Høyttalere til Tandberg Troll

magnusb

Fersking
Ble medlem
21.02.2022
Antall liker
0
Sted
Ringerike
Hei! Jeg har en Tandberg Troll forsterker som jeg ønsker å sette opp med passende høyttalere. Bruk tiltenkt i lite rom, hjemmekontor, kjøkken etc. Utseendemessig synes jeg Beovox-modellene fra B&O fra tidlig 80-tall kunne passet fint til, feks. C30, 40 el. CX-50. Ser imidlertid at disse står med 6 ohm impedanse, mens bak på Troll står skrevet "speakers minimum 8 ohm" - ut i fra hva jeg kan lese meg til vil disse høyttalere ha for stor motstand som da kan skade forsterkeren på sikt? Eller tar jeg feil? Tar gjerne imot tips til andre liknende høyttalere, både vintage og nye, som evt. kunne være en god match.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
875
Det handler ikke om merke, men om konstruksjon. Beovox er så mye forskjellig. Hvis du ikke skal prøve å få den til å spille spesielt høyt er det nok flere muligheter. Klipsch sine stativhøyttalere med 5 eller 6 toms bass vil sannsynligvis gå fint. Mission lager noen små perler av noen høyttalere M70, M71 og så videre. Beovox s45 mkII er en legendarisk god høyttaler som den nok greier å drive fint. Og mange flere.

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Antall liker
3.072
Sted
Trondheim
Jeg har en Philips - forsterker fra 1981, og på denne står det "minimum 8ohm". Jeg spilte i mange år på et par Dali 6ohm'ere! Forsterkeren hadde ingen problemer med disse!☺
Nå skal det nevnes at jeg aldri spiller spesielt høyt, snarere tvert imot!
Mvh ToreP

• Liker
Reaksjoner: TT.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
10.524
Sted
Oslo
Hva produsenter velger å skrive på sine produkter kan være så mangt.
Helt malapropos, mitt solide stål bagasjebrett til en Harley' har en sticker med max load 10 pounds!

magnusb

Fersking
Ble medlem
21.02.2022
Antall liker
0
Sted
Ringerike
Spørsmålet blir vel heller i hvilken grad man skal/må ta hensyn til dette og om det på sikt vil slite på forsterkeren over tid. Forstår det indirekte slik at høyere volum gir mer strøm ut som dermed medfører større belastning på forsterkeren ved økt motstand?

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Antall liker
3.072
Sted
Trondheim
Egentlig er det vel motsatt! 4ohm har mindre "motstand" enn 8ohm, og trekker mer strøm fra forsterkeren! Og som du selv sier så vil strømtrekket øke ved høyere volum!
Er ikke helt sikker, men her inne er det mange som kan forklare det bedre enn meg!
Mvh ToreP

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.706
Sted
Hus
Egentlig er det vel motsatt! 4ohm har mindre "motstand" enn 8ohm, og trekker mer strøm fra forsterkeren! Og som du selv sier så vil strømtrekket øke ved høyere volum!
Er ikke helt sikker, men her inne er det mange som kan forklare det bedre enn meg!
Mvh ToreP
Det funker motsatt. Jo lavere Ohm nummer mot null, jo fortere går det mot kortslutning :)

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
829
Sted
Bergen
Det stemmer at 4 ohm er tyngre last enn 6 og 8 som oftes er oppgitt.Ohm tallet på en høyttaler varierer jo og det oppgitte nr.er vel ett slags gjennomsnitt av motstanden.
Hadde Troll på et par Usher 520s stativhøyttaler kjendt for å vere tunge å drive,6ohm mener jeg,og det spilte bra.Till og med Huldra 8 på 10w fikk bra liv i disse.
Ingen grunn til bekymring ang.dette ved normalt bruk.

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Antall liker
3.072
Sted
Trondheim
Og der sier du det viktigste, Medlem-, ved normalt bruk!🙂 I mange år brydde jeg meg ikke om ohm på verken forsterker eller høyttalere, Av og til gikk det galt - som regel med diskantene, men som regel gikk det bra! Mer flaks enn vett, kan man trygt si!
Senere begynte jeg så smått å kjøpe litt dyrere utstyr, leste litt hifi - litteratur osv! Da ble jeg opptatt av watt og ohm - og takk for det!🙂
Uansett -skal man spille høyt, dvs presse høyttalere og forsterker, ja da er det lurt å passe på både watt og ohm!
Mvh ToreP

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
10.331
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Jeg leste en post her på forumet hvor noen hadde hatt suksess med Klipsch RP150. Men, er det riktig at det ikke vil funke med Beovox-høyttalerne?
Det er nok meg du har lest om da.. Klipsch RP150 var en kanon match med Troll.. Jeg spilte mye mer på det lille oppsettet enn på hovedoppsettet som besto av primare/musical innovation og Sonus Faber olympica 1..

Så den kombinasjonen kan med trygghet sies å være kanon bra. Dog klarer Troll å drive veldig mye med sin beskjedene størrelse.. Jeg har brukt den på System audio Pandion 20, B&W PM1 og Proac DB1 også uten at den sliter(klart hørsels skadende nivåer drar man ikke opp til).

Så du kan nok bruke Beovox og uansett hva du måtte ønske :)

Personlig skal jeg kjøpe et par klipsch igjen for å bruke på Troll'en i framtiden.. :)

magnusb

Fersking
Ble medlem
21.02.2022
Antall liker
0
Sted
Ringerike
Takk for gode svar. Man blir litt usikker når det står så i klartekst bak på forsterkeren og jeg egentlig ikke har tenkt så mye på dette før. Har testet den med de høyttalerne jeg har stående. Først et par svenskproduserte Rauna Tyr fra 80-tallet, de er oppgitt med 60 W, 8 ohm og sensitivitet på 89 db. Det låt bra, men kanskje litt ullen bass sammenliknet Sansui AU-D101 som de vanligvis er koblet til. Testet også med mine Dali 450 (som vanligvis er koblet til Tandberg TR1000) som er oppgitt med 30-200 W, 4 ohm og sensitivitet 91 db og det låt veldig bra.

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
10.331
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Man skal ikke ta alt som står på specs og amp for bokstavelig. Lille Troll er faktisk en krutt tønne sammenlignet med mye der ute som har høyere specs.

Ut fra specs så trodde jeg aldri den skulle klare å få liv i B&W PM1 som er notorisk tung å drive samt en lav følsomhet på 84dB(om jeg ikke husker feil). Men den sparket liv i dem og ga en lyd man uten tvil kunne både leve med og like.

Jeg hadde faktisk fint kunne levd med lyden av Troll lenge om den hadde hatt Pre out og fjernkontroll til volum. :)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.987
Torget vurderinger
2
Og om du får fatt i et par gode, gamle Klipsch RF3 Mk2, er du sikret et fyrverkeri for småpenger.
Eldre Tannoy DC-høyttalere i forskjellige varianter, kan være svært gode alternativer, eller vintage Monitor Audio R352. Det finnes flere eksempler, selvsagt, mendet var bare sånn fra toppen av hukommelsen.

Topp Bunn