Har Norsk HifiCenter gått konkurs?

Stereofix

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
595
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
HiFiHuset Tromsø er ikke konkus nei!, Butikken ble fusjonert med HiFiHuset AS for en tid tilbake, er nå en avdeling av HiFiHuset AS :)

Mvh.
Stereofix

N

nb

Gjest
Stereofix skrev:
HiFiHuset Tromsø er ikke konkus nei!, Butikken ble fusjonert med HiFiHuset AS for en tid tilbake, er nå en avdeling av HiFiHuset AS :)

Mvh.
Stereofix
Det var da enda godt!

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
834
Vel, dette har jeg ikke greie på, men en fusjon og en tvangsavvikling kan da umulig være det samme? Men hvis vanlige kunder ikke merker noen forskjell er det sikkert greit.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Tubesnake skrev:
Stereofix skrev:
HiFiHuset Tromsø er ikke konkus nei!
Nei, det er tvangsavviklet. Uten at det har noen praktisk betydning.
Har du lyst til å utdype denne?

Ble det tvangsavviklet for så å bli startet opp igjen gjennom Hifihuset?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.837
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Et selskap som er oppløst kan ikke fusjonere med noe som helst siden det ikke er noe å fusjonere. Så selskapet er opphørt. Om man velger å overlate gjenværende varebeholdninger, avtaler og annet til et annet selskap så er jo det helt kurant selvsagt, men å fremstille det som en fusjon er feil.

N

nb

Gjest
Siden innehaver av Hi-Fi Huset i Tromsø er moderator på forumet er det kanskje ikke så mye vits å spekulere. Han kan jo selv komme med historien om hva som har skjedd om han ønsker, om han ikke ønsker er det sikkert en god grunn til det.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.837
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Helt sikkert. Og merk at en tvangsopplsøning heller ikke er det samme som en konkurs. Det kan være masse verdier her som kan føres over i et samarbeid med et annet selskap.

F

fjellvåk

Gjest
nb skrev:
Siden innehaver av Hi-Fi Huset i Tromsø er moderator på forumet er det kanskje ikke så mye vits å spekulere. Han kan jo selv komme med historien om hva som har skjedd om han ønsker, om han ikke ønsker er det sikkert en god grunn til det.
Det er ikke så mye å spekulere i, alt står klart og tydelig på sidene til Brønnøysundregistrene, at man velger å ikke tro på det eller stille seg tvilende er en helt annen sak, det betyr ingenting allikevel. Å ikke levere inn regnskap for 2008 er ikke det samme som å fusjonere.

N

nb

Gjest
fjellvåk skrev:
Det er ikke så mye å spekulere i, alt står klart og tydelig på sidene til Brønnøysundregistrene, at man velger å ikke tro på det eller stille seg tvilende er en helt annen sak, det betyr ingenting allikevel. Å ikke levere inn regnskap for 2008 er ikke det samme som å fusjonere.
Neida, jeg tenkte mer på grunnen til at det gikk som det gikk.

F

fjellvåk

Gjest
nb skrev:
fjellvåk skrev:
Neida, jeg tenkte mer på grunnen til at det gikk som det gikk.
Ikke sikkert han vil det nei, ikke noe kjekt slike ting.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Merkelig.
Hi-Fi huset i Tromsø er da i dag en del av Hi-Fi Huset AS, som ikke er konkurs.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
erato skrev:
Helt sikkert. Og merk at en tvangsopplsøning heller ikke er det samme som en konkurs. Det kan være masse verdier her som kan føres over i et samarbeid med et annet selskap.
Det er det opp til tvangsavviklingsboets bestyrer å avgjøre. Som regel avvikles slike bo etter konkursloven.

F

fjellvåk

Gjest
Tubesnake skrev:
erato skrev:
Det er det opp til tvangsavviklingsboets bestyrer å avgjøre. Som regel avvikles slike bo etter konkursloven.
Riktig, også i denne saken
"Aksjeselskapet er ved rettens kjennelse besluttet oppløst i medhold av aksjeloven §16-15. Avviklingen vil skje etter reglene i Konkursloven og Dekningsloven."

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Før en fusjon kan gjennomføres skal vedtektsendringer i begge selskap gjennomføres og kunngjøres i Brønnøysund. Det er ikke tilfelle her, og Hi Fi Huset Tromsø AS er derfor en uavhengig juridisk enhet fram til tingrettens beslutning om tvangsoppløsning.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Trodde at shopen i Tromsø nærmest var en underavdeling av HiFI Huset i Bærum hele tiden jeg.
Noe tyder på at det ikke lenger heter HiFihuset i Bærum men bare HiFiHuset A/S, kanskje ikke så rart all den tid det ikke lenger ligger i Bærum men Asker (Nesbru)

Styreleder i HiFi huset Tromsø var Andre som jo er mister HIFihuset himself, med Bjørn H. som varamedlem.

Noen gifter seg i slutten av Juli, siden shopen på Nesbru er stengt den uka av den grunn (bryllup).
Det er jo en form for fusjon det ;D

Mvh.KW

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
Er du sikker på dette? Jeg fikk nemlig nye rør på garanti nå, hvor reperasjonen ble utført på vegne av Norsk HifiCenter av et eksternt selskap.
Nå i etterkant har jeg plutselig fått beskjed om at jeg må betale denne reperasjonen selv siden NHC har gått konkurs, for deretter å selv måtte rette et krav mot boet på summen.

Nå er summen såpass lav, og jeg har fått rør som var bedre enn de som sto i fra før så dette er ikke noe stort problem, men jeg er nok ikke så sikker på det du sier her.
Er summen lav bryr du deg kanskje ikke, men jeg kan aldri tenke meg at et verksted kan sende regningene videre til sluttkunde fordi deres egen kunde er konkurs. Det er de som må forholde seg til boet, ikke du. Du har levert inn noe til reparasjon, og det er av null interesse hvem som foretar reparasjonen. Jeg ville ikke betalt, for det er ikke du som er kunde hos reparatøren.

T

timc

Gjest
marsboer skrev:
men jeg kan aldri tenke meg at et verksted kan sende regningene videre til sluttkunde fordi deres egen kunde er konkurs.

Dersom importør for merket er konkurs kan verksted gjøre dette. Da er det kunden som sitter med svarteper. Er det derimot bare en forhandler som har gått under går regningen til importøren. Noe den gjør til slutt i de aller fleste tilfeller.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
timc skrev:
marsboer skrev:
men jeg kan aldri tenke meg at et verksted kan sende regningene videre til sluttkunde fordi deres egen kunde er konkurs.

Dersom importør for merket er konkurs kan verksted gjøre dette. Da er det kunden som sitter med svarteper. Er det derimot bare en forhandler som har gått under går regningen til importøren. Noe den gjør til slutt i de aller fleste tilfeller.
Huff da. Det gjelder å sjekke sunnheten til småfirmaer før noe leveres til rep, men her dreier det seg heldigvis om en liten sum.

Edit: Hvis det er slik at det er samme person som står for importen under nytt firmanavn så synes jeg vedkommende burde ta regningen, og ikke skjule seg bak lover her. I og med at det er en praksis som ofte følges så bør personen være stor nok til å gjøre det. Personlig ville jeg aldri handlet Sugden eller Spendor igjen hvis importøren løper fra sitt moralske ansvar ved å skifte foretaksnummer. Det er ikke en sympatisk oppførsel imo.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
539
Torget vurderinger
1
Det er DU som er kunde hos verksted. Om produktet repares under garanti eller reklamasjon, så er det først da importør overtar regningen.
Men om et produkt har blitt reparert og kunden har vært i den tro at dette ble gjort på garanti (og i Marsboers tilfelle så var også verkstedet av den oppfatning), så kan ikke regningen sendes til kunde uten at han ble informert om det på forhånd. Normalt kan man komme til et kompromiss med verkstedet, eller så kan man betale hele beløpet om det er mindre beløp. Men det er ikke noe i veien for å nekte et rødt øre. Man da kan da heller ikke nekte verkstedet å omgjøre reparasjonen :) Sånn helt i teorien altså.

F

fjellvåk

Gjest
baluba skrev:
timc skrev:
marsboer skrev:

Huff da. Det gjelder å sjekke sunnheten til småfirmaer før noe leveres til rep, men her dreier det seg heldigvis om en liten sum.
Hadde nok også tenkt meg veeeeldig godt om hvis forskuddsbetaling ved kjøp blir nevnt i "kjøpsforhandlinger" i disse tider....

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.724
Sted
Phobos
Jeg ønsker ikke å gjøre en prinsippsak ut av akkurat mitt tilfelle. Jeg kommer til å betale uten noen form for klaging, men kun fordi rørene jeg fikk faktisk var bedre enn de som sto der originalt slik at jeg fikk en ytterligere merverdi enn kun et fungerende produkt (fikk nye Golden Dragon 12AU7A i stedet for Electro Harmonix)

S

Stereo_Mono

Gjest
fjellvåk skrev:
baluba skrev:
timc skrev:
marsboer skrev:

Hadde nok også tenkt meg veeeeldig godt om hvis forskuddsbetaling ved kjøp blir nevnt i "kjøpsforhandlinger" i disse tider....
Godt poeng. Jeg nølte jo ikke meg sette inn 20k til konto ved kjøp av Sugden tidligere i år.
Den praksisen skal jeg ikke bruke lenger. Cash eller kort ved henting.
Kunne blitt en dyr lærepenge om timingen var feil i forhold til en evt konkurs.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
834
digiman skrev:
Godt poeng. Jeg nølte jo ikke meg sette inn 20k til konto ved kjøp av Sugden tidligere i år.
Den praksisen skal jeg ikke bruke lenger. Cash eller kort ved henting.
Kunne blitt en dyr lærepenge om timingen var feil i forhold til en evt konkurs.
Ja, vet ikke hva andre gjør, men jeg har faktisk aldri betalt hifi på forskudd. Men nå har jo jeg en tendens til å kjøpe komponenter som står utstillt fysisk i hifi-butikker - jeg kjøper ting jeg ser med mine egne øyner :)

N

nb

Gjest
Jeg hadde aldri forhåndsbetalt, særlig ikke med de leveringstidene det til tider opereres med. Krav om det bør starte litt bjelleklang

På en annen side skjønner jeg at det ikke er kult for forhandlere å ta inn dyre produkter som er vanskelig å få solgt og så ombestemmer kunden seg / kjøper brukt i mellomtiden. Et visst depositum kan i slike tilfeller muligens være en mellomløsning slik at kjøper viser at han faktisk har tenkt å kjøpe produktet.

S

Stereo_Mono

Gjest
nb skrev:
Jeg hadde aldri forhåndsbetalt, særlig ikke med de leveringstidene det til tider opereres med. Krav om det bør starte litt bjelleklang

På en annen side skjønner jeg at det ikke er kult for forhandlere å ta inn dyre produkter som er vanskelig å få solgt og så ombestemmer kunden seg / kjøper brukt i mellomtiden. Et visst depositum kan i slike tilfeller muligens være en mellomløsning slik at kjøper viser at han faktisk har tenkt å kjøpe produktet.
Ser den ja. I mitt tilfelle var det betal og hent neste dag da han ikke hadde betalingsterminal. 20k i kontanter i 2010 krever jo bankbesøk. Bank filialer er man jo knapt velkommen i lenger. Når jeg tenker meg om har jeg heller ingen bank å gå til lenger. Alt er jo bare nettbasert nå. Helt offtopic, men hadde vært kjekt med minibanker som gir deg mere en 9900,- :)

N

nb

Gjest
digiman skrev:
Ser den ja. I mitt tilfelle var det betal og hent neste dag da han ikke hadde betalingsterminal. 20k i kontanter i 2010 krever jo bankbesøk. Bank filialer er man jo knapt velkommen i lenger. Når jeg tenker meg om har jeg heller ingen bank å gå til lenger. Alt er jo bare nettbasert nå. Helt offtopic, men hadde vært kjekt med minibanker som gir deg mere en 9900,- :)
Kontantbetaling av 20k i 2010 bør også få det til å skurre litt, med mindre det er privatperson man kjøper av da...

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.904
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
................ Personlig ville jeg aldri handlet Sugden eller Spendor igjen hvis importøren løper fra sitt moralske ansvar ved å skifte foretaksnummer. Det er ikke en sympatisk oppførsel imo.
Enig.
Maxwell var importør av begge disse merkene før, og Norsk HifiCenter prøvde nylig å båberope seg importørstatus for Harbeth også, noe som ikke stemte, så det hele blir litt uklart syns jeg. Som Sugden-eier vil jeg vite dette, så jeg kontakter Maxwell evt. Sugden direkte for å få klarhet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
digiman skrev:
Helt offtopic, men hadde vært kjekt med minibanker som gir deg mere en 9900,- :)
Hadde vi ikke hatt kriminalitet kunne den grensa vært langt høyere.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.837
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:

På en annen side skjønner jeg at det ikke er kult for forhandlere å ta inn dyre produkter som er vanskelig å få solgt og så ombestemmer kunden seg / kjøper brukt i mellomtiden.
Er ikke det bare å inngå en kjøpekontrakt nar kjøp avtales da, og så betale når varen leveres? Sånn gjør bilforhandlere. Men så er jo biler riktignok designet etter fysiske lover da, så kanskje Hi-Fi-bransjen er annerledes også når det gjelder oppgjør?

S

Stereo_Mono

Gjest
nb skrev:
digiman skrev:
Kontantbetaling av 20k i 2010 bør også få det til å skurre litt, med mindre det er privatperson man kjøper av da...
Enig! Å drive butikk uten betalingsterminal i 2010 er jo også helt bak mål.

S

Stereo_Mono

Gjest
Jøgga skrev:
baluba skrev:
................ Personlig ville jeg aldri handlet Sugden eller Spendor igjen hvis importøren løper fra sitt moralske ansvar ved å skifte foretaksnummer. Det er ikke en sympatisk oppførsel imo.
Enig.
Maxwell var importør av begge disse merkene før, og Norsk HifiCenter prøvde nylig å båberope seg importørstatus for Harbeth også, noe som ikke stemte, så det hele blir litt uklart syns jeg. Som Sugden-eier vil jeg vite dette, så jeg kontakter Maxwell evt. Sugden direkte for å få klarhet.
Gi gjerne en oppdatert tilbakemelding Jøgga. Er jo i samme båt som deg rundt temaet med Sugden.

N

nb

Gjest
digiman skrev:
En indikator på et noe avslappet forhold til mva og slikt, uten at jeg på noensomhelst måte skal påstå at så er tilfelle i her.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
834
nb skrev:
digiman skrev:
En indikator på et noe avslappet forhold til mva og slikt, uten at jeg på noensomhelst måte skal påstå at så er tilfelle i her.
Mener jeg leste en plass at fra neste år bør du ikke betale summer over 10k kontant. Dette fordi du da kan risikerer å måtte skatte for beløpet hvis selgeren ikke betaler skatt (og skattemyndighetene oppdager dette). Visstnok en regel som innføres i kampen mot svart arbeid. Typisk eksempel er hvis du betaler vanskehjelp kontant, og vaskehjelpa ikke betaler skatt for pengene (og skattemyndighetene regner selvsagt hva du har betalt vaskehjelpa gjennom hele året). I praksis betyr vel dette at en ikke bør betale hifi kontant hvis en kjøper fra registrerte foretak!

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
torem skrev:
Mener jeg leste en plass at fra neste år bør du ikke betale summer over 10k kontant. Dette fordi du da kan risikerer å måtte skatte for beløpet hvis selgeren ikke betaler skatt (og skattemyndighetene oppdager dette). Visstnok en regel som innføres i kampen mot svart arbeid. Typisk eksempel er hvis du betaler vanskehjelp kontant, og vaskehjelpa ikke betaler skatt for pengene (og skattemyndighetene regner selvsagt hva du har betalt vaskehjelpa gjennom hele året). I praksis betyr vel dette at en ikke bør betale hifi kontant hvis en kjøper fra registrerte foretak!
Det ligger noe slikt i forslag til statsbusjett for 2010, men dette gjelder først og fremst kjøp av tjenester.
http://e24.no/makro-og-politikk/article3316558.ece

S

Smorte24

Gjest
digiman skrev:
nb skrev:
digiman skrev:
Forhandleren blir belastet kostnadmessig hvis kunden bruker kort, tror den nå er satt ned til 0,2%, mener den var en del høyere før.

Og i denne bransjen virker det som vært øre teller, fordi de har også hard konkurranse med forhandlere i utlandet.

Regner med at de fleste på forumet presser forhandleren på pris, deretter får forhandleren en ekstra kostnad hvis du betaler med kort.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
TRiste greier dette , og bør være en påminnelse om å ikke legge igjen totale , store kjøpssummer i butikker , uansett hvor store de er.....det KAN gå galt....

Har du ikke pengene å forlise , så ikke betal hele varen på forskudd.....

Jeg skal i allefall slutte med det.

Kjøpte akkurat en riaa nå, betalte 4k i dep. på en riaa til 45k , det var helt akseptabelt hos stereofil a/s i allefall , uten diskusjoner...

Det har vært mye styr rundt nhc og dette med Maxwll og ikke maxwell , import og harbeth etc.....

Kanskje like greit at det ikke drives forretning dersom det ikke går ?

Mange om beinet , og for ett par år siden røyk jo FRYD HI_FI også , der driver innehavern fortsatt med garantisaker , og han følger opp sine salg , ( han var ikke importør av noe som helst vel og merke) og får vel således dekket sitt hos forhandlere...

Jeg vet at også han , har kjøpt varer av nhc , så vi får håpe at disse varene holder mål.

Mvh ES

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg tror ikke "forlovelsen" med Maxwell noen gang kunne ende i et ekteskap. Så gikk det altså den veien høna sparker.
Om beilingen til en aktør på Sørlandet vil føre til noe........?
Ikke lett å samarbeide i denne bransjen ser det ut til.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Underlig å lese progresjonen i Brønnøysundregisteret parallelt med tråden til Hi-fi Huset i Tromsø... Virker som det kom brått på, men det burde det ikke gjort. Kan ikke si jeg bidro enormt til drifta, men det var jo den eneste skikkelige hi-fi nerdesjappa her oppe, så det er vemodig likevel.

Uansett lukter gribben i meg lave priser på en del meget spennende produkter, om ikke her i Tromsø, så i forbindelse med NHC.

Topp Bunn