K
kbwh
Gjest
Sutrer? Hvor? Kan jeg virkelig ikke lese?
Hvorfor skriver du i tråder som dette da? Øker det opplevelsen din? Gleden?om.s skrev:Jeg holder på med dette (skriver her bl.a) for det subjektives skyld, for opplevelsen, for gleden, for skuffelsene, for de gangene man kommer sammen med glade lyd og musikk kompiser og spiller god musikk gjengitt over ett subjektivt sammensatt, godt anlegg (hvor ofte gjør du det?),
...
-Jeg synes det er interessant med god musikkHvorfor driver du med dette? (kan du svare utenom med ett mot spm ville det være en liten hyggelig sensasjon),
Ser jeg burde hengt på ett par av disse på ordet, "sutre ".Valentino skrev:Sutrer? Hvor? Kan jeg virkelig ikke lese?
Ja, visse innlegg gjør faktisk det!knutinh skrev:Hvorfor skriver du i tråder som dette da? Øker det opplevelsen din? Gleden?om.s skrev:Jeg holder på med dette (skriver her bl.a) for det subjektives skyld, for opplevelsen, for gleden, for skuffelsene, for de gangene man kommer sammen med glade lyd og musikk kompiser og spiller god musikk gjengitt over ett subjektivt sammensatt, godt anlegg (hvor ofte gjør du det?),
...
Jeg mener også at å kjenne til A og B er meget viktig og ganske så avgjørende i en blindtest der forskjellene er små. Og det må ikke føles noe press for å oppnå et visst ønsket resultat.roffe skrev:Jeg mener ABX-tester absolutt har sin misjon i hifi, men samtidig er det noe med at svingningene mellom nytelse og irritasjon oppleves som mye større enn de forskjellene man skal detektere analytisk. Derfor mener jeg også at man ved gjennomføring av ABX-testing er nødt til å gjennomføre en grundig AB-fase der man faktisk mener man ikke bare detekterer forskjellene, men også finner en måte å lytte på som man klarer å bevare når man skal over i X-fasen og gjenkjenne dette uten å vite. Har man ikke gjort denne øvelsen først og er trygg på at man hører forskjellene og hvordan, så er det liten vits i å gjennomføre X-fasen. Det handler om å være trygg på ikke bare hva man hører, men også hvordan man hører. Det er vanskelig å unngå følelsen av at man plutselig skal prestere noe ekstra når man entrer X-fasen og da er det lett å begynne å lytte på en annen måte, mer kritisk og analytisk. Jeg tror dette er et av ankepunktene ved ABX-testene, nemlig at lytterne føler et prestasjonspress, og gjerne en redsel (bevisst eller ubevisst) for å miste ansikt. Jeg tror den viktigste innstillingen er at man er like åpen for begge utfallene av en ABX-test. En ABX-test er en test av utstyr der man i størst mulig grad forsøker å eliminere psykiske forventningseffekter. Det er uansett utstyret som testes, ikke lytterne, selv om det ofte kan føles slik (og da er det lettere å få følelsen av forventingspress også...)
Alt forvrenger, på en eller annen måte. Selv en kabel forvrenger. Det blir stående bølger der, det er diode-effekter der som prøver å likerette svake spenninger. Det er skinne-effekter, det er filtereffekter, fordi kabler har kapasitive og induktive effekter, isolasjon driver å trekker energi ut av kabelen, og effekten av dette er ulik for ulike frekvenser. Isolasjonen kan også gi energi tilbake til kabelen. En resonatoreffekt med andre ord. Kunne nevnt mange ting her. Men gjør det ikke. Blir for trøttsomt for leseren. Så å hevde at kabler er tapsfrie, ja, da må jeg bare trekke på smilebåndet. Og oppgitt blir jeg når folk som hevder de forstår ting, ikke engang forstår hvor lite dem forstår. Jeg har faktisk komt der hen, at jeg er ydmyk til dette emnet. Jeg forstår hvor lite jeg faktisk forstår av det hele. Og derfor vil jeg ikke være en slik reknemann som skal rekne ut som en ting låter bra eller ikke. Eller å måle dette for den del. Jeg har målt klirrfaktorer og slikt mange ganger i forsterkere. Men har faktisk skjønt etterhvert at slike målinger betyr absolutt ingenting. Eller dvs. jeg leser målinger heller slik at gode tall ofte betyr dårlig lyd. Og jeg er komt der hen at jeg begynner å skjønne hvorfor. Men ......... kan jo sitte og stampe i sitt eget nivå av innsikt, som han ikke ser ut som han vil komme forbi. For det er mulig å komme forbi det nivået. Men da må han åpne sitt sinn. Se forbi de trangsynte gamle lærebøkene i elektronikk som hadde mange feil læresetninger. Ikke så lenge siden jeg satt og diskuterte en lærebok i elektronikk med en sivilingeniør (og lærer i elektronikk på en ingeniørhøgskole) og jeg viste han at det meste som stod i den om operasjonsforsterkere var feil. Og han så hva jeg mente og var enig. Men tenk på dem som ikke har den innsikten i elektronikk, som lånte denne boken her for å lære litt om operasjonsforsterkere? Stakkers kar, sier nå jeg. Han blir ført ut i grøften av en annen blind, og selv vil han gå ut og blinde andre videre. La oss heller alle innrømme at vi er svaksynte, og sette et sterkere lys på tingene. Jeg vil heller være dum og skjønne at jeg er dum, enn tro jeg er klok og gå rett i grøften, blind som jeg da er. Må vi alle bli så kloke at vi skjønner hvor dumme vi faktisk er.
Mvh Consen
emotikon skrev:Jeg må nok meddele at det vil det ALLTID være ;Df skrev:slowmotion skrev:Kanskje flinkgutt/jente har lyst til å forklare hvorfor han startet denne tråden?
Det er forsatt meget store motsetninger av hva forumets medlemmer mener...........
Eventuelt at HiFi-dingser er relativt enkel, godt moden teknikk fri for sjel og mystikk hvor fint lite utvikling skjer til tross for at man leser om kvantesprang og enorme fremskritt nærmest på månedlig basis. Man trenger muligens begrenset med penger, eksperimentering og åpent sinn for å la seg forføre av det som kommer ut av høyttalerene. "God nok" er muligens akkurat det. Godt nok. Det er selvsagt fritt frem å ha som hobby å svi av betydelig kronasje på å plundre med HiFien, det er jo en hobby så god som noen.om.s skrev:"Absolut, visst är hifi ett äventyr som ska upptäckas, å vilket äventyr sen, en super trevlig resa fylld av aha upplevelser !!
Och allt detta riskerar man att missa om man promenerar igenom livet med sina inbyggda skygglappar !!
Och upptäcker det, det gör man med ett vidöppet sinne, där man själv testar av de olika prylarna !!"
mvh
Dersom vi ser bort i fra det akademisk interessante problemet med å etablere absolutte hørbarhetsterskler:Lyngen skrev:Men når jeg blindtestet høyttalerkabler fant jeg ut at byttene tok for lang tid. Skal man detektere små forskjeller er man helt avhengig av å kunne huske hvordan det låt forrige gang men jeg mener det lar seg fint gjøre om det tar kort tid. Selv om jeg fikk problemer med å huske hadde jeg helt rett de tre gangene (første gang var jeg veldig sikker).
Jeg tror at nysgjerrighet og fravær av selvhøytidelighet er egenskaper som er gode for å lære og finne ut noe nytt.Jeg tror en grunn til at få tester blindt er en viss redsel for at standpunktene man har uttalt i lang tid skal slå ut negativt. Mine nye standpunkter er ferske nok til at jeg ikke hadde følt noe "tapt ansikt" om jeg hadde måttet gått tilbake til den naturlige skeptismen som jeg hadde før.
Ingen har meg bekjent benektet at det finnes reelle fysiske, målbare forskjeller mellom kabler. Dersom man måler med tilstrekkelig nøyaktighet så vil selv samme kabel kunne måle forskjellig ved to målinger. Spørsmålet er hvilken relevans det har i et hifianlegg for en menneskelig lytter, og hvilke metoder man bør benytte for å finne relevansen.Håper det er greit å lime inn et innlegg fra en annen tråd skrevet av en elekronikkingenør.
Tja, det er jo forskjell på 1 meter kabel og 1 meter og 5 centimeter kabel. De vil sikkert måle(!) ulikt på alle parametere. Å derfra slutte til at dette er lett å høre gjennom - i denne sammenheng - et ocean av forfrengning og støy er dog noe helt annet.Lyngen skrev:Håper det er greit å lime inn et innlegg fra en annen tråd skrevet av en elekronikkingenør.
Alt forvrenger, på en eller annen måte. Selv en kabel forvrenger. Det blir stående bølger der, det er diode-effekter der som prøver å likerette svake spenninger. Det er skinne-effekter, det er filtereffekter, fordi kabler har kapasitive og induktive effekter, isolasjon driver å trekker energi ut av kabelen, og effekten av dette er ulik for ulike frekvenser. Isolasjonen kan også gi energi tilbake til kabelen. En resonatoreffekt med andre ord. Kunne nevnt mange ting her. Men gjør det ikke. Blir for trøttsomt for leseren. Så å hevde at kabler er tapsfrie, ja, da må jeg bare trekke på smilebåndet. Og oppgitt blir jeg når folk som hevder de forstår ting, ikke engang forstår hvor lite dem forstår. Jeg har faktisk komt der hen, at jeg er ydmyk til dette emnet. Jeg forstår hvor lite jeg faktisk forstår av det hele. Og derfor vil jeg ikke være en slik reknemann som skal rekne ut som en ting låter bra eller ikke. Eller å måle dette for den del. Jeg har målt klirrfaktorer og slikt mange ganger i forsterkere. Men har faktisk skjønt etterhvert at slike målinger betyr absolutt ingenting. Eller dvs. jeg leser målinger heller slik at gode tall ofte betyr dårlig lyd. Og jeg er komt der hen at jeg begynner å skjønne hvorfor. Men ......... kan jo sitte og stampe i sitt eget nivå av innsikt, som han ikke ser ut som han vil komme forbi. For det er mulig å komme forbi det nivået. Men da må han åpne sitt sinn. Se forbi de trangsynte gamle lærebøkene i elektronikk som hadde mange feil læresetninger. Ikke så lenge siden jeg satt og diskuterte en lærebok i elektronikk med en sivilingeniør (og lærer i elektronikk på en ingeniørhøgskole) og jeg viste han at det meste som stod i den om operasjonsforsterkere var feil. Og han så hva jeg mente og var enig. Men tenk på dem som ikke har den innsikten i elektronikk, som lånte denne boken her for å lære litt om operasjonsforsterkere? Stakkers kar, sier nå jeg. Han blir ført ut i grøften av en annen blind, og selv vil han gå ut og blinde andre videre. La oss heller alle innrømme at vi er svaksynte, og sette et sterkere lys på tingene. Jeg vil heller være dum og skjønne at jeg er dum, enn tro jeg er klok og gå rett i grøften, blind som jeg da er. Må vi alle bli så kloke at vi skjønner hvor dumme vi faktisk er.
Mvh Consen
Hadde det bare tatt 30sek så hadde det ikke vært noe problem. En annen ting er at jeg måtte lage noen forstyrrelser for å ikke kunne høre byttingen (burde heller ha gått ut). Den lille lydforbedringen vil være der etter hyttebesøket også . Jeg har til gode (eventuelt) å høre store forskjeller mellom kabler slik f.eks Fidelity hevder.knutinh skrev:Dersom vi ser bort i fra det akademisk interessante problemet med å etablere absolutte hørbarhetsterskler:Lyngen skrev:Men når jeg blindtestet høyttalerkabler fant jeg ut at byttene tok for lang tid. Skal man detektere små forskjeller er man helt avhengig av å kunne huske hvordan det låt forrige gang men jeg mener det lar seg fint gjøre om det tar kort tid. Selv om jeg fikk problemer med å huske hadde jeg helt rett de tre gangene (første gang var jeg veldig sikker).
Dersom du ikke greier å "huske" lyden av kabel A lenge nok til å vurdere om de låter forskjellig når du bytter i løpet av 30 sekunder (?). Hva sier det om den reelle nytteverdien av å bruke den ene kontra den andre når du har kjøpt en av dem, og det har gått måneder og du sitter på stua og lytter til musikk?
Jeg tror at nysgjerrighet og fravær av selvhøytidelighet er egenskaper som er gode for å lære og finne ut noe nytt.Jeg tror en grunn til at få tester blindt er en viss redsel for at standpunktene man har uttalt i lang tid skal slå ut negativt. Mine nye standpunkter er ferske nok til at jeg ikke hadde følt noe "tapt ansikt" om jeg hadde måttet gått tilbake til den naturlige skeptismen som jeg hadde før.
Ingen har meg bekjent benektet at det finnes reelle fysiske, målbare forskjeller mellom kabler. Dersom man måler med tilstrekkelig nøyaktighet så vil selv samme kabel kunne måle forskjellig ved to målinger. Spørsmålet er hvilken relevans det har i et hifianlegg for en menneskelig lytter, og hvilke metoder man bør benytte for å finne relevansen.Håper det er greit å lime inn et innlegg fra en annen tråd skrevet av en elekronikkingenør.
Et problem oppstår for ikke-teknologer når brorparten av de som designer og regner på op-amper hevder at de forenklede modellene som står i læreboka er tilstrekkelig for å skru sammen f.eks en vaskemaskin, mens en stor del av de som selger vaskemaskiner hevder at mye mer avanserte modeller må til for å forstå produktene deres. Dersom de i tillegg hevder at dette gir fordeler som ikke lar seg dokumentere så har man et problem med habilitet som vanskelig løses på annen måte enn at man leser og tester litt selv.
Forbrukerrådet har gitt klare føringer på hvordan vaskemaskinprodusentene i dette oppkonstruerte tilfellet selv har ansvaret for at de har dokumentasjon på eventuelle påstander benyttet i markedsføringen.
-k
1) Det er mulig du har endel rett i det uten at jeg vet noe om det. Poenget med consens innlegg er at vanlig elektronikklære ikke nødvendigvis inneholder den fulle sannhet.nb skrev:Det er ganske stor forskjell på disse to tingene
1) To "fornuftige" kabler har ulike elektriske parametere
2) To "fornuftige" kabler har lett hørbare forskjeller.
Fra 1) kan man regne på hva som vil skje ved gitte frekvenser osv. Jeg er ganske sikker på at svarene man får ofte vil være i størrelsesorden "flue som fiser like ved en atombombeeksplosjon". Det er ganske langt derfra til kabelfolkets lyriske påstander om hva som skjer med kablage av den rette støpningen.
For å finne svaret på 2) må man lytteteste. Uten å vite hva man lytter til. Da ser det ut til at det blir strykkarakter.
1) Alt blir forskjellig bare man ser nøyaktig nok på det. Det er noe med relevans og proporsjoner, to faktorer hvor det til tider mangler en del, synes jeg. Ref f.eks mine påstander om Nordosts salgssvada.Lyngen skrev:1) Det er mulig du har endel rett i det uten at jeg vet noe om det. Poenget med consens innlegg er at vanlig elektronikklære ikke nødvendigvis inneholder den fulle sannhet.nb skrev:Det er ganske stor forskjell på disse to tingene
1) To "fornuftige" kabler har ulike elektriske parametere
2) To "fornuftige" kabler har lett hørbare forskjeller.
Fra 1) kan man regne på hva som vil skje ved gitte frekvenser osv. Jeg er ganske sikker på at svarene man får ofte vil være i størrelsesorden "flue som fiser like ved en atombombeeksplosjon". Det er ganske langt derfra til kabelfolkets lyriske påstander om hva som skjer med kablage av den rette støpningen.
For å finne svaret på 2) må man lytteteste. Uten å vite hva man lytter til. Da ser det ut til at det blir strykkarakter.
2) "Da der det ut til at det blir strykkarakter". Jeg tror du vet at ditt grunnlag for påstanden er svært tynn.
Skal vi se:knutinh skrev:Dersom landets yrkesskoler driver med feilinformasjon i sin opplæring av de som skal montere høyspent-utstyr så er det et alvorlig samfunnsproblem som hifi-produsentene kanskje burde klare opp i?RoDa skrev:Det er mange som gir deg forklaringer, men forklaringen henger muligens ikke på greip med GK Elektro.
-k
Hvem er resten av verden i dette tilfellet?KJ skrev:Hva er det evt. haifaikabelindustrien vet om kabler til lydbruk som resten av verden ikke vet?
Er dette autoriteter på området?nb skrev:Det har jo vært en del tråder hvor folk som Knut, Rhesus, Løkken
Trenger neppe GK elektro en gang for å uttale seg om det - sunn fornuft og innhold i enkelte begreper holder ganske lenge.RoDa skrev:Ikke helt ulikt hva som muligens kreves for å kunne uttale seg om audiokabler i stereoanlegg av god kvalitet ?
R
Sammenlignet med de fleste som poster på dette fourum - meg selv inkludert - vil jeg si ja. Rhesus kan sikkert bygge en forsterker fra scratch. Jeg tviler på at noen klarer å lytte seg frem til en god forsterkerkonstruksjon, i min verden gjør det herren til en større autoritet enn folk som nærmest aktivt ikke vil skjønne hva som foregår inne i en HiFi-dings.RoDa skrev:Er dette autoriteter på området?nb skrev:Det har jo vært en del tråder hvor folk som Knut, Rhesus, Løkken
Bare spør jeg......
Resten av verden som i forståelse av allment annerkjent viten om relevante elektriske egenskaper til kabler for overføring av analoge elektriske signaler i området 20Hz-20K Hz +/- en megahertz eller så, dvs det resten av verden synes å vite om den aktuelle problemstillingen. Hva er X-faktoren? Er det noen som helst grunn til at haifai-kabelmakere skal kjenne til X-faktoren mens resten av verden ikke gjør det? Hvilken relevans har X-faktoren?RoDa skrev:...
Hvem er resten av verden i dette tilfellet?
Har du ikke GK Elektro engang altså? :nb skrev:Trenger neppe GK elektro en gang for å uttale seg om det - sunn fornuft og innhold i enkelte begreper holder ganske lenge.
Nei.RoDa skrev:Altså: Lærdommen på GK Elektro inneholder ikke nødvendigvis alle aspekter ved signaltransmisjon i audiokabler?
Repetisjon før ørtende* gang:Valentino skrev:Kabler er brutalt enkle saker. Unntatt innen hifi, selvfølgelig.
Dette er viktig!!nb skrev:I min verden blir dette ekstra dumt når resultatet av en blindtest faktisk samsvarer med det man burde forvente basert på grunnleggenede elektroteori
Den overfører et elektrisk signal. Uten sjel eller musikalitet. Ren teknikk. Deal with it.RoDa skrev:Kabler benyttet til overføring av lyd i en avspillingskjede hvis mottaker er
et hørende, sansende, elskende, opplevende MENNESKE.
Jeg har lært det stikk motsatte av mine foreleser/professorer i elektro. Og jeg har målt på det selv. Det er jævlig viktig. Men etter hva jeg har skjønt så er det litt sjeldent. :RoDa skrev:Tillegg:
Jeg lærte på GK elektro av mine to lærere at absolutt fase i lydgjengivelse var irrelevant. Det må være en sinus som svinger om null for å lage en tone og da betyr det ikkeno hvilken vei det svinger først.
Tror ikke på det, velger å bry meg om det.......
Jo bedre teknikk, jo bedre musikk.nb skrev:Den overfører et elektrisk signal. Uten sjel eller musikalitet. Ren teknikk. Deal with it.
Kanskje du kunne vise til de store nyvinningene og banebrytende innsikten som kommer med utspring fra HiFi-miljøet? I følge vår lokale blekke er det jo varslet vitenskapelig revolusjon bare fagfolkene får fingeren ut og innser at HiFi-miljøet sitter på banebrytende kunnskap.RoDa skrev:4. Man avfeier dette i punkt 3 som vås og lever videre på stedet hvil
Ikke nødvendigvis. Det er som regel andre faktorer som er begrensede. Ref det jeg sa om Nordost og båndbredde.Pengvim skrev:Jo bedre teknikk, jo bedre musikk.
Det er vel just det poenget mange av oss forsøker å understreke, jf. psykoakustikk som kun er et lite elemnet av den totale menneskelige persepsjon (for ikke å snakke om meningsdannelse). Hvorfor er ikke mennesket/lytteren en del av de aktuelle forklairngsvariablene. Dersom mennesket/lytteren er den viktigste forklaringsvariabelen ift. hvordan en kabel «låter», kan man da evt stimulere denne uten å gjøre noe med kabelaturet?RoDa skrev:...
Eller var det slik at vi har tilegnet oss all kunnskap om menneskelig persepsjon?
...
Og hadde konsumentene fokusert på ting som garantert betyr uendelig mye mer for hva som kommer ut av høyttalerene, så hadde kanskje denne bransjen sett seg nødt til å finne på noe som faktisk funket. Men så lenge man kan selge same shit, new wrapping til stadig høyere priser, så har jeg ikke så stor tro på at så vil skje. Dessverre.KJ skrev:Det er vel just det poenget mange av oss forsøker å understreket, jf. psykoakustikk som kun er et lite elemnet av den totale menneskilige persepsjon (for ikke å snakke om meningsdannelse). Hvorfor er ikke mennesket/lytteren en del av de aktuelle forklairngsvariablene. Dersom mennesket/lytteren er den viktigste forklaringsvariabelen ift. hvordan en kabel «låter», kan man da evt stimulere denne uten å gjøre noe med kabelaturet?
mvh
KJ
Du er jammen frekk som insinuerer at folk velger basert på annet enn lydmessige parameterelark skrev:Jeg kan garantere at INGEN ville betale femsifrede beløp for en kabel med et kjedelig standarddesign selv om den beviselig låt bedre enn alle andre kabler som finnes på markedet.
Javisst ;D (Tok meg den frihet å sette mellomrom mellom siste bokstav og "blunkern" i sitatet av svaret ditt ).nb skrev:Du er jammen frekk som insinuerer at folk velger basert på annet enn lydmessige parametere
Greven skrev:Jeg synes det du sier her (og videre i tråden for den saks skyld) er meget gode poenger.nb skrev:Bare at standard, fornufig OEM-vare eller Koltz, Belden eller hva det nå er som brukes gjør nytten i alle andre sammenhenger. Men ikke mellom to HiFi-komponenter. Der kan den som vil bruke 100.000 kroner eller mer på en meter ledning, og tydligvis ganske mange mene at det gjør underverker for lyden. I tillegg vises det til effekter som sannsynligvis ville sett ut som et middels jordskjelv på et dertil egnet instrument, men disse effektene ikke lar seg detektere. De lar seg imidlertid produsere og innordnes i et pent produkthierarki. Endatil kan to produsenter bruke fundamentalt forskjellig fremgangsmåte og likevel nå sånn ca samme kvalitet (uten å ta stilling til hva "kvalitet" er), i alle fall om man skal tro de som lever av heller har som bijobb å skrive om slike ting.
Ta f.eks salgspropagandaen til Nordost - signalhastighet og båndbredde. Flotte konkrete, håndfaste og velkjente parametere. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er temmelig irrelevante størrelser i det bruksområdet de er tiltenkt. Særlig siden det kun utgjør en liten del av den totale "lydkjeden". Hadde nevnte firma hatt noesomhelst vettugt å komme med, så hadde det muligens gjort det i stedet for å selge med en begrunnelse som det kreves ca 5 sekunder lett tankevirksomhet for å skjønne ikke er særlig relevant?
1) Om et tenkt produkt kun brukes av en liten gruppe og ikke av andre grupper der man skulle tenke seg at de påståtte effektene skulle være mye viktigere, er det ikke spesielt sannsynlig at det har den effekten det hevdes.
2) Reklame som bruker flotte fagtermer for å beskrive virkemåten, virker på meg mot sin hensikt når det viser seg at om effekten er reell, så er det iallefall ikke pga de flotte forklaringene fra produsenten.
3) Den logiske bristen i at ingen kan gi en fysisk forklaring på virkemåten til HiFi-kabler, men forskjellige produsenter har ingen vansker med å drive produktutvikling i flere år og komme frem med en produktlinje med gradert kvalitet.
4) Det merkelige i at forskjellige produsenter har totalt forskjellige løsninger der eneste fellestrekk er en stadig økende pris.
Det sterkeste motargumentet er allikevel:
5) At man ikke kan høre disse forskjellene i blindtester.
Hvor mange tester er det du sikter til?nb skrev:Jeg har enda ikke sett noe eksempel på en noenlunde ok utført blindtest hvor noen klarer å høre hva det snakkes om. Jeg har derimot sett en del eksempler på det motsatte. Skulle man tro på utsagn i HiFi-blader og på dette og andre forum, burde alt annen enn 100% riktige være å se på som et stort nederlag. Slike forsøk har dog en lei tendens til å ende med ca 50/50. Da velger tydligvis en del entusiaster å angripe testformatet fremfor det noe mer opplagte "det er kanskje ikke noe særlig forskjeller".
Finnes bare ett fornuftig argument når det gjelder kabler: "Bruk fornuft"Greven skrev:Med en ny avdeling var det kanskje å håpe at folk kom med fornuftige argumenter istedenfor "herregud, er det mulig!" Men alt ser ut til å være ved det gamle...