Høyttalere

O

Omar

Gjest
Så går MA GS20 høytalerne ut av døra. Meget pene høyttalere som har det meste. Men låter litt metallisk i toppen på min densen elektronikk og mangler noe musikalitet. (Det kan skyldes densen elektronikken)
Har hørt noen flotte alternativer til kr 30 000.- fra Audiophysic tempo 6 som låer kanonbra.
Men jeg er redd de kan bli litt for mye av det gode og det koster. AP Yara evolution superior er et rimeligere alternativ som passer flot til min densen elektronikk.
Hva med Proac? Er kanskje det et bedre alternativ for eksmpel Resp D2 som ikke er øretrettende og bare formidler musikk.
Andre forslag rundt 20 000.- tas imot med takk. Gjerne hele oppsett i prisklassen 40- 50 000.- tas også med takk.
Musikkalske, behagelige, god holografi og åpen presentasjon av instrumenter foretrekkes.
 

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Innlegg
293
Antall liker
4
Hei,

Kan godt anbefale deg ProAc Response D Two. Er i ferd med å anskaffe meg desse sjølv. Eg hadde dei på heimlån i kombinasjon med ein Cary SLI-80F1 Signature forsterkar i to dagar for nokon månader sidan. Eg må sei at dei gjorde eit meget godt inntrykk, sjølv om eg hadde dei i berre to dagar (har også høyrt på dei i butikken til Lyric). Meget klar og detaljert lyd uten hissig diskant er vel det som sitter igjen i minnet etter at eg hadde dei på besøk.
Einaste ankepukt til D Two, (i alle fall hos meg) er at dei treng god avstand til bakvegg.

Mvh
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Hei

Da jeg selv hadde AP Spark 3 og AP Tempo 5(?), var det ikke begreper som musikalske og behagelige som slo meg. jeg byttet ut disse da jeg ikke orket å høre på musikk jeg tidligere kunne spille. Jeg matchet disse høyttalerene med shanling cd og dp a1. Etter noen omveier endte jeg etter hvert opp med noen brukte respons artist. Disse høyttalerene passer etter min mening bedre til det jeg oppfatter som dine ønsker av en høyttaler. Er du heldig finner du et pent brukt par på bruktbørsen til en hyggelig penge (10-15kk avhengig av modell?).

Det hører med til historien at jeg aldri har hørt Respons sammen med elektronikk fra Densen.

Christian
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
Hvis Audio Physic er referansen er det ikke så mye annet som duger, det er min erfaring.
Unntakene for min del er Marten og Sonus Faber. Nå har Audioroyal åpningstilbud på Marten Form-serien. Kanskje det kan være noe?
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
957
Antall liker
441
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Den beste høyttaleren jeg har hatt i hus:

Dynaudio Countor s3.4


Dernest som noen tipser om: Marten Design Form Floor.

Jeg sitter i dag med Sonus Faber Cremona Audiotor, den er ikke borte den heller :D

Men som sagt, Dynaudio Countor s3.4. Den burde du få brukt for mellom 15 - 20 tusen, og må være et fabelaktig kjøp!
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.952
Antall liker
765
He he, dette blir nok en tråd hvor alle anbefaller sine egne høyttalere :) Bra at vi har noe å holde på med i arbeidstida.
Marten Form må i alle fall høres før kjøp, såpass spesiell er de, bl.a. bruk av tysk keramikkelement (ikke helt vanlig i prisklassen) og bånddiskant. Men jeg opplever dem som musikalsk, absolutt. Om de passer til Densen er vanskeligere å svare på for meg. Husk også at valg av kabler kan gjøre en stor forskjell.

Av andre høyttalere som jeg syntes skiller seg ut blant de jeg har hørt i demo er MA PL300 (det finnes vel en PL200 nå?), og Harbeth 8)

Lykke til med (høst-)jakta.
 

prom

Medlem
Ble medlem
19.10.2008
Innlegg
21
Antall liker
7
Sted
Bergen
Torget vurderinger
3

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.952
Antall liker
765
prom skrev:
Jøgga skrev:
Er veldig få butikker som har fått denne i demo til nå pga. stor etterspørsel fra kunder som bestiller uten å ha hørt den..
I følge den linken til Lyd&Bilde: "Glatt, behagelig og krystallklar lyd". M.a.o. en helt "ufarlig" lyd som alle kan like. Ingenting å sette fingeren på bortsett fra "Noe behersket bassgjengivelse". Er dette høyttalernes svar på VW Golf?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
torem skrev:
prom skrev:
Jøgga skrev:
Er veldig få butikker som har fått denne i demo til nå pga. stor etterspørsel fra kunder som bestiller uten å ha hørt den..
I følge den linken til Lyd&Bilde: "Glatt, behagelig og krystallklar lyd". M.a.o. en helt "ufarlig" lyd som alle kan like. Ingenting å sette fingeren på bortsett fra "Noe behersket bassgjengivelse". Er dette høyttalernes svar på VW Golf?
Jeg ser Lyd & Bilde gir stjerner for lydkvaliteten, funksjonalitet, brukervennlighet, kvalitetsinntrykk og totalvurdering. Men hva menes med funksjonalitet og brukervennlighet for en høyttaler?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.353
Antall liker
11.313
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
torem skrev:
prom skrev:
Jøgga skrev:
Er veldig få butikker som har fått denne i demo til nå pga. stor etterspørsel fra kunder som bestiller uten å ha hørt den..
I følge den linken til Lyd&Bilde: "Glatt, behagelig og krystallklar lyd". M.a.o. en helt "ufarlig" lyd som alle kan like. Ingenting å sette fingeren på bortsett fra "Noe behersket bassgjengivelse". Er dette høyttalernes svar på VW Golf?
Tja, det er vel ikke så attraktivt når det blir for mange av dem.
Smaken og baken kan absolutt diskuteres, jeg går for nøytralt og heller mot det behagelige. "Farlig" lyd kan du ha for meg.
Jeg vurderte å oppgradere fra CM7 til CM9, men CM9 kom aldri i butikken så jeg fant på noe annet lurt.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.952
Antall liker
765
Jøgga skrev:
Tja, det er vel ikke så attraktivt når det blir for mange av dem.
Smaken og behag kan absolutt diskuteres, jeg går for nøytralt og heller mot det behagelige. "Farlig" lyd kan du ha for meg.
Jeg vurderte å oppgradere fra CM7 til CM9, men CM9 kom aldri i butikken så jeg fant på noe annet lurt.
"Farlig" lyd ble vel litt feil ja ;D Heller "utfordrende" og "engasjerende", hvis ikke kan det fort bli litt kjedelig i det lange løp. Ikke all musikk er "smooth" heller, heller tvert i mot hvis en trekker inn litt dynamikk i lydbildet. Harbeth er for øvrig alt annet en kjedelig synes jeg.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
salvatore skrev:
Hei

Da jeg selv hadde AP Spark 3 og AP Tempo 5(?), var det ikke begreper som musikalske og behagelige som slo meg. jeg byttet ut disse da jeg ikke orket å høre på musikk jeg tidligere kunne spille. Jeg matchet disse høyttalerene med shanling cd og dp a1. Etter noen omveier endte jeg etter hvert opp med noen brukte respons artist. Disse høyttalerene passer etter min mening bedre til det jeg oppfatter som dine ønsker av en høyttaler. Er du heldig finner du et pent brukt par på bruktbørsen til en hyggelig penge (10-15kk avhengig av modell?).

Det hører med til historien at jeg aldri har hørt Respons sammen med elektronikk fra Densen.

Christian
Sett et par Grand til salgs for en lav pris, tror det var 10k.

Mye høyttaler for pengene iallfall.
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Glemta å nevne at jeg ikke lenger har Respons, som jeg anbefalte tidligere i tråden. Solgte dem faktisk til fatter for å kunne kjøpe dem tilbake hvis jeg skulle få meg større stue. De tar ganske stor plass, så inntil videre er det stativhøyttalere som gjør jobben hos meg.

Når det gjelder Dynaudio tror jeg dette er et merke som kan synge godt sammen med Densen. Husker jeg ikke helt feil var det en som skulle selge C2 for et par uker siden. Dette er virkelig en herlig høyttaler å høre på 8men da vil kanskje trådstarter prøve seg på Avanti?).

Christian
 
A

AK27

Gjest
Peter skrev:
Den beste høyttaleren jeg har hatt i hus:

Dynaudio Countor s3.4


Dernest som noen tipser om: Marten Design Form Floor.

Jeg sitter i dag med Sonus Faber Cremona Audiotor, den er ikke borte den heller :D

Men som sagt, Dynaudio Countor s3.4. Den burde du få brukt for mellom 15 - 20 tusen, og må være et fabelaktig kjøp!
De dynaudiohøyttalerne (s3,4) er nok rette veien og gå, fabelaktige saker. Savner mitt par fortsatt. Confidence er heller ikke galt, men koster en del mer da.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Håvarhede skrev:
Så går MA GS20 høytalerne ut av døra. Meget pene høyttalere som har det meste. Men låter litt metallisk i toppen på min densen elektronikk og mangler noe musikalitet. (Det kan skyldes densen elektronikken)
Har hørt noen flotte alternativer til kr 30 000.- fra Audiophysic tempo 6 som låer kanonbra.
Men jeg er redd de kan bli litt for mye av det gode og det koster. AP Yara evolution superior er et rimeligere alternativ som passer flot til min densen elektronikk.
Hva med Proac? Er kanskje det et bedre alternativ for eksmpel Resp D2 som ikke er øretrettende og bare formidler musikk.
Andre forslag rundt 20 000.- tas imot med takk. Gjerne hele oppsett i prisklassen 40- 50 000.- tas også med takk.
Musikkalske, behagelige, god holografi og åpen presentasjon av instrumenter foretrekkes.

Tror AP blir litt for analytisk og hard med Densen, prøv heller Usher. Tiny Dancer koster 30k. Eller andre større brukte modeller til rundt 20k.
 

Lil-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
105
Antall liker
0
Linking til annonser er ikke tillatt, jmf. Hi-Fi Sentralens regel nr. 3. Har av den grunn fjernet disse annonsene.

Mbare - moderator


Brukten er til for å brukes ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
Er ikke så overrasket over dine inntrykk. Har du vurdert å bytte ut Densen? Det er vel den som er litt vel frempå? Men du har nok rett i at det går bra med ProAc. Har ikke du hatt det merket før? Hvilken modell var det? Jeg har prøvd D2 i hemen, og de var mer organiske og varme enn andre Response- og Studiomodeller. For min del ble det for mye den veien. De rimeligste AF modellene syntes jeg virker nokså myk, litt mørk og relativt snill i klangen. Mer enn dyrere modeller. Usher tror jeg ikke passer med Densen. My guess. Tror AF er et godt valg hvis du vil beholde Densen. Jeg sammenlignet faktisk MA G20 med en AF Spark med Primare 21 og i mine ører låt Spark mye bedre. Mer naturlig, åpnere og mye bedre timbre. Nokså mørke, men det skulle jo passe Densen som sagt. Sammenlignet også G20 med AF Scorpio med MF A5 og det var rett og slett overkjøring fra Audio Physics. Stor forskjell.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.952
Antall liker
765
Tror egentlig ikke det er lov å referere direkte til bruktannonser Lil-h ::)

Hvis det er slik at Densen er litt frempå, passer nok ikke før nevnte Marten Formfloor så godt.. Kan riktignok kompansere litt med valg av kabler.
 
U

utgatt60135

Gjest
Ærlig talt så skjønte jeg ikke stort av hva du skriver her :-\. Virker snodig på meg.

Bredbånsforsterker? Vi snakker musikk her: 20- 20khz. D2 favoriserer high-end musikk? Kabler komprimerer? Densen og MA passer dårlige opptak? Har du hørt mye på en viss selger?
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.668
Antall liker
4.525
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Støtter deg her, Lyngen!
Forstod ikke helt dette med brede og smale bånd :p

M
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
551
Antall liker
55
Håvarhede skrev:
Kompansere med kabler er som å komprimere lyden. Densen er bredbåndsforsterker hvor bredbånds cd spiller må kobles til og bredbåndskabler. Dette må gjøres hele veien i tillegg til at man må ha høyttalere som matcher dette optimalt.
...
Men MA låter ikke bra med bredbåndselektronikk. De vil blomstre med F.eks meridian cd og en eller annen kul forsterker. ...
For noe vrøvl... Er det fler enn Ari Behn som tar første martini i lunchtid :)
 
O

Omar

Gjest
Lil-h skrev:
Linking til annonser er ikke tillatt, jmf. Hi-Fi Sentralens regel nr. 3. Har av den grunn fjernet disse annonsene.

Mbare - moderator


Brukten er til for å brukes ;)
Høyttalerne var allerede solgt da jeg startet temaet.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.952
Antall liker
765
Bart skrev:
Håvarhede skrev:
Kompansere med kabler er som å komprimere lyden. Densen er bredbåndsforsterker hvor bredbånds cd spiller må kobles til og bredbåndskabler. Dette må gjøres hele veien i tillegg til at man må ha høyttalere som matcher dette optimalt.
...
Men MA låter ikke bra med bredbåndselektronikk. De vil blomstre med F.eks meridian cd og en eller annen kul forsterker. ...
For noe vrøvl... Er det fler enn Ari Behn som tar første martini i lunchtid :)
Stærkt førsteinnlegg Bart. Har du virkelig ikke hørt om bredbåndsforsterkere? ;D
 
O

Omar

Gjest
Bart skrev:
Håvarhede skrev:
Kompansere med kabler er som å komprimere lyden. Densen er bredbåndsforsterker hvor bredbånds cd spiller må kobles til og bredbåndskabler. Dette må gjøres hele veien i tillegg til at man må ha høyttalere som matcher dette optimalt.
...
Men MA låter ikke bra med bredbåndselektronikk. De vil blomstre med F.eks meridian cd og en eller annen kul forsterker. ...
For noe vrøvl... Er det fler enn Ari Behn som tar første martini i lunchtid :)
Da må jeg forklare en gang til. Bredbåndsforsterkere filosofi er forsterkere som gjenngir fra 2 til 40 000 HZ eller mer. Resultatet er kjappere og livligere lyd. Med bredbåndskabler som for eksempel nordost, så kan dettte låte lyst på en del høyttalere.
Å produsere lyd utenfor det hørbare området, gir konskvenser for lyden i det hørbare området.
Det er bare å lese teknisk data for en del høyttalermerker rundt om kring som oppgir diskant topp på over 20K HZ
Om det er noe hold i dette, ja det vet jeg ikke.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.952
Antall liker
765
Jeg byttet ut mine gamle Nordost fordi jeg syntes de låt for lyst/"skarpt" i mitt nåværende oppsett. Nesten litt slitsomt å høre på. Joda, du kan sikkert ha rett i at jeg mister litt av bredbåndet ved å "dempe" lyden på denne måten, men synes musikken og detaljene trer bedre fram totalt sett.
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
551
Antall liker
55
Håvarhede skrev:
Da må jeg forklare en gang til. Bredbåndsforsterkere filosofi er forsterkere som gjenngir fra 2 til 40 000 HZ eller mer. Resultatet er kjappere og livligere lyd. Med bredbåndskabler som for eksempel nordost, så kan dettte låte lyst på en del høyttalere.
Å produsere lyd utenfor det hørbare området, gir konskvenser for lyden i det hørbare området.
Det er bare å lese teknisk data for en del høyttalermerker rundt om kring som oppgir diskant topp på over 20K HZ
Om det er noe hold i dette, ja det vet jeg ikke.
Jeg har elektronikk/fysikk bakgrunn... En bredbåndsforsterker har en båndbredde > MHz. At en audio-forsterker er bredbånd når den er lineær til en oktav over 20kHz må være feil bruk av audio/video/elektronikk-terminologi. De aller fleste normale audioforsterkere er lineære til 40kHz og er ikke spesielt for Densen...
Og snakket om bredbånds-kabler... Hva er det du egentlig lytter til; radio-signaler eller naboens mobilsamtale :)
Enhver audio-kabel er lineær langt ut over 40kHz så lenge vi snakker om normale kabellengder.
 
U

utgatt60135

Gjest
Håvarhede skrev:
Om det er noe hold i dette, ja det vet jeg ikke.
Er det forhandleren som har fortalt deg dette? Hvis jeg har rett i min antagelse så anbefaler jeg deg på det sterkere å stenge ut mye av tullpratet.
 
O

Omar

Gjest
Såkalte bredbåndskabler eller ikke bredbånd tillhører kabelforumet.

Men det var egentlig matching jeg ville inn på og det var forslag til velspillende annlegg rundt 40-50 tusen kroner. Jeg er villig til å kvitte meg med densen elektronikken dersom noen kan foreslå musikalske oppstt som spiller poppmusikk og high end Jazz like bra og luftig.Trådstarter.
Jeg bor i Oslo
 
Topp Bunn