Diverse Har jeg kjøpt min aller siste fysiske utgivelse....?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.176
    Torget vurderinger
    2
    Etter at jeg sluttet med CD og strømmer i stedet fikk jeg plass til en platespiller nr 2…
    Og deretter slapp en 5årig bihulebetennelse taket,, og jeg hører bedre og … må opp og rote fram en annen plate flere ganger om dagen…
    Sånn går no dagan , de dagan jeg ikke er på jobben. Vinyl lever evig og holder kroppen i form, ikke glem det.
    Lykke til
    IMG_4531.jpeg
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    942
    Antall liker
    484
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg har også sluttet med fysiske medier - alle cd'er er rippet til nas og også de få LP'ene jeg i sin tid spilte. Spotify hører jeg bare på i bilen.

    Men noe i glasset hever nytelsen betraktelig, og jeg lener meg tungt på en påstand jeg hørte for en tid siden: De fleste mennesker dør med en helt unødvendig bra lever! 🍻
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.356
    Antall liker
    2.269
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    I min verden så finnes det knapt situasjoner der jeg ikke kan streame, selv om internett er nede. Tlf virker jo uten internett og man kan jo spille fra offline spillelister.
    Det er forøvrig korrekt, pleier selv bruke Roon som ikke har støtte for offline innhold fra streaming-tjenestene, men kan selvsagt bruke Tidal Connect eller Spotify Connect for offline materiale, alternativt flac filer på det lokale nettverket (har over 10.000 album).
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    561
    Streaming er helt klart den enkleste måten å spille musikk på og har nok forandret vanene for de fleste, organiseringen gjør også musikken lettere tilgjengelig og man trenger ikke reise seg eller leite frem musikk etc.

    Kan ikke snakke for andre, men for egen del opplever jeg en større "mental uro" når jeg steamer musikk, altså at det ikke er like "mentalt avslappende", altså at jeg ikke i samme grad slapper av med det jeg lytter til og har slått meg til ro med det...

    Steamer jeg musikk så er det for enkelt å svitsje over til noe helt annet enn det jeg har startet å lytte til, sågar midt i en sang kan slik skje når muligheten gjør slik så mye mer tilgjengelig. Man starter å høre på noe, så finner man raskt ut at man ikke ville det likevel, og så starter man noe annet (og slik kan det vedvare og bli for mye av)...

    De fineste stundene jeg har med lytting er de gangene jeg setter meg ned og ikke gjør annet enn det, altså ikke annet enn å lytte. Når jeg skal hente frem PC/Nettbrett eller telefon i tide og utide, for å finne noe annet eller hoppe over en sang eller to etc., jeg finner ikke samme roen med det. Min vinylsnurre uten noe som helst automatikk, legger jeg på et album og lar det starte å snurre så setter jeg meg tilbake i sofaen med en ganske mye mer avslappet følelse, samme når jeg spiller CD-plater fremfor steaming også, det blir færre distraksjoner og vesentlig mer ro (mindre mentalt stress).

    Kanskje noen som kjenner seg igjen i mye av det samme.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.810
    Antall liker
    1.785
    Sted
    Horten
    Er det ikke bare å la mobilen/nettbrettet ligge litt unna da, så når man har satt på musikken så kan man sitte rolig i soffa og lytte som om det var CD/Vinyl/Spolebånd? :unsure:
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    119
    Antall liker
    64
    Sted
    Risør
    Det er Phonak det!
    tenker at alderen etterhvert setter begrensninger på hørselen og da er det greit hvis teknologien hjelper, hva med disse? De er vel kjent for god lyd?

     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.356
    Antall liker
    2.269
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler å passe på ørene når man er på konsert, samt ikke hør på musikk altfor høyt. Det ikke veldig lurt å sitte med 120dB nivå (jeg kan, men har aldri gjort).
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.088
    Antall liker
    8.949
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har vært over 100dB i noen få sekunder. Ikke det minste gøy og aldri mer.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.777
    Antall liker
    3.924
    Torget vurderinger
    1
    Sammenligne lydtrykksmålinger uten å oppgi om det er A, C eller Z-veid er meningsløst.

    Z = Zero
    IMG_2619.jpeg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.088
    Antall liker
    8.949
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    dB = uvektet, eller Z. Hadde det vært noe annet hadde det stått dB(C) eller dB(A). Trodde det var ganske åpenbart.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.828
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    96
    Orker ikke gå bort til cd/dvd/Blu-ray hyllene lengre. Må lete etter briller, lyset er for dårlig, hvor pokker ligger DEN plata nå. Så pokkers tungvint.
    Jeg spiller alt fra harddisk, i alle formater. Jeg har en liten samling med SACD, DVD-Audio og Blu-Ray som ikke er på harddisk, men that's it.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn