Har eg lov å ta i bruk brukte DIY høgtalarar eller anna brukt DIY utstyr?

jahe68

Medlem
Ble medlem
21.06.2018
Innlegg
45
Antall liker
13
Sted
Førde, Sogn og Fjordane
Er det nokon som kjenner CE-godkjenningsreglane og kva som er lov og ikkje lov. Har mulighet for å kjøpe eit par svært gode DIY høgtalarar, men har veldig angst for om det faktisk er lov å ta dei i bruk?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.282
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Vanlige høyttalere som ikke har tilkobling til strømnettet ser jeg overhodet ingen problemer med å koble opp.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
Diy høyttalere har vel ingen ce godkjenning. Men hvis de er passive og det kommer lyd ut av de. Dvs ingen kortslutning. Hva i ville verden skulle kunne gå galt.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
CE merking er først og fremst en egenerklæring fra produsent/selger om at produktet er i samsvar med relevante eu-direktiver. Det er påkrevd for å kunne markedsføre og selge produktet i EU/EØS. Noen direktiver stiller krav om tredjeparts verifikasjon, testing og godkjenning, men CE merkingen er i seg selv ikke en godkjenning. Krav om CE merking gjelder ikke for DIY ting, siden det ikke markedsføres eller omsettes kommersielt.

Mvh
KJ
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.890
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
...men å dra på 3 ukers ferie med påslått diy amp....ville ikke jeg ha gjort.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Kommer vel an hvem som har bygd hva, tenker jeg. På den annen side ville jeg ikke dratt på 3 ukers ferie med noen amp påslått.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg plugger alt inn og ut når det brukes, jeg ser ingen grunn til at det skal stå strøm på noe når jeg ikke bruker det heller.
 
Topp Bunn