Asbjørn
Rubinmedlem
Jeg ser enkelte steder at "akselerasjonsfaktoren" G = B l / Mms (altså magnetisk feltstyrke ganger lengden av lederen i gapet, delt på bevegelig masse) brukes som en indikasjon på de dynamiske egenskapene til et høyttalerelement. Det kan jo ha noe for seg, for måleenheten blir akselerasjon pr ampere, og dette ser ut til å si noe om hvordan elementet reagerer på strømtilførsel.
Et eksempel: Mellomtoneelementet PHL 1130 har Bl/Mms = G = 1549, mens slektningen PHL 1120 har G = 1037. Når vi ganger denne "akselerasjonsfaktoren" med membranarealet for å få en pekepinn på evnen til å akselere luft, blir det G a = 23,2 for 1130 og 15,6 for 1120. Dramatisk forskjell i favør av 1130, ikke sant?
Men en effektforsterker er en tilnærmet spenningskilde, ikke en strømkilde. Den leverer et spenningssignal til høyttaleren, og så får strømmen bli som den blir ut fra høyttalerens impedans ved den aktuelle frekvensen. Nå er PHL 1130 et 16-ohms element og PHL 1120 er tilsvarende 8-ohms element. Når impedansen dobles, halveres strømmen ved samme spenning (fader Ohms gamle I = U/R). Derfor synes jeg det ser naturlig ut å dele G på nominell impedans Z for å kunne si noe om hvordan elementet vil reagere på et spenningssignal. Måleenheten blir akselerasjon per volt.
Da blir G / Z = 1,45 for PHL 1130 og G / Z = 1,95 for PHL 1120. Og da kan det jo se ut som om 8-ohms-elementet reagerer kjappere på en plutselig endring i spenning. Det kan også se ganske logisk ut, ettersom effekten P = U I = U2 / R, men U er tilnærmet det samme spenningssignalet og R (dvs Z) er halvert, sånn at 8-ohms-elementet drar dobbelt så mye effekt ut av forsterkeren i forsøket på å følge spenningssignalet. Og en bil akselerer gjerne fortere med 200 hk motoreffekt enn med 100 hk. (Digresjon: 0-100-tiden for en bil eller motorsykkel kan anslås ganske nøyaktig ved å dele vekten i kg på motoreffekten i hk. Familiebil på 1400 kg med 140 hk motor får 0-100 ca 10 s. Putt i en 210 hk motor i stedet og den gjør 0-100 på ca 7 s.)
Her er noen artikler med motsatte konklusjoner mht akselerasjonsfaktoren G:
http://www.tnt-audio.com/clinica/driver_acceleration_e.html
http://www.tnt-audio.com/clinica/driver_air_volume_acceleration_e.html
vs
http://www.stereointegrity.com/docs/WooferSpeed.pdf
Så, hva skal jeg tro her? Har "akselerasjonsfaktoren" noen betydning for dynamikken? Er det slik at høyere G gir bedre dynamikk uansett, gjelder det bare ved samme impedans, eller kanskje ikke i det hele tatt? Har den idéen min med å dele G på Z noe for seg som en pekepinn om dynamiske evner (som forsåvidt er det samme som evnen til å gjengi høye frekvenser)? Er det noen andre tommelfingerregler for å bedømme et elements dynamiske egenskaper?
Et eksempel: Mellomtoneelementet PHL 1130 har Bl/Mms = G = 1549, mens slektningen PHL 1120 har G = 1037. Når vi ganger denne "akselerasjonsfaktoren" med membranarealet for å få en pekepinn på evnen til å akselere luft, blir det G a = 23,2 for 1130 og 15,6 for 1120. Dramatisk forskjell i favør av 1130, ikke sant?
Men en effektforsterker er en tilnærmet spenningskilde, ikke en strømkilde. Den leverer et spenningssignal til høyttaleren, og så får strømmen bli som den blir ut fra høyttalerens impedans ved den aktuelle frekvensen. Nå er PHL 1130 et 16-ohms element og PHL 1120 er tilsvarende 8-ohms element. Når impedansen dobles, halveres strømmen ved samme spenning (fader Ohms gamle I = U/R). Derfor synes jeg det ser naturlig ut å dele G på nominell impedans Z for å kunne si noe om hvordan elementet vil reagere på et spenningssignal. Måleenheten blir akselerasjon per volt.
Da blir G / Z = 1,45 for PHL 1130 og G / Z = 1,95 for PHL 1120. Og da kan det jo se ut som om 8-ohms-elementet reagerer kjappere på en plutselig endring i spenning. Det kan også se ganske logisk ut, ettersom effekten P = U I = U2 / R, men U er tilnærmet det samme spenningssignalet og R (dvs Z) er halvert, sånn at 8-ohms-elementet drar dobbelt så mye effekt ut av forsterkeren i forsøket på å følge spenningssignalet. Og en bil akselerer gjerne fortere med 200 hk motoreffekt enn med 100 hk. (Digresjon: 0-100-tiden for en bil eller motorsykkel kan anslås ganske nøyaktig ved å dele vekten i kg på motoreffekten i hk. Familiebil på 1400 kg med 140 hk motor får 0-100 ca 10 s. Putt i en 210 hk motor i stedet og den gjør 0-100 på ca 7 s.)
Her er noen artikler med motsatte konklusjoner mht akselerasjonsfaktoren G:
http://www.tnt-audio.com/clinica/driver_acceleration_e.html
http://www.tnt-audio.com/clinica/driver_air_volume_acceleration_e.html
vs
http://www.stereointegrity.com/docs/WooferSpeed.pdf
Så, hva skal jeg tro her? Har "akselerasjonsfaktoren" noen betydning for dynamikken? Er det slik at høyere G gir bedre dynamikk uansett, gjelder det bare ved samme impedans, eller kanskje ikke i det hele tatt? Har den idéen min med å dele G på Z noe for seg som en pekepinn om dynamiske evner (som forsåvidt er det samme som evnen til å gjengi høye frekvenser)? Er det noen andre tommelfingerregler for å bedømme et elements dynamiske egenskaper?