Ja, her har det ikke vært noe aktivitet på lenge! Årsaken har vært en omfattende oppussing av stua.Alt av støvete gammelt strietapet er fjernet. Dette var på alle vegger, men hang også i en svak bue i taket. ;D
Under stria i taket, viste det seg og være helt brukbart panel som ble sparklet, grunnet og malt. Veggene var en annen historie. Her var panelet mildt sagt ubrukelig! Etter litt fram og tilbake, ble jeg og min kjære enig om å legge gips og male. Alt av listing har vi tatt vare på, noe som har gjort selve tilpasningen mellom de og gipsplatene ganske tidkrevende. Dør geriktene var ikke å oppdrive nye av, så for og bevare noe av "sjelen" i stua tok vi dette mer arbeidet.
Ut med gammel koksovn, og inn med ny kleberstensovn. Min audiofile gevinst, skulle være og få vendt anlegget 180 grader, slik at jeg fikk stuas 16 ampers kurs for meg selv, og 7 meter mindre avstand/ledning til sikringskapet.
Hjalp det ? Ja, men den akustiske endringen som fjerningen av all strietapetet medførte, skapte også noen nye utfordringer. Tidligere var rommet ganske så dempet. Nå var det plutselig kommet mye mer etterklang og "jalling". Bassen ( spesielt øvre bassområdet ) har blitt betydelig fremhevet, og jeg sitter plutselig med et anlegg som spiller ganske så annerledes enn før !
En positiv endring er at dynamikken i anlegget er sterkt forbedret. Klassisk musikk på vinyl er nå utrolig realistisk på den måten.
I løpet av den tiden som har gått, er det også kommet inn tre oppgraderinger. Dynavector xx2, har blitt skiftet ut med Dynavector xv-1t. Strømleveransene er sterkt forbedret med Audience R-12 powerbank, og mine kjære Rouge 150 har blitt oppgradert til 180.
Så, mine utfordringer framover nå, er og få litt mer kontroll på akustikken. Jeg venter på noen bokreoler og hyller som vi har bestilt til bakvegg, pluss at jeg får innstalert noen radiatorskjulere som har noen fine sprinkler. Disse har jeg litt forventninger til ! I tillegg planlegger jeg innkjøp av en skikkelig dose store grønne planter. Har tidligere hatt god erfaring med dem som difusere.
Denne erfaringen med og få et såpass endret akustisk rom, er naturligvis frustrerende, men det er også utrolig lærerikt! Jeg får nå anledning til å jobbe meg inn på rett spor igjen, og lære en h... masse om akustikk og mitt eget anlegg !!
Petter.