Digitale avspillere Har DACer til CD-signal egentlig blitt bedre de siste 30 åra?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.637
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Folk lytter så forskjellig også.
    Jeg er ikke av dem som finner lydnirvana i whizzercones i bakladehorn f.eks.
    Selve DAC-ytelsen er fullstendig underordnet i mitt anlegg. DSP-ytelsen derimot!
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Ja det er mange variabler.
    Det som og er interessant er at ett øres utforming både "utvendig og innvendig" påvirker den opplevde lyden. Så ingen av oss hører likt om alle andre variabler utelukkes.
    Nura er ett spennende konsept på den måte.
    Så kognitiv bias og psykoakkustikk må vi og ta med i betraktningen.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Folk lytter så forskjellig også.
    Jeg er ikke av dem som finner lydnirvana i whizzercones i bakladehorn f.eks.
    Absolutt.

    Men hvis målet er en høyttaler som var mest mulig nøytral, transparent, åpen, holografisk og oppløst gjengivelse…så hadde vel de fleste av oss hatt en par Yamaha NS-1000 fra 70-tallet i stua. Men ingenting galt hvis målet er noe helt annet. Så lenge du er bevisst på hva som er hva.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.637
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg ikke hørt de Yamahaene, men det har jo skjedd noe innen transducerutvikling siden 1970-tallet. Jeg synes også det er morsomt at de ulike produsentene ikke kan enes om hva som er korrekt state of the art monitorlyd.
    I mitt eget anlegg (som er skrudd for musikknytelse , men allikevel gir mange bakoversveis på grunn av transparensen) så må nok DACene beskrives som komponenter i delefilterne. De får ikke et CD-signal heller.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Nå har jeg ikke hørt de Yamahaene, men det har jo skjedd noe innen transducerutvikling siden 1970-tallet.
    Nåja, man kan jo sagtens lure. Ikke var det bare beryllium diskant, men også beryllium mellomtone. Både utviklingskostnadene og produksjonskosnadene var svært høye sett i dagens kontekst.
    Elementene som sitter i mange av dagens vanvittig høyt prisede høyttalere koster småpenger i forhold.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.637
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er riktig, men i dag kan man lage mer presise motorsystemer enn den gang, med vekt på kan. :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Ja, det er riktig, men i dag kan man lage mer presise motorsystemer enn den gang, med vekt på kan. :)
    Riktig.🙂
    Alltid en avveining mellom naturlige fremskritt på teknologisk og erfaringsmessig utvikling, og kostnadene ved å masseprodusere velkjent teknologi utviklet for high-end segmentet. (…og det negative miljøaspektet mht bruk av beryllium)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Nåja, man kan jo sagtens lure. Ikke var det bare beryllium diskant, men også beryllium mellomtone. Både utviklingskostnadene og produksjonskosnadene var svært høye sett i dagens kontekst.
    Elementene som sitter i mange av dagens vanvittig høyt prisede høyttalere koster småpenger i forhold.
    Beryllium i både diskant og mellomtone! Må jo bli bra det :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    $25 vs $2,50.

    Har veldig mye erfaring med digital over de siste 38 år, DIY prosjekter, jitter, ulike konverter typer, multibit, bitstream, flere moddeprosjekter på digital hos Vacuumstate i Tyskland m.m.

    Det er en defintiv og udiskutabel sammenheng mellom SINAD og opplevd lydkvalitet, Imo. Men ikke den eneste.

    Å diskutere lyd med folk som ikke evner å lytte, det er nyttesløst.
    Da kjenner du kanskje til at utgåtte produkter øker i pris bare pga. utgått. Grunnen til at de er utgåtte er fordi det alltid kommer en ny chip som både er bedre og billigere. Identiske er de jo sjelden, så da må man ha nytt design på den analoge kretsen irundt denne igjen. Og når man har et klart design så koster det en god del å gjøre om denne igjen for å passe til en ny chip. Så kanskje ikke så rart at topping valgte den de valgte? Det ble billigere på sikt.

    Du får fortsette med flisespikkeri. For min del så er det blitt til at når ting er bra nok, så er det bra nok enkelt og greit. DAC chips er blitt gode nok, og ikke akkurat der kampen står lengre. Selv om designet irundt DAC chips ofte kan forbedres.

    Det er for min del mye mer spennende med digitale delefiltre, DSP og AES67 og om hifi produsenter heller ser den veien de nærmeste årene. Hvilken DAC chip som brukes bryr meg rett og slett ikke lengre, samme om den koster 25,- eller 2500,-. En masseprodusert til 25,- med bra design irundt den ender uansett opp til å være bedre enn en til 2500,- med dårlig design irundt den. Med design så mener jeg da analoge kretser.

    Edit: Du kan jo også lese mitt innlegg som er nr.2 i denne tråden, for å få noe kontekst.
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Hvis du snakker om de største stax elektro stat og pro driverene er jeg til dels enig
    De er transparante detaljerte har bass , lav forvrengning over hinsidiges lyd nivå og beste sound stage over allt jeg har hørt hittil ,,,

    Men ingeting slår det fysiske nærværet av god lyd gjengitt av ett balansert " anlegg og HT imo
    Enig at hodetelefoner aldrig blir det samme som ett godt stereo oppsett.
    Ang Stax så har jeg tidligere hatt ett par sett i mitt eie, enormt detaljerte og transparente hvis det er målet. Fungerte på gode opptak, ikke så behagelige på middelmådige opptak etter min smak. Så de ble svært lite brukt, mulig dette kunne vært tunet bedre med annen amp kombo/rør.
    Byttet den gang til andre hodetelefoner istedenfor.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.676
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Enig at hodetelefoner aldrig blir det samme som ett godt stereo oppsett.
    Ang Stax så har jeg tidligere hatt ett par sett i mitt eie, enormt detaljerte og transparente hvis det er målet. Fungerte på gode opptak, ikke så behagelige på middelmådige opptak etter min smak. Så de ble svært lite brukt, mulig dette kunne vært tunet bedre med annen amp kombo/rør.
    Byttet den gang til andre hodetelefoner istedenfor.
    Jeg har hatt flere sett og dessuten lyttet til de største lambda pro modelllene , tube driver , transistor KlA driver og trafobaserte rett till power ampen

    Alldri hørt ett dårlig sett annet enn ett brukt jeg kjøpte som memranene var løsnet
    Jeg kunne har timelange økter ,,, med vellyd .Alldri var det lytte trett het . Selv følgelig en ordentlig kilde koblet rett til driveren
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja igjen "måler bra?", i mitt hode er bedre at DAC måler bra i tidsdomenet enn om jeg optimaliserer i "steady state". Sammenlign gjerne den meget gode impulsresponsen til Audio Note DAC mot de samme målingene til Topping med ulike filtre aktivert. Dette er filtre som fjerner støy men som ødelegger tidsresponsmålinger:
    Hvorfor det? Mennesker har ekstremt god hørsel for avvik i frekvensgang, men er tilnærmet døve for avvik i tidsdomenet. Tenk over hva som skjer med lyden av et trommesett og «gjengivelsen i tidsdomenet» hvis skarptromme og cymbal står med litt ulik avstand fra deg som publikummer, eller om du står litt til side fra senterlinjen mellom dem. Ødelegger det hele live-opplevelsen for deg?

    Å prioritere impulsgjengivelse i tidsdomenet fremfor korrekt frekvensgang er bare en feilprioritering. Frekvens- og tidsdomenet er uløselig sammenknyttet, slik at en «bedre» impulsrespons nødvendigvis vil gi avvik i frekvensgang, som regel en avrulling ved høye frekvenser.

    Selv er jeg godt fornøyd med min RME ADI-2 Pro. Har forsøkt de forskjellige rekonstruksjonsfiltrene i den, inkludert NOS-varianten, men den eq-profilen den legger på all lyd er ikke min greie.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Å prioritere impulsgjengivelse i tidsdomenet fremfor korrekt frekvensgang er bare en feilprioritering.
    Har ikke problemer med at du mener det. Etter flere DIY oppsett på hjemmebane hvor jeg med knapp switcher mellom f.eks. IIR og FIR delefrekvens med SEAS coax 2khz, og med SEAS bass på 250 HZ er min prioritering annerledes.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har du samme frekvensgang i de to filtrene? Det kan også være nyttig å se på hva et konvensjonelt fjerdeordens Linkwitz-Riley filter gjør med fasegangen (dvs tidsdomenet).

    For all del, jeg har også digitale delefiltre og har eksperimentert en del med filterkarakteristikker, men har tydeligvis ikke kommet til samme resultat. Skal ta opp den tråden igjen når jeg har fått på plass flere forsterkerkanaler for å gå full-aktivt med en effektforsterker pr høyttalerelement. Planen er å bruke relativt bratte filtre med lineær fase (konstant gruppeforsinkelse) tvers gjennom.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Har du samme frekvensgang i de to filtrene?
    Ja nesten (ut av fase summerer ikke absolutt likt), det er viktig å merke seg at dette ikke er en implementasjon hvor jeg lineariserer summen (time-aligned, ganske vanlig på aktive ht). Jeg lineariserer i stedet hver driver individuelt slik at de er i fase med hverandre hele frekvensforløpet, altså både time-aligned & in-phase. Min opplevelse av dette:

    Crossover 2 khz: Subtilt litt bedre, lyden litt mer frigjort fra HT
    Crossover 250 hz: Mer tydelig forskjell - mer trøkk i mellombassen, blir mer soft med IIR

    Er dette veldig viktige greier, nei det må hver enkelt avgjøre i sitt oppsett, men det gir målt forbedring av stepresepons. Og siden vi driver med hifi så ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre det riktig også i tidsdomenet hvis dette er mulig (og det er det jo). Det snakkes om forbedring av THD fra 0.001 til 0.0001, så hvorfor ikke også unngå problemer med lineære filtre og ringing fra brickwall filtre også?

    Edit: jeg bruker bratte 48 db/okt filtre, mine resultet er derfor kun relevante for dette filteret i mitt oppsett. Frekvensgang IIR vs FIR blir ikke helt identisk men temmelig siden filtrene er meget bratte.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jo, det er omtrent hva jeg gjør også. Foreløpig er høyttalerne hybrider med tre effektforsterkere på seks elementer. To kanaler brukes til kardioidebassen, så hele toppen med fire elementer må dele en forsterkerkanal. Der er det en kaskade av passive førsteordens filtre og et bratt faselineært FIR-filter mellom topp og kardioide. DEQX tror det ene kardioideelementet er en sub, men vet ikke om den sub'en som faktisk står ved siden av.

    1710521095394.png


    1710521366679.png


    Rekonstruksjonsfilteret er minimum fase, forresten. Det gir en viss avrulling i øverste oktav, men det er ikke noe problem når den også er en del av høyttalerkorreksjonen i frekvens og fase + mulighet for eq etter smak & behag. I en DAC uten eq eller korreksjon ville jeg ment at dette er for stort avvik.

    1710520618387.png


    1710520702890.png


    Eq-profilen kutter også en del i mellomtonen, siden overlappet mellom de nokså effektive elementene der (~100 dB/W) gir en god del energi i diverse retninger. Det er ikke helt enkelt å korrigere det automatisk. Alle førsteordensfiltrene gir ganske frisk lobing vertikalt. Det måtte tas på øremål til slutt.

    1710520921000.png
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Det er en artig og givende hobby, mye å lære. Jeg lurer på dette med NOS; R2R med zero feedback utgangstrinn, har det noe for seg, hvorfor ikke prøve? For å unngå high-end prisene så bygger jeg en akkurat nå (as we speak). Tenker å bruke den i aktivt oppsett for mellomtone/diskant, oppstrøms oppsamplet til 96 khz for å unngå avrulling av diskant, blir spennende.
     

    Vedlegg

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    236
    Sted
    Oslo
    Ja nesten (ut av fase summerer ikke absolutt likt), det er viktig å merke seg at dette ikke er en implementasjon hvor jeg lineariserer summen (time-aligned, ganske vanlig på aktive ht). Jeg lineariserer i stedet hver driver individuelt slik at de er i fase med hverandre hele frekvensforløpet, altså både time-aligned & in-phase. Min opplevelse av dette:

    Crossover 2 khz: Subtilt litt bedre, lyden litt mer frigjort fra HT
    Crossover 250 hz: Mer tydelig forskjell - mer trøkk i mellombassen, blir mer soft med IIR

    Er dette veldig viktige greier, nei det må hver enkelt avgjøre i sitt oppsett, men det gir målt forbedring av stepresepons. Og siden vi driver med hifi så ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre det riktig også i tidsdomenet hvis dette er mulig (og det er det jo). Det snakkes om forbedring av THD fra 0.001 til 0.0001, så hvorfor ikke også unngå problemer med lineære filtre og ringing fra brickwall filtre også?

    Edit: jeg bruker bratte 48 db/okt filtre, mine resultet er derfor kun relevante for dette filteret i mitt oppsett. Frekvensgang IIR vs FIR blir ikke helt identisk men temmelig siden filtrene er meget bratte.
    Hei, 8 eller 10 tom Seas bass? Frank
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nå fjerner dette seg vel mye fra hva tråden egentlig er ment å handle om. Hva med å opprette en egen tråd for høyttalerdelefiltre?
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    I dag har vel de fleste en dac eller streamer med bra lyd. Bare å koble til disk spiller hvis man ikke er fornøyd lyden fra den innebygde dac og analog delen. Problemet med optiske drivverk, er at de går i stykker.
    Brukte gårsdagen til bytte laser på en high-end spiller. Viser seg at den har samme laser som Playstation 3.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå fjerner dette seg vel mye fra hva tråden egentlig er ment å handle om. Hva med å opprette en egen tråd for høyttalerdelefiltre?
    Svaret på spørsmålet i trådtittelen er vel såpass åpenbart at det ikke er så mye mer å diskutere. Jitter er ikke lenger en faktor, bare for å nevne en ting. De analoge kretsene har også blitt bedre.
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Det virker som ingen evner å ta spørsmålsstillingen i denne tråden på alvor. Sådan ender enhver tråd om dette temaet opp.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Det beste er å bare stole på egne ører og gå for det man foretrekker. Tema som dette blir bare tidtrøytte for gamle flisespikkere.
    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det virker som ingen evner å ta spørsmålsstillingen i denne tråden på alvor. Sådan ender enhver tråd om dette temaet opp.
    Hvilke svar på åpningsinnlegget ville være akseptable for deg? Spørsmålet var:
    Og om en ser bort fra "ekstra" teknologi som f.eks. innebærer oppsampling, og hvis en ser bort fra nyere hi-res-formater, så bør vel en DAC fra f.eks. 1995 gjøre en like bra jobb som en DAC som lages i dag på et 16 bit/44,1-signal?

    Hvis ikke; hvorfor ikke?
    Og da sier jeg at svaret åpenbart er at dagens DAC‘er er langt bedre, blant annet fordi jitter i digitalsignalet undertrykkes langt mer effektivt, og at de analoge kretsene også har blitt langt bedre. Det gir langt lavere støy, forvrengning og andre artifakter enn for 30 år siden.

    På hvilken måte mener du jeg ikke tar spørsmålsstillingen på alvor? Fordi du misliker svaret? Eller fordi gleden i din hobby er å finlytte etter «forskjeller» og den moroa forsvinner når en moderne DAC er så immun mot jitter at stort sett ingen digitale kilder greier å få den til å generere hørbar forvrengning? For all del, hvis kvalitetskriteriet er «avslører forskjeller mellom digitale kilder» har sikkert Audio Note fortsatt noe som passer din smak hvis 12-bits Philips fra 80-tallet er utsolgt. Not my cup o’ tea.
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    Jeg liker godt lyden i Topping dacen min, jeg liker enda bedre lyden fra Bryston Bda1 fra 2009.
    Må jeg gå i tvangs terapi for å ha egen smak og meninger?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    For all del, hvis kvalitetskriteriet er «avslører forskjeller mellom digitale kilder» har sikkert Audio Note fortsatt noe som passer din smak hvis 12-bits Philips fra 80-tallet er utsolgt. Not my cup o’ tea.
    Man har noe som heter bit crusher, som gjør om til lavere bits som igjen fører til økt forvrengning. Igjen, enda en morsom gitarpedal som også kan fås som DSP plugin om man ønsker til studio bruk.
    Tipper dette er noe mange audiofile ville ha elsket, og gir nok en "varm" og jævlig lyd med mer forvrengning enn noen ønsker om man skrur til nok på denne effekten.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    Problemet med optiske drivverk, er at de går i stykker.
    Brukte gårsdagen til bytte laser på en high-end spiller. Viser seg at den har samme laser som Playstation 3.
    er ikke laseren en plastikk LED? har aldri opplevd en som har sluttet å virke. ikke på en eneste desktop pc, laptop, cd eller dvdspiller. men gamle strikk kan få slark og annet komme ut av stilling slik at den ikke lenger kan fokusere på platen.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har ikke noe å bidra med her egentlig men har aldrig følt dac kortet i Bryston B-100 trengte oppgradering, ikke himla mye forskjell men spiller bedre enn Cambridge BD-751 dac.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Hvilke svar på åpningsinnlegget ville være akseptable for deg? Spørsmålet var:

    Og da sier jeg at svaret åpenbart er at dagens DAC‘er er langt bedre, blant annet fordi jitter i digitalsignalet undertrykkes langt mer effektivt, og at de analoge kretsene også har blitt langt bedre. Det gir langt lavere støy, forvrengning og andre artifakter enn for 30 år siden.

    På hvilken måte mener du jeg ikke tar spørsmålsstillingen på alvor? Fordi du misliker svaret? Eller fordi gleden i din hobby er å finlytte etter «forskjeller» og den moroa forsvinner når en moderne DAC er så immun mot jitter at stort sett ingen digitale kilder greier å få den til å generere hørbar forvrengning? For all del, hvis kvalitetskriteriet er «avslører forskjeller mellom digitale kilder» har sikkert Audio Note fortsatt noe som passer din smak hvis 12-bits Philips fra 80-tallet er utsolgt. Not my cup o’ tea.
    Ditt svar ble lagt ut mens jeg skrev mitt, men etter en kjapp vurdering lot jeg det bli stående. Dersom svaret skulle vært skreddersydd for deg, ville det vært noe i retning av "slik ender de fleste tråder om tekniske temaer opp".
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.637
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bare elsker begrepet «Låter bedre». Får meg til å tenke på tittelen på Guns’n’Roses’ albumkalkun Chinese Democracy. Bra albumtittel, ingenting under.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Siden tråden er langt på viddene…

    Skjønner godt at en del ikke kan stole på egne evner og må støtte seg på tekniske data. De mest bastante er som regel godt voksne 😂
    IMG_0617.jpeg

    (Bilde lånt fra mr. Clorins tråd)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den der er egentlig litt interessant, siden avviket i frekvensgang som følger med NOS-DAC’er er en avrulling i toppen, omtrent som å bli ti år eldre. En NOS DAC får en sin(x)/x frekvensrespons. Det er teoretisk ned 3,16 dB ved 20 kHz ved 44,1 kHz sample rate. Det kan man selvsagt løse ved å legge inn tilsvarende motsatt eq i den analoge utgangen, men da har man bare flyttet filterresponsen dit i stedet.

    Eksempel:

    1710753596810.png


    Annet eksempel, rekonstruksjonsfiltrene i min RME ADI-2 Pro FS:
    1710754218716.png

    1710754077208.png


    Det rekonstruksjonsfilteret jeg bruker i RME’en hos meg:

    1710754331074.png



    Apropos åpningsinnlegget: Forsøk gjerne å gjøre det der i en 30 år gammel DAC, samtidig med at all jitter fra signalkilden forsvinner sporløst. Noe har faktisk hendt på de årene.

    Jeg er grunnleggende skeptisk til alle «låter bedre»-dingser som egentlig bare tilsvarer en liten justering av volum- eller tonekontroll. Det greier jeg helt fint selv, takk. Og ja, jeg kan fortsatt høre at NOS-filteret låter litt mer ullent i toppen enn de andre.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Siden tråden er langt på viddene…

    Skjønner godt at en del ikke kan stole på egne evner og må støtte seg på tekniske data. De mest bastante er som regel godt voksne 😂
    Vis vedlegget 1006884
    (Bilde lånt fra mr. Clorins tråd)
    Også har man høreapparat innblandet der i tillegg, som kanskje forsterker noen områder der i toppen sterkere enn det var i 20-årene også driver de og leter etter feil og artifakter i diskantene.. Mer bastant jo eldre man blir/dårligere hørsel man får, tydeligvis hører man også størst forskjell på ting med alderen også og fokuserer mer på de små ubetydelige ting enn å klare å se det større/hele bildet. Er det for å overbevise alle andre eller en selv?
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Den der er egentlig litt interessant, siden avviket i frekvensgang som følger med NOS-DAC’er er en avrulling i toppen, omtrent som å bli ti år eldre. En NOS DAC får en sin(x)/x frekvensrespons. Det er teoretisk ned 3,16 dB ved 20 kHz ved 44,1 kHz sample rate.

    Eksempel:

    Vis vedlegget 1006885
    Det kan man selvsagt løse ved å legge inn tilsvarende motsatt eq i den analoge utgangen, men da har man bare flyttet filterresponsen dit i stedet.

    Annet eksempel, rekonstruksjonsfiltrene i min RME ADI-2 Pro FS:
    Vis vedlegget 1006891
    Vis vedlegget 1006889

    Det rekonstruksjonsfilteret jeg bruker i RME’en hos meg:

    Vis vedlegget 1006892


    Apropos åpningsinnlegget: Forsøk gjerne å gjøre det der i en 30 år gammel DAC, samtidig med at all jitter fra signalkilden forsvinner sporløst. Noe har faktisk hendt på de årene.

    Jeg er grunnleggende skeptisk til alle «låter bedre»-dingser som egentlig bare tilsvarer en liten justering av volum- eller tonekontroll. Det greier jeg helt fint selv, takk. Og ja, jeg kan fortsatt høre at NOS-filteret låter litt mer ullent i toppen enn de andre.
    De som er bekymret for ringingen i impulsresponsen kan kanksje også bruke en halv kalori på å fundere over hvilken frekvens den ringingen har? De potensielt hørbare konsekvensene av aliasing skal heller ikke underslås.

    mvh
    KJ
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Også har man høreapparat innblandet der i tillegg, som kanskje forsterker noen områder der i toppen sterkere enn det var i 20-årene også driver de og leter etter feil og artifakter i diskantene.. Mer bastant jo eldre man blir/dårligere hørsel man får, tydeligvis hører man også størst forskjell på ting med alderen også og fokuserer mer på de små ubetydelige ting enn å klare å se det større/hele bildet. Er det for å overbevise alle andre eller en selv?
    Jepp, gammel og grå - det er da superhørselen setter inn - det er da kvaliteten på din hørsel tar seg opp til superhelt nivå - og du klarer å høre forskjell på ting som ikke en gang kan måles med avanserte måleinstrumenter. Da har du blitt audiofil - du har superkrefter!

    Jeg lurer på om det samme finnes i andre hobbier? Trening? Finnes det gamlinger på slike forum som plutselig begynner å legge ut om at de tar 5 tonn i benkpress osv? Etter å ha drukket en skammelig dyr Snake oil protein shake selvsagt.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Bestilte meg ett par nye kandidater. En svært lokalt dvs hfs og en yamaha wxc og tenkte nå blir det bra. Nytt å moderne. Koblet vekk Veridian utopia med stor iver og koblet inn de nye. Satt meg forventningsfullt ned og lyttet. Steike dette låt pent da gitt. Flott mellomtone ,diskant og veldig bra bass. Fant frem noen låter med fart i å gledet meg stort. Men så kom medaljens bakside. Foten gikk ikke det var dødt, undret meg litt over dette. Neste låt mer fart. Like stille. Ikke noe rockefot bare flott diskant,mellomtone og bass. Hmm jeg har blitt utsatt for noe bias greier tenkte jeg. Vi får gi det tid. En uke gikk ikke noe fot. To uker gikk, ikke noe fot. Tre uker gikk, fortsatt ikke noe fot. På fjerde uka kasta jeg inn håndkle og byttet tilbake til Veridian. Umiddelbart rockefot og tilløp til luftgitar og tromme solo. Jeg lurer fortsatt på hvorfor. De nye låt jo så pent 😊😊
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte meg ett par nye kandidater. En svært lokalt dvs hfs og en yamaha wxc og tenkte nå blir det bra. Nytt å moderne. Koblet vekk Veridian utopia med stor iver og koblet inn de nye. Satt meg forventningsfullt ned og lyttet. Steike dette låt pent da gitt. Flott mellomtone ,diskant og veldig bra bass. Fant frem noen låter med fart i å gledet meg stort. Men så kom medaljens bakside. Foten gikk ikke det var dødt, undret meg litt over dette. Neste låt mer fart. Like stille. Ikke noe rockefot bare flott diskant,mellomtone og bass. Hmm jeg har blitt utsatt for noe bias greier tenkte jeg. Vi får gi det tid. En uke gikk ikke noe fot. To uker gikk, ikke noe fot. Tre uker gikk, fortsatt ikke noe fot. På fjerde uka kasta jeg inn håndkle og byttet tilbake til Veridian. Umiddelbart rockefot og tilløp til luftgitar og tromme solo. Jeg lurer fortsatt på hvorfor. De nye låt jo så pent 😊😊
    Et veldig enkelt svar, volume og frekvensrespons..
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.676
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, gammel og grå - det er da superhørselen setter inn - det er da kvaliteten på din hørsel tar seg opp til superhelt nivå - og du klarer å høre forskjell på ting som ikke en gang kan måles med avanserte måleinstrumenter. Da har du blitt audiofil - du har superkrefter!

    Jeg lurer på om det samme finnes i andre hobbier? Trening? Finnes det gamlinger på slike forum som plutselig begynner å legge ut om at de tar 5 tonn i benkpress osv? Etter å ha drukket en skammelig dyr Snake oil protein shake selvsagt.
    Gammel og grå , tonnevis med erfaring ,, jo klart det må gi selv tillit
    Her fra en av de aller største og hva han tenker : Dan augostini
    De er så gode at kan balansere sine måle monstre til å kunne gjengi musikk med tiltak

    Å snakke om hørsel så får dere oppdatere dere på nyeste forskning om det ,, Ps hjernen er adoptogen
    og kan kompensere for defekter og alldring i viss grad ,,, ja til med hørsel

    sitat

    D'Agostino: It's over 35 years since I started Krell. I'm a more mature listener, with better reference components and wires that provide more information, which I can use to make better design decisions. We also have better transistors and parts, and design in labs where we can hear what the smallest change in a capacitor or resistor makes. That being said, my old KSA-100 and KSA-50 amplifiers were a breakthrough. They set benchmarks because they were sweet compared to what was out there in the field. Some of those 1980s solid-state amplifiers sounded like a chain saw on the top end, and would tear your ears out.

    I listen to a lot of jazz and vocalists, as well as some classical and rock. When I listen to a new product and I've got it right, first I get goose bumps, and then tears in my eyes, because it brings me where I want to go with it. It brings a life experience to me that I remember from that music in the past. I want to have that electric feeling in my skin. This is the fun part of doing what I do.

    de som ikke hvet hvem han er bør gjøre leksen sin . )

    Det er flere andre konstruktører jeg følger , de har noe gull korn som er til etter tanke

    her heile
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Å snakke om hørsel så får dere oppdatere dere på nyeste forskning om det ,, Ps hjernen er adoptogen
    og kan kompensere for defekter og alldring i viss grad ,,, ja til med hørsel
    De argumentene har kommet tidligere i diskusjoner. Jo dårligere hørsel man hadde - jo bedre hørte man - når man var over på høreapparat nådde man peak!

    Hallo... 🤣
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Vil nok tro at med alderen så kommer en viss form for raffinering eller ønske om en viss klasse på ting.
    Man hører gjerne at "livet er for kort til å drikke billig vin", mens tidligere så pælma de samme gjerne inn på hva som helst bare det inneholdt alkohol.
    Hva man liker endres helt naturlig med årene. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn