Forsterkere Har NAD M12 mange konkurrenter?

M

MusicBear

Gjest
Ingen tvil om at NAD M12 er flott - jeg vil si råflott! Med tilhørende forsterker - enda flottere!

Er NAD M51 et unikt produkt, alle egenskaper, muligheter og pris tatt i betraktning?

Umulig (mener jeg) å få bra forforsterker og bra DAC til under 30.000, der NAD M51 ligger i pris og da med sobert design på kjøpet. Samt streaming for 2.500 mer, HDMI inn for ca. 2.000 mer.

Noen som mener jeg tar feil?
Hvem er da konkurrentene?

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.028
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Innebygget DAC er fint for mange... men er svært sjeldens man finner en totaltpakke som er "bra nok" for en audiofil :(. Har selv Preamp med DAC innganger på felles anlegget i huset, men det er for enkelthetens skyld. DAC'en inni NAD'en er et "fordyrende" ledd som kanskje ikke alle er like interresert i å betale for?!

For folk flest er det knall med "alt i et" produkt. Og NAD er jo rimelig alene med tanke på funksjoner og pris.

Syns det er rart NAD ikke laget en integret utgave av M12 og M22 for å gjøre totalpakka komplett...

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.812
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Innebygget DAC er fint for mange... men er svært sjeldens man finner en totaltpakke som er "bra nok" for en audiofil :(. Har selv Preamp med DAC innganger på felles anlegget i huset, men det er for enkelthetens skyld. DAC'en inni NAD'en er et "fordyrende" ledd som kanskje ikke alle er like interresert i å betale for?!

For folk flest er det knall med "alt i et" produkt. Og NAD er jo rimelig alene med tanke på funksjoner og pris.

Syns det er rart NAD ikke laget en integret utgave av M12 og M22 for å gjøre totalpakka komplett...
Enig, synes det er veldig rart at M3 er faset ut uten noen arvtager.
M3 kostet vel veil 25k, men ble solgt for 17k i ganske lang tid - M12/22 koster jo i dag 50k.

Vanskelig å se for seg at den nye Masters serien er lønnsom for NAD siden salgsvolumet må ha gått betraktelig ned.
En "ny M3" med dacen M51 sine innganger pluss et par ubalanserte og en balansert inngang til rundt 20k burde feid de fleste konkurrenter av banen :)

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg valgte NAD M12/M22 og fremfor M51/M3. Med Bluos funker oppsettet supert. HDMI modulen kjøpte jeg, men det ble bortkastede penger med synk problemer bilde/lyd på min 4K TV. Håper det kommer en oppgradert HDMI modul. M12 har også phonotrinn, usikker på om dette er med i alternativet M3. Er godt fornøyd selv om det var mye penger, for meg.

M

MusicBear

Gjest
Spørs om ikke en integrert versjon av M12/M22 til drøyt 40 lapper hadde feid mye av banen, M2 er jo uansett historie og etterlater seg et hull.

Kan være komboen M12/M22 hva pris/ytelser angår faktisk ER verdt sine kroner med god margin.

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.028
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Ser man på konkurentene... så kan man jo faktisk dra inn f.eks Yamaha, Marantz og Onkyo sine prosessorer.... de spiller jo som ei kule i stereo også.. skal ikke se bort ifra at en av disse faktisk spenner beina ifra NAD, og da ha enda flere "features".. Ikke noe imot NAD altså :).

EDIT: Enten vi liker det eller ikke.. så syns jeg at surround produkter nærmer seg stereoproduktene mer og mer, spesielt de separerte løsningene.

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Ser man på konkurentene... så kan man jo faktisk dra inn f.eks Yamaha, Marantz og Onkyo sine prosessorer.... de spiller jo som ei kule i stereo også.. skal ikke se bort ifra at en av disse faktisk spenner beina ifra NAD, og da ha enda flere "features".. Ikke noe imot NAD altså :).

EDIT: Enten vi liker det eller ikke.. så syns jeg at surround produkter nærmer seg stereoproduktene mer og mer, spesielt de separerte løsningene.
Sett Stereophile skryte av Marantz sin siste prosessor, men han som skrøt hører på musikk i flerkanal. Når det er sagt var jeg ikke i tvil om hva jeg skulle velge. Det beste er vel uansett alle de valgmulighetene vi har i dag.

StianAmadeus

Medlem
Ble medlem
16.06.2012
Antall liker
20
Jeg sier ikke at jeg er uenig med deg, har selv en m3 og er veldig fornøyd med Nad. M12 er definitivt et godt kjøp, men det finnes konkurrenter. Ser skorob har nevnt noen over her (Yamaha, Marantz og Onkyo) , man har også f.eks. Parasound.
Yamaha A S2100 / S3000 er meget gode integrerte forsterkere med fint og solid design og blant annet et veldig bra riaa-trinn innebygd. Prisen er vel 20k og 37k.
Parasound har kommet med HINT som også er en meget god integrert forsterker med både DAC og riaa. Prisen på den er 30k.

Bare noen eksempler på produkt fra andre produsenter hvor man får særdeles mye for pengene. ☺

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3

Ot
NAD M32 er på veg og presentert på CES 16.

https://www.google.no/url?sa=t&sour...Wd-2OPpHp0btvWD_A&sig2=_cyhxQ9eXza28ABbybtRzg

Ser spennende ut denne.

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1

Ot
NAD M32 er på veg og presentert på CES 16.

https://www.google.no/url?sa=t&sour...Wd-2OPpHp0btvWD_A&sig2=_cyhxQ9eXza28ABbybtRzg

Ser spennende ut denne.

Ja meget spennende kommer nok til å bli en storselger. Lekkert design.

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Antall liker
850
Integrert utgave er uaktuell da M22 ikke overbeviste, men er veldig nyskjerrig på M12! Noen som har testet denne mot andre gode preamp?

PowerQuality

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.11.2012
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
NAD M51 er jo mer eller mindre blitt legendarisk. M12 er bedre, både lydmessig men også med diverse andre finesser. Har hatt M51 i flere "runder" oppgjennom årene siden lansering, og nå M12 i ca 1.5 år.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
NAD M51 er jo mer eller mindre blitt legendarisk. M12 er bedre, både lydmessig men også med diverse andre finesser. Har hatt M51 i flere "runder" oppgjennom årene siden lansering, og nå M12 i ca 1.5 år.
Hvis du har en ledig stund, kan du utdype de tre røde ordene litt...? (Spør siden selve dac'n er den samme, men det rundtliggende er forfinet i M12..)

Har selv hatt M51 i sikkert 3-4år, den er god den, men M12 virker som et kinder egg... Mulighet for BlueSound modul som nevnt, og riaatrinn. Alt-i-ett løsninger er ikke det hard-core audiofile går for, men likevel... en tiltalende pakkeløsning uansett! :)

-Kai

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hvis du har en ledig stund, kan du utdype de tre røde ordene litt...? (Spør siden selve dac'n er den samme, men det rundtliggende er forfinet i M12..)

Har selv hatt M51 i sikkert 3-4år, den er god den, men M12 virker som et kinder egg... Mulighet for BlueSound modul som nevnt, og riaatrinn. Alt-i-ett løsninger er ikke det hard-core audiofile går for, men likevel... en tiltalende pakkeløsning uansett! :)

-Kai
Lydmessig opplever jeg at M51 og M12 gjengir lyd med samme karakter. Det finnes nok langt finere ører der ute enn mine som kan si noe mer detaljert om forskjeller. Jeg mener det er de andre mulighetene i M12 og levetiden til produktet i forhold dagens og morgendagens standarder som gjør M12 bedre (samt at alt samles under samme tak i 1 løsning). Så kan vi ta diskusjonen om hvor mange av dagens og morgendagens produkter en kan kjøpe til prisen av en M12 og MDC modulene ;)

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Å kalle den legendarisk er å ta vel hardt i. Lydmessig så får man flere DACer i samme prisklasse, som er fullt på høyde med eller bedre enn NAD M51 og det finnes produkter i høyere prisklasser som er markant bedre enn M51. Vadseth sin vurdering av M51 i Fidelity er etter min mening den mest passende beskrivelsen av DACen.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
859
Sted
osøyro

Yamaha, marantz og onkyo har mange fete prosessorer , selv er jeg fan av onkyo fetere film lyd skal man lete lenge etter , så har onkyo blitt mye bedre på musikk biten også på di nyeste serien , di største onkyo prosessorene har også 4 subwoofer utganger dette er det bare onkyo som har i dag. Skulle jeg ha valgt prosessor i dag har det nok blitt Yamaha cx-a 5100 den er litt foran onkyo på musikk biten. Nad har gode forforsterkere men jeg har valgt alle di 3 jeg skrev opp foran di , skulle jeg ha valgt ren 2 kanals forforsterker har jeg gått for bladelius uten tvil.

Imagine

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Her er det snakk om to-kanals, ikke multikanal.
Og på "vanlig" stereo har verken Yamaha, marantz eller onkyo noe å stille opp med. Eg har testa.
Bladelius koster 2-5x det M51 koster, og da ser jeg ikke helt sammenlikningsgrunnlaget.

Back to topic, stereodac, med preamp, og HDMI inn, er disse nad'ene i ensommelig selvskap... Eneste jeg kommer på i farten er PS Audio sin DirectStream Junior, MEN HDMI'n i denne er kun for I2S for å motta DSD fra PS audio sin egen transport... MEN igjen, helt anna prisklasse.

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
102
Torget vurderinger
1
Kjapt OT, er det mulig å "loope" inn en digital EQ (DDRC-22D) på en M12?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har ikke hørt nad din. Men har ikke Oppo både hdmi og volumkontroll?
Lurer også på om Ayre dine Cdspillere har dette. Her er jeg usikker

Ellers så finnes det jo en del hdmi til spdif overganger.

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Jeg har M51 som forforsterker i anlegget i stua, og er godt fornøyd med den :)
i kjelleren har jeg kinoopplegg med emotiva xmc-1, jeg mener den er hakket bedre enn M51 og bedre enn Nad 15 hd....
emotiva har også en stereo forforsterker som heter xsp-1 som skal være bra og en dac som heter dc-1.
importert koster vel en xsp-1 ca 12 lapper og en dc-1 ca 7 lapper.....

Topp Bunn