Har du riktig lønn?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Er du en underbetalt sliter, eller en overbetalt latsabb, eller ingen av delene? ;D

Sjekk om lønna er på riktig nivå her. Den skal visstnok være ganske nøyaktig.

http://mininntekt.no/

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er slitere underbetalt generelt? Var ikke den litt rød-på-nesa :)
Eller er det noe som heter underbetalt latsabb, eller overbetalt sliter?

Latsabber har vi iallefall mange nok av i kongeriket; de fleste er overbetalte, det er jeg enig i. Uansett; sendte inn noen data for å se; står at rapport kommer på bordet innen 24t eller så.

Mvh Vidar P

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.459
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har helt riktig lønn.
Den er veldig høy ja, men altfor lav til å drive med hifi.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Vidar P skrev:
Latsabber har vi iallefall mange nok av i kongeriket; de fleste er overbetalte, det er jeg enig i. Uansett; sendte inn noen data for å se; står at rapport kommer på bordet innen 24t eller så.

Mvh Vidar P
Jeg har abonnert på denne noen måneder og mottar en oppdatert rapport hver måned.
Interessant.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg har helt riktig lønn og gidder ikke å registre meg på denne tjenesten. :p

når det er sagt, alle med en grei, middels inntekt klarer seg fint i norge.
bare tøys å kreve mer, mer, mer.

ifjor fikk jeg riktignok 50k høyning, tilsylelatende helt umotivert, har aldri mast.
endel av de penga øremerket jeg til å hjelpe en fattig kunsterkompis som sliter litt.
overfører 1000 kr. pr. måned til fyren. ;D
resten gikk til hi-fi. ;D ;D ;D

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Registerte meg med personalia, ikke fått noe svar.

Redd jeg kommer dårlig ut, Overbetalt kanskje. Latsabb ikke fa*********

MVH Johnny

Ø

ØivindJ

Gjest
Må da være en del latsabber, med rett lønn og.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Det er helt logisk at latsabbene tjener mer enn sliterne. Latsabben tilbringer minst mulig tid på jobb mens sliteren er alt for mye på jobb.

Når er det man bruker penger? Når man er på jobb eller når man har fri? Pengene triller ut av lommeboka mye raskere når man har fri enn når man sitter på jobb! Det vet enhver som har vært på ferie.

Derfor er det eneste logiske at den som er minst tid på jobb har behov for mest penger! ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Sjefen min sa noe lurt en dag. Det er de late som sitter med beina på bordet man har mest nytte av, for det er de som prøver å finne mer effektive og enklere måter å få jobben gjort på. Sånn går verden fremover, de late finner opp nye ting for å gjøre hverdagen enklere… ;D

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
Komponenten skrev:
Sjefen min sa noe lurt en dag. Det er de late som sitter med beina på bordet man har mest nytte av, for det er de som prøver å finne mer effektive og enklere måter å få jobben gjort på. Sånn går verden fremover, de late finner opp nye ting for å gjøre hverdagen enklere… ;D
Det er jo faktisk ikkje kødd en gang. En hver oppfinnelse er basert på nettopp det at en har ikkje gidder å gjøre jobben sjølv, og dermed prøver å finne opp en maskin/redskap som gjør det for deg!!!

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Det å finne opp en oppvaskmaskin tok mye lenger tid enn å ta oppvaska. Grunnen er ikke latskap, men at noen synes det er mye mer morro å finne opp oppvaskmaskiner enn å ta oppvaska!

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
En klar svakhet med denne testen og andre er at den kun viser lønnen din i forhold til andre av samme yrkesgruppe. Det store problemet med lønnsforskjeller går jo på at lønn overhode ikke går på ansvar, belastning, utdanning og hvor krevende jobben er. Det går mye mer på at enkelte yrkesgrupper har større muligheter til å ramme samfunnet enn andre, og dermed får mer for å hindre streik. Trenger ikke si mer enn heismontører og oljearbeidere for å ha eksempler på dette. I motsatt ende har du vernepleiere, sosionomer og barnevernspedagoger som er grovt underbetalt både med hensyn til hvor høy utdanning de har, arbeidsbelastning og ansvar. Delvis også sykepleiere og lærere, men de har hatt en bedre lønnsutvikling de seneste årene (også de da de kan ramme samfunnet /de sterke i samfunnet mer).
Det er på tide å tenke nytt når det gjelder vurdering av lønnsnivå (streikevåpenet skaper bare ytterligere skjevheter mellom yrkesgruppene).
Dette var kanskje et sidespor, men det er et must å få ut litt gruff når en tilhører yrkesgrupper som er underbetalt med minst kr.150.000,- :mad:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.484
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Er ansatt i kommune norge, har tre årig høyskole utdanning...
egentlig godt fornøyd med lønna...frem til at jeg prater med venner ansatt privat som tjener en 200K. mer i året med en mindre belastende jobb...
Jeg jobber med personer som kan ha en tildels meget utagerende atferd, (hifi blir på en måte en null stillelse av personlighet).
Men helsefaglig utdanning.....blir ikke verdsatt...angrer at jeg ikke fortsatte på økonomi når jeg var ung... ???

Men ellers ...godt fornøyd...har egentlig mer enn nok...bare det at hifi-investeringer makser rundt 10K. med småbarnsfamilie osv...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Det er mange forskjellige faktorer som er med på å fastsette lønna til forskjellige yrkesgrupper. Det eneste man kan si sikkert er at såkalt rettferdighet ikke har noe med det å gjøre!

Markedsverdi spiller inn.
Utdannelse/vanskegrad i det å gjennomføre utdannelsen spiller inn.
Hvor mange som tilhører yrkesgruppen spiller veldig mye inn.
Om markedet for en yrkesgruppe er begrenset til norsk offentlig sektor / begrenset til Norge eller fri flyt i forhold til internasjonal konkuranse om arbeidskraft spiller en stor rolle.

I hvilken grad almenheten synes yrkesgrupper fortjener mer lønn eller ikke har svært liten betydning.

Verden er ikke rettferdig, og det skal enkelte av oss være jævlig glade for! ;D

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
Milenko skrev:
Er ansatt i kommune norge, har tre årig høyskole utdanning...
egentlig godt fornøyd med lønna...frem til at jeg prater med venner ansatt privat som tjener en 200K. mer i året med en mindre belastende jobb...
Jeg jobber med personer som kan ha en tildels meget utagerende atferd, (hifi blir på en måte en null stillelse av personlighet).
Men helsefaglig utdanning.....blir ikke verdsatt...angrer at jeg ikke fortsatte på økonomi når jeg var ung... ???

Men ellers ...godt fornøyd...har egentlig mer enn nok...bare det at hifi-investeringer makser rundt 10K. med småbarnsfamilie osv...
Enig med deg, de fleste av oss har det greit. Men sliter litt de dagene jeg får et slag, spark eller drapstrussel allerede før arbeidstiden har begynt. Da hender det jeg tenker på de som sier de fotjener høy betaling pga stress på kontorjobben sin.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
stesch skrev:
Enig med deg, de fleste av oss har det greit. Men sliter litt de dagene jeg får et slag, spark eller drapstrussel allerede før arbeidstiden har begynt. Da hender det jeg tenker på de som sier de fotjener høy betaling pga stress på kontorjobben sin.
I hine hårde dage arbeidet jeg på Meteorologisk Institutt. Fikk noen drapstrusler da ja... ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.192
Jo høyere kall, desto lavere lønn. La prester og lærere tjene lite, mens fotballspillere og aksjemeglere kan tjene mye. Vel fortjent! :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.675
Sted
Østfold
Skal man tro den jevne hifikjøper er jeg og mine kolleger overbetalte latsabber.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.200
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Så er jeg da også en ujevn hifikjøper.
Jeg er nok en underbetalt sliter, siden jeg har fått lønna jeg forlangte og kabeltesting er krevende arbeid.

Z

Zomby_Woof

Gjest
I og med at jeg fortsatt bare vurderer å si opp, har jeg nok riktig lønn. :-\

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Enkelte yrkesgrupper har vel en sterkt utviklet sytekultur........

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Tror jeg har vært en godt betalt sliter i ett par år nå. Som teknisk prosjektleder (IT) i en konsulent organisasjon. Dog har jeg konkludert med at en slik jobb koster for mye på andre fronter, og har bestemt meg til å bytte til en "normal" jobb, med betydelig mindre lønn, men samtidig mer fritid, en normal arbeidsmengdet etc. De som har jobbet i en av de store konsulentorganisasjonene vet nok hva jeg snakker om. Jeg har konkludert med at penger faktisk ikke er viktigst ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Berg skrev:
...Jeg har konkludert med at penger faktisk ikke er viktigst ;)
Det er det lett å konkludere med når man har de, men en fattig trøst når man ikke har de :)

Ikke for det, det var generelt betraktet og har ingen relasjon til egen lønn; jeg klager ikke jeg, som nok er betydelig overbetalt (dog tidvis hardtarbeidende) latsabb.

Mvh Vidar P

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Jeg har nok riktig lønn, men alt for mange utgifter og ikke minst underbetalt kone! Sykepleiere tjener (med få unntak) veldig dårlig. Svak fagforening og begrensede muligheter til å stille makt bak krava er noen forklaringer her. Ellers preges vel det og andre lignende yrker av høy grad av kall el.

Mvh
Sniff

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.484
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Samtidig som sykepleiere faktisk tjener godt i forhold til sammenlignbare yrker med tre-årig høyskoleutdanning innenfor helse. Sykepleiere tjener mer enn sosionomer, vernepleiere og barnevernspedagoger som antagelig har en enda svakere fagforening.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.359
Torget vurderinger
12
Tenk på at årslønna bestemmer arbeidsgiver, men timelønna bestemmer du selv.

Ø

ØivindJ

Gjest
Rhesus skrev:
Det å finne opp en oppvaskmaskin tok mye lenger tid enn å ta oppvaska. Grunnen er ikke latskap, men at noen synes det er mye mer morro å finne opp oppvaskmaskiner enn å ta oppvaska!
Hehe, patentene kommer nok ikke gratis ramlende inn i hode på folk alikevel. Selv om dem som egner seg best til rutineoppgaver liker å tro det.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Supplerer Kompetenten:
Enten er man:
-Klok eller dum
-Arbeidsom eller lat
Det gir endel nyttige kombinasjoner.

Eks. klok & lat: Sitte med bena på bordet mens man lager dataprogrammer som løser oppgaver som den dumme og arbeidsomme kollega bruker papir og blyant på. (Overbetalte jævel, gjør jo ikke no annet enn å sitte på datan)

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Vidar P skrev:
Berg skrev:
...Jeg har konkludert med at penger faktisk ikke er viktigst ;)
Det er det lett å konkludere med når man har de, men en fattig trøst når man ikke har de :)
Ja det har du selvfølgelig helt rett i. Min avvening er jo ikke på ingen / masse penger, så det blir nok litt feil å si det på den måten.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Trondmeg skrev:
Så årslønn er ikke summen av arbeidede timer ?

Hva er det jeg ikke forstår her ?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.359
Torget vurderinger
12
rolfozzy skrev:
Trondmeg skrev:

At utsagnet insinuerer at du selv bestemmer hvor mye du faktisk jobber innenfor din årslønn. [/DÅRLIG HUMOR]

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Trondmeg skrev:
rolfozzy skrev:
Trondmeg skrev:

At utsagnet insinuerer at du selv bestemmer hvor mye du faktisk jobber innenfor din årslønn. [/DÅRLIG HUMOR]
Aha. Du mener ansatte i NAV og andre statlige bedrifter?

T

Thomas1

Gjest
Som kona til en tidligere kollega sa: du reiser ikke på jobb du. Du bytter bare sofa ;D

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Lønna er pr def "riktig" når det finnes personer som gjør jobben for den avtalte lønnen. Jeg og alle andre, får jo derfor som fortjent... ;D

Det som allikevel er interessant er jo å filosofere litt om lønnsforskjeller. Personlig synes jeg at lang utdannelse burde gi mye større økonomisk avkastning enn det gjør i Norge. Kristin Klement hadde noen interessante tanker rundt dette i Verdibørsen i P2 i sommer. Der mente hun bla at Norge er et atypisk land ift dette, og at det til en viss grad kan sies at det oppfattes som negativt med formell kompetanse (noe HFS kanskje gjennspeiler....? ;) ). Hun mente også at det sees mer positivt på de som kommer langt uten utdanning enn med osv...

Uansett skal alle vi som har arbeid i Norge være meget godt fornøyd om vi klarer å sette oss selv inn i en større sammenheng... :)

Topp Bunn