tett mot veggen så er det gjerne greit å unngå bassport på baksiden. Høy følsomhet gjør det ofte lettere å få bra dynamikk på lavt volum. Aktive høyttalere kan være en løsning, Genelec feks har noen småtasser som finnes i hvitt.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Hva med transparent baffel?
Da kan du plassere planter, ol. i bakkant og lyssetting påvirkes ikke.

tobbe45

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
1
Ble et [FONT=Finntype, HelveticaTweaked, Arial, Helvetica, sans-serif]par nye Wharfedale Diamond 220 i hvit glossy som jeg fikk ekstra billig.[/FONT]

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Antall liker
1.573
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Tror wharfedale har mye å by på. Men de har vell ikke noen stor fanskare her til lands. De har hvertfall noen spennende modeller. Her er Airedale, Jade og Denton

w00002_20131112163631_7.jpg

w00007_20131114154057_51.jpg

w00003_20131112170518_22.jpg

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
En plante på toppen av Airedale med bregnene fungerende som frontdeksel, og - Voila!
SAF faktor out of this world.

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.318
Dra noen grisestygge høyttalere inn i huset midlertidig, så får du gjerne mykere rammer for neste høyttaler.
Selv fikk jeg nye premisser etter at jeg dro ett par cherry fargede høyttalere i hus. Da ble alle restriksjoner på størrelse opphevet så lenge de ble byttet ut i noen svarte.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
kaap sine kreasjoner skulle i det minste oppfylle det første kriteriet (Manger).

Topp Bunn