Høyttalerplassering: Av og til er 6mm nok

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg har de siste dagene ikke fått satt av så mye "kvalitetstid" til lytting som jeg kunne ønske. Men i kveld har jeg fått en drøy time helt for meg selv, og satte på en av de nye CD-platene som jeg synes funker fint i bilen og i hodetelefoner på PC, men som jeg ikke har blitt helt fortrolig med i sweet spot i stereoanlegget gjennom de siste dagenes sporadiske lytting. Det har akkurat vært som om hele lydbildet er forskjøvet og utflytende. Ikke så ille som når høyttalerne spiller i motfase, men likevel. Jeg har vridd høyttalerne litt inn, vridd på hodet, flyttet lyttestolen etc.
I kveld gikk jeg gjennom alt det samme uten å komme i mål, og bestemte meg for å finne fram tommestokken. Resultat: høyre høyttaler 61,0cm fra veggen bak, venstre høyttaler 60,4cm fra veggen bak.
- "Det kan umulig ha så mye å si", tenkte jeg, men for perfeksjonismens skyld justerte jeg slik at også venstre høyttaler nå står 61,0cm fra bakveggen.

Jeeezez! Der falt lydbildet på plass. Ingen hodevridninger eller lignende nødvendig. Syngedamen perfekt plassert midt i lydbildet, trommeslagene fikk plutselig klar plassering i lydbildet, og bredden brettet seg ut mellom en halv og en meter på utsiden av høyttalerne. Herlig! Det holder ikke alltid med en millimeter (jf. Anne Grete Preus), men her var det altså ikke mer enn 6mm som skulle til... :)

PS:
[I lys av en annen diskusjon her så vil jeg si at jeg normalt synes avstand mellom diskanten og veggen bak høyttaleren er hensiktsmessig som "avstand til bakvegg" sett med romakustikkøyne, men i denne postingen er det referert til måling fra veggen til baksiden av høyttalerne. Poenget her er hvor små forskjeller som kan gi ubalanse i lydbildet]
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.121
Antall liker
34.063
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Har samme erfaring, opplever at avstand sidevegg samt vinkling av høyttalere er enda mer kristisk til symmetri.
Dette gjelder da spesielt når man har funnet "det magiske " punktet, og justerer rundt dette.
 
K

kbwh

Gjest
Enig, disse halvcentimetrene betyr noe.
Jeg innbiller meg allikevel at 10cm Rockwool i førsterefleksjonspunktene på front og sidevegger ville gjøre det mindre kritisk?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.121
Antall liker
34.063
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Valentino skrev:
Enig, disse halvcentimetrene betyr noe.
Jeg innbiller meg allikevel at 10cm Rockwool i førsterefleksjonspunktene på front og sidevegger ville gjøre det mindre kritisk?
Er nok riktig , lyden vi hører er jo summen av direkte/reflektert lyd og symmetri blir derfor mer kristisk (uten at jeg skal kalle meg ekspert i akustikk).
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Vil annen form for demping av førsterefleksjonspunkter også ha noe å si? Altså; på hele sideveggen av venstre høyttaler har jeg 6-7 benno cd-stativer fra ikea, på ca 180 i høyde, disse reflekterer vel godt, på motsatt side/sidevegg er det vinduer med trepersienner langs siden av høyre høyttaler. Dempingen er mao kanskje noe mindre her, men merker at hvis jeg er meget streng med målestokken, så trekker det allikevel ikke til venstre i lydbildet. Betyr det at plassering kommer foran demping, eller ka? Hvis høyttalerne er helt identisk plassert, og dempingen noe ulik, tyder ikke det på ovennevnte påstand? Ikke vet jeg, men merker uansett store forskjeller i naturligheten på lydbildet så fort målene ikke er overens.
 
Topp Bunn