Har "målegutta" dyrere kabler?

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
lovemusikk skrev:
gubben skrev:
At du gidder ??? Du motsier deg sjøl i kjent stil ....
Hva er det EGENTLIG du vil ha frem ?
Meg? Bare at dem som sier det ikke er forskjell ,kan for en gangs skyld bruke ordene: Ja, det er forskjell på kabler.
Kan du vise til hvor mange av disse "målegutta" som faktisk påstår at det ikke kan være forskjell på kabler??
Lager du et vrengebilde, bare for å få litt fart og spenning på sentralen?
Hvorfor ikke heller lytte til musikk?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
539
Torget vurderinger
1
RJEL skrev:
Man skrev:
Igjen ikke helt riktig.
Har ikke 250w alltid hatt balansert inngangstrinn? (utenom kanskje de aller første). Men +/- forsterkes likevel ikke separat.
Er det et balansert inngangstrinn oppnår man uansett fordelene av CMRR uavhenig om selve signalet er balansert/ubalansert. I utgangspunktet blir dette teoretiske verdier når det gjelder såpass korte kabelstrekk i hjemmehifien, men det er ikke umulig at XLR kan låte bedre IMHO.
Kremt, balansert inngangtrinn. Hva er nu det?
Jo, det er to transistorer, et såkalt differensialtrinn, der ene transistor behandler + signalet og andre -
Og så blir det som regel ført sammen til et ubalansert trinn i resten av ampen.
Når det gjelder AW250, så er det MANGE versjoner.
Og jeg har ALDRI sett en AW250 som er fullbalanser helt ut på utgang.
Men jeg har nok ikke hatt alle på verkstedbenken og i allefall ikke de som er under fem år.
Nu heter desverre alle versjoner AW250 ,DMB eller R eller faen vet....
Som ikke det er nok så er det små variasjoner innat i de forskjellige betegnelsene også.
EC selv har knapt kontroll.... Ihvertfall hadde de ikke det i gamle EC sin tid.

Så jeg vil gjerne se en AW250 som er fullbalansert helt ut fordi det har jeg aldri vært borti.
Men jøss, det kan jo finnes.
Det var vel indirekte ment til RS? Jeg er jo enig med deg.

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Antall liker
0
Asbjørn skrev:
Nei, etter en 15-20 år i dette gamet og mye bortkastede penger på både det ene og det andre, skal det nok mer til for å få meg til å endre oppfatning. Min oppfatning er fortsatt at det finnes små forskjeller, men at det ikke er verdt å bruke spesielt mye penger på dette. De pengene gjør mer nytte andre steder.
Nå skal jeg passe meg for å kritisere meningene/erfaringene dine, da mine erfaringer ikke er verdt noe mer enn dine. (Kanskje heller mindre med tanke på post-count...)

Men, det er en ting jeg bare ikke fatter. Når du har holdt på med denne hobbyen i hele 15-20år, og sitter på relativt dyrt og bra utstyr.
-Hvordan kan du da ha unngått å legge merke til forandringer på diverse kabler? (strøm, signal, høytt., sølv, kobber, solidcore osv.)
Greit nok at du mener at forskjellen ikke er enorm, i forhold til komponentbytte. Men at det i det hele tatt er forskjeller (store nok til å høres tydelig, UTEN placebo effekt) må du vel kunne innrømme?

Selv har jeg bare holdt på med hifi i vel 10år, men i løpet av denne tiden har jeg da fått gjort en del praktiske tester som enkelt har vist meg at det tidvis kan være store forskjeller der ute. Og forskjellene har ingen ting med placebo å gjøre, den ideen begynner jeg å bli litt lei! -Lyd skal høres, ikke sees eller måles)
Men for at jeg skal erfare disse forskjellene hjelper det ikke å kjøpe en dyr kabel og bare putte den inn i kjeden og så være fornøyd med det. Selv er jeg ofte nødt til å teste flere kabler i samme slengen for å merke forskjellene mellom disse og for å fastslå hvilke type lyd/klang/egenskaper den enkelte kabel har...

Ps. Du har dine meninger, som du selv har sagt det skal svært mye til for å endre. Og sånn føler vel egentlig akkurat jeg det også :) Så ønsker ikke å blusse opp i "den evige kabeldebatten", den er pointless. Vi må heller lære oss å leve med to helt forskjellige syn, og akseptere hverandres meninger!

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Karma skrev:
lovemusikk skrev:
gubben skrev:
At du gidder ??? Du motsier deg sjøl i kjent stil ....
Hva er det EGENTLIG du vil ha frem ?
Meg? Bare at dem som sier det ikke er forskjell ,kan for en gangs skyld bruke ordene: Ja, det er forskjell på kabler.
Kan du vise til hvor mange av disse "målegutta" som faktisk påstår at det ikke kan være forskjell på kabler??
Lager du et vrengebilde, bare for å få litt fart og spenning på sentralen?
Hvorfor ikke heller lytte til musikk?
Mange, men på avforum. Spenning pga dette fikk jeg nok av der.

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Antall liker
0
Hehe, er nok dessverre så altfor mange spor etter disse "målegutta" på diverse fora.
Trenger ikke lete etter eksempler ;)
Temperaturen på avforum har vært fryktelig høy ja, det skal jeg være enig i!
Så mange bastante meninger, og så mye drittslengning at ihvertfall jeg holder meg unna...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
menkromsen skrev:
Asbjørn skrev:
Nei, etter en 15-20 år i dette gamet og mye bortkastede penger på både det ene og det andre, skal det nok mer til for å få meg til å endre oppfatning. Min oppfatning er fortsatt at det finnes små forskjeller, men at det ikke er verdt å bruke spesielt mye penger på dette. De pengene gjør mer nytte andre steder.
-Hvordan kan du da ha unngått å legge merke til forandringer på diverse kabler? (strøm, signal, høytt., sølv, kobber, solidcore osv.)
Greit nok at du mener at forskjellen ikke er enorm, i forhold til komponentbytte. Men at det i det hele tatt er forskjeller (store nok til å høres tydelig, UTEN placebo effekt) må du vel kunne innrømme?
Hvorfor innrømme det?

Noe av det lurere jeg har gjort innen hifi var å kvitte meg med komplett Wire World kabler. Etter å ha byttet fikk jeg høyttalerkabler med ordentlig tverrsnitt og ble kvitt billig messing i signalveien og dårlige loddepunkter.

Det å lytte med ørene er ofte å foretrekke fremfor å se seg blind på reklame og utseende.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.736
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
menkromsen skrev:
Asbjørn skrev:
Nå skal jeg passe meg for å kritisere meningene/erfaringene dine, da mine erfaringer ikke er verdt noe mer enn dine. (Kanskje heller mindre med tanke på post-count...)

Men, det er en ting jeg bare ikke fatter. Når du har holdt på med denne hobbyen i hele 15-20år, og sitter på relativt dyrt og bra utstyr.

Selv har jeg bare holdt på med hifi i vel 10år, men i løpet av denne tiden har jeg da fått gjort en del praktiske tester som enkelt har vist meg at det tidvis kan være store forskjeller der ute. Og forskjellene har ingen ting med placebo å gjøre, den ideen begynner jeg å bli litt lei! -Lyd skal høres, ikke sees eller måles)
Men for at jeg skal erfare disse forskjellene hjelper det ikke å kjøpe en dyr kabel og bare putte den inn i kjeden og så være fornøyd med det. Selv er jeg ofte nødt til å teste flere kabler i samme slengen for å merke forskjellene mellom disse og for å fastslå hvilke type lyd/klang/egenskaper den enkelte kabel har...

Ps. Du har dine meninger, som du selv har sagt det skal svært mye til for å endre. Og sånn føler vel egentlig akkurat jeg det også :) Så ønsker ikke å blusse opp i "den evige kabeldebatten", den er pointless. Vi må heller lære oss å leve med to helt forskjellige syn, og akseptere hverandres meninger!
Skal ikke krangle med deg, jeg, men når Asbjørn sier at det er små forskjeller men ikke nok til å bry seg med, kan det jo være fordi han har denne boksen:

Der kan han tweake lyden mer enn ethvert kabelbytte formår.

mvh

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
lovemusikk skrev:
Kule-Trygve skrev:
"Dette med kabler til tusenvis av kr, f.eks 20.000 ++ er en helt annen debatt enn målefolket vil frem til.
Jeg tror flesteparten av målefolket er enig med meg på dette."

Er det noe galt med kabler til 20 000++ eller?
Nei, nei men for å unngå litt krangling fra målegutta så skrev jeg det på denne måten for å vise hva jeg ville frem til. :)
Skal vi unngå å krangle nå da liksom? ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.162
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
menkromsen skrev:
Asbjørn skrev:

Jovisst er det forskjeller, og det har jeg sagt hele tiden. Dessuten mener jeg at disse forskjellene vil være systemavhengige, og at det er gode tekniske grunner til nettopp det.

Min erfaring i mitt anlegg er at disse forskjellene hverken er spesielt store eller spesielt viktige, sammenlignet med mye annet. For eksempel har jeg ikke greid å få til noen som helst hørbar forskjell mellom digitale signalkabler, og knapt nok mellom analoge. Hos meg har det f eks gjort mye større forskjell å sette høyttalere og komponenter på vibrasjonsdempende underlag enn noe som helst kabelbytte jeg har prøvd. Dessuten er det vel riktig å si at mitt anlegg nærmest er konstruert for å være så lite kabelfølsomt som overhodet mulig, bl a med trafo-balanserte utganger fra preamp og UcD effektforsterkere som påvirkes minimalt av lastimpedans. For meg er det ikke opplagt at kabelfølsomhet er et kvalitetstegn.

Men, igjen, jeg måtte også gjennom en nybegynnerfase hvor jeg kanskje stolte mer på kabellyrikken i glansede magasiner enn på mine egne ører og min egen tekniske forståelse, og derfor brukte jeg nok mer penger på kabler enn hva jeg ville gjort i dag.

Et eksempel: Da dynaBel Euforia ble lansert, hadde Vadseth (den gangen i Lyd & Bilde) en anmeldelse hvor han lovpriste dem på nesten alle punkter, unntatt en viss "hardhet i mellomtonen". Denne skyldtes i følge ham de "billige" Supra internkablene som hadde blitt brukt. Han skrev noe slikt som "la oss ta hverandre i hendene og gjenta i kor: alle kabler farger lyden, også i korte lengder". Etter det byttet dynaBel til Goertz internkabel, og de modifiserte høyttalerne ble nå lovprist uten forbehold. Så jeg kjøpte også Goertz, ettersom jeg definitivt ikke ville ha noen "hardhet i mellomtonen". Og det låt bra. Etterhvert gikk det opp for meg at disse kablene var så kapasitive at jeg risikerte å ødelegge effektforsterkeren. dynaBel fikk nok også klar beskjed om dette fra Electrocompaniet, for de skiftet til Kimber i all stillhet kort etter. Så forsto jeg også at "hardheten" skyldtes begynnende oppbrytning i Excel-elementene og økende forvrengning oppover i frekvens. Aktiv deling med bratte filtre og en systematisk jakt på alle andre kilder til forvrengning i signalkjeden løste det problemet. Kablene hadde ingen ting med saken å gjøre i det hele tatt.

Siden den affæren stoler jeg mest på egne ører og konvensjonell kretsteori.

Og jo, hvis jeg vil ha +/- 0,5 dB eq ved en eller annen frekvens, så har jeg mye mer effektive og forutsigbare måter å gjøre det på. Miraklet koster mindre enn en stump "god" kabel. ;)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.520
Torget vurderinger
4
Man skrev:
RJEL skrev:
Man skrev:
Igjen ikke helt riktig.
Har ikke 250w alltid hatt balansert inngangstrinn? (utenom kanskje de aller første). Men +/- forsterkes likevel ikke separat.
Er det et balansert inngangstrinn oppnår man uansett fordelene av CMRR uavhenig om selve signalet er balansert/ubalansert. I utgangspunktet blir dette teoretiske verdier når det gjelder såpass korte kabelstrekk i hjemmehifien, men det er ikke umulig at XLR kan låte bedre IMHO.
Kremt, balansert inngangtrinn. Hva er nu det?
Jo, det er to transistorer, et såkalt differensialtrinn, der ene transistor behandler + signalet og andre -
Og så blir det som regel ført sammen til et ubalansert trinn i resten av ampen.
Når det gjelder AW250, så er det MANGE versjoner.
Og jeg har ALDRI sett en AW250 som er fullbalanser helt ut på utgang.
Men jeg har nok ikke hatt alle på verkstedbenken og i allefall ikke de som er under fem år.
Nu heter desverre alle versjoner AW250 ,DMB eller R eller faen vet....
Som ikke det er nok så er det små variasjoner innat i de forskjellige betegnelsene også.
EC selv har knapt kontroll.... Ihvertfall hadde de ikke det i gamle EC sin tid.

Så jeg vil gjerne se en AW250 som er fullbalansert helt ut fordi det har jeg aldri vært borti.
Men jøss, det kan jo finnes.
Det var vel indirekte ment til RS? Jeg er jo enig med deg.
Jeg ser det nu i ettertid, sorry.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Hadde jeg vært høvding ville enhver som startet en tråd om kabler blitt ustestengt.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.846
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Hadde jeg vært høvding ville enhver som startet en tråd om kabler blitt ustestengt.
Er det verre eller bedre enn å bli utestengt?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
15
Asbjørn skrev:
Og jo, hvis jeg vil ha +/- 0,5 dB eq ved en eller annen frekvens, så har jeg mye mer effektive og forutsigbare måter å gjøre det på. Miraklet koster mindre enn en stump "god" kabel. ;)
Vi som i motsetning til Asbjørn forstår at de lydmessige skillnadene mellom diverse ledninger så vel som andre passive komponenter ikke primært gir seg til kjenne ved frekvensmålinger men snarere i form av divergerende dynamikk, oppløsning og klangegenskaper forstår selvfølgelig at eventuell lydforringelse via uegnede ledninger på ingen måte kan "korrigeres" eller kompanseres f.ex digitalt eller på noen annen måte når skaden først er skjedd.
I den forbindelse bør de fleste ha fått med seg at undertegnede definitivt ikke framholder overprisede fantasiormer som den ultimate løsningen, derimot veldimensjonerte massive strøm- og signalbaner.

Mvh. RS

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.162
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
R.S. skrev:
I den forbindelse bør de fleste ha fått med seg at undertegnede definitivt ikke framholder overprisede fantasiormer som den ultimate løsningen, derimot veldimensjonerte massive strøm- og signalbaner.
Enten du liker det eller ikke, er jeg ganske enig med deg når det gjelder å ha tilstrekkelig tverrsnitt på ledninger. Det er vel tilsammen noe slikt som 16 mm2 tverrsnitt fra forsterkerne frem til høyttalerelementene her hos meg, med kablene loddet rett på terminalene på respektive element for å slippe unødvendig kontaktmotstand.

Når det først er i orden, vil jeg hevde at det meste annet av kabelforskjeller er en dyr og ineffektiv form for eq, ja.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kule-Trygve skrev:
lovemusikk skrev:
Kule-Trygve skrev:
"Dette med kabler til tusenvis av kr, f.eks 20.000 ++ er en helt annen debatt enn målefolket vil frem til.
Jeg tror flesteparten av målefolket er enig med meg på dette."

Er det noe galt med kabler til 20 000++ eller?
Nei, nei men for å unngå litt krangling fra målegutta så skrev jeg det på denne måten for å vise hva jeg ville frem til. :)
Skal vi unngå å krangle nå da liksom? ;D
Jepp!!! helt klart. ;D ;D

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
R.S. skrev:
Asbjørn skrev:
Vi som i motsetning til Asbjørn forstår at de lydmessige skillnadene mellom diverse ledninger så vel som andre passive komponenter ikke primært gir seg til kjenne ved frekvensmålinger men snarere i form av divergerende dynamikk, oppløsning og klangegenskaper forstår selvfølgelig at eventuell lydforringelse via uegnede ledninger på ingen måte kan "korrigeres" eller kompanseres f.ex digitalt eller på noen annen måte når skaden først er skjedd.

Mvh. RS
Det Asbjørn påstår tror jeg kan sammenlignes med noen som har en analog tv men elendig bildekabel til dette. Og vedkommende argumenterer med at: Kanskje kabelen endrer fargestyrken til de ulike fargene, men jeg kan jo bare gå inn på skjermmenyen med fjernkontrollen og der har jeg all verdens mulighet til å stille på de ulike fargene. Så jeg trenger ikke noen dyr kabel til tvèn. (Men hva er forresten alle de prikkene i bildet, er det det som kalles "snø"?)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Kule-Trygve skrev:
R.S. skrev:
Asbjørn skrev:

Mvh. RS
Det Asbjørn påstår tror jeg kan sammenlignes med noen som har en analog tv men elendig bildekabel til dette. Og vedkommende argumenterer med at: Kanskje kabelen endrer fargestyrken til de ulike fargene, men jeg kan jo bare gå inn på skjermmenyen med fjernkontrollen og der har jeg all verdens mulighet til å stille på de ulike fargene. Så jeg trenger ikke noen dyr kabel til tvèn. (Men hva er forresten alle de prikkene i bildet, er det det som kalles "snø"?)
Når en i et typisk anlegg en dip i bassen på rundt 100 Hz og avvik i frekvensgangen på +/- 6dB kan en jo lure på hvorfor en skal bruke mye tid og penger på noe som i beste fall gir en endring på 0.X dB?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.381
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
R.S. skrev:
Asbjørn skrev:

Mvh. RS
Store ord - men til og med Trollmannen merket ikke at basselementet i egne høytalere sluttet og virke før uker senere.....og det er en forskjell som i aller høyeste grad skulle være både målbar og hørbar....I motsetning til forskjellen mellom kabler....

mvh
OMF

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Hvorfor henge seg opp i disse dB- greiene? Jeg vil ikke høre om dB!

Dette med dB er antakelig en sekundær og indirekte variabel som følger kabelskifte, men som ikke har så mye med "kvaliteten" på lyden å gjøre. Jeg nekter forresten å tro at et måleapparat kan tolke lyd på samme måte som oss. I så fall må det være masse kunstig intelligens innebygget i det. Så hvorfor henge seg opp i dumme apparater?

Å resonnere seg frem til hvordan noe høres ut ved hjelp av diverse teoretiske utledninger, tror jeg er en håpløs tilnærmingsmetode fremfor å høre på kvalitetsutstyr i praksis. Så får heller teorien overlates til noen andre..Jeg stoler heller ikke et sekund på hifi- blader, etter at jeg selv har prøvd noen av de tingene som får god omtale men ikke slår til hos meg.

Har forresten en Accuphase C-2410 på besøk. Det ble en liten vindusvask i forhold til min E-550. Denne "vindusvasken" får man til med kabler også.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.736
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kule-Trygve skrev:
Hvorfor henge seg opp i disse dB- greiene? Jeg vil ikke høre om dB!

Dette med dB er antakelig en sekundær og indirekte variabel som følger kabelskifte, men som ikke har så mye med "kvaliteten" på lyden å gjøre. Jeg nekter forresten å tro at et måleapparat kan tolke lyd på samme måte som oss. I så fall må det være masse kunstig intelligens innebygget i det. Så hvorfor henge seg opp i dumme apparater?

Å resonnere seg frem til hvordan noe høres ut ved hjelp av diverse teoretiske utledninger, tror jeg er en håpløs tilnærmingsmetode fremfor å høre på kvalitetsutstyr i praksis. Så får heller teorien overlates til noen andre..Jeg stoler heller ikke et sekund på hifi- blader, etter at jeg selv har prøvd noen av de tingene som får god omtale men ikke slår til hos meg.

Har forresten en Accuphase C-2410 på besøk. Det ble en liten vindusvask i forhold til min E-550. Denne "vindusvasken" får man til med kabler også.
Ser i profilen din at du bor i Bergen. Du er herved invitert til undertegnede for en liten demonstrasjon på hva en dB eller to i forskjell i et frekvensområde kan gjøre med lyden.

Send meg en PM.

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.162
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kule-Trygve skrev:
Her er forresten noe for Asbjørn. Litt teknikkorgie fra Accuphase. Husk å åpne pdf`ene og.

http://www.accuphase.com/model/df-55.html

http://www.accuphase.com/model/dg-48.html
Takk for tipset, det er interessante bokser. Det ser ut til at de drives av lignende Analog Devices SHARC-prosessorer som min DEQX. DEQX'en inneholder to sånne, mens her er det en prosessor pr boks. Accuphase bruker 40-bits aritmetikk og har 2x4 kanaler ut, mens DEQX'en bare har 32 bits og 2x3 kanaler.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tversnitt vikitg? Tja. 1,5mm2 holder til omtrent 7,5 m, 3mm2 er nok til minst 12 m og 5mm2 er tilstrekkelig til minst 18 m. Da snakker vi om 2 x 475 W forsterker.

Foruten tversnitt (som er rimelig neglisjerbart i hjem), så kan det oppstå forskjeller ved spesielle (dårlige ja) konstruerte forsterkere og/eller dårlige kabler og med for lange strekk ved bruk av passiv preamp. Noen annet Rhesus?

Så ja det kan være forskjeller på kabler, men det ikke noe problem å unngå det. Der hvor det oppstår hørbare forskjeller, så vet vitenskapen hvor problemet ligger. Og selv i de tilfellene, er forskjellene så små at jeg er usikker på mange hadde greit å skille det i en blindtest i eget anlegg. Ser da vekk ifra dette med strekk ved bruk av passiv preamp. Forsterkere som er noe følsomme for kabler og kabler laget med avvik finner man stort sett i den dyre skalaen.

Selv bruker jeg litt dyrere kabler enn type Europris p.g.a. sikkerheten om gode plugger (riktig størrelse standard) og et kurant utseendet. Det er ingen lydmessig forskjell på min ClasOhlson signalkabel mot noe annet, men pluggene på Clasern er veldig trange noe som er lite praktisk hvis man bytter en del og neppe heldig for terminalene på elektronikken. Man må dra de ut med makt. Synes også vissheten om at terminering er gjort mekanisk kan være ok, selv om jeg riktig nok også bruker kabler som er selvterminerte.

Argumentet om at man må ha så og så dyrt anlegg for å kunne høre forskjeller er tullball IMO. Har hørt mange nok dyre anlegg til å vite at pris ofte sier lite om kvaliteten. Det er et dårlig argument i forsvar av sine prioriteringer.

Når man ikke greier å høre at et anlegg er koblet i motfase, så burde det kanskje ringe en bjelle om at man kan ta feil ved annet også? Vi har jo en hifi skribent her på berget som ikke la merke til fasefeil.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Anonym skrev:
Når en i et typisk anlegg en dip i bassen på rundt 100 Hz og avvik i frekvensgangen på +/- 6dB kan en jo lure på hvorfor en skal bruke mye tid og penger på noe som i beste fall gir en endring på 0.X dB?
Hvis alt er frekvensrelatert så stemmer det kanskje, men er det det?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Multi-amplification is regarded as the pinnacle of the audio world. The term refers to dividing the musical spectrum into several distinct bands and handling each of these using a dedicated power amplifier and directly connected speaker unit. Such a system is necessarily more complex, but when configured and adjusted properly, it can achieve sound reproduction on a scale that is not possible by any other means. Configuring a multi-amplified system affords truly one of the greatest pleasures of audio.

Accuphase lager kabler også. Du får sende mail til deres tekniske avdeling og høre om de tror kabler er mindre viktig når man gjør det på denne måten. Håper de forstår engelsk ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.162
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kule-Trygve skrev:
Multi-amplification is regarded as the pinnacle of the audio world. The term refers to dividing the musical spectrum into several distinct bands and handling each of these using a dedicated power amplifier and directly connected speaker unit. Such a system is necessarily more complex, but when configured and adjusted properly, it can achieve sound reproduction on a scale that is not possible by any other means. Configuring a multi-amplified system affords truly one of the greatest pleasures of audio.
Jeg er ikke uenig i det utsagnet.

Etter å ha kikket litt mer på DG-48 og DF-55, synes jeg kanskje DEQX'en er mer fleksibel, selv om den mangler litt signal/støy-forhold sammenlignet med disse. Accuphase har bare faste valg for delefrekvenser med 1/6 oktav mellomrom og filterflanker i faste steg fra 6 - 96 dB/oktav, mens DEQX'en kan dele ved hvilken som helst frekvens og med filterflanker opptil 300 dB/oktav. DEQX har også innebygget preamp. Jeg synes det er hendig å ha all denne funksjonaliteten i én boks heller enn å ha den spredt over tre forskjellige bokser.Det blir litt av et utstyrsrack for å få plass til DG-48, DF-55, en preamp, og 4-8 kanaler med effektforsterkere. Derimot må jeg koble til laptopen for å få tilgang til en del av funksjonaliteten som DG-48 kan vise på frontpanelet. Det ser ikke ut til at det er mulig å koble en PC til disse, ikke engang for å ta backup av innstillingene.

Jeg stusser også litt over de foreslåtte signalkjedene som først D/A-konverterer signalet fra CD eller SACD, kjører det gjennom en analog preamp, A/D-konverterer det før prosessering, for så å D/A-konvertere det igjen til slutt. Den kjeden vil koste noen bits oppløsning, selv om hvert enkelt prosesseringssteg kjører med 40 bits. For meg virker det mer fornuftig å håndtere signalet digitalt helt til all prosessering er ferdig, for så å D/A-konvertere og kjøre det gjennom en analog volumkontroll helt til slutt. Det vil bevare oppløsning og minimere støy, men betyr i praksis at denne funksjonaliteten må være i én boks, siden inngangsvelger og volumkontroll havner på hver sin ende av kjeden.

Det kunne vært interessant å gjøre en sammenligningstest med Accuphase C-2810 preamp, DG-48 og DF-55 vs en DEQX HDP3. Funksjonaliteten blir omtrent den samme, og på papiret har hver enkelt Accuphase-komponent mye bedre spesifikasjon, men det er ikke opplagt for meg om det vil være hørbar og/eller målbar forskjell til slutt, og i så fall i hvilken retning. Tross alt, jeg slipper jo en hel bråte med kabling mellom boksene. ;)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Egentlig, slik jeg tolker det, er begge leirer (målegutta og kabelgutta) enige om at det er forskjell på kabler.

Hvorfor kunne ikke målegutta sei det med en gang, så hadde vi sluppet årelang krangling?

Ellers er det ikke helt enighet om kabler når prisen kommer over 5000,-

Syns dette må ha vert den beste kabeltråden hittil ;)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Toppmodellen til Accuphase blant forforsterkere er nå C-3800. Den skal være merkbart bedre enn C-2810 ifølge test under. Er det verdens beste forforsterker for øyeblikket? Her får man også alt i en boks.

http://www.accuphase.com/review_pdf/Hifi&Records_C-3800e&A-65e.pdf

Kanskje Accuphase synes det er gøy å konvertere fra det ene til det andre? Denne AAVA- elektroniske volumkontrollen gjør jo om spenning til strøm og tilbake til spenning igjen. Ala den AD-DA konverteringen det snakkes om over her.

I C-3800 er denne gjort mer balansert enn i C-2810 på en måte jeg ikke har tenkt å prøve å forstå..
Accuphase er bunnsolide produkter og teknologisk helt i forkant, men ikke direkte billig..

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
lovemusikk skrev:
Hvorfor kunne ikke målegutta sei det med en gang, så hadde vi sluppet årelang krangling?
Når man på forhånd har dannet seg en mening om "målegutta", nytter det lite hva de faktisk skriver og har skrevet..

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Yet if an old hand from the guild of amplifier makers starts raving after having spotted the Accuphase
components in our listening room, that says it all (to quote him: “If wouldn't build amplifiers
myself, I'd certainly buy those from Accuphase”). Another developer marvelled at the
power meters of the A-65 and said “You could actually calibrate your own measuring
equipment with them”.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.299
Torget vurderinger
1
Tråden er ryddet for hets, usakligheter og annet i kjølvannet av dette. Imidlertid oppstod det en feil her i kveld som kan ha medført at andre innlegg kan ha blitt slettet, men jeg håper at diskusjonen uansett kan fortsette under høflig og korrekt opptreden.

bjornh, moderator

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Karma skrev:
lovemusikk skrev:
Når man på forhånd har dannet seg en mening om "målegutta", nytter det lite hva de faktisk skriver og har skrevet..
Jeg har sett hva dei skriver (som en delvis nøytral person som er i begge "leirer") og utfra det, så er flesteparten fra begge "leirer" enige. :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ja nå har innlegget over stått så pass lenge at vi er nok enige alle sammen sånn ca ::)

Linn har jo og kabler, deres dyreste signalkabel koster ca 2500,- i Norge.
Dei får statig inn kabler fra kabelprodusenter, men ingen er bedre sier dei.

Ny referanse?

Hvor får en kjøpe den?

Topp Bunn