Hadde respekt for ham før, men nå...........

Z

Zomby_Woof

Gjest
Staff diskuterer juss, ikke politikk. Han diskuterer hva som er riktig straffenivå. Det er enkeltpersoner som dømmes i disse sakene, ikke kulturer eller religioner.

Hva allmenprevensjon angår, så er jeg enig med deg og ikke Staff. Du må ikke tillegge Staff noe mer enn han sier, han mener sannsynligvis ikke mer enn det.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er vel neppe noen som sitter seg ned og vurderer fra eller til om de skal knerte niesen når straffen kan bli henholdsvis 16 eller 14 år i fengsel.

Prinsippet om at drapets motiv skal ha innvirkning på straffeutmålingen er jo greit. Det er stor forskjell på om noen handler i affekt eller fordi de håper å innkassere en forsikringspremie for eksempel.

Her er en gubbe som skjøt kona si med overlegg:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/02/519939.html

Men likevel ville det vært litt strengt om han skulle dømmes på lik linje med en som drepte kona fordi hun ikke hadde vasket bilen grundig nok.

Samme gjelder om folk opplever et utilbøring press fra familie og vennekrets for å utføre en straffbar handling.

Men jeg er likevel ikke enig med Staff i dette tilfellet med mindre gjerningsmannen selv ble truet til å utføre handlingen. Faren ligger ikke i at selve straffeutmålingen kan bli for lav eller noe slikt, men snarere at man gir inntrykk av at undertrykkende skikker er en formildende omstendighet i volds- og drapssaker. Dette vil kunne gi en gjerningsmann en uberettiget sympati for sine handlinger.

Man kan gjerne vise til skikk og uskikk for å forklare en handling, eller for å tilrettelegge en omskolering av personen slik at den er i stand til å oppføre seg anderledes når den slipper ut en gang. Men som en generell regel er det ingen god ide å tilskrive formildende omstendigheter til saker der skikkene det refereres til i seg selv er uønsket eller uakseptable.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Som sagt: Enig. Men alt dette er bare å forvente fra en forsvarsadvokat.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
På spørsmålene i VG svarte han bla. dette:

"Jeg ønsker ikke å muslimifisere Norge, jeg ønsker at det skal vises respekt for den fremmede kultur."

Synes den uttalelsen i denne sammenheng var ganske uheldig i så fall...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Så kan du jo spørre hvem som har redigert intervjuet, Staff eller journalisten?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Muslimifisering av Norge
Innsendt av: Rune K, 29/11 - 2007 kl. 22:45

Hvorfor ønsker du å muslimifisere Norge? Innvandrere må forholde seg til norsk lov, ikke motsatt. Norge tar seg ikke mindre av sine innvandrere enn andre sammenlignbare land ala Sverige og Danmark."

Hei Rune,
Jeg ønsker ikke å muslimifisere Norge, jeg ønsker at det skal vises respekt for den fremmede kultur.

Hilsen Tor Erling Staff
Dette? Det var da et direkte svar på et direkte spørsmål. Spørsmålet har, 'strengt' tolket, ingen ting med æresdrap å gjøre. Vi må vel bare anta at Staff har tolket det 'strengt'.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Zomby_Woof skrev:
Muslimifisering av Norge
Innsendt av: Rune K, 29/11 - 2007 kl. 22:45

Hvorfor ønsker du å muslimifisere Norge? Innvandrere må forholde seg til norsk lov, ikke motsatt. Norge tar seg ikke mindre av sine innvandrere enn andre sammenlignbare land ala Sverige og Danmark."

Hei Rune,
Jeg ønsker ikke å muslimifisere Norge, jeg ønsker at det skal vises respekt for den fremmede kultur.

Hilsen Tor Erling Staff
Dette? Det var da et direkte svar på et direkte spørsmål. Spørsmålet har, 'strengt' tolket, ingen ting med æresdrap å gjøre. Vi må vel bare anta at Staff har tolket det 'strengt'.
Det går jo rimelig klart fram av hele opplegget her at det er æresdrap som er temaet og grunnen til at han svarer på spørsmål.
Det er selvsagt mulig han mente noe annet med akkurat dette utsagnet, men det er i så fall lett å misforstå hva han mener her.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Hmmm...
Det var ikke lenger siden sist Staff var i vinden, nei...

Topp Bunn