Høyttalere og det naturlige valget videre

vannlater

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Innlegg
166
Antall liker
2
Sted
BRYNE
Hei.
Sitter i dag med noen år gamle Dali 10k høyttalere, men føler for å bytte ut disse med nye eller brukte høyttalere. Kunne tenke meg et par som gir enda mere trøkk i lydbildet. Kan godt legge litt penger i disse og kunne tenke meg et annet merke en Dali (selv om resten av surround anlegget består av Dali høyttalere). Har sett på både Usher og Magnat (f.eks Quantum 908). Noen som har noen anbefalinger og som gjerne kan passe sammen med Dali lydmessig (for å slippe å bytte ut senter, sub etc).....?
 

vannlater

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Innlegg
166
Antall liker
2
Sted
BRYNE
Aldri hørt disse høyttalerne men har alltid hatt en følelse av at disse kan spille med en vannvittig høy bass uten at det låter like bra (noa ala CV) men kanskje jeg tar feil ?
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Dersom høyttalerne skal spille sammen med andre høyttalere er ting som følsomhet o.a.
viktige parametere du må være oppmerksom på.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Aldri hørt disse høyttalerne men har alltid hatt en følelse av at disse kan spille med en vannvittig høy bass uten at det låter like bra (noa ala CV) men kanskje jeg tar feil ?
sammenligne cv og klipsch, den var stygg ...
 

vannlater

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Innlegg
166
Antall liker
2
Sted
BRYNE
Men det er bare en følelse (eller kall det et bomskudd i natten). Kanskje bare feilinfo som henger igjen inne i hodet mitt.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Klipsch kan opptre som en rockehøyttaler men hornets åpenhet og tempo gjør dem meget allsidige. Spilte opera på mne tidligere i dag og satt bare å måpte vedr. dybdeinformasjon og dynamikk. Samtidig har dem en egenskap til å vokse ut av kassene sine når volumet blir dratt opp. 2x200watt på mine RF82 kan skape et fantastisk attack som flytter deg raskt til scenekanten på nærmeste rockeklubb. Sett på stemmeorientert musikk og du blir helt hensatt pga åpenheten, sitter å ser langt ned i halsen på folk uten at det egentlig er plagsomt analytisk. Rein musikk altså!
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Klipsch låter heller ikke så "trangt og hardt" som slike Dali 10K, de kan du sammenligne med CV i mine ører, kommer seff helt an på oppsett osv, men hvis vi sier at Dali 10K er veldig nærme CV, så er Klipsch langt unna..

Støtter hifiguru 100% i hans utsagn..
I sånn noen lunde betalbar prisklasse så er det ikke annet enn Klipsch som kan anbefales om du skal ha dynamisk lyd og et samspill som du får selv store klassiske verker til å trille frem vakker musikk..
RF-82 er veldig mye lettere å drive enn RF-83 etter det veldig mange sier, så RF-82 eller noen eldre modeller ville jeg satset på om rommet er av litt dimensjon og det bør det jo være med Dali 10K i hus..

Som jeg har skrevet flere ganger her på sentralen, så er det ikke noe rart i at en del personer sammenligner Klipsch med CV, men dette kommer av grove feil som forhandlerene gjorde på 90 tallet, når folk først hadde hørt CV på klubben og gikk til Center kjeden etterpå, så fikk de anbefalt Klipsch i sånn noen lunde prisklasse..
Det er faktisk ikke mer enn et år siden sist jeg var i en butikk som fører Klipsch, der kjøper ble anbefalt å lytte på Klipsch i steden for å handle CV, han skulle egentlig bare handle forsterker der, men endte opp med Klipsch han også..
Litt synd at mange sammenligher Klipsch med CV, men det er ikke så mange andre høyttalere som kan yte den form for dynamikk som CV og Klipsch kan, men vi snakker her om to forskjellige former for dynamikk..

Den ene låter billig og har ikke noe med musikk å gjøre, den trenger også digre kraftverk for å trille frem toner uten at den rumler grusomt..

Den andre låter mer som High-End og triller frem vakker musikk, selv med små rørforsterkere..
Vet ikke om du kan gjette hvem som er CV og hvem som er Klipsch.?

Om du skal ut å lytte på Klipsch, så er det ikke så dumt å finne en forhandler som fører Copland eller andre rør forsterkere, da kan du sammenligne litt og høre om dette er noe for deg..
Men husk, vi snakker om dynamikk sammen med Klipsch, vi snakker ikke om rumlebass.!!
 
U

utgatt60135

Gjest
Sett på stemmeorientert musikk og du blir helt hensatt pga åpenheten, sitter å ser langt ned i halsen på folk uten at det egentlig er plagsomt analytisk. Rein musikk altså!
Tillater meg å være litt arrogant nå  8)..
Sammenlignet R82 med ProAc D15 før jeg visste om ProAc. Riktignok er det en bra stor prisforskjell men jeg ble helt satt ut av forskjellen. En annen verden når det gjelder vokalgjengivelse og detaljer mm med ProAc.  Med Klipsch er mere rocka da.. Senere lytting har bekreftet mine første inntrykk. De rocker men thats it..
En av de høyttaler merkene som har "skuffet" meg mest.
 
J

Jurassic

Gjest
Tillater meg å være litt arrogant nå 8)..
Sammenlignet R82 med ProAc D15 før jeg visste om ProAc. Riktignok er det en bra stor prisforskjell men jeg ble helt satt ut av forskjellen. En annen verden når det gjelder vokalgjengivelse og detaljer mm med ProAc. Med Klipsch er mere rocka da.. Senere lytting har bekreftet mine første inntrykk. De rocker men thats it..
En av de høyttaler merkene som har "skuffet" meg mest.
Da er det nok noe du har gått glipp av et eller annet sted....
 

Horn

Medlem
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
28
Antall liker
0
Prisforskjellen mellom RF serien til Klipsch og ProAc D serien er vel litt rå,skal
ProAc samanliknast med Klipsch ,så må det bli opp mot dei store hornhøgtalarane.
D.v.s Klipschorn,La Scala 1 og La Scala 11.
Har sjølv valgt La Scala og røroppsett og er meeeget fornøgd,dynamikk og atter
dynamikk ,sjølv om konseptet er uforandra i 60 år ,så er Heritage serien sjef.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
hva med et sett med midgartd forsterkere, eller en annen digitalforsterker med masse guffe parret med f.eks klipsch? jeg tror det blir for enkelt å bare bytte høyttaler og tro at det skal utgjøre natt og dag. det er viktig med godt kraftverk i tillegg :)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hei.
Sitter i dag med noen år gamle Dali 10k høyttalere, men føler for å bytte ut disse med nye eller brukte høyttalere. Kunne tenke meg et par som gir enda mere trøkk i lydbildet. Kan godt legge litt penger i disse og kunne tenke meg et annet merke en Dali (selv om resten av surround anlegget består av Dali høyttalere). Har sett på både Usher og Magnat (f.eks Quantum 908). Noen som har noen anbefalinger og som gjerne kan passe sammen med Dali lydmessig (for å slippe å bytte ut senter, sub etc).....?

Prøv med noen andre dansker, feks Dynaudio. De er helt sikkert mye nærmere i lydfilosofi enn disse andre merkene som blir nevnt. Eller bare bytte til noen dyrere/nyere Dali. B&W er kanskje også noe som går an å lukte på. Holfi har egne HT, også Dansk.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Tillater meg å være litt arrogant nå  8)..
Sammenlignet R82 med ProAc D15 før jeg visste om ProAc. Riktignok er det en bra stor prisforskjell men jeg ble helt satt ut av forskjellen. En annen verden når det gjelder vokalgjengivelse og detaljer mm med ProAc.  Med Klipsch er mere rocka da.. Senere lytting har bekreftet mine første inntrykk. De rocker men thats it..
En av de høyttaler merkene som har "skuffet" meg mest.
Har ikke hørt D15, men har et par venner som spiller på R3,8 og R5 som er betegnet som highend i forhold til hva vi snakker om her. Proac låter bare helt fantastisk, ikke tvil om annet, de har egenskaper som er helt sjeldne rent musikalsk. Uansett er vel D15 en to-veis høyttaler med en 6,5" og en dome og vil nok komme til kort dynamisk i forhold til hva trådstarter spør etter. Må nok opp i 3,8 eller tilsvarende parret med et par hundre gode watt for å komme på nivå her men da får man jo et kjempeanlegg til gjengjeld ;D
 
U

utgatt60135

Gjest
Det var ikke meningen å anbefale ProAc, bare disse Klipsch litt  ;D  Ok..  undskyld..

(Forresten er ikke dynamikk i mine noe problem, men trøkket blir litt lite hvis det er lite på plata, som det som oftes er på rockeskiver)

Jeg synes Klipsch passer best til Rock som trenger trøkk og morofaktor og ikke presisjon og raffinement (som ikke er Klipsch styrke etter mine få lytterefaringer). Har ikke hørt de de dyrere modellene som scala..

Jeg vet ikke hva dali 10k er for en modell men det er vel lurt å prøve dyrere Dali selv om du da har lyst til å bytte merke. Hva er budsjettet? Ellers er vel ikke Usher noen dum idé? Mye bedre enn de Klipschene jeg har hørt i allefall. Men en må vel være forsiktig med matching til usher (ikke lystklingende og med stram bass(?)).
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Svar på det trådstarter spør etter og ikke fremhev eget utstyr ukritsk og hemningsløst! Les reglene for forumet og start en egen tråd hvis det ikke har noe med tråden å gjøre!
 
U

utgatt60135

Gjest
Ikke vær så streng da ;). Det var bare nevnt for å kommentere Klipsch som ble enbefalt til trådsvarer. Dessuten skrev jeg en liten anbefaling........
 
J

Jurassic

Gjest
Personlig så ville jeg levd bedre med et par Klipsch til 15k enn et par tilsvarende priset Proac'er.
Dessuten er de matchet med en god forsterker helt rå på kvinnevokal samt at de har realistisk dynamikk.

Forøvrig tror jeg at det er greit å holde seg til et merke når man skal ha surrerundt anlegg, egentlig skal man ha like diskanter hele veien.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ikke meningen å lage Proac vs. Klipsch tråd ut av dette, hadde jeg blitt tilbudt et sett R3,8 til samme pris som RF82 hadde jeg ikke vært i tvil hehehehe
 
Topp Bunn