Hadde monoblokker vært noe mon tro?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Spenning ja... 18VAC x 1,41= 25,38VDC har jeg blitt fortalt tidlig i denne tråden.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Fortøyer man hester ? har du kanskje ei blåse til dem ?

Jord og jord er så mangt.

Jord i strømnettet/stikkontakten er beskyttelses-/sikkerhetsjord. Den er der for å beskytte mot ev feil kobling eller isolasjon av nettspenningen. Den skal ikke brukes som en del av strømforsyningen.

Jord i strømforsyningen, eller common som det heter på framandnorsk, er det potensialet som andre spenninger refereres til , dvs 0V. Alle spenninger må kunne trekke strøm fra dette 0V-potensialet. Dette er ofte, men ikke alltid, det samme som signaljord.

Det er også vanlig å koble sammen de ulike varianten av jord, f.eks. i et enkelt punkt i et metall-chassis (dvs chassis jord).

Til strømforskyningen din skal du koble trafoen din i serie. Dvs koble sammen rød og brun ledning ut fra trafo. Dette er nullpunktet, midtpunktet (ift trafo-viklingene), common eller jord i strømforsyningen din. Trafoen til skal kobles til J1 på strømforsyningskortet. Grønn (eller blå) til pinne 1, rød og brun til pinne 2 og blå (eller grønn) til pinne 3. om du kobler grønn og blå til hhv pinne 1 og 3 eller omvendt er ukritisk, så lenge du ikke lager kortslutning av det.

mvh
    KJ

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Ang spenning så tipper jeg du skal ha både pluss og minus rundt 20-24-35 V dvs serie koblet trafo. Hva er specen for kretskortet ?

se ev også denne siden : Jean Hiraga's Super Class-A Amplifier

mvh
    KJ

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Specen sier 24-35VDC men er blitt anbefalt å holde meg under 30V for stabilitetens del.

Vil det gi 2x18VAC inn i psu slik du forklarer?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Ja den koblingen skal gi 2X18 VAC (det samme som 18-0-18 VAC) inn og +/- 23,1-27,1 VDC ut. Spenningen ut fra trafo og etter likeretter varierer med lasten fra 27,1 V uten last til 23,1 V med en last på 2,32 ampere.

mvh
    KJ

Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Men da tror jeg jeg har kontroll :)

Lurt med sikring et sted?

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Sikring ved nettbrønn. Ellers er det greit å vite at i ditt tilfelle med 18v trafo så lander du på ca 25vdc (18x1.4).

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Da er det bare å kaste loss og galoppere videre.

Det er bedre med ei sikring for mye enn ei for lite. Ei sikring rett etter nettkontakten som musicman skriver. Noratel foreskriver også ei sikring på hver sekundærvikling (hhv. grønn og blå).

Mvh
    KJ

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Er det da nok med 1stk 1A ved nettbrønn og 2stk 10A etter sekundær, eller må de være større pga inrush?
    Har softstart da...

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Toroid skriver 7A på sekundærsiden, uten å angi flink eller treg. Start med flink, dersom de ryker utidig så bytt til treg.

Du skal bruke 2X 160 VA? På primærsiden ville jeg ha startet med 2A treg. Dersom det ryker på oppstar så går du trinnvis opp mot 3A.

Mvh
    KJ

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel 2X125VA=250VA?

Er det nødvendig med sikring på begge sider av trafo?

Tenkte å bruke vanlige glassikringer, så da er det vel begrenset utvalg mellom 5A og 10A?

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Er det også slik at jeg ikke skal rote inn stjernejord før en kommer til signalsiden?

Nettjord-->chassis-->alle andre jordinger en de på trafo/psu/strøm inn på forsterker?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.850
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Glassikringer finnes i et søkk verdier fra noen små mA og opptil 20A og mer.... 2-3A treg på primærsida, og 2,5-3A flink(rask) på DC-inngangene til kortene.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1

mediakjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Antall liker
    670
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sitter å lurer på om jeg på litt sikt skulle hatt noen monoblokker til mine DTQWT (mk3 2x10") som spiller minst like bra som Anaviewen som driver dem idag (AMS1000) men vet ikke helt hva som finnes der ute så jeg ber da om tips.

Kriteriene er som følger:

1: selvbygg (duh).

2: det må være noe som er ferdig designet, og tilrettelagt, jeg har ikke kunnskap til å finne ut hvordan elektronikk funker eller skal funke, men å lodde sammen et print går fint.

3: de må ha nok effekt til å fungere i ett kinooppsett der frontene spiller fullfrekvent (vil tro 15-20 skikkelige watt holder).

4: aller helst rør, men uansett klasse A (herr Gravesen anbefaler el34 og kt88 til disse).

5: relativt rimelig, og jo billigere desto bedre.

Det kan gjerne være ferdige kit med alt, eller bare løse print forutsatt en forståelig BOM.

Kabinett kan jeg lage selv for å få ned prisen.
    Ta en prat med Roar Malmlin.Han lager forsterkere etter eget ønske,også klasse A. Musical innovation.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn