Hiver meg på innleggene # 52 og 54 - Audio Note AN-E/HE. Kan minne om BBC høyttalerne i klangbalansen, men bruker papp isteden for bextrene og er mye kjappere og morsommere. Har en oppgitt følsomhet på 98 dB (akkurat det tviler jeg litt på…) og med en veldig ”snill” diskant. Finnes også som bokhyllehøyttaler og da heter de AN-K og AN-J, men disse har jeg ingen erfaring med.
Audio Note har klangen og egenskapene trådstarter er ute etter ja, men unnlot å nevne de da de er i hovudsak konstruert til å stå helt oppi hjørnene og utnytte hjørnet og rommet til sin fordel, derav 98 db / 1w. De har
ikke den følsomheten utpå gulvet og man mister en del av AN magien om høytallerene flyttes ut på gulvet. Det skal dog sies at AN-E har så stor kasse at de kunne faktisk vært et alternativ for trådstarter selv om de ikke skal stå i hjørner. Er faktisk mange som bruker NAIM på Audio Note akkuratt for å få denne driven. Om jeg flytter mine AN-J utpå gulvet går de fra fullrange med dyp og kraftig bass/mellomtone til gode "vanlige" stativhøytallere. AN-E er nok litt mindre avhengig av hjørner pga 3x større kassevolum.
en "sidenote" er at både AN-J og AN-E regnes som fullrange høytaller selvom begge er "stativhøytallere", bare se på frekvensresponsen. Elementene er også de samme, men AN-K har andre elementer og er også en lukket kasse så disse er "stativhøytallere".
Anngående Tannoy DC 10 så synes jeg ikke de har helt den samme kjappe bassen og driven som Glenair 15, mye av grunnen er nok at de går dypere og d er også mer tungdrevne og for meg er de ikke en like bra høytaller. Det er noe med Tannoy og dual concentric som gjør de bedre jo større elementet er.
Nå fikk jeg ikke med meg hvor trådstarter bor men om du bor rundt Oslo så har du jo både Stereofil ( for å høre Tannoy ) og Audiocompanet for å høre f.eks AN med din forsterker.