Høyttalerstativ - en liten jakt

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Heisann!

Jeg skal kjøpe meg høyttalerstativ etter å ha kjøpt meg et par Triangle Duetto (49 cm. høye).

Jeg orker ikke å gå gjennom en testprosedyre a´la den jeg har vært gjennom på mye av det utstyret jeg har kjøpt. Da jeg testet høyttalerne var det på 70 cm. høye Target R5. Det satt som en kule. Disse stativene er nå utgått, men har mulighet til å kjøpe et par R2 eller R3. I 60 cm. høyde.

Targets nye serie heter MR60 og MR70 - lurer litt på om det kan være tingen. Custom Design SQ 404 60 cm. har også vært nevnt som gode stativer av min "pusher". Men han hadde mest tro på R5 eller Sonus Faber-stativer. Og mente samtidig at det kunne ha vært en suksessfaktor med 70 cm. høye stativer.

Noen som har noen gode ideer, forslag - og eller en forklaring på hva som er viktig?
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Det viktigste er vel at den endelige høyden på høyttaleren er tilpasset vanlig "lyttehøyde", dvs. hodet ditt. Diskantelementet i høyde med ørene er et greit utgangspunkt. Forøvrig ingen ulempe at stativet er solid og ganske tungt.

Mvh
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Personlig ville jeg gått for et par Target R2. Med 60 cm høyde bør det fungere greit skulle jeg tro. I tillegg får du et par stativer som knapt har vært gjort bedre. Ulempen er at det er endel kilo å flytte på. De er barnesikre, umulig å ødelegge og gir stativhøyttalere de beste arbeidsbetingelser.

I de nye stativene MR 60 & 70 må du stå for fyllingen av stativene selv for å få fullt utbytte av dem.
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Du har ikke tilfeldigvis et bilde av stativene dine? Jeg hadde som sagt R5 i stua, og de var kanskje ikke av de aller lekreste, selv om jeg nok hadde kjøpt dem om jeg hadde fått tilbudet.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Du har helt rett. De er ikke av de lekreste, men avgjort av de beste:
http://www.savantaudio.com/rseries.html
- skal sjekke om jeg har noen egne bilder liggende.

Om jeg ikke husker feil laget Target også stativene til Sonus Faber Extrema.
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Takk for hjelp så langt - prøver med et lite spm. til: Husker du hva de kostet og når de gikk ut av produskjon?
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Har slept mine etter meg siden begynnelsen av 90-tallet. Kjøpte dem brukt. Vet ikke når de gikk ut av produksjon, men kan se for meg at fraktkostnadene for disse har vært stor, og at de fleste stativer i dag lages for egenfylling med sand/blyhagel pga dette.
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Kan det ha noen betydning for lyden om du fyller masse selv?
Går i tenkeboksen her, får jeg et godt tilbud slår jeg nok til...
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.618
Antall liker
11.930
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
at de er 10 cm lavere enn det 70 cm stativet som virket (husk- ikke reparer det som virker) kan vel kompenseres for med en forsiktig helning bakover?
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Er Empire RC et alternativ?
Se nederst: http://www.audiotech.no/subdet24.htm (Eltek i Oslo selger dem også, kjøpte mine der.) De finnes i 60 cm og 70 cm høyde.

Jeg tettet "rørene" med silkon i bunden og fylte hvert stativ med ca 20-25 kg. (Er blitt til blytunge stativ som junior ikke klarer å rikke.) Spikes som medfølger er justerbare -> bør gå ann å vinkle dem noe.
 

Vedlegg

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.143
Antall liker
1.139
Torget vurderinger
10
Hva med å sjekke ut canadiske Skylan? Bruker disse selv og er meget godt fornøyd. Etter hva jeg har forstått kan du få laget søylene, bunn- og topplatene etter ønskede mål, f.eks topplata i flukt med undersiden av høyttaleren og bunnplata såpass stor at høyttaler + stativ står skikkelig støtt.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei!
Hei!
Jeg bruker Dynaudio stand 4 i Chrom, (nydelig blank utførelse med høyglans sort topp og bunnplate). Disse er 65 cm høye. To doble rør som hos meg er fylt med bly. Blir blytunge og meget stødige.
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Audiophile-Arve skrev:
http://www.audiophile.no/?did=9085647

Her er det mest positive høgtalarstativ eg har prøvd. Store forbetringar innan dynamisk nyanserinsevne, klangbalanse og perspektiv, både når eg bruke originalhøgtalarane så vel som på Dali sine tilsvarande store.
Bør prøvast, sjølv om prisen er høg.
Hva er prisen - og selges de i det hele tatt i Norge?
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Terka skrev:
Er Empire RC et alternativ?
Se nederst: http://www.audiotech.no/subdet24.htm (Eltek i Oslo selger dem også, kjøpte mine der.) De finnes i 60 cm og 70 cm høyde.

Jeg tettet "rørene" med silkon i bunden og fylte hvert stativ med ca 20-25 kg. (Er blitt til blytunge stativ som junior ikke klarer å rikke.) Spikes som medfølger er justerbare -> bør gå ann å vinkle dem noe.
De så i alle fall pene ut - så det kan absolutt tenkes at det er et alt. får se om jeg orker å begynne med en testrunde...
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
K.H. skrev:
Hva med å sjekke ut canadiske Skylan? Bruker disse selv og er meget godt fornøyd. Etter hva jeg har forstått kan du få laget søylene, bunn- og topplatene etter ønskede mål, f.eks topplata i flukt med undersiden av høyttaleren og bunnplata såpass stor at høyttaler + stativ står skikkelig støtt.
Jeg tør rett og slett ikke å ta sjansen på å spesialbestille noe - også blir ikke lyden like bra som med Target 5...er litt feig på gambling når det gjelder lyd (selv om det ikke er umulig at lyden blir bedre).
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
niha skrev:
Hei!
Hei!
Jeg bruker Dynaudio stand 4 i Chrom, (nydelig blank utførelse med høyglans sort topp og bunnplate). Disse er 65 cm høye. To doble rør som hos meg er fylt med bly. Blir blytunge og meget stødige.
Lurer på om det er det paret jeg har fått låne nå av forhandleren av høyttalerne. Har nå spilt 200 timer på høyttalerne, og tok den første prøvelytten. Det låt langtfra så bra som med demoparet og Target, lyden virket mer hul og kanskje litt spissere. Men de stativene er ikke fylte...og det kan hende at høyttalerne trenger enda mer innspillingstid. Men er de innspilte ga de meg en liten tankevekker på forskjellene mellom stativer...og evt. med og uten fyll.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
For å gjenta meg selv. Det finnes ikke noe bedre stativ enn et som har stor masse og riktig høyde for "applikasjonen".

Empire med riktig fyll er sikkert et bra alt., men Target var etter mitt skjønn i en særstilling med sin R serie. Finnes det noen alternative high-mass stativer der ute som tangerer dem?
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.670
Antall liker
4.525
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei!

Ville bare nevne at både 60 og 70(!) cm høye stativer til 49 cm høyttalere høres alt for høytt ut!

Ideell høyde til senter diskantelement bruker å være 80-90 cm, slik at totalhøyden på stativhøyttalere ofte blir 100-105 cm.
Jeg ville testet ut 50-55 cm høye stativer til dine høyttalere, særlig med tanke på at nevnte høytt ofte spiller litt "lyst" og "lett" ::)

M
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
sundkoien skrev:
Hei!

Ville bare nevne at både 60 og 70(!) cm høye stativer til 49 cm høyttalere høres alt for høytt ut!

Ideell høyde til senter diskantelement bruker å være 80-90 cm, slik at totalhøyden på stativhøyttalere ofte blir 100-105 cm.
Jeg ville testet ut 50-55 cm høye stativer til dine høyttalere, særlig med tanke på at nevnte høytt ofte spiller litt "lyst" og "lett" ::)

M
Hei!

Jeg testet høyttalerne med 70 cm. høye stativer, og det satt som en kule. Nå har jeg dog ikke testet lavere stativer, og synes det du skriver høres fornuftig ut. Men det er egentlig forhandleren av høyttalerne som mener at høyden kan være viktig, og han har testet en del stativer. Derfor har jeg gått ut fra at han har rett, jeg har handlet litt hos ham før, og han har klart å vinne tillit hos meg.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.552
Antall liker
23.302
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvor høyt stativet skal være kommer an på to ting:

1) Ved hvilken frekvens har konstruktøren tenkt seg at gulvrefleksjonen skal optre?
2) Hvordan skal høyttaleren oppføre seg i overhangen mellomtone/diskant?

En tilbakelening vil påvirke 2) mens en høydeforandring vil påvirke både 1) og 2).

Dersom man liker å leke med EQ burde man kjøpe stativer der både høyde og vinkel kan endres, hehe.
 
Topp Bunn