M
MarkusH
Gjest
Jeg lasta ned en sånn db-måler nå også, på noe av mitt høyeste volum ligger jeg rundt 80db, men det orker jeg ikke å høre på lenge om gangen, maks en eller to sanger.
Av erfaring har en kraftigere strømsterk forsterker mer kontroll over høyttalerene. Detaljer, dyp bass osv kommer bedre fram. Dette skiller særlig på lavt volum.Hvorfor er kraftig forsterker viktig ved lavt volum? Oppriktig spørsmål.Sikkert mange høyttalere som kunne nevnes. Vel så viktig er en bra forsterker med kraftig strømforsyning.
Har samme erfaring som deg når det gjelder ARC. Hadde D-120, VT-100 mk l og mk lll. Spilte som en drøm på lavt volum. Mengder med dynamikk. Dyp fin bass.Det er vel ikke bare høyttalerne som er avgjørende her. Jeg har svært begrenset erfaring med rør. Men da jeg hadde ARC LS26 og REF 210, spilte fantastisk på lavt volum. Masse dynamikk. Dette var på mine tidligere VA Mahler. På mere volum ble det litt mere tamt.
Transmisjonslinjen gjør kanskje at bassen får bedre nivå på lavere volum.Ketil: Ligger ute en PMC Twenty5-23 og Twenty5-26 nå. Sjekk ut dem!!
Jeg har en ARC REF5, Audia flight FL 100 og Egglestoneworks the Camilla. Jeg synes ikke det lyder godt på lavt volume. Det er som om, højttalerne skal have noget strøm for at vågne op.Har samme erfaring som deg når det gjelder ARC. Hadde D-120, VT-100 mk l og mk lll. Spilte som en drøm på lavt volum. Mengder med dynamikk. Dyp fin bass.Det er vel ikke bare høyttalerne som er avgjørende her. Jeg har svært begrenset erfaring med rør. Men da jeg hadde ARC LS26 og REF 210, spilte fantastisk på lavt volum. Masse dynamikk. Dette var på mine tidligere VA Mahler. På mere volum ble det litt mere tamt.
Det kan godt hende. Jeg vurderte PMC Twenty5.26 da jeg kjøpte mine nåværende høyttalere. Nå er det vel en oppgradert versjon på vei av disse, men med den svake kronen nå er det vel fare for at prisen stiger opp mot 6-sifret nivå og det er de vel neppe verd.Ketil: Morten veit hva han gjør...verre er det ikke..
I utgangspunktet er jeg enig med deg. De fleste oppsett jeg har hatt var slik. Akkurat i dette oppsettet jeg hadde, var erfaringen nesten motsatt( også her spilte oppsette best med litt volum, men overraskende bra på lavt volum). Ville bare påpeke at det ikke bare kommer an på høyttaleren.Jeg har en ARC REF5, Audia flight FL 100 og Egglestoneworks the Camilla. Jeg synes ikke det lyder godt på lavt volume. Det er som om, højttalerne skal have noget strøm for at vågne op.Har samme erfaring som deg når det gjelder ARC. Hadde D-120, VT-100 mk l og mk lll. Spilte som en drøm på lavt volum. Mengder med dynamikk. Dyp fin bass.Det er vel ikke bare høyttalerne som er avgjørende her. Jeg har svært begrenset erfaring med rør. Men da jeg hadde ARC LS26 og REF 210, spilte fantastisk på lavt volum. Masse dynamikk. Dette var på mine tidligere VA Mahler. På mere volum ble det litt mere tamt.
Dette ser jeg du gjentar i det uendelige. Men hvordan har du kommet frem til den konklusjonen? Det er iallefall ikke via objektive data, for de forteller en helt annen historie.Ketil: Blant annet. Ved å ikke maskere noe som helst gjennom HELE frekvensområdet.. Disse linjene gjør sitt til at et vanskelig rom ikke finnes. Frekvensgangen oppleves dønn rett, men det er felksibiliteten og den komplett grenseløse ærligheten som er så deilig med PMCer. Høyttalerne er BÅNN ærlige, og gir ut AKKURAT det du forer dem med. uten å på noen måte låte kjedelig. De gjør det de skal. Formidler det musikere og teknikere vil formidle.
Alt hva du har LEST..Høyttalere som låter bra på lavt volum er forøvrig en interessant problemstilling. Jeg har mest tro på at frekvensresponsen er viktigst, men ser selvsagt poenget med større membranareal og effektivitet også.
Revel fra Harman er et fint studie når det kommer til slike ting ettersom de aldri slipper en ny høyttaler på markedet før modellen slår samtlige av de nærmeste konkurrentene i flere dobbel-blind tester under kontrollerte forsøk. Slike lyttetester utføres nok ikke under ekstreme lydtrykk, så hvis man antar at det er utført under normale forhold, si 75 dB, så er det litt interessant å se på hva de har kommet fram til av fornuftig tuning for disse lydtrykkene.
AudioScienceReview har testet Revel M16 i sin nye, fantastiske Klippel-maskin, så det er et godt utgangspunkt med tanke på kriteriet for at Revel skal slippe høyttaleren på markedet. Høyttaleren låt ekstremt bra i tester sine ører og målte slik;
Vis vedlegget 580926
JBL er også under Harman-paraplyen og har den samme tilgangen til forskningen, test-fasilitetene og kompetansen som de har hos Revel. ASR testet nylig den nye JBL HDI 1600, som også låt ekstremt bra i tester sine ører. Den målte slik;
Vis vedlegget 580927
Det interessante her handler egentlig om hva som er likt mellom disse to vidt forskjellige høyttalerne. Hvis vi sammenligner de kjapt og brutalt;
ON-AXIS;
Vis vedlegget 580928
Lyttevindu;
Vis vedlegget 580929
Første-refleksjoner spl;
Vis vedlegget 580930
Direktivitet;
Vis vedlegget 580931
Og sist, det viktigste, forventet in-room respons;
Vis vedlegget 580932
Ifølge Floyd Toole vil nøytrale høyttalere med god off-axis respons ende opp i nærheten av en rom-respons (målt i lytteposisjon) som ligner det som senere ble kjent som "Harman-kurven". Den ser slik ut;
Vis vedlegget 580933
Min hypotese er derfor at denne spesifikke tuningen av HDI 1600 og M16 er ekstremt nøye kalkulert basert på blinde lyttetester og kunnskap fra 50 år med forskning. Som små stativ-høyttalere uten dypbass og enorm kapasitet tror jeg at de har vurdert et forventet spl-nivå for folk flest og kompensert for det med litt ekstra guff i stigningen fra 300 hz til 100 hz (ca 4,5 dB).
Takk, og ut fra et rent fornuftsmessig perspektiv er kanskje aktive høyttalere det som kunne fungert best. Men samtidig føles det litt trist å gi slipp på det jeg opplever som hobby-elementet ved å drive med Hifi. Nemlig å bytte komponenter og oppleve musikken «på nytt». Men det er vel kanskje også ikke så dumt å først sette opp anlegget i nytt rom og ta erfaringene derfra.Hehehe, det er snart flere forslag og alternativer enn stjerner på himmelen på en klar natt.
Som du var inne på, Ketil, så er det mest fornuftige å vente med alt til du bor i den nye kåken. Da vil du kjenne rommet og ståa bedre.
Men i en slik kontekst, med nabo på alle kanter, så ville jeg ha sett nærmere på Kii og D&D. Disse spiller ikke bassen bakover og har DSP. Dette gir enorme fordeler under slike forhold. Ved behov bruker du ekstra sub til å tune inn bassen. Ryddig, plassbesparende og relativt kort og sikker vei til suksess.
Vil du fortsatt forholde deg til løse komponenter, så er min erfaring lettdrevne ht, gjerne med anstendig membranareal/fulltoner og rør (ja, jeg hatt masse av annet opp gjennom årene også).
Lykke til
Har ganske liten hevning nedover i forhold til mye annet. Låter fyldig og fint på lavt volum og knallhardt og tørt på høyt volum.Loudnessfunksjonen er nettopp for å kompensere for ørenes avvik ved lave volum. Høytalere som låter bra ved lave volum har antagelig langt fra rett frekvensgang, men en innbygd loudnesseffekt....
Der er du igjen med NAT,du burde jo bli utestengt!Ketil: Lavt volum er en relativ sak. Men for å få til det skal høyttaleren være av en ærlig, umaskert, raffinert og tydelig type. Ikke galt, altså, om det er en som egentlig er konstruert for studio. Mer konkret tips: En PMC
Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
Kanskje Auditor og NAT er den samme? ..Der er du igjen med NAT,du burde jo bli utestengt!Ketil: Lavt volum er en relativ sak. Men for å få til det skal høyttaleren være av en ærlig, umaskert, raffinert og tydelig type. Ikke galt, altså, om det er en som egentlig er konstruert for studio. Mer konkret tips: En PMC
Morten er jo en hyggelig typeKanskje Auditor og NAT er den samme? ..Der er du igjen med NAT,du burde jo bli utestengt!Ketil: Lavt volum er en relativ sak. Men for å få til det skal høyttaleren være av en ærlig, umaskert, raffinert og tydelig type. Ikke galt, altså, om det er en som egentlig er konstruert for studio. Mer konkret tips: En PMC
Hva annet fornuftig kan man gjøre i arbeidstiden??Alt hva du har LEST..
Bra det. Stadig noe å læreHva annet fornuftig kan man gjøre i arbeidstiden??Alt hva du har LEST..
Gainstruktur, meget godt poeng! Lite som er mer irriterende på lavt volum enn hvit støy...Jeg heller nok til at det er sammenheng mellom stort membranareal, høy følsomhet og god gainstruktur når det kommer til å spille bra på lave volum.
Og så må enkelte typer forsterkere opp i litt «turtall» før de leverer dynamikken de skal.Gainstruktur, meget godt poeng! Lite som er mer irriterende på lavt volum enn hvit støy...Jeg heller nok til at det er sammenheng mellom stort membranareal, høy følsomhet og god gainstruktur når det kommer til å spille bra på lave volum.
Du er jo en fin forsøkskanin med alle de 26 subwooferne dine. Ble det bedre på lavt volum med massevis av subber med tilnærmet lik frekvensrespons? If not så dreper vi elegant en fin og kostbar myte på en nydelig søndags aftenSynes forsåvidt svart-hvitt, AOC og kanskje et par andre traff spikern på hodet. Tonekontroll, eq eller loudnessknapp. Enkelt og greit.