Høyttalere Høyttaler som låter litt "mørkt, men kjapt"

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Hiver meg på innleggene # 52 og 54 - Audio Note AN-E/HE. Kan minne om BBC høyttalerne i klangbalansen, men bruker papp isteden for bextrene og er mye kjappere og morsommere. Har en oppgitt følsomhet på 98 dB (akkurat det tviler jeg litt på…) og med en veldig ”snill” diskant. Finnes også som bokhyllehøyttaler og da heter de AN-K og AN-J, men disse har jeg ingen erfaring med.

U

utgatt60135

Gjest
Balanse. Jeg vil ikke ha et anlegg som er "nøytralt". Jeg liker Naims lydsignatur og driv, men tør ikke parre dem med en "lystklingende" høyttaler (som f. eks. Kudos). Mange anbefaler f. eks. Kudos - men jeg søker noe annet - og å ofre Naims driv i musikken; nix.
Har hatt Naim og Kudos kombinasjoen en liten stund og det resulterte i en noe mørktklingene og behagagelig karakter. Kudosene sto for avviket, ikke Naim som jeg oppfatter som nær nøytrale. Men mørktklingene komponenter pleier ikke å være av de kjappeste, så jeg har ikke noen gode råd her.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Mulig Naim ikke er så mørktklingende, fordi det lille jeg har hørt av 172XS er nå i alle fall ikke tregt. :) Må ut å høre på mer Naim forstår jeg. :)

Nå liker jeg Dynaudio - så jeg leter etter andre høyttalere med det som utgangspunkt. Vil ikke ta meg råd til et Naimoppsett i 100.000+ for drive gamle passive Dynaudiohøyttalere "godt nok".

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Hiver meg på innleggene # 52 og 54 - Audio Note AN-E/HE. Kan minne om BBC høyttalerne i klangbalansen, men bruker papp isteden for bextrene og er mye kjappere og morsommere. Har en oppgitt følsomhet på 98 dB (akkurat det tviler jeg litt på…) og med en veldig ”snill” diskant. Finnes også som bokhyllehøyttaler og da heter de AN-K og AN-J, men disse har jeg ingen erfaring med.
Audio Note har klangen og egenskapene trådstarter er ute etter ja, men unnlot å nevne de da de er i hovudsak konstruert til å stå helt oppi hjørnene og utnytte hjørnet og rommet til sin fordel, derav 98 db / 1w. De har ikke den følsomheten utpå gulvet og man mister en del av AN magien om høytallerene flyttes ut på gulvet. Det skal dog sies at AN-E har så stor kasse at de kunne faktisk vært et alternativ for trådstarter selv om de ikke skal stå i hjørner. Er faktisk mange som bruker NAIM på Audio Note akkuratt for å få denne driven. Om jeg flytter mine AN-J utpå gulvet går de fra fullrange med dyp og kraftig bass/mellomtone til gode "vanlige" stativhøytallere. AN-E er nok litt mindre avhengig av hjørner pga 3x større kassevolum.

en "sidenote" er at både AN-J og AN-E regnes som fullrange høytaller selvom begge er "stativhøytallere", bare se på frekvensresponsen. Elementene er også de samme, men AN-K har andre elementer og er også en lukket kasse så disse er "stativhøytallere".

Anngående Tannoy DC 10 så synes jeg ikke de har helt den samme kjappe bassen og driven som Glenair 15, mye av grunnen er nok at de går dypere og d er også mer tungdrevne og for meg er de ikke en like bra høytaller. Det er noe med Tannoy og dual concentric som gjør de bedre jo større elementet er.

Nå fikk jeg ikke med meg hvor trådstarter bor men om du bor rundt Oslo så har du jo både Stereofil ( for å høre Tannoy ) og Audiocompanet for å høre f.eks AN med din forsterker.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
[...] de er i hovudsak konstruert til å stå helt oppi hjørnene og utnytte hjørnet og rommet til sin fordel [...]
Virkelig? Tviler ikke på det du sier men jeg hadde Snell EII (som vel AN har videreutviklet) i gamle dager og de låt definitivt veldig mye bedre fritt ute på gulvet. (På solide møbelsnekker-snekrede kasser fylt med sand.)

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
[...] de er i hovudsak konstruert til å stå helt oppi hjørnene og utnytte hjørnet og rommet til sin fordel [...]
Virkelig? Tviler ikke på det du sier men jeg hadde Snell EII (som vel AN har videreutviklet) i gamle dager og de låt definitivt veldig mye bedre fritt ute på gulvet. (På solide møbelsnekker-snekrede kasser fylt med sand.)
Det stemmer, slik var Audio Note høytallere også før, men de har forandret på konstruksjonen ( vet ikke om det var på 90 tallet eller 00 ) etter det og bassporten bak f.eks er mye mye mindre en før da de nå er tilpasset å stå helt opp i hjørnet :). Les her om plasserings guide fra AN : Audio Note . Men blir jo litt off topic dette.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.935
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Med rette forsterkeren er det et røverkjøp/kupp på torget nå. B&W matrix805. En av de beste 805 versjonene til b&w.. Hatt de tidligere i noen år.. Savnet de når jeg solgte de.
Varmt og frodig (i mine ører på den tiden) og med en anelse krutt i forsterkeren kunne de jaggu spille med smekk også.

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Tviler ikke på det, ikke hørt disse, men de andre Matrix modellene er "skrikete" i mine ører. Ikke noe som tyder på mørk tonebalanse der, spør du meg.

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Solgte mine Mirage m7-si til en hyggelig kar her inne. Kun for at jeg ville ha skarpere lyd med mindre bass...

Tror faktisk de kan overraske deg positivt. Går relativt billig hvis du finner noen.

Topp Bunn