Høyttalere Høyttalere - fra hvilke produsenter får man faktisk kvalitet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.148
    55k i 1995 er ca. 95k i dag.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snell A er også en seriøst stor høyttaler, så noe tilsvarende opp på prisskalaen hadde i dag kostet et 6-sifret beløp - og det første sifferet hadde neppe vært et 1-tall…

En preamp til 55000 i 95 hadde antakeligvis tippet 200 lapper med god margin.

Johan-Kr
    Og hvordan ser dette ut når vi inflasjonsjusterer?

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil slå et slag for høyttalere fra ATC. Proff merke som også har en sivil serie. På grunn av dette blir det meget bra produkter til fornuftig pris

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.480
    Hvor går grensene her mht pris? Hva er lavpris i dag? Om man har 50’ å bruke på et par høyttalere, får man da best lyd hos en liten eller en stor produsent?
    Hvor høyt opp i pris må man før man begynner å betale for helt andre ting enn lydkvalitet?
    Hvor mye kan et par høyttalere koste, og fortsatt ha et godt pris/kvalitetsforhold?
    Finnes nok ikke noe fasitsvar på dette da det avhenger av flere faktorer. Lavpris tenker jeg under 10-15K.

Det vesentlige er kompetansen og hvor god målemessig høyttalerne er på de viktigste psykoakustiske aspektene, hvordan det integreres i rommet og til bruksområdet.

Finner man en dyktig mindre produsent så vil man i mye større grad finne noe som er mer fleksibelt med f.eks bruk av DSP, tilpasning til plassering og gjerne passende spredningsmønster til oppgaven.

Klarer ikke å se at man kommer så veldig langt i dag med 50K i det store kommersielle markedet, men mener det er mulig fra en liten produsent med noe veldig bra. Men avhenger av mye. Veldig fancy finish trekker f.eks fort opp.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.365
    Torget vurderinger
    1
    Personlig synes jeg Dali gir mye kvalitet, men det er klart at halvparten av det man gir går nok til finish og ikke lyd akkurat. Quad som jeg har er også bra byggeteknisk og spiller bra, men her må man ha litt drahjelp med DSP og gjerne en amp som takler å gå ned i Ohm ganske kraftig. Quad Z4 er grovt halve prisen av Dali Epicon 6, men vil ikke si at Epicon er dobbelt så bra. Quad har også god finish.
    Canton er også et merke som er nevnt her i tråden fra før, her får man mye for penga.

Ellers så vil jeg dra frem Adam Audio, de har også hatt noen serier ute med fin finish og integrerte amper (aktive) som fint kan stå i stuen. Men grunnet mest sannsynlig for lite salg av disse så har de falt ut av produksjon og nå har de vel stort sett bare monitorer. Adam Audio har noen serier som det ikke er fokusert på utseende og er mest beregnet på å bygge inn i vegg, og her får man bare masse god lyd uten å betale overpris og god byggekvalitet (koster fort godt under halvparten av andre merker med samme kvalitet), men dette er neppe noe konemor i huset godtar å ha i stuen.

• Liker
    Reaksjoner: erk

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.948
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Synes jeg fikk vfm med Pylon Jasper 25. Ikke vært inne på tanken på annet siden jeg fikk mine i hus.
    For noen vil gjerne Larsen 4 eller 6 kunne være mye for penga....
    Magnepan, ja!

Mvh
    Proffen

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Var nylig å hørte på magnepan. Er forhoødsvis tungdrevne greier.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.403
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har et par Focal Kanta 2 som jeg er veldig fornøyd med og hvor jeg synes jeg fikk mye godlyd for pengene. De koster 90 K for paret. Focal er en ganske stor høyttalerprodusent både for hjemmemarkedet og proffmarkedet. Dessuten er de store på bilhøyttalere og de produserer alle enheter selv.

DMagnus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2021
    Antall liker
    39
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    0
    Er man ikke ute etter det ypperste av high-end, men fortsatt high-end i et mer tradisjonelt begrep kan jeg også anbefale Legacy Audio. De lager store fete høyttalere til en nesten overkommelig pris. Gauder Akustik og Børresen/Raidho har jo ikke en overkommelig pris for de aller fleste, men jeg synes de er verd og nevne hvis man skulle være så heldig å få mulighet til kjøp av en av disse merkene. Spesielt Gauder Akustik som gir mye mer for pengene i sammenligning med Børresen. Jeg synes det er verd og nevne at Gjallarhorn Audio gjorde det mulig for meg å kjøpe Gauder Berlina RC7 mk2 pga hans enestående avbetalingsordning og en service som ingen andre overgår.

DMagnus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2021
    Antall liker
    39
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    0
    Kan jo også nevne at Gauder Akustik har i motsetning til Børresen, modeller som har en mere normal pris. Har ikke hørt de rimeligere modellene selv, men har de noe av Gauder Berlina RC7 mk2 i seg er disse noe man bør prøve før man kjøper seg høyttalere.

S

Syncrolux

Gjest
    Det er nok dessverre litt sant ja. "Alle" som har de kjøper seg jo ikke overraskende subwoofer.

M

MarkusH

Gjest
    Gikk fra XTZ 99.36 som er beskrevet som highend til budsjettpris til B&W 802D3; urettferdig mht prisleie ja, men det var som å fjerne et slør over musikken.
    Billigere XTZ (99.25/26/36) er innpakka søppel da .... Har selv den første Divine-serien og den har ingenting til felles med denne 99-serien, bortsett fra merket foran ....

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Forforsterkeren til HCS ville ha kostet ca. 95000 kr i 2022 sett bort fra sykelig prisøkning på "High End".

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Forforsterkeren til HCS ville ha kostet ca. 95000 kr i 2022 sett bort fra sykelig prisøkning på "High End".
    Og en får garantert bedre, mer value for the money, i dag :). Selv betalte jeg 3500,byttet slitedeler, mens jeg knegger over de som kjøper nytt..

Sist redigert:

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Gikk fra XTZ 99.36 som er beskrevet som highend til budsjettpris til B&W 802D3; urettferdig mht prisleie ja, men det var som å fjerne et slør over musikken.
    men så er det jo ca 200 000,- i prisforskjell da

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.796
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Faktisk 220k.
    Og den rimeligste har lineær/rett frekvensgang. Den andre ikke. Voices det med et løft rundt 8-10khz gis det ofte et inntrykk av at det berømte "sløret" fjernes slik som B&W.
    Relativt stor forskjell på de "tidligere" 99.36 til flr versjonen også.

Poenget mitt var at for veilledende 18k får du mye for pengene.
    Solide (og dyre elementer, seas excel og prestige og en fountek bånddiskant).
    Relativt solid mdf kabinett med utmerket finish.
    Konstruert for å spille bra "overalt" med forskjellige tuningsmuligheter. (både med jumpere bak og propper til å ha i bassportene)
    Lineær/rett frekvensgang
    2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett
    Solide HT terminaler med mulighet for tri/bi wiring.

At lyden ikke faller i smak hos noen er helt innafor.
    Delefiltrene er av billigste sort.
    99.36_Achse.jpg

vs
    616BW802fig3.jpeg

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Billigere XTZ (99.25/26/36) er innpakka søppel da .... Har selv den første Divine-serien og den har ingenting til felles med denne 99-serien, bortsett fra merket foran ....
    Tull og tøys

brunBar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Antall liker
    850
    Sted
    Rogaland
    disse har jo blitt lovpriset i omtaler? Spesielt 99.26 mener jeg

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.738
    Sted
    Stavanger
    Det diskuteres i en annen tråd (B&W)i hvilken grad man får det man betaler for, implisitt at man fra en del kjente produsenter opplever at anmeldelser ikke står i stil med verken opplevd lydkvalitet, eller kvalitet på komponenter osv.
    Kjente merkenavn kan utnyttes til markedsmakt, produksjonen kan være billig både når det kommer til komponentkvalitet og til håndverk, finish og materialkvaliteter. Likevel kan man lese svært positive omtaler og produktene kan være priset veldig høyt.

For 20 år siden kjøpte jeg et helt nytt par B&W N803, de kostet 40000,- Jeg synes den gangen det var en høy sum og høyttalerne krevde i tillegg skikkelig kvalitetsforsterkere for å yte sitt beste. Med topp elektronikk låt den meget bra. I dag koster B&W 803 232000,- det er en annen høyttaler, men det er nesten 6 ganger høyere pris. Er det en såpass mye bedre høyttaler i dag? Er det overhodet sammenlignbart? 40000,- i år 2000 er ca 61500 i 2021 btw.

For å vinkle dette så positivt som mulig; hvilke produsenter mener du forsvarer prisen på høyttalerne sine i dag mht kunnskap/forståelse, håndverk, materialkvalitet og øvrig komponentkvalitet som delefilter og elementer? Får man det igjen lydmessig om høyttalerne er håndlaget ift mer kommersiell (masse-) produksjon?

En produsent som, for meg, peker seg ut til å gi kolossalt mye lyd for pengene er Krix. De er ikke all verdens når det kommer til finish, men om man kan leve med det noe «ufikse» utseende, får man i alle fall ekstremt mye lyd for få kroner her er min påstand.

Og om noen har eksempler på produsenter der kvalitet/pris overhodet ikke henger på greip synes jeg godt det kan nevnes, men da bør man begrunne dette veldig godt før man slenger det ut.
    Sammenligning ny vs eldre 800serier. tja,,
    tipper dagens 703/702 s2 sammenligning er mere rettferdig.
    dem har vel gjort som bilmerkene(og mye annet) 90s bmw5 serie vs 2020s 3serie tror forrige generasjons 3serie var like lang og bred som 90s 5. og bedre.dagens 5 bedre en 90s 7er osv 😁

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.776
    Sted
    Østfold
    Billigere XTZ (99.25/26/36) er innpakka søppel da ....
    99.36 hadde en del muligheter for kalibrering:

1650378274126.png

Komponentkvaliteten var det heller ikke noe å si på, spesielt prisen tatt i betraktning. Jeg har hørt mange eksempler, riktignok lenge siden nå, på at folk har fått dem til å spille veldig langt over sin prisklasse, men det er klart, mange innstillingsmuligheter gir også mange muligheter for å trå feil. Det er trolig også noe av grunnen til at man sjelden finner slike muligheter på andre høyttalere.

Har selv den første Divine-serien og den har ingenting til felles med denne 99-serien, bortsett fra merket foran ....
    Jeg er enig i at de har lite til felles, men jeg ville nok rangert dem i motsatt rekkefølge, da basert på et antall messedemoer (rigget av produsenten selv) for mange år siden.

M

MarkusH

Gjest
    Jeg svarer alle da jeg kun tenker å skrive dette en gang, jeg har eid 99.25, 99.26 og 99.36 (hadde full 7.1 kino med disse), jeg har også hatt 99 wmt serien før disse igjen (ikke helt ukjent for meg altså), jeg har også hatt mk1 og mk2 av 99.26 og jeg byttet delefilter fra mk1 til flr på 99.36 når jeg hadde de. 99.26/36 ble prøvd på litt diverse av forsterkere, i flere rom, har nå en kompis som kjøpte seg 99.36 (selv om jeg anbefalte han om ikke å kjøpe de). Man får aldri disse høyttalerne til å "åpne" seg, 99.36 har jeg aldri hørt spille bra, 99.25/26 er enklere å få til, men fortsatt bare "mediocre" .... Likevel er 99.36 bedre enn mange modeller fra B&W og Dali, det sier jo litt .... Jeg hadde jo Dali Helicon 400 mk1 når jeg kjøpte 99.36 mk1, heldigvis eier jeg ingen av de lenger ....
    Vil man kjøpe katta i sekken og samtidig ha muligheten for å tape penger på bruktkjøp og salg, så kjør på, jeg hadde ikke kasta bort tida mi på de for stereobruk. Brukte mine utelukkende til kino og det funka ok, nå har jeg kun igjen 95.22 fra XTZ (dette er lukka konstruksjon, vegghengt) jeg hører ingen forskjell på disse og 99.25/26 selv om elementa i de er mye "finere". Innpakka søppel er passende betegnelse i mine øyne/ører etter 4-5 år med plagende lyd fra de. 99.36 ble utprøvd på burmester pre/effekt i et meget bra rom og selv det spilte bare ok, det var vel et forsterkersett til over 100k. Jeg brukte 99.36 på krell kav300il (som også folk her inne mener er så bra), ville ikke anbefalt noen 99-serien fra XTZ i komboene jeg har testet ut.
    Til slutt (når 99.36 ble solgt) ble det spilt på hovedstereo-amper og kilder, det låt også bare ok, Divine 100.49 spiller i motsetning meget bra på den komboen.
    Tror ingen som ikke har prøvd 100.49 hjemme har så veldig mye de skulle sagt om de, det gjelder deg også Snickers-is, men kjøp deg gjerne et par og men deretter at dette er lite for pengene, jeg stiller meg tvilende til den konklusjonen forøvrig.
    Jeg er alltid uenig med andre her inne, hva som spiller bra for meg spiller stort sett dårlig for andre og vise versa, så det er ikke noe nytt.
    Så kan man jo undres på hvorfor elementer har løsnet fra innfestingen på 99.25/26/36 og at det må benyttes rampa-muttere på de. Vil gjerne få en bekreftelse på at de som kommenterer om enkelthøyttalere her har eid de selv, ikke bare dra "fordi tester sier slik og sånn" eller at "det hørtes bedre ut på ei messe", det er lavmål i mine øyne, skjerp dere. ;)

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.187
    Sted
    Oslo
    Det må jeg si er en utrulig merkevare lojalitet, du har ikke vært fornøyd med noen og fortsatt å kjøpe de!
    Men hvem er jeg til å uttale meg.
    Hvor ofte har jeg ikke våkna og tenkt jeg aldri skal drikke mer og her har jeg en øl i handa!

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.226
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Mye for pengene.. altså yter langt bedre enn sin prislapp..

Buchardt.. fordi du skipper et fordyrende mellomledd.. Ergo får du mye for pengene.
    Samme kan vel sies om Gato?

Klipsch.. Ja faktisk.. Med rett forsterker og musikk så spiller dette grisemye bedre enn alt annet i klassen.

Proac.. fordi det bare er morsomt å ha DB1.. dyr, men spiller som bare pokker..

System Audio kan også nevnes.. Pandion modellene er meget bra. Men selv de billigste gulvmodellene spiller langt over prislappen.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.398
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sonos🤪 Ofte kan jeg sitte i å overhøre samtaler der en skal fortelle om sin livs investering når det gjelder lyd. Nesten som de har sett lyset… helt fantastisk. Av og til blir jeg dradd ufrivillig inn i samtalen. Jatter med og orker aldri å mot argumentere…

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.760
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Liker godt IKEA-Sonos. De ser i det minste bra ut. Spiller «bass» med harmonisk forvrengning-trikset man også kan bruke på en del Yamahadingser. Ok klangbalanse i motsetning til mye annet. Helt greit til sløvlytting. Faller som et korthus om man gir dem Mahler.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Verd hver krone? For min del er det syv merker som de siste 20 år har skilt seg klart positivt ut:

Sonus Faber
    PMC
    Rega
    AE
    Dynaudio
    Krix
    Genelec

Honourable mentions til B&W, Dali, Focal, Doxa og Spendor. Veldig spent på KERR ACOUSTICS` nye monitor..med transmisjonslinje og bånddiskant.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn