Har kabelhjørnet livets rett?

Har vi kommet noe lenger i denne tråden?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

• Kanskje

• Totalt antall stemmer
    0
M

musicus

Gjest
Palace skrev:
Kabelhjørnet har så absolutt sin plass, og støtter forslag om at de som bestandig skal forfekte synes om at det ikke er forskjell på kabler kan få sitt eget hjørne.
Det har de, men de har tydeligvis ikke skjønt det enda, tech hjørnet ;) ...

mvh

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Valentino skrev:
Vi trenger kabelhjørnet for å få vist de stakkars brukerne av uisolert ståltråd og Valhalla hvor borti natta elendig valg de har gjort. Ja egentlig har alle valgt feil kabel i noens øyne. Det pussige er at det er så viktig når kabler er så lite viktig.
Skjønner ikke hvordan eller hvorfor det skal bevises av f eks deg, via et forum på en skjerm, at andre har valgt feil kabler? Trodde det var en personlig greie som andre ikke hadde noe med. Antageligvis ligger det mange timer med lytting og vurderinger før et valg.
Det er jo fint du har sett lyset når det gjelder kabler, men lyset kan sees på så mange forskjellige måter og det bør aksepteres av andre. Skjønner heller ikke denne misjonsvirksomheten mot de som faktisk føler at kabler gjør en forskjell, spesiellt hvis man i utgangspunktet ikke synes kabler er viktig.
Dette er bare betrakninger og ikke forsøk på å starte en ny debatt. Er ferdig med det.....
Kabelhjørnet har livets rett...

Mvh
RBN

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Misforstå meg rett, RBN. Innlegget var kun ment som et skjevt blikk på fenomenet der samme kabel kan gi alle mulige resultater om man skal tro tilbakemeldingene i kabelrådtrådene her inne. Peace.

M

musicus

Gjest
Valentino skrev:
Misforstå meg rett, RBN. Innlegget var kun ment som et skjevt blikk på fenomenet der samme kabel kan gi alle mulige resultater om man skal tro tilbakemeldingene i kabelrådtrådene her inne. Peace.
Men V, den kan jo det, elektronikken er forskjellig, rommet som elektronikken står i er forskjellig, osv ....alt er jo med å gi forskjellige resultater t.o.m med samme kabel, eller som en bekjent sa det, "det bor ingen vellyd i seg selv i en kabel", kan ikke skjønne at dette er så vanskelig å se og å kalle det fenomen, er vel i overkant overdrevet.
Det som er vanskeligere å fatte er denne uniformeringen ang kabler det hele tiden vises til og søkes etter, av visse :)...

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Enig, men så blir påstanden om kabelens egenlyd også avgrenset til hvor den brukes, som du skriver.

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Valentino skrev:
Hei
Har ingenting usnakket med deg Val og vet at du kan være en skøyer som liker å provosere for å få frem poenger.
OT! Håper jeg får et hjemmebesøk da dipolene er på plass? Liker dipol...... Skal ikke ta med kabel :)
Har du lyst til å høre en svenske forer en australienser som dytter en finne, så er du velkommen. "Dessverre" ingen digitale korrigeringer hos meg.

Mvh
RBN

Mvh
RBN

M

musicus

Gjest
Valentino skrev:
Enig, men så blir påstanden om kabelens egenlyd også avgrenset til hvor den brukes, som du skriver.
Veldig ofte ja, men jeg vil ikke kalle det at egenlyden er avgrenset, jeg har opplevd at samme kabel gir nesten totalt forskjellig resultat, kabelen er jo den samme, men elektronikk, htére, rom og annet er forandret, finner det vanskelig å skylle på kabelen da, det er vel litt som med mat, total opplevelsenpåvirkes av ingridiensene og krydderet, samt hvordan og hvor mye de brukes.

Man skal selvsagt ikke overdrive kabelens betydning, men å underskatte den er like feil.

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, vi kan ta en seanse på nyåret, RBN. Og jeg skulle absolutt hørt dine kartoider. Annerledeshøyttalerklubben på Hedmarken, hva?

/ot

Og kablene mine sitter fast i vegger og høyttalere. Jeg gjør EQ i digitaldomenet i stedet for å bytte kabel. Jeg kan sitte m.a.o. sitte i lyttestolen med en laptop og "bytte kabler". Jeg er en sløvsekk...

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.291
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
om.s skrev:
Valentino skrev:
Veldig ofte ja, men jeg vil ikke kalle det at egenlyden er avgrenset, jeg har opplevd at samme kabel gir nesten totalt forskjellig resultat, kabelen er jo den samme, men elektronikk, htére, rom og annet er forandret, finner det vanskelig å skylle på kabelen da, det er vel litt som med mat, total opplevelsenpåvirkes av ingridiensene og krydderet, samt hvordan og hvor mye de brukes.

Man skal selvsagt ikke overdrive kabelens betydning, men å underskatte den er like feil.
mvh
+1

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.169
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Og kablene mine sitter fast i vegger og høyttalere. Jeg gjør EQ i digitaldomenet i stedet for å bytte kabel. Jeg kan sitte m.a.o. sitte i lyttestolen med en laptop og "bytte kabler". Jeg er en sløvsekk...
Er det et annet ord for latsabb ? ;D

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
Valentino skrev:
Og kablene mine sitter fast i vegger og høyttalere. Jeg gjør EQ i digitaldomenet i stedet for å bytte kabel. Jeg kan sitte m.a.o. sitte i lyttestolen med en laptop  og "bytte kabler". Jeg er en sløvsekk...
Er det et annet ord for latsabb ? ;D

mvh
Og blyræv.

Hva gjelder avstemningen kunne jeg tenkt meg å krysse av på alle alternativene.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.713
Siden det stadig er nye tråder i kabelhjørnet har det vel livets rett?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
It's life, but not as we know it...

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
23.162
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
asbjbo skrev:
HoJ skrev:
Er ingen kabelguru her, men.. en ting er vel sikkert.

Jo dyrere, jo bedre - så enkelt er det vel..
Nei. Og det er hele poenget.
Enkelt - da kan en jo bare diskutere hvorfor det ikke er slik, kan vel ikke være noe vansklig..

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Gago skrev:
det beste hadde vært om vi fikk et kabelhjørne for de som hører forskjell, og et antikabelhjørne for de som ikke hører forskjell (antikabelhjørnet blir nok ganske kjedelig, though. "det er ingen forskjell mellom kabler!", "ja, enig", "ok, fint, da er vi enige").

og med forbud mot å krysse grensene.

da blir du skutt med pumpehagle av høvding og moderatorer.
Et DISKUSJONSforum der man sorterer bort uenighet, virker for meg noe underlig..?

Etter mitt syn er ofte problemet HVORDAN vi diskuterer, og ikke HVA.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Svært ofte forsøkes det å sette oss i to båser, der den ene hører forskjell og den andre ikke. Dette er da vanligvis ikke korrekt? Er ikke uenigheten først og fremst tuftet på hvilket grunnlag man hevder at dyre kabler kan forsvares? Burde ikke det være interessant for alle?

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Jeg mener at det må kunne gå an å gi kabelråd fra et teknisk ståsted også jeg da. Jeg synes ikke det er arrogant. ;)
Et slikt initiativ er velkomment. Men da forutsetter det at bidragsyterne har peil på sine sysaker. Til nå har asbjbo og KJ kommet med konstruktive bidrag syns jeg. Om man er fasstlåst på det ståsted at det ikke er forskjell på kabler mellom passive høyttalere og ulike forsterkere blottlegger man dessverre sin egen innkompetanse.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Karma skrev:
Gago skrev:
det beste hadde vært om vi fikk et kabelhjørne for de som hører forskjell, og et antikabelhjørne for de som ikke hører forskjell (antikabelhjørnet blir nok ganske kjedelig, though. "det er ingen forskjell mellom kabler!", "ja, enig", "ok, fint, da er vi enige").

Et DISKUSJONSforum der man sorterer bort uenighet, virker for meg noe underlig..?

Etter mitt syn er ofte problemet HVORDAN vi diskuterer, og ikke HVA.
enig

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.255
Valentino skrev:
Kabelhjørnet kan slås sammen med Off Topic. Det har jeg foreslått før.
Alternativet er å åpne en egen avdeling for kablerier, slik at du enkelt kan skjerme deg selv (og andre) ved å benytte deg av den hendige lille minusknappen til venstre i tittellinjen for avdelinger du mener ikke tåler dagens lys... snedig?

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Etter min hukommelse var frontene den samme på 80 og 90-tallet mellom CD og Vinyl. I dag råder det fred mellom disse leirene. Og slik kan vi jo ikke ha det.. ?

Hva folk har av komponenter i sitt eget anlegg er selvsagt ikke en privat sak. Her må man søke om tillatelse hos hifipolitiet.

Hører man noe annet enn det som hifipolitiet har opplest og vedtatt, er det selvsagt "placebo". Sånt legitimerer isolat/sosial ekskludering eller inndragelse av dyrekjøpt utstyr.

Har du brukt mer enn 500 kr på en kabel er du selvsagt en "tomsing". I Norge er solide-kåre det eneste sosialt akseptable.

Skuddene i Sarajevo husker vi kanskje? Men det som er ukjent er at det var en kabeldebatt som utløste selve skuddene ;)

Trenger vi så kabelhjørnet?
Dagene hadde ikke vært den samme uten en skikkelig kabeldebatt ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Karma skrev:
Gago skrev:

tror kanskje du og enkelte andre har tatt det jeg skrev litt for bokstavelig...

P

Parelius

Gjest
frans skrev:
Etter min hukommelse var frontene den samme på 80 og 90-tallet mellom CD og Vinyl. I dag råder det fred mellom disse leirene. Og slik kan vi jo ikke ha det.. ?
Kabler trenger vi alle mann, vinyl er bare for en liten sekterisk gruppe med sære forvrengningsbehov.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Har hifisentralen livets rett? Hvis ja har vel kabelhjørnet etter min oppfatning også livets rett.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
gismo skrev:
Vi må iallefall ha kabler, ikke sant? ;)
Så får vi alle og enhver velge fritt på skalaen....uisolert ståltråd -> valhalla... og leve lykkelig med våre valg :)
...er Valhalla best nå liksom? og hvorfor er uisolert ståltråd dårligst? Eller er det jeg som konkluderer for tidlig?

Jo! Ståltråd er jo magnetisk, og alle kabler blir jo magnetiske når det går strøm gjennom dem.... Et magnetisert magnetisk materiale betyr bråk. Joda, ståltråd er dårligst....

Nei, forresten... Hvis en kabel består av flere ståltråd-kordeller(ledere), vil vi kunne oppnå fullstendig stillhet faktisk... Kordellene tvinges fra hverandre pga. lik retning på magnetismen, men hvis ståltråd er magnetisk ledende, vil jo kordellene samtidig gå sammen..... da har vi i prinsippet en kansellering...... Om ikke lenge ser vi Valhalla Steel Premium på produktlisten, og dermed er BÅDE ståltråd OG Valhalla best.

Joda. Kabelhjørnet har livets rett - hvis bare de enkelte kunne blitt enige med seg selv først og fremst. Ser ut som jeg ligger tynt an gitt....

Øøøh, vent litt. Hvis vi kombinerer kobber-kordeller og ståltråd-kordeller, og lar bare kobber-kordellene lede strømmen, og lar ståltråd-kordellene ligge isolert og fritt uten tilkobling.......nei, det er for sent - god natt :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig har Kabelhjørnet livets rett, men det er ingen grunn til å være redd for manglende temperatur i debattene uten kabelkrangler. For vi klarer da stort sett å krangle om hva som helst her på bruket, kabler er langtfra spesielt i så måte. ::)

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Karma skrev:
Svært ofte forsøkes det å sette oss i to båser, der den ene hører forskjell og den andre ikke. Dette er da vanligvis ikke korrekt? Er ikke uenigheten først og fremst tuftet på hvilket grunnlag man hevder at dyre kabler kan forsvares? Burde ikke det være interessant for alle?
+1

For de med feit lommebok og dertil anlegg er det jo greit å bruke (mye) penger på kabler. Det jeg personlig reagerer på er de fra den "leiren" som prøver å overbevise/overtale oss med anlegg i budsjettklassen at vi burde bruke like mye penger på kabler nærmest uavhengig av utstyret de kobles til eller rommet de benyttes i.
Og/eller de gangene en person ønsker hjelp til et lydrelatert problem og svaret da er selvfølgelig mangelen på dyre kabler. Det siste eksempelet var en som hadde "mistet" bassen i anlegget og som fikk beskjed om hvilke kabler han MÅTTE benytte for å løse problemet, og det ble foreslått før noen hadde spurt om defekt basselement, utfasing osv.

Og som Karma påpeker; jeg hører også forskjell på kabler men er ikke interessert/ser ikke fornuften i å bruke mye penger på små forskjeller når elektronikk/høyttaler og lytterom ikke holder mål og dermed har et mye større potensial for større forskjeller for en lavere pris.

Selvfølgelig kan kabelhjørnet være der, og heldigvis er folks interesse for akustikk og rommets påvirkning på lyden stigende. :)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
frans skrev:
Kabler trenger vi alle mann, vinyl er bare for en liten sekterisk gruppe med sære forvrengningsbehov.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Næring etter tæring Norcad!

Det er vel ingen her inne, som prøver å lure noen til å kjøpe katta i sekken?

Vi prater kanskje litt rundt omkring hverandre her inne, så klart at det vil være dårlig økonomi å svi av (egen mening) over for eksempel 30 - 40 % på kabler, av den totale verdien av anleggets verdi!

Da burde man heller innvestere i de andre komponentene!

En 10 % regel er grei å bruke, selv om mange er uenig i det!

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
f skrev:
Det er vel ingen her inne, som prøver å lure noen til å kjøpe katta i sekken?
Ikke med overlegg antagelig, men i mine øyne jo!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.376
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Low-Q skrev:
gismo skrev:
Vi må iallefall ha kabler, ikke sant? ;)
Så får vi alle og enhver velge fritt på skalaen....uisolert ståltråd -> valhalla... og leve lykkelig med våre valg :)
...er Valhalla best nå liksom? og hvorfor er uisolert ståltråd dårligst? Eller er det jeg som konkluderer for tidlig?

Jo! Ståltråd er jo magnetisk, og alle kabler blir jo magnetiske når det går strøm gjennom dem.... Et magnetisert magnetisk materiale betyr bråk. Joda, ståltråd er dårligst....

Nei, forresten... Hvis en kabel består av flere ståltråd-kordeller(ledere), vil vi kunne oppnå fullstendig stillhet faktisk... Kordellene tvinges fra hverandre pga. lik retning på magnetismen, men hvis ståltråd er magnetisk ledende, vil jo kordellene samtidig gå sammen..... da har vi i prinsippet en kansellering...... Om ikke lenge ser vi Valhalla Steel Premium på produktlisten, og dermed er BÅDE ståltråd OG Valhalla best.

Joda. Kabelhjørnet har livets rett - hvis bare de enkelte kunne blitt enige med seg selv først og fremst. Ser ut som jeg ligger tynt an gitt....

Øøøh, vent litt. Hvis vi kombinerer kobber-kordeller og ståltråd-kordeller, og lar bare kobber-kordellene lede strømmen, og lar ståltråd-kordellene ligge isolert og fritt uten tilkobling.......nei, det er for sent - god natt :)
Tja. I andre bransjer, som dataoverføring, brukes det som et kvalitetstegn for komponentene at de greier perfekt overføring ved 100 Mbps gjennom en stump rusten piggtråd, selv om den demoen også var grundig rigget av noen som visste hva som var viktig og hva som ikke var det:
http://www.signalintegrity.com/Pubs/edn/SoGoodBarbedWire.htm

Skal vi overføre det til vår "bransje", så må vel det bety at et anlegg som "avslører" forskjeller i lydkvalitet mellom rusten ståltråd og Valhalla er ganske dårlige greier.

[Dukker og løper for livet, mens egg og tomater hagler rundt ham. ;D]

L

larkus

Gjest
asbjbo skrev:
Tja. I andre bransjer, som dataoverføring, brukes det som et kvalitetstegn for komponentene at de greier perfekt overføring ved 100 Mbps gjennom en stump rusten piggtråd, selv om den demoen også var grundig rigget av noen som visste hva som var viktig og hva som ikke var det:
http://www.signalintegrity.com/Pubs/edn/SoGoodBarbedWire.htm
Sitat fra artikkelen det henvises til:
"What about the high-frequency loss? It wasn't a problem either. The T4 system divides its data among the four pairs, so that each pair operates at only 25 Mbps. At that low frequency the skin-effect resistance of 4 ft of barbed wire is insignificant, and the overall high-frequency loss in the glass case at 25 Mbps was practically nil."

Noe å tenke på for de av oss som er opptatt av skineffekt i audiosammenheng?

Topp Bunn