Høyttalerkabler og målinger.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
BanjoArrne skrev:
Capacitance Inductance Resistance Gauge
Nr1. 1.3 pF/ft 0.20 uH/ft 0.013 ohms/10ft 11.25 AWG
Nr2. 18.0 pF/ft 0.19 uH/ft 0.016 ohms/10ft 12 AWG
Nr3. 19.0 pF/ft 0.16 uH/ft 0.018 ohms/10ft 12.5 AWG
Nr4. 44.2 pF/ft 0.09 uH/ft 0.023 ohms/10ft 13 AWG
Nr5. 100.1 pF/ft 0.04 uH/f 0.011 ohms/10ft 9 AWG
Nr6 500.0 pF/ft 0.01 uH/ft 0.022 ohms/10ft 13 AWG
Etter forspørsel,dette er kablene som ble testet:

Nr 1: DIY Speaker Cable
Nr 2: 12AWG Zip Cord
Nr 3: Cardas Quadlink-Five C
Nr 4: Kimber Kable 4TC
Nr 5: Kimber Kable 8TC
Nr 6: Goertz MI 1

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Hei,har nesten nr 6 ;) Dvs MI2,den har litt lavere kapasitans.Det fulgte med Zobel-nettverk for å forhindre selvsving i forsterker.Min LC Audio effekt til bassene har dette internt i forsterker.Meine å huske at Doxa fikk dette på MK2-utgavene sine..

mvh Filip

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.379
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
BanjoArrne skrev:

Interessant. Da gjettet jeg riktig på #4 og #5, og #6 kunne vel knapt være noe annet enn Goertz eller en håndflettet DIY-sak av mange tynne tråder (Cat 5, for eksempel).

#1 gjør meg litt nysgjerrig. Hvordan er den kabelen bygget opp for å få så lav kapasitans? Kan det være en coax?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
asbjbo skrev:
BanjoArrne skrev:

Interessant. Da gjettet jeg riktig på #4 og #5, og #6 kunne vel knapt være noe annet enn Goertz eller en håndflettet DIY-sak av mange tynne tråder (Cat 5, for eksempel).

#1 gjør meg litt nysgjerrig. Hvordan er den kabelen bygget opp for å få så lav kapasitans? Kan det være en coax?
Det kan du lese mer om her:
http://diyaudioprojects.com/Power/DIY-Braided-Speaker-Cables/

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.379
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jo, det var interessant. Lederne går bratt mot hverandre i fletten, så de eksponeres mindre mot hverandre enn om de hadde gått parallelt. Det forklarer nok kapasitansen, mens induktansen jo kommer av arealet i sløyfen mellom lederne i motsatte retninger. Det arealet er forholdsvis stort her, ettersom det er tykke ledere som flettes sammen.

Simuleringene på web-siden hans går ut fra at lasten er resistiv (8 ohm?), og det er jo en rimelig unøyaktig modell av en høyttaler. Jeg har en Spice-modell med en enkel forsterker (Son of Zen, klasse A transistor) og en enkel to-veis høyttaler med passivt delefilter, så jeg puttet disse tallene inn der. Det viste litt mer interessante forskjeller. I grafen nedenfor er rød kurve DIY-kabelen, grønn er 12 AWG ZIP-cord, og blå er Kimber 8TC. I alle tilfellene gikk jeg ut fra tre meter høyttalerkabel og plottet forholdet mellom spenning på positiv høyttalerterminal og spenning på positiv forsterkerterminal, altså gain gjennom høyttalerkabelen.

Det er induktansen og tverrsnittet som driver forskjellene her. Større tverrsnitt gir mindre "hengekøye" i mellomtonen. Induktansen virker sammen med kapasitansen i delefilteret og gir en liten topp ved ca 8-10 kHz, deretter bratt avrulling. Det er ikke så mye å vinne på å redusere kapasitansen i kabelen, ettersom forskjellen mellom DIY-kabelen og 12 AWG zip stort sett kan forklares med forskjellen i tverrsnitt. Derimot er Kimber-kabelen annerledes. Den har ikke resonanstoppen ved 10 kHz, og den ruller ikke av så bratt oppover mot 20 kHz. Legg også merke til at skalaen er i millidecibel...

Er disse forskjellene hørbare? Tja, kanskje. Forskjellene er spredt over så brede frekvensbånd at det vil jeg ikke utelukke ved kritisk lytting. Noen vil sikkert mene at Kimber-kabelen mangler "luft", "rom", "holografi" og alt det der - selv om forskjellen er bare ca 0,04 dB ved 10 kHz - mens andre kanskje vil mene at de andre låter "hifi-aktig" med overdrevent detaljfokus. Legg forøvrig merke til at kablene kan "legge til noe som ikke var i signalet" - det er positivt gain ved 10 kHz!

Edit: Hadde tastet feil på noen inputs. Rekalkulert, med verifiserte tall. La til Kimber 4TC også som "bonus" - olivengrønn kurve.

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Takk for at du la inn grafen der,Asbjbo.Spennende å lære litt om dette også.Selv om det kanskje ikke er det viktigste i et anlegg så kan det jo være det som skal til for at den siste brikken faller på plass.Og det er jo ikke til å undervurdere.Det er jo faktisk stor forkjeller på hvordan HT-kabler låter i et anlegg slik jeg har erfart det,kanskje ikke så stor fra samme produsent,men mellom forksjellige kabelkonstruksjoner og merker har jeg hørt ganske betydelige forskjeller.

Slik du har valgt kabler ser det ut til at du prøver få en jevn og fin kurve med en liten nivådemping i toppen.Har jeg forstått rett?

Personlig så synes jeg Kurven til 8TC ser veldig fin ut alene jeg da.Har du prøvd det.Hva var foskjellene i såfall,mellom bare 8TC og 8TC i bunn og 4TC i topp?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.379
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er riktig at jeg prøvde å få til en jevn frekvensgang med en liten avrulling i toppen. Jeg har ikke prøvd 8TC til diskantene. Det er doble mellomtoner i Euforiaene, så jeg har splittet 8TC et stykke fra elementene og flettet den i to separate løp frem til hvert mellomtoneelement, hvor den er loddet direkte til terminalene. Da ligner nok den også ganske mye på 4TC de siste 30 centimetrene.

Men husk også at jeg kjører aktivt med digital høyttalerkorreksjon, sånn at jeg har kalibrert det hele til å spille flatt i frekvens og fase med de effektforsterkerne, kablene og høyttalerelementene som står der. Den korreksjonen gjøres "pseudoanekoisk", sånn at den ikke tar med virkningen av rommet i den fasen. De største avvikene er selvsagt i høyttalerelementene, men eventuelle frekvensavvik i kabler og forsterkere blir også korrigert samtidig. Da er disse kablene gode nok i lange baner. Ingen vits i å betale mye mer for å få noen tiendedels dB i ett eller annet frekvensbånd. Den effekten kan jeg legge inn pr knappetrykk helt til slutt, med full kontroll på hvilket frekvensbånd jeg booster og hvor mye.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
asbjbo skrev:
Legg også merke til at skalaen er i millidecibel...
Jeg vil bare få minne om at det ikke er noe som heter mdB. Trenger man en mindre måleenhet skal man f.eks. bruke millibel (mB).

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.379
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gammeln skrev:
asbjbo skrev:
Legg også merke til at skalaen er i millidecibel...
Jeg vil bare få minne om at det ikke er noe som heter mdB. Trenger man en mindre måleenhet skal man f.eks. bruke millibel (mB).
I stand corrected! Sånt skjer når man ikke tenker over hva forkortelsen betyr... :-[

Men det var nå engang den enheten simuleringsprogrammet valgte som skala for y-aksen.

Topp Bunn