nb skrev:
1) Jeg vet at de aller fleste bruker en brøkdel av dette, og godt er det. Jeg _tror_ ganske mange hadde brukt mye mer om det ikke var pengene det stod på.
Hehe, kongeargument! :
Jeg ville nok kjøpt meg et dyrere tv, større hus, flott mercedes.... dersom det ikke sto på pengene. Hva mener du egentlig?
At jeg egentlig har lyst på Odin og ville kjøpt den tvert om den ikke kostet så mye? Eventuelt om jeg hadde nok penger?
Næ, på lik linje med tv, hus og bil ville jeg testet før jeg kjøpte.
2) Det faktum at det i det hele er mulig å få lov til å betale så mye synes jeg er ganske utrolig
Du mener det burde vært en lov mot dyre kabler?
Hø, jeg har en kvinnelig kollega med håndveske til 3000,- kroner. Den gjør jo ikke noe bedre jobb enn en veske til 200,-?
Og i motsetning til håndvesker er det jo forskjeller på kabler.
3) Noen mener det er et godt lydmessig kjøp til 100k. Jeg er uenig. Om noen vil bruke 100k, 10k eller 5k er det selvsagt fritt frem. Jeg synest det dog bør være tillatt å vise at begrunnelsen for produktets fortreffelighet som regel ikke henger på greip. Jeg synes ikke det er beundringsverdig at noen bruker så mye penger på noe slikt og fremstiller det som et valg tatt på lydmessige parametere. Hadde noen sagt at de hadde kjøpt den fordi de hadde lyst, den så fin ut, føles bra eller noe slikt hadde det vært helt uproblematisk.
Hvor mye hver enkelt er villig til å betale for en viss forbedring er da individuelt, og prisene på kablene markedsstyrt?
Ikke henger på greip? Fordi du ikke har sett bevis på at de virker/ låter bedre? Hva med ørene?
4) Noen mener faktisk det er sammenheng mellom pris og prestada - de ulike produsentene har også gjerne ulike prisklasser. Jeg peker på det noe absurde i at det faktisk er mulig å lage et produkthierarki all den tid man kun opererer med ukjente parametere (de kjente er som kjent billig å få slik man vil). Og med helt ulik fremgangsmåte. Da er det faktisk ikke så mange andre faktorer enn prislappen man står igjen med. Du vet jo like godt som meg at det blir snakket om "5-tusen-kroners-klassen", "10-tusen-kroners-klassen" osv. Og noen sier bent ut at jo mer penger man bruker, jo bedre blir det som regel.
Slik jeg har erfart er det innen samme merke et greit forhold mellom pris og prestanda.
Det samme gjelder mye på tvers av merker også nå det gjelder komponenter.
Men jeg finner ikke samme forhold på tvers av merker kabler.
For eksempel bruker jeg selv en høyttalerkabel som koster 1500,-
Den låter i mitt anlegg og mine ører bedre enn kabler opp mot 10k jeg har hørt.
Ukjente faktorer? Det er ikke helt utenkelig av produsentene har sine tanker rundt et forhold mellom oppbygging / materialer og lydmessig uttelling.
Ikke sikkert det bare er pengehaier og luringer der ute
Siden det er "ukjente" faktorer som gjelder, hvordan er forresten produksjonen repeterbar fra par til par? Og hvordan klarer man å legge litt, passe mye og mye av ukjente faktorer inni et industrielt produsert produkt?
Velger å tro du ikke mener dette, men fremsetter det for å skape splid og diskusjon?
Edit: Og på toppen av det hele er de frekke nok til å selge et produkt jeg ville ansett som defekt eller svært mangelfullt "on arrival" siden det trengs noen hundre timer kjærlig massering med musikk før mellomtonen åpner seg, diskanten klinger ut eller hva det nå er som skjer etter en passe tids bruk.
Samme som over
R