Høyttalerkabler som gir dyp detaljert bass?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det som kjennetegner alle kabler som gir dyp og detaljert bass, er at de er koblet til høyttalere som gir dyp og detaljert bass. Der. Hver eneste jævla gang, og aldri ellers.

Kan vi prate litt om hifi igjen?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.938
    Torget vurderinger
    16
    Grattis! Du vinner premien for det absolutt dummeste innlegget hittil i år.... og i fjor... og....
    Bare den sedvanlige trollingen. Slutter man å fore trollet så vil det forsvinne.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Grattis! Du vinner premien for det absolutt dummeste innlegget hittil i år.... og i fjor... og....
    Som de fleste av "kollegene" dine her inne, så er du vel en som har brukt mye penger på dyre kabler uten å høre noen forskjell. Hadde du hørt det du skulle, så hadde du neppe klaget på at det var lite vitenskaplig det hele.
    Skulle gjerne hjulpet dere praktisk med å klare å høre dette dere er så besatt av og ikke tror finnes, men i og med at dere greier å være uenig i alt hifibransjen driver med, annet enn at det skal være to høyttalere, og de skal spille bass, diskant og mellomtone, er jeg redd det er helt fåfengt å prøve å bringe dere opp på et felles referanseplan hva angår hørbare inntrykk.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Hele hi-fi industrien er en liten andedam sammenlignet med hva som foregår rundt elektronikk og signalbehandling på verdensbasis.
    Ja du får belære oss, du som sikkert er ekspert innen områdene. I det minste kan du komme med noen gode poenger om hva NASA gjør for tiden? Det er bare å google. Det er jo så populært blant "ekspertisen" her å vise til hva NASA gjør i enhver lyddiskusjon.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Fok med nedstøvete mastergrader fra tekniske høyskoler er særlige syndere i denne sammenheng.
    Er ikke du en slik da?
    Jo, faktisk. Du også om jeg ikke husker feil?
    Det er kanskje ikke alle som lar dem støve ned, men heller holder seg oppdatert?
    Vet ikke om det er noen av disse folkene som noengang har konstruert elektriske apparater, for eksempel. Nærmeste man kommer er vel en viss skeptiker her inne som driver og utvikler noe nettbrettsgreier, visst nok.
    En utvikler hos NAD har vel mye mer elektrokompetanse enn "mastergradstullingene" her.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.881
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er bl.a. noe av det NASA driver på med... rett borti veien her... Til tross for totalt manglende elektrokompetanse har jeg faktisk konstruert og bygd instrumenter for slike farkoster..... merkelig nok virket de også, - så jeg må jo ha hadd en god porsjon flaks, da, siden jeg ikke kan noe om dette..:rolleyes:

Azure.png

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Koblet disse kablene til elementene og fikk både mer og dypere bass. Kan kjøpes hos Clas Ohlson for en billig penge. Anbefales!
    Om det var driverne eller kablene som ga utslaget kan helt sikkert diskuteres i det lange og det brede.

CD0E129B-D15E-478C-A66E-46FFFBCDE690.jpg

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.425
    Sted
    Oslo
    Jo, faktisk. Du også om jeg ikke husker feil?
    Det er kanskje ikke alle som lar dem støve ned, men heller holder seg oppdatert?
    Vet ikke om det er noen av disse folkene som noengang har konstruert elektriske apparater, for eksempel. Nærmeste man kommer er vel en viss skeptiker her inne som driver og utvikler noe nettbrettsgreier, visst nok.
    En utvikler hos NAD har vel mye mer elektrokompetanse enn "mastergradstullingene" her.
    Ja, hva hjelper det vel en "mastergradstulling" å ha loddet sammen forsterkere selv og målt på dem når det skal måles opp mot en selverklært nedstøvet grad uten praktisk kompetanse eller nyere hørselstest :)

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Å lodde sammen en forsterker er noe annet enn å konstruere legender.

Around 1980, two extraordinary solid-state amplifiers appeared in the high-end audio market. John Iverson offered the Electro Research A-75 and Andy Rappaport offered the Rappaport AMP-1. Both of these were 40-volt (75 watt per channel) amplifiers with temperature tradeoffs in their design. The A-75 had a noisy fan and the AMP-1 ran egg-frying hot. And these amplifiers changed the picture of hifi by presenting a musical signal with more range, more detail, more texture, more space, and more music than the previous generation of top tube amplifiers. These two amplifiers were an interesting contrast in design and measurement. The A-75 was a high-feedback design with something like 0.0005% THD while the AMP-1 was a no-feedback design with 0.5% THD at half-power in the high frequency range. Both amps, however, were articulate in their reproduction of music. Mark Levinson made some superlative solid-state amplifiers, but not in this league. And Jim Bongiorno offered the Sumo amplifiers which were

Da må en tenke utenfor A4 formatet,som Richard Dunn,muligens den beste forsterker jeg har erfart.
    The Integrated Statement.

https://www.nvahifi.co.uk/richard-dunn-interview/

The way I design my products is to use the simplest circuit possible, and make the most of it, and make a good product that the customer can buy at a reasonable price. We never planned to make a universal or unconditionally stable amplifier.

Anybody can design these ...

so we must set the conditions under which the amplifiers will work comfortably, although this may not be conventional. As far as amplifiers are concerned, convention stresses stability, and the more stable the better.

Q: Conventional amplifier designers must have their reasons, mustn't they?

A: Maybe they just want to follow convention. You know, there is a broadcast university in the UK called The Open University. They teach electronics and they use the conventional electronic circuit structures for their text materials. All those that take the course are taught to make stability their priority and there is no mention of sound quality!! So it is rare to find a designer or electronic technician who will think that their test equipment is wrong when what they hear contradicts. They just depend on and trust their oscilloscopes and distortion analysers. If you were to judge NVA amplifiers by these criteria you would say they are not very good, but if you listen it is a completely different story. Test equipment readings have virtually nothing to do with the musical ability of an amplifier.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Å lodde sammen en forsterker er noe annet enn å konstruere legender.

Around 1980, two extraordinary solid-state amplifiers appeared in the high-end audio market. John Iverson offered the Electro Research A-75 and Andy Rappaport offered the Rappaport AMP-1. Both of these were 40-volt (75 watt per channel) amplifiers with temperature tradeoffs in their design. The A-75 had a noisy fan and the AMP-1 ran egg-frying hot. And these amplifiers changed the picture of hifi by presenting a musical signal with more range, more detail, more texture, more space, and more music than the previous generation of top tube amplifiers. These two amplifiers were an interesting contrast in design and measurement. The A-75 was a high-feedback design with something like 0.0005% THD while the AMP-1 was a no-feedback design with 0.5% THD at half-power in the high frequency range. Both amps, however, were articulate in their reproduction of music. Mark Levinson made some superlative solid-state amplifiers, but not in this league. And Jim Bongiorno offered the Sumo amplifiers which were

Da må en tenke utenfor A4 formatet,som Richard Dunn,muligens den beste forsterker jeg har erfart.
    The Integrated Statement.

https://www.nvahifi.co.uk/richard-dunn-interview/

The way I design my products is to use the simplest circuit possible, and make the most of it, and make a good product that the customer can buy at a reasonable price. We never planned to make a universal or unconditionally stable amplifier.

Anybody can design these ...

so we must set the conditions under which the amplifiers will work comfortably, although this may not be conventional. As far as amplifiers are concerned, convention stresses stability, and the more stable the better.

Q: Conventional amplifier designers must have their reasons, mustn't they?

A: Maybe they just want to follow convention. You know, there is a broadcast university in the UK called The Open University. They teach electronics and they use the conventional electronic circuit structures for their text materials. All those that take the course are taught to make stability their priority and there is no mention of sound quality!! So it is rare to find a designer or electronic technician who will think that their test equipment is wrong when what they hear contradicts. They just depend on and trust their oscilloscopes and distortion analysers. If you were to judge NVA amplifiers by these criteria you would say they are not very good, but if you listen it is a completely different story. Test equipment readings have virtually nothing to do with the musical ability of an amplifier.
    Jeg aner ikke hvem du er Ymir, for du siterer jo 99% og skriver sjøl 1% ;D

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.881
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Siste del av sitatene dine, Ymir, er egentlig bare sludder. Det er vel ingen designere av lydutstyr som ikke lytter til det de konstruerer. Samtidig er det også slik at all elektronikkdesign baserer seg i utgangspunktet på veldefinerte og kjente prinsipper og topologier, - som en dyd av nødvendighet. Deretter følger tanker og ideer som kommer fra erfaring og enkelte ganger noen rare innfall som viser seg å bli et lykketreff. For det meste er det teft og erfaring som teller, - og endeløse serier med tweaking og tilnærminger. Slik er det nok også for de fleste vellykkede audiodesignere, og jeg er rimelig sikker på at det også var slik for John Iverson også. Øvelse gjør mester, heter det..... Tillater meg å tvile innpå det uendelige at noen av de mest vellykkede konstruksjonene ble til i et lysglimt i konstruktørens hode. Da er det et større paradoks at på TAS liste over "The ten most significant amplifiers of all times" så er ingen nyere enn fra midten av 80-tallet....

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Ja, hva hjelper det vel en "mastergradstulling" å ha loddet sammen forsterkere selv og målt på dem når det skal måles opp mot en selverklært nedstøvet grad uten praktisk kompetanse eller nyere hørselstest :)
    Hvis disse var mer interessert i å få bra lyd enn i teknikken bak, ville de kanskje ta seg råd til å kjøpe et ferdig produkt som hadde kvaliteter til å demonstrere kabelforskjeller. Men tror dessverre noen av disse ikke ville klare å gjenkjenne god lyd om den så ramlet ned i hodet på dem, så sikkert like greit at de holder seg til mekkingen.
    Har tatt hørselstest som del av firma-legekontroll eller del av offshoreattest-legekontroll stort sett annet hvert år, har alltid greid det uten anmerkninger. Skjønt sist gang var det vist antydning til svekkelse i diskanten et sted, ble det sagt. Så kanskje ikke "20/20" lenger. Men å greie å høre pipelyder sier neppe alt om hørselsevne heller. Er en del kognitiv bearbeiding av det vi hører, en automatisk prosess foretatt av hjernen enten vi vil eller ikke. (Om denne prosessen virker like godt hos alle, skal jeg denne gang avholde meg fra å spekulere i.)

X

X186841

Gjest
    Ja det er nok litt forskjellig nivå av prosessering i hjernene. Litt lite prosesserings kraft i enkelte modeller kan det tyde på.

E.H.

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Antall liker
    309
    monkeys_fling_poo.jpg

Mye drittslenging og lite flatterende personkarakteristikker i tråder som denne.

Jeg kan godt forstå at kabeltilhengere føler seg tråkket på til tider, med all idiotforklaring av kabler og andre tweaks.
    Mange kabelfornektere nekter også for at de går på person, men for meg blir det iallefall litt vanskelig å skille på dette.
    Utsagn i linje med 'bare idioter kjøper slike kabler' kan jo lett leses som et angrep på egen person av en som sitter med nettopp slike kabler i sitt anlegg.
    Jeg synes det blir litt lettvint å si at man ikke går på person i slike tilfeller, når det vil være lett å ta utsagnet i verste mening.
    Kanskje man skulle tenke seg litt om før man skriver ord som 'idiot' og lignende ord som kanskje treffer litt ekstra hardt.

Og på andre siden av skyttergraven mener jeg personlig det er på tide å innse at forventingsbias er en ting.
    Alle blir påvirket av dette, selv ville jeg nok aldri hørt forskjell på kabler nettopp på grunn av dette, det kan ikke skrus av og du legger ikke merke til at det trer i kraft.
    Det er ingen fornektere som mener en annen er dum, lettpåvirkelig(mer enn vanlig)eller mentalt syk, når han hevder en annen er påvirket av forventningsbias.
    Det er en del av kontinuerlige prosesser i hjernen som lar oss tolke verden og ta avgjørelser, uten slike prosesser hadde du aldri lært noe.
    Det er ikke noe galt med deg om du hører forskjell på ethernettkabler, du har bare et ønske om at den skal være der.

Da håper jeg ikke at noen følte seg tråkket på etter å ha lest dette, det var i såfall ikke meningen.

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.427
    Torget vurderinger
    12
    Vitenskapen holder mål uansett hva man opplever, føler eller tror. Det er liten tvil om at vi lever i krenkelsens tidsalder. Folk flest får ta seg sammen og tåle litt!

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Siste del av sitatene dine, Ymir, er egentlig bare sludder. Det er vel ingen designere av lydutstyr som ikke lytter til det de konstruerer. Samtidig er det også slik at all elektronikkdesign baserer seg i utgangspunktet på veldefinerte og kjente prinsipper og topologier, - som en dyd av nødvendighet. Deretter følger tanker og ideer som kommer fra erfaring og enkelte ganger noen rare innfall som viser seg å bli et lykketreff. For det meste er det teft og erfaring som teller, - og endeløse serier med tweaking og tilnærminger. Slik er det nok også for de fleste vellykkede audiodesignere, og jeg er rimelig sikker på at det også var slik for John Iverson også. Øvelse gjør mester, heter det..... Tillater meg å tvile innpå det uendelige at noen av de mest vellykkede konstruksjonene ble til i et lysglimt i konstruktørens hode. Da er det et større paradoks at på TAS liste over "The ten most significant amplifiers of all times" så er ingen nyere enn fra midten av 80-tallet....

Sludder?Når en lytter til mesteparten av elektronikken så kan en stille spørsmål om hvorvidt
    konstruktørens referanse og evne til å lytte.
    Mesteparten av elektronikken som selges ligger på et ok middels nivå selv om de måler bra.
    Det er langt mellom produkter som skiller seg ut som ekstraordinære rent lydmessig,
    og der er det ofte de samme konstruktørene som går igjen.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.427
    Torget vurderinger
    12
    Ja, det blir som med biler. Ferrari er nok alltid bedre enn Scania ....

(Ironisering over håpløse påstander ...)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Sentralt poeng, dette. Den 'siden' som skriver mest må jo naturligvis ta feil.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.427
    Torget vurderinger
    12
    Og hvilken side skriver mest tro.
    Jeg kommer til å skrive innlegg og bry meg så lenge det er noen som tror elektronikk og akustikk tilhører alternativsegmentet. Men jeg tar ikke helt poenget ditt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.059
    Torget vurderinger
    23
    Hmmm.... satt og spilte igjennom en masse reissues - jazz /CD i går og da slo det meg at det var ganske så mange "Alternative takes"..... så hvorfor skal ikke også avspillingsutstyret ha en plass i alternativsegmentet :) Alt dreier seg om tolkning. Som med disse stakkars stakkars jentene med spiseforstyrrelser (jeg har virkelig vondt av de) som står foran speilet og vitterligen SER en annen kropp enn det vi ser. Hvorfor skulle ørene våre være annerledes. Dersom en tror at signalet er retningsbestemt in en kabel som fører vekselspenning så klarer ikke ti ville hester å snakke den troende over i vitenskapsleiren. Og på sett og vis så er jo faktisk signalet retningsbestemt; frem og tilbake! I BEGGE retninger. Bifil på en måte. Skikkelig alternativ tenking er når en også ser for seg at signalet går UT av kabelen også, dvs. andre veier enn der de er tilkoblet.. For så vidt mulig ved høye spenninger/dårlig isolasjon men i audiosammenheng ikke så veldig relevant.

L

larkus!

Gjest
    . Skikkelig alternativ tenking er når en også ser for seg at signalet går UT av kabelen også, dvs. andre veier enn der de er tilkoblet..
    Dette mystiske hifi-begrepet "signalet", hva er det egentlig?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.427
    Torget vurderinger
    12
    Lydmolekyler med varslet ankomst, men ikke hvis det er jazz, for det kompliserer. Jazz er nok årsaken til at vi har fasevinkler, men det virker for pralende å komme med teorien om dette nå. Hastigheten til lydmolekyler varierer selvfølgelig med musikken og spiller man hardcore dødmetall er det lett å skjønne hvordan begrepet hurtig bass oppsto. Tuba derimot ...

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    9.761
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Vipa hiver seg med dette inn i kabeldebatten ved å hevde (og forlanger å bli trodd) at jo det finnes kabler som gir mer dyp og detaljert bass: jeg var bare ikke klar over at jeg måtte lokke den ut av mine gamle flatline gold. Fant et triks som virker: koble dem til Bladelius Thor og vips: bedre og mer detaljert bass!!! ;)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.585
    Kabellengde er den viktigste parameteren her. Hvis man f.eks har kabler som rekker til Langesund eller Slukoteket....

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.682
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Det er mye viktigere at de er like lange i begge ender og samtidig rekker helt fram

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.905
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er det egentlig så viktig at de er 100% like lange ? Så lenge arealet er tilstrekkelig...
    At de rekker frem er jeg forholdsvis enig i er viktig ..

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.682
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Er det egentlig så viktig at de er 100% like lange ? Så lenge arealet er tilstrekkelig...
    At de rekker frem er jeg forholdsvis enig i er viktig ..
    begge ender må være like lange, men høyre og venstre kabel og pluss og minus kan være forskjellige

Sist redigert:

-Vintage-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2018
    Antall liker
    116
    NÅ MÅ DERE PASSE PÅ AT DERE IKKE KJØPER HØYTTALERKABEL MED BARE MINUS PÅ !!. DET GIR UFATTLIG DÅRLIG DYPBASS.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.682
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    NÅ MÅ DERE PASSE PÅ AT DERE IKKE KJØPER HØYTTALERKABEL MED BARE MINUS PÅ !!. DET GIR UFATTLIG DÅRLIG DYPBASS.
    det kan jo være et pluss hvis du har for mye dypbass, men pass på, har du to minus kabler går det galt, for minus og minus blir pluss og da er vi dobbelt så langt

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nå har jeg testa litt sånn uhøytidelig her hjemme.

Jeg har for tiden biampet passivt, og bruker det som skulle være kliss like høyttalerkabler til toppkabinettet med mellomtone- og diskantelement, som til bassdelen av høyttaleren. Jeg har lagt merke til at den kabelen som er tilkoblet bassdelen gir, om ikke akkurat mer detaljert sånn direkte, så i hvert fall mye dypere bass enn den til mellomtone/diskant. På begge kanalene også.

Hvordan kan det ha seg at det er så enorme eksemplarvariasjoner her? Riktignok er det noen ganske billige saker fra Canare, og jeg har kappa dem selv, med sikkert flere millimeters forskjell i lengde mellom kablene, men likevel?

Eller er det placebo? Det er jo ikke så lett å teste blindt når man skal gjøre det alene.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.682
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Skal du få dypbass i toppkabinettet, må du nok være 100% sikker på at du har alle kabler i fase, både de som har mm forskjell og alle de andre, ellers blir de i motfase med seg selv og du vil bare oppleve mellomtone og oppover

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.528
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Er ikke så sikker på at Andy setter pris på alle innleggene her. Utrolig!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn