Audiophile-Arve
Æresmedlem
Ved nærare refleksjon og ettertanke har eg funne ut at det er havesykje som er mi diagnose. Ei av dødssyndene....
Bra ein ikkje er katolikk.
Bra ein ikkje er katolikk.
Tenk om alle hadde hvert som oss, da hadde verden blitt ert bra sted:=)Takk, det sammeDerfor liker jeg deg godt. Rett frem og ærlig mann, uten noe fjas.Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke kan bli misunnelig. Blir vel sett på som en slubbert som godt kunne vært litt mer forfengelig. Forfengelighet gir meg ingen ting og er ikkeeksisterende.Misunnelsen sitter inneklemt mellom sinne og forfengelighet.
Har man lite av de to sistnevnte, føler man heller ikke misunnelse.
At noen synes det er "utålelig at noen eier dyrt utstyr", eventuelt at noen "bærer nag til at noen eier dyrt utstyr" er en ganske spesiell påstand, så det var derfor jeg var interessert i å høre mer om hva som gjør at du konkluderer slik.Skjønner ikke helt hvilken 'årsaks-bevisførsel knyttet til en påstand' du er ute etter her, IvarT?Greit, jeg konstaterer at jeg ikke fikk svar på det jeg egentlig spurte om, altså hva som gjør at du konkluderer med at noen (la oss kalle de "objektivister" da) mener at "det er utålelig at noen eier dyrt utstyr", eventuelt (med den siste tilføyelsen din) at disse objektivistene "bærer nag til at noen eier dyrt utstyr".
Du har kommet med en påstand. Om vi skal kunne komme videre i en diskusjon, så bør vi først få avklart hva som ligger bak denne påstanden.
Jeg har stukket hodet frem og nevnt mine oppfatninger, eksempelvis som manglende besøk i andres tråder og tonen i tråder som i sum skaper et inntrykk.
Med det samme 'tiraden' er i gang ønsker jeg å nevne en ting til;
Min oppfatning av betydningen av ordet 'bling' relaterer seg stort sett til uanstendig dyrt oligark-hifi som vises på messer, ol.
Men neida, ikke her inne. Her blir ordet 'bling' brukt i enhver anledning på utstyr over en viss prisklasse, som et skjellsord!
Hvis noen har kjøpt noe gromt utstyr, så har vedkommende kjøpt 'bling' eller 'boutique'. Kjekt å legge ut inntrykkene, da.
I noen tilfeller så kan ting med rette bli kalt bling, men bruken av ordet på HFS styrker vel oppfatningen min av at det ligger noe 'utålelig' i dette.
'Bling-motstanderene' er vel heller ikke alltid de som får de hyppigste estetiske føringene, selv om smaken varierer?
Det verste er at man sannsynligvis ikke har peiling på hvordan 'bling' reelt yter, men dette setter jo ingen stopper for kritikken/motstanden.
Der ser du, du stiller i samme klasse, tror jeg ringer til de å ber om en exstra seng til deg.Jeg har tatt meg den friheten å booke dobbeltrom til dere - Horten neste år
Sånn jeg forstod så gjaldt det hele oppsettet.Da er det altså foreløpig 2% (og 2 personer) som føler noen som helst form for misunnelse når noen har gått til anskaffelse av "gromkabler". Hvor sannsynlig er det at disse to personene skriver om fordelene ved ABX-testing når man skal evaluere kabler? Kanskje litt å tenke på neste gang man vurderer å spille "misunnelseskortet".
Jeg er faktisk på vei til Clas Ohlson akkurat nå.... trenger 6 x 3 meter kabel til satelitt høyttalerne mine.Sånn jeg forstod så gjaldt det hele oppsettet.Da er det altså foreløpig 2% (og 2 personer) som føler noen som helst form for misunnelse når noen har gått til anskaffelse av "gromkabler". Hvor sannsynlig er det at disse to personene skriver om fordelene ved ABX-testing når man skal evaluere kabler? Kanskje litt å tenke på neste gang man vurderer å spille "misunnelseskortet".
Jeg leser ikke så mange tråder, men når var det misunnelseskortet har vært brukt?`
Argumentet er som regel, -vi trenger ikke ha hjelp av dere til å handle på clas og biltema....
Funker sikkert bra, har ikke noe imot at folk handler billig.Jeg er faktisk på vei til Clas Ohlson akkurat nå.... trenger 6 x 3 meter kabel til satelitt høyttalerne mine.Sånn jeg forstod så gjaldt det hele oppsettet.Da er det altså foreløpig 2% (og 2 personer) som føler noen som helst form for misunnelse når noen har gått til anskaffelse av "gromkabler". Hvor sannsynlig er det at disse to personene skriver om fordelene ved ABX-testing når man skal evaluere kabler? Kanskje litt å tenke på neste gang man vurderer å spille "misunnelseskortet".
Jeg leser ikke så mange tråder, men når var det misunnelseskortet har vært brukt?`
Argumentet er som regel, -vi trenger ikke ha hjelp av dere til å handle på clas og biltema....
.. noen som blir misunnelig nå eller?
Ja, jeg har ikke satelitthøyttalere, men kjenner litt på at det burde jeg nok hatt...Jeg er faktisk på vei til Clas Ohlson akkurat nå.... trenger 6 x 3 meter kabel til satelitt høyttalerne mine.Sånn jeg forstod så gjaldt det hele oppsettet.Da er det altså foreløpig 2% (og 2 personer) som føler noen som helst form for misunnelse når noen har gått til anskaffelse av "gromkabler". Hvor sannsynlig er det at disse to personene skriver om fordelene ved ABX-testing når man skal evaluere kabler? Kanskje litt å tenke på neste gang man vurderer å spille "misunnelseskortet".
Ganske tunge til å være satelitter da.Ja, jeg har ikke satelitthøyttalere, men kjenner litt på at det burde jeg nok hatt...Jeg er faktisk på vei til Clas Ohlson akkurat nå.... trenger 6 x 3 meter kabel til satelitt høyttalerne mine.Sånn jeg forstod så gjaldt det hele oppsettet.Da er det altså foreløpig 2% (og 2 personer) som føler noen som helst form for misunnelse når noen har gått til anskaffelse av "gromkabler". Hvor sannsynlig er det at disse to personene skriver om fordelene ved ABX-testing når man skal evaluere kabler? Kanskje litt å tenke på neste gang man vurderer å spille "misunnelseskortet".
Litt snarky kommentarer tror jeg vi må tåle på et diskusjonsforum.Det er sikkert bare å konkludere med at jeg har tatt feil (fy skamme) og poll stemmer.
Har dog sett noen ærlige sjeler her inne og noen andre har redegjort for ståstedet sitt på en overbevisende måte.
De til stadighet snarky kommentarene har sikkert noe å gjøre med trynefaktor, men jeg tror jeg har ryggrad til å ta dette
Jeg jakter fortvilt på en åttende etter å ha gjort de sju første til en del av min karakter.Misunnelse er negativt ladet. Ikke bare ønsker man seg det samme som en annen har, man unner ikke vedkommende utstyret eller gleden heller. Misunnelse er en av de 7 dødssynder.
Men gikk ikke dette samfunnet til grunne?Jeg jakter fortvilt på en åttende etter å ha gjort de sju første til en del av min karakter.Misunnelse er negativt ladet. Ikke bare ønsker man seg det samme som en annen har, man unner ikke vedkommende utstyret eller gleden heller. Misunnelse er en av de 7 dødssynder.
Trivia; et av de grunnleggende trekk blant de høyverdige antikke grekere var misunnelsen. Det var et ekstremt konkurransesystem.
Men når snarky kommentarer er et uttrykk for misunnelse, da skal man trå varsomt og enten behandle dette som et tålelig ikke-tema eller kalle en spade for en spade - for deretter få poll-tråder generert etter seg?Litt snarky kommentarer tror jeg vi må tåle på et diskusjonsforum.Det er sikkert bare å konkludere med at jeg har tatt feil (fy skamme) og poll stemmer.
Har dog sett noen ærlige sjeler her inne og noen andre har redegjort for ståstedet sitt på en overbevisende måte.
De til stadighet snarky kommentarene har sikkert noe å gjøre med trynefaktor, men jeg tror jeg har ryggrad til å ta dette
Dessuten tror jeg misunnelse generelt ikke er spesielt utbredt i et land som vi bor i da folk flest har det ganske greit.
Er nok mer utbredt andre steder på kloden.
Det gjør jo alle!Men gikk ikke dette samfunnet til grunne?Jeg jakter fortvilt på en åttende etter å ha gjort de sju første til en del av min karakter.Misunnelse er negativt ladet. Ikke bare ønsker man seg det samme som en annen har, man unner ikke vedkommende utstyret eller gleden heller. Misunnelse er en av de 7 dødssynder.
Trivia; et av de grunnleggende trekk blant de høyverdige antikke grekere var misunnelsen. Det var et ekstremt konkurransesystem.
Dette føyer seg også bare inn i rekken av ting du innbiller degMen når snarky kommentarer er et uttrykk for misunnelse , da skal man trå varsomt og enten behandle dette som et tålelig ikke-tema eller kalle en spade for en spade - for deretter få poll-tråder generert etter seg?Litt snarky kommentarer tror jeg vi må tåle på et diskusjonsforum.Det er sikkert bare å konkludere med at jeg har tatt feil (fy skamme) og poll stemmer.
Dessuten tror jeg misunnelse generelt ikke er spesielt utbredt i et land som vi bor i da folk flest har det ganske greit.
Vel, vel....
Så denne avstemningen er ikke bare upålitelig, men også et direkte angrep på deg? Og fasiten, som selvsagt trumfer denne avstemmingen, er at folk flest er skikkelig misunnelige når noen brenner av 5 og 6- sifrede beløp på kabler?Men når snarky kommentarer er et uttrykk for misunnelse, da skal man trå varsomt og enten behandle dette som et tålelig ikke-tema eller kalle en spade for en spade - for deretter få poll-tråder generert etter seg?Litt snarky kommentarer tror jeg vi må tåle på et diskusjonsforum.Det er sikkert bare å konkludere med at jeg har tatt feil (fy skamme) og poll stemmer.
Vel, vel....
Måtte det bli de siste ord.Hvem bryr seg egentlig? Er ikke dette en individuell hobby som en deler tid og samvær med de som gir en noe? Hva andre måtte mene er da ikke livet om å gjøre, misunnelse er uansett bortkastet. Unne og beundre, det er mer aktuelt for min del.
Unne og beundre - og lære og la seg inspirere. Er det ikke flott med alle disse mulighetene vi har i denne hobbyen vår?Hvem bryr seg egentlig? Er ikke dette en individuell hobby som en deler tid og samvær med de som gir en noe? Hva andre måtte mene er da ikke livet om å gjøre, misunnelse er uansett bortkastet. Unne og beundre, det er mer aktuelt for min del.
Det han sier.Hvis misunnelse er - Dette hadde vært kjekt å hatt eller prøvd - så er svaret ja.
Hvis misunnelse er - Dette gjør jeg hva som helt for å anskaffe meg, heldige den andre personen som har dette produktet, jeg skulle ønske at jeg var han - så er svaret nei.
[IGNORE THIS] Det blir kanskje litt vel gammeldags å referere til bibelsk lære når man skal definere et temmelig vanlig norsk ord og hvordan det brukes i dag? Jeg er i alle fall temmelig misunnelig på hva mange har klart å skaffe seg av både kunnskap og utstyr uten at jeg tenker på det som noen dødssynd, nei ... [/IGNORE THIS]Nei det er ønsker eller drømmer
Misunnelse er som nevnt over en av det sju dødssynder, og blir nok misbrukt litt i det norske språk.