H200 eller Krell 400?

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Denne er veldig subjektiv men jeg trår til. Uten og direkte ha sammenlignet h200 og kav400 og også thor som var den jeg tenkte på da jeg skulle bytte ut amplifix, er jeg sikker på at krell kav400xi er den mest komplette og vellydende forsterker av disse. Også den lekreste og den som over tid vil gi mest eierglede!.

stereo
 

biovitt

Medlem
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
33
Antall liker
0
Sted
Jessheim
Takk for alle.
Skal prøve å høre på alle av dem og kommer tilbake etter mine ører, mine musikker og rommet mitt...
Takk så mye.

Mvh, Biovitt
 

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
199
Antall liker
0
Frister veldig å si: hva var det jeg sa her! Til trådstarter, ta mange av utsagnene i diskusjonene rundt utstyr på forumet med en klype salt. Det er underholdene å lese om andres erfaringer og meninger, men diskusjonene er ikke den beste ledetråd når man skal blinke ut kandidater for oppgradering. Har man vært i dette gamet en stund ,vet man at velmenende (og mindre velmenende) råd har masse fallgruver. En god kontruksjon/komponent kan være fantastisk i et oppsett, og en total mismatch i et annet. Dette trenger ikke bety at komponenten er dårlig for det... Du vet ingenting om hvor godt fungerende en forsterker vil være i ditt anlegg, kontra hvordan den fungerer i anlegget til en tilfeldig "rådgiver" på dette forum. Du vet heller ikke noe om dennes preferanser, hvilken lyd liker man? Det er stor forskjell i lydidealene til en ung metal fan og en voksen jazz tilhenger. Hvordan tror du de ville presentert sitt syn, hvem ville sannsynligvis vært mest høyrøstet i diskusjonen?? Kanskje noe å tenke på når du skal ta stilling til rådene gitt i denne tråden. Du kan tolke mye ut i fra hvordan folk ordlegger seg. Og by the way, har sagt det før: folk som er fryktelig skråsikre i uttalelsene sine, er i mine øyne ikke erfarne nok til at du bør lytte til dem!
Dette er da ikke noe nytt? Om noen spør meg hva jeg mener om en konkret ting, oh jeg mener jeg har noe fornuftig å komme med, så gjør jeg det. Om vedkommende så tar mitt ord for lov, må han selv stå for det etterpå.
Folk på dette fora forteller selvsagt om sine erfaringer, utfra sine preferanser. Det du sier om at disse diskusjoner ikke er noe bra til å blinke ut kandidater mener jeg er direkte feil. Det er nettopp det du kan bruke forumet til. Finne en del kandidater, for så å finne hvilken av kandidatene du liker best selv.
Er dog enig med deg i at de mest skråsikre uttalelsene fungerer best som god underholdning ::)
Det samme mener jeg faktisk om mye av det som skrives i b.la. Fidlity......

Mvh
 

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
199
Antall liker
0
By the way.
Beklager at jeg gikk OT, har desverre blitt ganske "flink" til det etterhvert.......
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
682
Antall liker
323
Torget vurderinger
2
Lytt til H200. Den er ikke perfekt, men fy så morro og bra til prisen. Krell kjenner jeg ikke så godt, men vet at den kneler litt fort ved vanskelige laster.

Det hele bunner ut i personlig smak og behag, en må bare teste selv i forhold til egne høytaler og annet utstyr. Men spørr du meg gir jeg en klar annbefaling av H200.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
stereo...

Det der er regelrett pølsevev....
Etter å ha prøvd de begge på mitt oppsett var det fra sekund 1 ingen tvil om at Thor mkll slo KAV 400xi på alle parameter i MINE øyne...
KAV 400xi er egelrett ustabil og får problemer med høyt volum og varierende ohmlast,ikke akkurat noe kvalitetsstempel....
Og når det gjelder eierglede.....Krell KAV 400xi har en i beste fall middelmådig finish og design mot Thor mkll som har et tidløst minimalistisk design som oser kvalitet med utrolig finish.Nå har jeg ikke sett eller hørt H200,men tipper den ligger opp mot Thor mkll på disse områdene....
 
B

bamsemann

Gjest
Hvorfor bruke 16 000kr ekstra på en forsterker som ikke er bedre!
Bamsemann........
 

Laukologen

Medlem
Ble medlem
26.04.2005
Innlegg
24
Antall liker
0
Sted
Bergen (Åsane)
Denne er veldig subjektiv men jeg trår til. Uten og direkte ha sammenlignet h200 og kav400 og også thor som var den jeg tenkte på da jeg skulle bytte ut amplifix, er jeg sikker på at krell kav400xi er den mest komplette og vellydende forsterker av disse. Også den lekreste og den som over tid vil gi mest eierglede!.
Tja.. hva skal man si til slikt :p
Har kommentert mitt syn på synsing om ting man overhodet ikke har forutsetning for å uttale seg om i tråden "Hegel H200". Kanskje verd å kikke på (hele tråden) for andre i denne tråden.

Har i tillegg skrevet en kommentar om mitt inntrykk av Hegel'en TESTET HJEMME PÅ EGET OPPSETT! Også med referanser til annet utstyr testet HJEMME! Kan kanskje være til hjelp for noen!? Kommentaren ble skrevet sent på natt og er desverre ikke helt utfyllende, men gir forhåpentligvis et inntrykk...

Smaken er som kjent som baken og kan knapt diskuteres. Men dersom noen ved hjelp av andres praktiske erfaringer på kjent system kan si noe om lydsignatur, styrker og/eller svakheter som hjelper søkende i valg av testobjekt som kan være aktuelle, tror jeg det kan være nyttig. Kommentarer basert på intuisjon blir helt meningsløse.

T.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hei!
jeg har brukt krell 400 på ap virgo og med ec dac, det var en knallkombinasjon i mine ører og jeg har også hørt andre anbefale kav 400 med AP høytalere. Dine Padua er vel egentlig bare en litt rimeligere variant av virgoene og jeg vil derfor tro at krellen passer godt til dem og.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
stereo...

Det der er regelrett pølsevev....
Etter å ha prøvd de begge på mitt oppsett var det fra sekund 1 ingen tvil om at Thor mkll slo KAV 400xi på alle parameter i MINE øyne...
KAV 400xi er egelrett ustabil og får problemer med høyt volum og varierende ohmlast,ikke akkurat noe kvalitetsstempel....
Og når det gjelder eierglede.....Krell KAV 400xi har en i beste fall middelmådig finish og design mot Thor mkll som har et tidløst minimalistisk design som oser kvalitet med utrolig finish.Nå har jeg ikke sett eller hørt H200,men tipper den ligger opp mot Thor mkll på disse områdene....
Ja vel.... For det første er vel finish noe som har med smak å gjøre og jeg mener definitivt at krellen er flere klasser over noen annen integrert jeg har sett når det gjelder utseende, den er rålekker. (derimot er thor klumpete og litt harry) I løpet av nesten 3 års spilletid har jeg heller aldri opplevd problemer med krellen min, uansett volum og uansett hvor lenge jeg har spilt høyt. Hva stereophile har klart å presse den til å gjøre av feil i sin test er rimelig uinteressant for trådstarter som vurderer den i samspill med ap padua.
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
tror man bør være noe skepitisk til utrolige tester nå om dagen. det er ikke store problemet for en produsent å sende inn en "litt" moddet høyttaler eller forsterker.
de kan gjøre hvilken endring de vil underveis i produksjonserier også...

at man får nøyaktig samme produkt som testet i hifipressen er det ingen garanti for!
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Schumacher...............

Du kan da vel ikke legge deg opp i mine meninger om ting???.
Kav400xi er i mine øyne en langt lekrere forsterker enn "store klompete" thor, dette var også mitt inntrykk visuelt av H200("stor og klompete").
I mine ører er kav400 den beste jeg har hørt i prisklassen. Spiller musikk med varme og dramatikk på lave volumer(viktig) og trøkker til med realisme på høye volumer.

Bedre i prisklassen kan det vel knapt nok bli?.

klasse A rangering i stereophile

stereo
 

biovitt

Medlem
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
33
Antall liker
0
Sted
Jessheim
Ja vel.... For det første er vel finish noe som har med smak å gjøre og jeg mener definitivt at krellen er flere klasser over noen annen integrert jeg har sett når det gjelder utseende, den er rålekker. (derimot er thor klumpete og litt harry) I løpet av nesten 3 års spilletid har jeg heller aldri opplevd problemer med krellen min, uansett volum og uansett hvor lenge jeg har spilt høyt. Hva stereophile har klart å presse den til å gjøre av feil i sin test er rimelig uinteressant for trådstarter som vurderer den i samspill med ap padua.

Lagt inn av: Solo Legg inn: 05/08/06 klokken 20:13:24
Hei!
jeg har brukt krell 400 på ap virgo og med ec dac, det var en knallkombinasjon i mine ører og jeg har også hørt andre anbefale kav 400 med AP høytalere. Dine Padua er vel egentlig bare en litt rimeligere variant av virgoene og jeg vil derfor tro at krellen passer godt til dem og.
Hei, Solo
Tusen takk for hjulpet.
Det blir letere for meg til å velge på forsterkeren nå enn før.

Mvh, Biovitt
 

Nikko

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.03.2004
Innlegg
65
Antall liker
0
Var nettopp en tur innom nat. Morten holdt på å koble opp en splitter ny Bladelius Thor mk2. Med right out of the box Thor(24 lapper) mot et Bryston sett til 70 lapper i direkte sammenligning. Klart Bryston settet er bedre, men prisforskjellen nei. I tillegg til Thor kan du få med et par Gallo med bassforsterker, eller et par hundre cd`er til omtrent samme pris. At Thor er stygg og klumpete virker helt absurd, virket like smekker som Bryston settet.
Ta en tur og hør på Thor før du tenker å handle.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Til dere som har god kjennskap til Thor, er den krevende i diskanten?
Jeg har tidligere hatt både amplifix og cdfix og begge disse var nådeløse i diskanten. Med rett rom og utstyr tror jeg de kunne vært perfekte, men i min "normale" stue ble det for skingrete i toppen. Er dette likt i Thorer er lydsignaturen endret i motsetning til tidligere SAT-produkter?
 

Nikko

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.03.2004
Innlegg
65
Antall liker
0
Har aldri hørt SAT produkter, men jeg synes ikke Thor er lys eller vanskelig oppover/øverst. Thor er veldig oppløst så valg av signalkilde og kabler er viktig, synes den skiller godt mellom S og F, ingen skarpe sibilanter.(Syntes sjøl H200 var litt lys/skarp)
Brystonsettet er kanskje enda mer oppløst så der er ihvertfall matching viktig.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
stereo...

Klart jeg kan legge meg opp i hva du mener....Det er jo mye av vitsen med ett diskusjonsforum....!!!!
Og i mitt oppsett så var det ingen tvil om at KAV 400 lett ble tvunget i kne,altfor dårlig...
Solo....finish er vel ikke personlig smak alt sammen....
Finish inne i en Bentley mot en Fiat ser alle for å illustrere at øyet ser finish uansett smak eller ikke...
 

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Innlegg
291
Antall liker
0
Mye av kritikken skyldes vel at et hifi-blad har foretatt en laboratorietest og kommet frem til at forstereren er ustabil ved høy last. Dette blir kun av teoretsik interesse. jeg kan bare rapportere at det holder i massevis på mine høytalere. 800 Watt i 2 ohm... Hvis noen har andre erfaringer, betviler jeg ikke dem. Krellen er uansett den beste forsterkeren jeg har hatt i hus. SAT Amplifix låt spisst i toppen og ullent i bunnen i forhold. Dette til tross for at den er bedre enn Krell på mange teoretiske måle-paprametre.
 
T

timc

Gjest
stereo...

Klart jeg kan legge meg opp i hva du mener....Det er jo mye av vitsen med ett diskusjonsforum....!!!!
Og i mitt oppsett så var det ingen tvil om at KAV 400 lett ble tvunget i kne,altfor dårlig...
Solo....finish er vel ikke personlig smak alt sammen....
Finish inne i en Bentley mot en Fiat ser alle for å illustrere at øyet ser finish uansett smak eller ikke...

Og diskutere hva som er et bra design blir vel helt feil? Å se på den tekniske gjennomførelsen med det aktuelle designet er noe helt annet. Her vil folk stort sett være enige.

Nå har jeg ikke sett Thor annet en på bilder, men Kav Serien til Krell synes jeg så helt kurrant ut. Ikke helt min stil, men sånn finishmessig synes jeg den var bra.


Mvh
 
H

Homarhus

Gjest
Krell er best.
Når gutta i Fidelity bruker en Audio Note Dac som fasevender signalet inn på krellen slik at elementene i høyttaleren slår inn isteden for ut, vil Hegelen låte litt bedre. Audionote DAC er ikke noen god løsning på Krell. Det er særdeles vanskelig å finne signalkilde til krellen. Den måå ha en fullbalansert cd-spiller for å låte opptimalt. Det fins omtrent ikke ubalansrte cd-spillere som fungerer særlig bra med krell kav 400vxi.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Og da er den vel rimelig langt fra best skulle jeg tro...
Hvis det du sier sist der stemmer,og det har jeg ingen grunn til å betvile,så er det jo enda ett parameter på Krell KAV 400xi som ikke akkurat fundamenterer generell kvalitet...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.402
Antall liker
11.236
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Men det er fasevender på audio note dacen, så da skulle det vel egentlig ikke være noe problem?
Bare en liten switch så er fasen snudd. Det har sikkert Fidelity gutta klart.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Krell er best.
Når gutta i Fidelity bruker en Audio Note Dac som fasevender signalet inn på krellen slik at elementene i høyttaleren slår inn isteden for ut, vil Hegelen låte litt bedre. Audionote DAC er ikke noen god løsning på Krell. Det er særdeles vanskelig å finne signalkilde til krellen. Den måå ha en fullbalansert cd-spiller for å låte opptimalt. Det fins omtrent ikke ubalansrte cd-spillere som fungerer særlig bra med krell kav 400vxi.
Kan du forklare meg den elektrotekniske årsaken til at en Krell KAV 400xi behøver en (full)balansert CDspiller for optimal ytelse(etter ditt utsagn er det vanskelig å finne en ubalansert CDspiller som fungerer godt)?

Kan du også forklare meg hvorfor du sier "fullbalansert" og ikke bare balansert?

Mvh.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.794
Antall liker
11.508
Torget vurderinger
2
Krell er best.
Når gutta i Fidelity bruker en Audio Note Dac som fasevender signalet inn på krellen slik at elementene i høyttaleren slår inn isteden for ut, vil Hegelen låte litt bedre. Audionote DAC er ikke noen god løsning på Krell. Det er særdeles vanskelig å finne signalkilde til krellen. Den måå ha en fullbalansert cd-spiller for å låte opptimalt. Det fins omtrent ikke ubalansrte cd-spillere som fungerer særlig bra med krell kav 400vxi.
Med respekt å melde beatbox; dette er BS. AN DAC er langt fra det eneste som ble benyttet, dessuten er det valgfritt om du vil fasevende eller ei med den DAC'en, da den har bryter på baksiden for invertert fase om man ønsker det slik. Er også grunnleggende uenig i at Krell spiller bedre balansert enn ubalansert, er ikke første gangen jeg hører denne påstanden, men har etter å ha testet et utall spiller på den, kommet til at den spiller så å si identisk balansert og ubalansert.
Krell er en meget god integrert forsterker, spesielt pre-amp-delen er et funn.

Mvh
Håkon Rognlien
 
A

Antonx

Gjest
Krell er best.
Når gutta i Fidelity bruker en Audio Note Dac som fasevender signalet inn på krellen slik at elementene i høyttaleren slår inn isteden for ut, vil Hegelen låte litt bedre. Audionote DAC er ikke noen god løsning på Krell. Det er særdeles vanskelig å finne signalkilde til krellen. Den måå ha en fullbalansert cd-spiller for å låte opptimalt. Det fins omtrent ikke ubalansrte cd-spillere som fungerer særlig bra med krell kav 400vxi.
Tipper du har hørt det fra Hr. Tømmervik.
 
Topp Bunn