Handle på Audiogon

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
selges ett par nye VS unifield 3 til 15.000 dollar. Med moms etc så blir det rundt 50.000,- under norsk pris. Jeg forstår ikke helt hvordan dette er mulig!! Jeg har siklet på de ht en stund. Hvor riski et det egentlig å handle derfra??
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
890
HANDLING AUDIOGON

Nå er vel 15 000 USD veiledende for Unifield 3 i USA, så sånn sett er ikke det spesielt billig. Det er vel alltid mer risiko forbudet med å kjøpe fra privat enn en seriøs forhandler, men feedback'en til selgeren burde vel fortelle en del.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
HANDLING AUDIOGON

Om det er veil. i USA, og selger har bra rating, burde det jo gå fint. Men hugs - det har vært en del svindel på eBay og Audiogon som har blitt omtalt her på forumet. Særlig annonser ang. sikleobjekter. Greit å være obs!
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.705
Antall liker
298
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei, har handlet mye på audiogon uten problemer.
Tips; bruk audiogonsystemet, by der og følg den prosessen du blir bedt om.
Jeg har stort sett betalt med paypal, slik har du muligheten til å benytte 2 reklamasjonssystemer om noe skulle skje.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.660
Antall liker
846
Torget vurderinger
8
vidarn skrev:
selges ett par nye VS unifield 3 til 15.000 dollar. Med moms etc så blir det rundt 50.000,- under norsk pris. Jeg forstår ikke helt hvordan dette er mulig!! Jeg har siklet på de ht en stund. Hvor riski et det egentlig å handle derfra??
Dette er vanlig fullpris fra forhandler! Grunnen til at det kan se ut som en privat person er at for å kunne selge nye produkter worldwide. Det er vanligvis importører/forhandlere i dei fleste land!
Jeg har handlet mye på Audiogon og det fungerer glimrende. Bare se til at selger har mye "feedback"!

Når det gjelder prisen på Unifield 3 så er jeg ikke sikkert jeg ville gjort dette da det ikke er mye å hente kontra kjøpe fra Renaissance Audio og Roald Mikkelsen. Han bruker selv 15000$ som kalkyle såvidt jeg husker.
Prisen fra Audiogon : 15000$=87000Nok + frakt ca.4-6000Nok+25% moms. Da er en rundt 125K uten garanti! Dette er nok ikke så veldig langt unna en "tilbudspris" fra Roald Mikkelsen tenker jeg, i tillegg så får du glimrende service :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
+ 5 års reklamasjonsrett. Jeg har skrevet det før, og gjentar det nå. Mange er så kåte på å finne bedre tilbud i utlandet at de ikke engang sjekker hva totalprisen blir sammenlignet med norsk pris. Stort sett ender man opp med en en pris som enten er høyere, eller bare noen hundrelapper billigere. Hvis produktet koster x antall tusenlapper er det bare en premieidiot som velger bort den norske kjøpsloven for å spare tilsvarende to cd-er og et lite glass pils på en uterestaurant.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.696
Antall liker
2.891
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
baluba skrev:
+ 5 års reklamasjonsrett. Jeg har skrevet det før, og gjentar det nå. Mange er så kåte på å finne bedre tilbud i utlandet at de ikke engang sjekker hva totalprisen blir sammenlignet med norsk pris. Stort sett ender man opp med en en pris som enten er høyere, eller bare noen hundrelapper billigere. Hvis produktet koster x antall tusenlapper er det bare en premieidiot som velger bort den norske kjøpsloven for å spare tilsvarende to cd-er og et lite glass pils på en uterestaurant.
Ern`te alltid det er sååå sort-hvitt, IMHO...
Det ER helt klart mulig å gjøre gode kjøp i utlandet, men JA, det er dumt å gjøre kjøp i utlandet, dersom en sparer lite på det ifht å handle heme, OG samtidig går glipp av reklamasjonsrett!

mvh
Proffen
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:
baluba skrev:
+ 5 års reklamasjonsrett. Jeg har skrevet det før, og gjentar det nå. Mange er så kåte på å finne bedre tilbud i utlandet at de ikke engang sjekker hva totalprisen blir sammenlignet med norsk pris. Stort sett ender man opp med en en pris som enten er høyere, eller bare noen hundrelapper billigere. Hvis produktet koster x antall tusenlapper er det bare en premieidiot som velger bort den norske kjøpsloven for å spare tilsvarende to cd-er og et lite glass pils på en uterestaurant.
Ern`te alltid det er sååå sort-hvitt, IMHO...
Det ER helt klart mulig å gjøre gode kjøp i utlandet, men JA, det er dumt å gjøre kjøp i utlandet, dersom en sparer lite på det ifht å handle heme, OG samtidig går glipp av reklamasjonsrett!

mvh
Proffen
Selvfølgelig har du rett i det, proffen. Alt jeg skriver i den posten forutsetter at prisforskjellen kun er på noen hundrelapper eller kanskje tusenlapper hvis prisen er høy nok. Og da er vi vel skjønt enige, eller hva?
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.381
Antall liker
939
Sted
Oslo
Torget vurderinger
125
ta telefonen og snakk med importøren..en liten tips -stor utbytte :D
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
baluba skrev:
+ 5 års reklamasjonsrett. Jeg har skrevet det før, og gjentar det nå. Mange er så kåte på å finne bedre tilbud i utlandet at de ikke engang sjekker hva totalprisen blir sammenlignet med norsk pris. Stort sett ender man opp med en en pris som enten er høyere, eller bare noen hundrelapper billigere. Hvis produktet koster x antall tusenlapper er det bare en premieidiot som velger bort den norske kjøpsloven for å spare tilsvarende to cd-er og et lite glass pils på en uterestaurant.
I tillegg blir det kostbart å reise utenlands for en ordentlig demo etter hvert...
Dersom alle handler i utlandet, mener jeg :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.696
Antall liker
2.891
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
baluba skrev:
Proffen skrev:
baluba skrev:
+ 5 års reklamasjonsrett. Jeg har skrevet det før, og gjentar det nå. Mange er så kåte på å finne bedre tilbud i utlandet at de ikke engang sjekker hva totalprisen blir sammenlignet med norsk pris. Stort sett ender man opp med en en pris som enten er høyere, eller bare noen hundrelapper billigere. Hvis produktet koster x antall tusenlapper er det bare en premieidiot som velger bort den norske kjøpsloven for å spare tilsvarende to cd-er og et lite glass pils på en uterestaurant.
Ern`te alltid det er sååå sort-hvitt, IMHO...
Det ER helt klart mulig å gjøre gode kjøp i utlandet, men JA, det er dumt å gjøre kjøp i utlandet, dersom en sparer lite på det ifht å handle heme, OG samtidig går glipp av reklamasjonsrett!

mvh
Proffen
Selvfølgelig har du rett i det, proffen. Alt jeg skriver i den posten forutsetter at prisforskjellen kun er på noen hundrelapper eller kanskje tusenlapper hvis prisen er høy nok. Og da er vi vel skjønt enige, eller hva?
;D

mvh
Proffen
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.030
Antall liker
415
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Jeg har handlet 2 ganger på audiogon.
Først en Esoteric cd spiller X01 D2. Totalpris med frakt, moms og omformertrafo ca. kr. 60.000
Pris i Norge 106.995,-

Så et par Revel Ultima2 Salon. Totalpris med frakt og moms ca. kr. 85.000
Pris i Norge over 200.000,-

Det er ikke tvil om at man kan gjøre gode kjøp med det er viktig å sjekke feedback og ha en sikker betalingsløsning.
Jeg har gode erfaringer så langt. Esotericen ble kjøpt fra forhandler og Revel'ene fra privatperson. Det ligger en del bakgrunnsjekk bak spesielt revel'ene med en del korrespondanse og telefonsamtaler. Skal en slike handel gjennomføres må man føle seg trygg på selger.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det var skikkelige besparelser som gjør det forsvarlig å si fra seg norske forbrukerrettigheter.
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
baluba skrev:
+ 5 års reklamasjonsrett. Jeg har skrevet det før, og gjentar det nå. Mange er så kåte på å finne bedre tilbud i utlandet at de ikke engang sjekker hva totalprisen blir sammenlignet med norsk pris. Stort sett ender man opp med en en pris som enten er høyere, eller bare noen hundrelapper billigere. Hvis produktet koster x antall tusenlapper er det bare en premieidiot som velger bort den norske kjøpsloven for å spare tilsvarende to cd-er og et lite glass pils på en uterestaurant.
Albert S. hevder å ha 10 år garanti på produktene sine.. Man kan jo kjøpe en Toyota i Danmark, spare 50.000 etter alle avgifter og kreve full garanti/reklamasjon i Norge...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
vidarn skrev:
baluba skrev:
+ 5 års reklamasjonsrett. Jeg har skrevet det før, og gjentar det nå. Mange er så kåte på å finne bedre tilbud i utlandet at de ikke engang sjekker hva totalprisen blir sammenlignet med norsk pris. Stort sett ender man opp med en en pris som enten er høyere, eller bare noen hundrelapper billigere. Hvis produktet koster x antall tusenlapper er det bare en premieidiot som velger bort den norske kjøpsloven for å spare tilsvarende to cd-er og et lite glass pils på en uterestaurant.
Albert S. hevder å ha 10 år garanti på produktene sine.. Man kan jo kjøpe en Toyota i Danmark, spare 50.000 etter alle avgifter og kreve full garanti/reklamasjon i Norge...
Det finnes enda flere eksempler på det du skriver her. Canons L-optikk har verdensgaranti, bare for å ta et eksempel. Det samme gjelder Zippo, Maglite og mye annet. Så mine argumenter gjelder kun i tilfeller der det ikke er verdensgaranti. Og det gjelder de fleste produkter, men som sagt med enkelte unntak.
 

Designeren

Bransjeaktør
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
240
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Til Vidarn`s orientering. Det er mulig å be om tilbud fra importøren, og ved kjøp ha alle rettigheter/garantier i behold. Det er eller ikke sikkert det er noe å spare på å kjøpe i utlandet. Man kan derimot ikke forvente å få full oppfølging og garanti fra importøren hvis en ikke er villig til å kjøpe produktet i Norge. Er det ikke "litt over toppen" å kjøpe via andre kanaler for kanskje å spare et par tusenlapper, for deretter evt. å henvende seg til importøren med krav/ønske om full service og garanti ved feil, uten at importøren har tjent en krone på produktet? Jeg skjønner at en ønsker å få både i pose og sekk, men er det riktig?
Det koster å bære garantiansvar.....

Mvh.
Roald Mikkelsen
Renaissance Audio AS
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Designeren skrev:
Er det ikke "litt over toppen" å kjøpe via andre kanaler for kanskje å spare et par tusenlapper, for deretter evt. å henvende seg til importøren med krav/ønske om full service og garanti ved feil, uten at importøren har tjent en krone på produktet? Jeg skjønner at en ønsker å få både i pose og sekk, men er det riktig?
Det koster å bære garantiansvar.....

Mvh.
Roald Mikkelsen
Renaissance Audio AS
Hvorfor kan ikke hifipusherene yte slik service? Det er jo ikke noe problem for bilverkstedene.
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
el_mariachi skrev:
Designeren skrev:
Er det ikke "litt over toppen" å kjøpe via andre kanaler for kanskje å spare et par tusenlapper, for deretter evt. å henvende seg til importøren med krav/ønske om full service og garanti ved feil, uten at importøren har tjent en krone på produktet? Jeg skjønner at en ønsker å få både i pose og sekk, men er det riktig?
Det koster å bære garantiansvar.....

Mvh.
Roald Mikkelsen
Renaissance Audio AS
Hvorfor kan ikke hifipusherene yte slik service? Det er jo ikke noe problem for bilverkstedene.
Selv er jeg veldig enig med Roald!! Dersom vi ønsker lokale HIFIbutikker så må vi også bruke de. Mangelen på lokal handling er vel årsaken til blant annet mange CD butikker er avviklet siste årene. Jeg tror heller ikke det er slik at lokale drivere av hifibutikker tjener seg styggrike. Les forresten var det nest siste nummer av Fidelityskribent som prøvde seg med dårlige erfaringer. I tillegg så er det noe med kompetansen utover det enkelte produktkjøp som man mister med nettkjøp. Vet at dette innlegget står i motsetning til trådstart, men fikk bare lyst å snakke mot meg selv litt :)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.660
Antall liker
846
Torget vurderinger
8
Fant dette på Von Schweikert sine hjemmesider da jeg åpnet den for 10 min siden! Nok en grunn til å handle med forhandlerene lokalt!


WARNING!

Beware of buying Von Schweikert Audio speakers on the Internet from unauthorized dealers. It has come to our attention that cloners have been reselling unauthorized and inferior copies of several of our speaker models through unscrupulous dealers advertising on the Internet on various resale sites.

Please contact us for a list of authorized dealers in your area, since our sales are restricted to dealers in your local market to prevent gray-market products.


Due to the economic situation, it is understandable that our prospective customers will search for the lowest price available, but if the price is "too good to be true" it is very possible that you have been offered a cheap clone with no warranty. Sales of this nature are non-refundable, so buyer beware!


Due to the large numbers of cloned speakers which are defective "out of the box," Von Schweikert Audio has no recourse except to deny any warranty coverage on any used or new VSA speaker system sold on the Internet through unauthorized sources. In order to prevent fraud, we advise prospective customers to call us to verify that the VSA speakers you see advertised are genuine. There is no charge for this customer related service and is our way to help our prospective customers avoid the problems associated with a bad purchase. In addition, our 10-year warranty is no longer transferable and is only valid to the original buyer. A valid sales receipt from an authorized VSA dealer will be required for any service requested under our warranty.
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.825
Antall liker
614
el_mariachi skrev:
Designeren skrev:
Er det ikke "litt over toppen" å kjøpe via andre kanaler for kanskje å spare et par tusenlapper, for deretter evt. å henvende seg til importøren med krav/ønske om full service og garanti ved feil, uten at importøren har tjent en krone på produktet? Jeg skjønner at en ønsker å få både i pose og sekk, men er det riktig?
Det koster å bære garantiansvar.....

Mvh.
Roald Mikkelsen
Renaissance Audio AS
Hvorfor kan ikke hifipusherene yte slik service? Det er jo ikke noe problem for bilverkstedene.
Produsenter som gir verdensgaranti betaler den lokale representanten for å utføre servicen.
Så lenge norske "hifipushere" ikke blir betalt for å utføre service på utstyr som er kjøpt andre steder, sier det seg selv at de ikke kan yte samme service som bilverkstedene.
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Å sammenligne med Bilbransjen blir ikke helt riktig. Denne er regulert av internasjonale avtaler. For Europa gjeler bland annet Gruppeunntaket for fri handel av varer og tjenester. Disse avtalen er laget for å sikre noenlunde like forbrukerrettigheter i hele Europa, slik at de som ikke bor midt i en stormetropol i Europa også skal ha tilgang på service og garanti.
En viktig forskjell er at hovedinntekt kilden for en nybilselger ligger i verkstedstjenestene. Inntektene fra nybilsalget i seg selv har sunket så pass mye de siste 5-8 årene at de knapt nok dekker salgskostnadene. Bruk av bil forutsetter hyppige og kostbare verkstedsbesøk. Det er også en forutsetning for garanti at service følges. De aller felste nybilforhandlere har også verksteder, enten i eget foretak, eller som eget foreak men med samme eier. Nybilsalg alene er ikke lønnsomt med mindre man kan drive det fra et lite kontor og pushe biler i store antall for eksempel over grensen (fra Danmark).
Hifi produkter bygges for å vare, og det er ikke beregnet hyppige servicer for å opprettholde garantien.
Når det gjelder garanti arbeid utført på biler, så mottar bilverkstedet en på forhånd fastsatt betaling for medgått tid. Denne er beregnet ut fra normal driftskostnad i det aktuelle landet, og forutsetter en rimelig økonomisk kompensasjon for jobben.
Hifi selgere har i liten grad egne verksteder for å utføre garanti arbeid. De allierer seg med et verksted med avtale om utførelse av garanti reparasjon og service arbeid. Dermed ligger mye av jobben (korresondanse med kunden, motak av varen, forsendelse, utlevering, fakturahåndtering, reklamasjonsrapport, kapitaklostnader etc.) på hifi selger, mens inntekten ligger hos samarbeidende verksted.
Denne problemstillingen gjelder altså ikke i samme grad for bilbransjen, som i de fleste tilfeller får nytte at hver solgte bil (blandt det merket den enkelte fører) gjennom service og garanti reparasjoner, uavhengi av salgskanal.

Jeg tar ikke stilling til trådstartes spørsmål, men det bør være liten tvil om at man hverken kan kreve eller forvente samme grad av service hos lokal forhandler, dersom kjøpet har foregått utenom denne. At slikt kjøp også undergraver lokale aktørers eksistens er annen (dog ikke helt uvesentlig) sak.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.030
Antall liker
415
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Man fraskriver seg selvsagt alle garantier ved å handle fra audiogon eller tilsvarende. Dette må tas med i regnestykket men hvis man kan spare 40.000-100.000 så kan man utføre mye service og reperasjon for denne besparelsen.
Samtidig har annerkjent utstyr i denne prisklassen lang holdbarhet og høy kvalitet. Iflg. min lokale Soundgarden-sjappe kan de ikke huske å ha hatt en eneste esoteric spiller inne til reperasjon.
Kjøper man mindre kurant utstyr bør fremtidige kostnader tas med i totalprisen. Det bør egentlig være en selvfølge at norsk forhandler/importør ikke kan ta garantiansvar for slike handler. De sliter nok som det er i dag, og evnt. skrupler jeg personlig har går nettopp på at man undergraver norsk hi-fi handel.
På den annen side er high-end utstyr for dyrt i Norge, og når man kan spare opp i mot 100.000 og gjerne over dette også har i alle fall ikke jeg råd til å handle via norsk importør/forhandler.
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Må si meg helt enig med "dandare".
Men på den annen side så tviler jeg på at det virkelig er så store prisforskjeller som beskrevet på "norsk kjøp" kontra import, når man kommer ned til reelle forhandlinger. Det koster ingen ting å be om pristilbud fra norsk forhandler/importør. Å vise til alternativ kjøpsmulighet og pris, kan jo bare virke "positivt" på pristilbud. Dette argumentet mener jeg er saklig og reelt, så lenge man som kjøper har en viss forståelse og respekt for "norsk forhandler/importør" sitt ståsted.

Ønsker trådstarter lykke til med eventuelt kjøp, uavhengi av kjøpskanal.
Fortsatt gledelig jul:)
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hi!

Kjøpte mine Wilson Sophia 2 brukt på Audiogon med godt resultat. Selgeren hadde en god track record fra før. Ellers så slår det meg hvor gode priser man kan få fra de forskjellige selgerne i Norge hvis man sier man er i kjøpemodus. Jeg skal selv kjøpe grammofon med arm, pickup og phonotrinn, og har bestemt meg for TW Acustic Raven & Graham Phantom arm. Den kjøper jeg hos Hans i DK. Har ennå ikke bestemt meg for phonotrinn og pickup. Lykke til!

MVH, ToffenG
 
Topp Bunn