Har Krix noen venner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.214
    Antall liker
    2.479
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    He he, nei de er bært opp på loftet, de kommer nok ikke for salg. :cool:
    Jeg hadde et par timer i furtebua i går kveld også mens kjerringa så noe doktor-såpe greier.
    Jeg blir liksom litt overrasket hver gang over pin-point evnene til disse tassene. Det er ikke egenskaper jeg har vektlagt så mye tidligere, jeg er egentlig mer opptatt av klangfarger og hurtighet. Men jeg må si at det er litt gøy å kunne plassere hver eneste lille detalj i et så stort lydbilde. Bassen sitter som skudd, har bra volum til midten av 30-tallet i det bitte lille rommet mitt.
    Så eneste minuset er for min del med disse er noe begrenset maksimalt volum. Men for all del, de duger til langt over mitt normale lyttevolum. Jeg målte i går bare for gøy med en radioshack db-måler. Med 90db c-wheighted slow i lytteposisjon på Chris Jones så låter det bare deilig uten noen tegn til anstrengelser. Og da vibrerte det meste i rommet for å si slik. :cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Cbarth1: Nåvel, når frua blir lei av å snuble i Vifaer....Bare å begynne å sjekke markedet for dem. Du skal ha et volum som holder til uforvrengt, passe høy lytting i timesvis. Med en kjempedose overskudd. Det har du. I tillegg har du en høyttaler som passer både musikkstil og rom. Som leverer et lydbilde så hinsides svært at det burde være en fryd.. Hva mer ønskes? Jeg vet om EN forsterker som kan gi noe mer kontroll på disse dyra, samtidig som den krymper det totale anlegget...sjekk Vipas nye signatur (VIVA LA VIPA-tråd)...
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.214
    Antall liker
    2.479
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    He he, godt skrevet Auditor.
    Men noen Bladelus kommer det nok ikke inn her. Les i MI tråden hva Carisma mener om MI18 og Bladelius Ymer :cool:
    Bladelius har en lyd/klang som ikke har tiltalt meg de gangene jeg har hørt det. Men for all del, det er snakk om smak og behag, både MI og Bladelius er veldig gode forsterkere.

    Jeg gleder meg til å få dac'en nå, Håkon Rognlien låner den i et par uker for test før jeg får kloa i den. Fullbalansert NOS rør-dac skal nok bli mat for Krix'ene :cool:

    Nei, nå ble det mye OT, beklager det. Maler med bred pensel og store ord her, men når begeistringen ikke har minket etter den første forelskelsen så må jo det være et kvalitetsstempel for disse små-tassene. Hvis noen er i Arendalstraktene så er det bare å hyle ut om de lyst å høre på disse mini høyttalerne :cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Cbarth1: Vel...your loss!! ;)
     

    seboemer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    83
    Er det ingen som har de gulvstående PHOENIX/HARMONIX eller NEUPHONIX
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Seboemer: Er vel kanskje fire- fem par i bruk av hver modell i Norge. Equinox har derimot vært en favoritt i Norge siden førstegenerasjon. Og det med god grunn. Hvis du ikke har sjekka ut Mk3, gjør det. Da går du ut med et par. Et par Equinox 3 og verdens største glis. Ekte moroboks. Med tildels ekstreme egenskaper i det frekvensområdet som virkelig betyr noe for musikken din.
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.214
    Antall liker
    2.479
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg innrømmer det, jeg hadde et svakt øyeblikk. Jeg la ut de små Krixene mine for salg. Heldigvis ble de ikke solgt!
    Nå som Blak'en er innspilt må jeg bare si for en kanon-match! Skulle tro det ubrukelige rommet, forsterkeren og de små skoeskene av noen høyttalere var designet for hverandre.
    De kommer IKKE for salg igjen, så da kan de angre de som lurte på å kjøpe men ikke slo til he he.

    Jeg vet ikke om det er nevnt tidligere, eller om det er kjent i Krix kretser at Roksan og Krix er en bra kombinasjon, men mener det må spres. De utfyller hverandre på en måte som kom helt uventet på meg.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Cbarth1: Uventa?? Jeg har visst om det i femten av mine Hi-Fi-år... På den annen side: Du har en anstendig integrert der. ;) En jeg ville tatt inn her før noen som helst MI-løsning..En Blak CD til den nå, så...
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.214
    Antall liker
    2.479
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    He he, en MI forsterker er bedre på alle mulige måter. Men med MI forankoblet blir absolutt alle skavanker men også fordeler fullstendig blottlagt og belyst.
    Med Roksan Blak'en er liksom den enes styrke den andres svakhet og vice-versa, i tillegg har de begge noen egenskaper som forsterker hverandre.
    Blak'en driter i å være så korrekt, så det blir bare så dynamisk og artig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Cbarth1: For enkelte , så.. Jeg har andre preferanser i den klassen. Seriøst: Legg ut MI, bruk penga på en Blak CD. Da blir det enda artigere:)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Cbarth1: Uventa?? Jeg har visst om det i femten av mine Hi-Fi-år... På den annen side: Du har en anstendig integrert der. ;) En jeg ville tatt inn her før noen som helst MI-løsning..En Blak CD til den nå, så...
    Hva du ikke vet? :p
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.760
    Antall liker
    13.700
    Sted
    Sørlandet
    Har eid Krix Equinox I og II noen år. Flotte, musikalske høyttalere som jeg mener virkelig trenger P.R.A.T forsterkere for å komme "ut av boksen". Jeg spilte på Mcintosh men det ble for sivilisert og behagelig. Deretter Rega som fikk dem til å "blomstre" men det var ikke før jeg koblet dem på min Cyrus 8vs2 at dem virkelig fikk vise hva dem var gode for. Etterhvert ble dem testet mot Kef LS50 og diverse andre småhøyttalere hvor Krix Equinox måtte se seg slått av Rega RS1.

    -BB-
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    He he, en MI forsterker er bedre på alle mulige måter. Men med MI forankoblet blir absolutt alle skavanker men også fordeler fullstendig blottlagt og belyst.
    Med Roksan Blak'en er liksom den enes styrke den andres svakhet og vice-versa, i tillegg har de begge noen egenskaper som forsterker hverandre.
    Blak'en driter i å være så korrekt, så det blir bare så dynamisk og artig.
    Hatt Roxan selv en gang.
    Men til rom nr 2 så er alt åpent enda.
    Så snoker rundt litt.
    MI er ekstremt bra. Men for holde med 1 rom. Skal ha MI18 der og.
    Rom 2 er åpent enda. Planen var å ha noe billig men ekstremt bra, pluss enkelt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    LM: Har fulgt Roksan fra FØR de kom til Norge. Som jeg sa...jeg har andre preferanser enn MI. Som kan ta ut mer av Krix. Pga dobbelt så store- ca- forsyninger. Og en noe mer nøytral stil. Hos deg vil nok MI være ei oppgradering, da Doxaen din fortsatt altså er liten. Og høyttalerne store. Roar veit godt hvordan en god forsterker kan bygges. Synergien hos Roksan er på Reganivå. Altså SVÆRT bra. Den syr sammen lydbildet.
    Spiller meget bra på Spendor også..såpass bra at du nok hadde kommet svært langt med ei Blak-pakke selv...

    BB: RS1, ja...hehe...musikkbombe:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    LM: Har fulgt Roksan fra FØR de kom til Norge. Som jeg sa...jeg har andre preferanser enn MI. Som kan ta ut mer av Krix. Pga dobbelt så store- ca- forsyninger. Og en noe mer nøytral stil. Hos deg vil nok MI være ei oppgradering, da Doxaen din fortsatt altså er liten. Og høyttalerne store. Roar veit godt hvordan en god forsterker kan bygges. Synergien hos Roksan er på Reganivå. Altså SVÆRT bra. Den syr sammen lydbildet.
    Spiller meget bra på Spendor også..såpass bra at du nok hadde kommet svært langt med ei Blak-pakke selv...

    BB: RS1, ja...hehe...musikkbombe:rolleyes:
    Når jeg går for MI på Spendor er det for at jeg sikter høyere enn jeg hadde klart med Roxan eller Rega.
    DOXA oppgradering utgår for MI effekt nå.

    Men tilbake til denne tråden.
    Disse høyttalerne har jeg hørt mye godt om.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.214
    Antall liker
    2.479
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Nå føler jeg meg skyldig i å ha dratt så mye OT inn i tråden, beklager virkelig for det.
    For noen vil det kanskje virke rart å lovprise og skrive så mye om såpass rimelige produkter. Men når man først får noe som "sitter" så bra som disse små Krixene så er det vanskelig å la være. Om noen er i Arendalstraktene så si ifra, jeg tør nesten garantere en overraskelse ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Cbarth1: Krix- som PMC, Sonus Faber, Bladelius og Rega- er for den som veit hva han vil. Og hvordan han skal få det til. Ei skjult perle, fullt kapabel til å nagle lytteren til veggen. Men alle disse krever håndlag, forståelse og common sense..Know your vices, and you´ll be richly rewarded--
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.214
    Antall liker
    2.479
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sendte Doxa dacen til oppgradering, og jeg må si jeg fikk tilbake et HELT annet rasedyr. Nå spiller rom, høyttalere, kilde og forsterker så på lag at jeg må si at det overrasker hver gang jeg lytter på det. Det er en nærmest naturstridig dynamikk i dette lille oppsettet nå.
    Jeg vet jeg strekker ut halsen for hogg her nå, men jeg har hatt Klipsch Cornwall med over 100db følsomhet her i samme rommet (i tillegg til en hel haug med andre Klipsch modeller) og selvfølgelig har de bedre dynamikk, men gud bedre hvor disse småtassene har kviknet til.
    Jeg har hatt en del over for å lytte på oppsettet og de fleste har blitt lettere sjokkert av hva som er mulig å få til med små høyttalere.

    Er på reisejobb nå, men skal hjem til helga og er invitert på fest. Men har mye mer lyst til å benke meg foran anlegget og bare høre på musikk.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    810
    Det er vel de nye high-end høyttalerne til Krix på bildet. Kunne vært artig å hørt dem. Kanskje det blir mulig på messa i Horten til høsten?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Skulle ikke forundre meg
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.214
    Antall liker
    2.479
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    En shoot-out mellom disse og QLN Signature 3 hadde vært int.... Tror fort det hadde blitt dyrt :p
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    651
    Sted
    Longnose
    Ser fram til å opp til PM å høre de!! Har klokkentro på disse, liker equinox mk3 veldig godt så tipper disse duger
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    En shoot-out mellom disse og QLN Signature 3 hadde vært int.... Tror fort det hadde blitt dyrt :p
    Tipper en shoot-out mellom equinox og QLN Signature hadde vært spennende nok jeg ;)
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    951
    Antall liker
    3.546
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Hei alle Krix-venner! Har nettopp gått til anskaffelse av et par strøkne Krix Equinox mk1. Disse drives av en Doxa 70 Signatur/Doxa 08. Disse har erstattet et par B&W Preference 5 (gulvstående). Må bare få sagt at jeg er mektig imponert og hvor godt (og mye!) disse småtassene låter! Et lite bilde av herligheten :cool:.

    IMG_3120_1.jpg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.633
    Antall liker
    3.832
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg et par Equinox mk3 på veg. Når det gjelder forsterker vingler jeg litt. Ser at Roksan Blak er en bra kombo, har hatt denne, men ønsker meg et mer betjeningsvennlig og enkelt oppsett med strømmemulighet. Står mellom Naim Atom, Simaudio Neo Ace eller Hegel H90/190. Naim er jo en no-brainer, men noen som kan synse noe om Hegel, eller SimAudio og Krix?
     

    Timo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    51
    Antall liker
    35
    Sted
    Bogafjell
    Torget vurderinger
    4
    Hei alle i tråden. Noen formening om equinox mk3 ville vært en grei oppgradering fra dynaudio x16 som jeg nå sitter på etter noen betraktelige nedgradering? Savner en del detaljer.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Oi, jeg har jo helt glemt å melde meg inn i klubben her.
    Er Krix venn fra 08.00 til 16.00 på hverdager :)

    20180504_143607.jpg
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Ok, hvorfor ble det opp ned plutselig ??
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    963
    Antall liker
    1.256
    Torget vurderinger
    4
    Melder meg og inn her. Har er par i transitt, som skal inn i en lite ekstra rom på 7 kvm som er under oppbygging.
    Har en Naim Nait 5i på lur til den, som jeg er spent på om vil kunne fungere.
    Dac er foreløpig enten en dragonfly red, eller en minidsp 4x10HD.
    Noen som har testet krix med hall på Naim?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.633
    Antall liker
    3.832
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har Naim Atom sammen med Equinox mk 3 og det går svært bra. Dog spiller de i et mye større rom (ca 35 m2), men Krix gjør seg slettes ikke bort. Både Naim og Krix har en stor forse i PRaT og det skal vel vanskelig gjøres å finne det bedre, i alle fall i de prisklasser som man betaler for Krix.

    Jeg - understreker jeg - mener faktisk at Krix enda har et uforløst potensiale i detaljering og rominformasjon/perspektiv som Atom nok ikke klarer å få ut, men det er vel litt på siden av Naims kjerneprioriteter. Sammen med Atom er det imidlertid en lynrask, dynamisk og høyst "musikalsk" og underholdende gjengivelse man får. "A toe-tapping experience" for å si det på nynorsk.
     
    Sist redigert:

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    963
    Antall liker
    1.256
    Torget vurderinger
    4
    FCE0C1DA-30A7-4ECA-BBD1-DA94ED106191.jpg



    Virker lovende dette. Ikke kommet på plass i tiltenkt rom, men turte ikke la de ligge i garasjen nå utover høsten, der det fort kan bli litt rått og bløtt.

    Klint inn i et hjørne på kjøkkenbenken fikk elementene myket seg opp med litt iron maiden mens undertegnede entusiastisk malte stuevegger. Naboen sikkert ikke like imponert.
    Rommet de skal i står ennå ikke ferdig, så må nok vente litt til for et skikkelig inntrykk av hvordan de er å leve med.
    I mellomtiden har man skaffet til veis noen provisoriske stativer.
    Heldigvis kan de sandfylles, så det bør duge i starten...
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.633
    Antall liker
    3.832
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Så fra tester at Equinox mk 3 burde spille rett fram for best lyd og jeg har dratt de rundt i stua uten å komme i mål. Tenkte jeg skulle drite i konvensjonene og har nå vinklet dem inn så de krysser foran lytteposisjon, dvs. at jeg nå ser litt av «yttersiden» av høyttalerne fra lytteposisjon. Ga meg en mye mer balansert lyd i mitt rom og virkelig en liten transformasjon. Bare et lite (stort) tips å prøve ut. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Einstein: Reglene for plassering gjelder for Krix og. Men dersom du har et vanskelig rom, bruk rommet som en partner i anlegget. Det er det det er. La resultatene fortelle deg hvor høyttalerne MÅ stå for å låte best mulig hos deg. Vanskelige frekvenser kan ryddes opp i med akustiske tilpasninger, og la ikke høyttalerne stå altfor nært veggen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Einstein: Var det noe uklart, eller? Sånn i tillegg til det; Krix er omtrent prototypen på høyttalere som vokser med forsterkeren. Sammen med Celestion er Equinox et utmerket utgangspunkt for å lære hvor viktig strømstyrke er i driftssammenheng..
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    12.146
    Sted
    London
    Så fra tester at Equinox mk 3 burde spille rett fram for best lyd og jeg har dratt de rundt i stua uten å komme i mål. Tenkte jeg skulle drite i konvensjonene og har nå vinklet dem inn så de krysser foran lytteposisjon, dvs. at jeg nå ser litt av «yttersiden» av høyttalerne fra lytteposisjon. Ga meg en mye mer balansert lyd i mitt rom og virkelig en liten transformasjon. Bare et lite (stort) tips å prøve ut. :)
    Hvis jeg husker rett, så har du samme diskanten som jeg har. En ScanSpeak Ring Radiator. Har liknende erfaring som deg, med at en vinkling in mot lytteposisjon forandrer lydbildet en god del. Har kommentert dette til Troels Gravesen som designet de som jeg har, og han sier de er "bedre" enn de fleste andre diskanter, men har liten spredeevne - noe som jeg leser som best i sweetspot...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    T-Roten: En velplassert, velmatcha ringradiator kan slå ut hvilken som helst dome- eller bånddiskant, imo.. Det burde jeg vite, ettersom jeg har hatt ringprinsippet i hus i 15+ år. Om de trenger å vinkles er det teknisk sett produsenten, elementet, øra til eieren og- i siste instans- rommet/matchen som bestemmer. En LITEN toe-in mellom fem og ti grader funker her, iallefall. Og radiatoren er samtidig langt mer regjerlig og kontrollerbar enn bånd- i min bok. Som også Focals inverterte dome er mer punktformig enn den"rettvendte", klassiske domen. Merk: Equinox 3 er den eneste generasjonen av disse med ringradiator. Og for å være ærlig: Jeg er svært glad i de to andre, men har lurt meg grønn på hvorfor ringprinsippet ikke kom allerede i Mk2. Da ville den nemlig vært enda lettere å få til å spille bra.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn