Jo, det var interessant. Lederne går bratt mot hverandre i fletten, så de eksponeres mindre mot hverandre enn om de hadde gått parallelt. Det forklarer nok kapasitansen, mens induktansen jo kommer av arealet i sløyfen mellom lederne i motsatte retninger. Det arealet er forholdsvis stort her, ettersom det er tykke ledere som flettes sammen.
Simuleringene på web-siden hans går ut fra at lasten er resistiv (8 ohm?), og det er jo en rimelig unøyaktig modell av en høyttaler. Jeg har en Spice-modell med en enkel forsterker (Son of Zen, klasse A transistor) og en enkel to-veis høyttaler med passivt delefilter, så jeg puttet disse tallene inn der. Det viste litt mer interessante forskjeller. I grafen nedenfor er rød kurve DIY-kabelen, grønn er 12 AWG ZIP-cord, og blå er Kimber 8TC. I alle tilfellene gikk jeg ut fra tre meter høyttalerkabel og plottet forholdet mellom spenning på positiv høyttalerterminal og spenning på positiv forsterkerterminal, altså gain gjennom høyttalerkabelen.
Det er induktansen og tverrsnittet som driver forskjellene her. Større tverrsnitt gir mindre "hengekøye" i mellomtonen. Induktansen virker sammen med kapasitansen i delefilteret og gir en liten topp ved ca 8-10 kHz, deretter bratt avrulling. Det er ikke så mye å vinne på å redusere kapasitansen i kabelen, ettersom forskjellen mellom DIY-kabelen og 12 AWG zip stort sett kan forklares med forskjellen i tverrsnitt. Derimot er Kimber-kabelen annerledes. Den har ikke resonanstoppen ved 10 kHz, og den ruller ikke av så bratt oppover mot 20 kHz. Legg også merke til at skalaen er i millidecibel...
Er disse forskjellene hørbare? Tja, kanskje. Forskjellene er spredt over så brede frekvensbånd at det vil jeg ikke utelukke ved kritisk lytting. Noen vil sikkert mene at Kimber-kabelen mangler "luft", "rom", "holografi" og alt det der - selv om forskjellen er bare ca 0,04 dB ved 10 kHz - mens andre kanskje vil mene at de andre låter "hifi-aktig" med overdrevent detaljfokus. Legg forøvrig merke til at kablene kan "legge til noe som ikke var i signalet" - det er positivt gain ved 10 kHz!
Edit: Hadde tastet feil på noen inputs. Rekalkulert, med verifiserte tall. La til Kimber 4TC også som "bonus" - olivengrønn kurve.