Har du erfaringer med digitale forsterkere?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Det er forskjeller på klasse D.

Noe av det er meget bra. Men til bruk på fullrange høyttalere finnes det mange AB forsterkere som er bedre enn ASP1000 modulene som har vært veldig hypet. Jeg tror det at mange forbinder klasse D med ASP1000 modulene og av den grunn har ankepunkter mot klasse D.
 
C

Cyber

Gjest
Jeg har testet Hypex UcD HG på Gallo 3.1 og Adam monitorer og det låter meget bra, har lydbildet i et jerngrep og låter nesten litt rørete. Absolutt ikke klinisk lyst...
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.627
Antall liker
789
Torget vurderinger
8
cybervision_ skrev:
Jeg har testet Hypex UcD HG på Gallo 3.1 og Adam monitorer og det låter meget bra, har lydbildet i et jerngrep og låter nesten litt rørete. Absolutt ikke klinisk lyst...
Det er vel ikke at det låter lyst som er ankepuktet, men at det låter "grått" og kjedelig i mellomtone/diskant. Mine erfaringer er i hvertfall slik. Savner utklinnging, oppløsthet som gir "luft" rundt stemmer og instrumenter slik som gode rørforsterkere gir, og fører til det som involverer lytteren inn i musikken!
Men vi har nok ulike oppfattninger rundt dette, ulike måter å lytte på musikk osv, så det er ingen fasit på hva som er best ;D

Fikk dette svaret fra en av dei som var med på å utviklet en av dei første forsterkerene med såkalt klasse "D", " Å nei det er ikke noe å bruke til seriøs musikkavspilling men greitt nok til å drive basser" ;D ;D
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.031
Antall liker
290
Sted
Tranby
G

Gjestemedlem

Gjest
eldo472 skrev:
Har ikke forstått alt, men denne kan bidra til forståelse:
http://www.docs.sony.com/release/ES_STR_05_Final.pdf
Fin tegning på side 6 viser det jeg mener.
Men forbehold om at jeg har misforstått noe (kan godt hende) ser dette ut for meg som rent teknobabbel for å få en switching amp med en bitstream dac integrert til å høres ut noe nytt og revolusjonerende og svært så digitalt. Om du har en dac og en switching amp i to forskjellige bokser så sparer man litt signalvei, men det er vel også det hele.

Hvis denne receiveren har en ADC på analoginngangene så vil det nok svare seg å anvende de digitale tilkoblinger. Men switching amper, som folk liker å omtale som digitale, blir foret med analoge signaler som alle andre forsterkere, og det spiller ingen rolle her om det er en dac innebygget i receiveren eller det er i en separat boks.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.703
Sted
Phobos
Receiveren gjør om alt som kommer inn på analoginngangene til DSD i følge manualen.
 
N

nb

Gjest
RJEL skrev:
Okei, teknikken bak en såkalt Digital forsterker, noen som har forklaring på den?
"Digital" eller "såkalt digital"?

Les på Wikipedia e.l, de ulike topologiene er beskrevet i linker som er gitt i denne tråden. Jeg aner ikke hvem som kom på å kalle klasse D for digital, men det var sikkert en eller annen hifi-blekke. Bokstaven D følger som nevnt av at A, B og C var opptatt. Da er veien kort til D for digital, etterettelighet har jo aldri vært så nøye i denne bransjen.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Jeg har også ærfaring med Lyngdor SDAI2175 og har hørt Midgaard noen ganger.
Det som blir sagt om litt kjedelig lyd oppover stemmer bra med mine ærfaringer.
Veldig bra bass, og veldig lite støy er de possitive sidene.

Med SDAI2175 må man i det minste matche med en veldig sprek og klangrik CD-spiller, noe som jeg fikk gjort med RAGA saturn, men det var likevel litt tamt.
Jeg følte vel noe av det samme med midgaard selv om der var det ennuh bedre bass og bedre kontroll.
Uansett veldig gode forsterkere til prisen.
Jeg aner ikke om dette har noe med klasse D og gjøre, da jeg ikke har hørt en dyr klasse D forsterker som sikkert kan trylle frem ennuh mer.
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Noen som vet om Spectron og Lyngdorf bygger på "samme" type teknologi?
 
Topp Bunn