FredrikC
Overivrig entusiast
Et inspill til som ikke har med høyttalere å gjøre:
Man bør ha EQ / loudness koreksjon på bassen så har du ikke det i dag, så få det inn på en eller annen måte. Som det nevnes faller ørets følsomhet for bass progresivt med lavere lydtrykk.
Phon kurven forteller oss en annen viktig ting også; fordi kurvene er så tette ved lav frekvenser, kreves det også langt mindre endringer i lydtrykk for å oppleve en vesentlig endring i lydstyrke.
Ved 1kHz representerer en økning på 10db, en subjektiv dobbling i lydtrykket, mens ved veldig lave frekvenser kan bare 2-4db oppleves som en dobling. Altså er å bomme med nivået i bassen bare noen db kritisk for hvordan lyden oppleves.
Når vi tilleg VET at spredningen i bassrespons er veldig stor mastering studioer imellom (for ikke snakke om lytternes rom) er det heller ikke rart at innspillinger låter så forskjellig. Å finne en EQ profil som passer uansett inspilling og lyttevolum er derfor mildt sagt optimistisk.
Man bør ha EQ / loudness koreksjon på bassen så har du ikke det i dag, så få det inn på en eller annen måte. Som det nevnes faller ørets følsomhet for bass progresivt med lavere lydtrykk.
Phon kurven forteller oss en annen viktig ting også; fordi kurvene er så tette ved lav frekvenser, kreves det også langt mindre endringer i lydtrykk for å oppleve en vesentlig endring i lydstyrke.
Ved 1kHz representerer en økning på 10db, en subjektiv dobbling i lydtrykket, mens ved veldig lave frekvenser kan bare 2-4db oppleves som en dobling. Altså er å bomme med nivået i bassen bare noen db kritisk for hvordan lyden oppleves.
Når vi tilleg VET at spredningen i bassrespons er veldig stor mastering studioer imellom (for ikke snakke om lytternes rom) er det heller ikke rart at innspillinger låter så forskjellig. Å finne en EQ profil som passer uansett inspilling og lyttevolum er derfor mildt sagt optimistisk.