Det var da enda godt!Stereofix skrev:HiFiHuset Tromsø er ikke konkus nei!, Butikken ble fusjonert med HiFiHuset AS for en tid tilbake, er nå en avdeling av HiFiHuset AS
Mvh.
Stereofix
Nei, det er tvangsavviklet. Uten at det har noen praktisk betydning.Stereofix skrev:HiFiHuset Tromsø er ikke konkus nei!
Har du lyst til å utdype denne?Tubesnake skrev:Nei, det er tvangsavviklet. Uten at det har noen praktisk betydning.Stereofix skrev:HiFiHuset Tromsø er ikke konkus nei!
Det er ikke så mye å spekulere i, alt står klart og tydelig på sidene til Brønnøysundregistrene, at man velger å ikke tro på det eller stille seg tvilende er en helt annen sak, det betyr ingenting allikevel. Å ikke levere inn regnskap for 2008 er ikke det samme som å fusjonere.nb skrev:Siden innehaver av Hi-Fi Huset i Tromsø er moderator på forumet er det kanskje ikke så mye vits å spekulere. Han kan jo selv komme med historien om hva som har skjedd om han ønsker, om han ikke ønsker er det sikkert en god grunn til det.
Neida, jeg tenkte mer på grunnen til at det gikk som det gikk.fjellvåk skrev:Det er ikke så mye å spekulere i, alt står klart og tydelig på sidene til Brønnøysundregistrene, at man velger å ikke tro på det eller stille seg tvilende er en helt annen sak, det betyr ingenting allikevel. Å ikke levere inn regnskap for 2008 er ikke det samme som å fusjonere.
Ikke sikkert han vil det nei, ikke noe kjekt slike ting.nb skrev:Neida, jeg tenkte mer på grunnen til at det gikk som det gikk.fjellvåk skrev:Det er ikke så mye å spekulere i, alt står klart og tydelig på sidene til Brønnøysundregistrene, at man velger å ikke tro på det eller stille seg tvilende er en helt annen sak, det betyr ingenting allikevel. Å ikke levere inn regnskap for 2008 er ikke det samme som å fusjonere.
Det er det opp til tvangsavviklingsboets bestyrer å avgjøre. Som regel avvikles slike bo etter konkursloven.erato skrev:Helt sikkert. Og merk at en tvangsopplsøning heller ikke er det samme som en konkurs. Det kan være masse verdier her som kan føres over i et samarbeid med et annet selskap.
Riktig, også i denne sakenTubesnake skrev:Det er det opp til tvangsavviklingsboets bestyrer å avgjøre. Som regel avvikles slike bo etter konkursloven.erato skrev:Helt sikkert. Og merk at en tvangsopplsøning heller ikke er det samme som en konkurs. Det kan være masse verdier her som kan føres over i et samarbeid med et annet selskap.
Er summen lav bryr du deg kanskje ikke, men jeg kan aldri tenke meg at et verksted kan sende regningene videre til sluttkunde fordi deres egen kunde er konkurs. Det er de som må forholde seg til boet, ikke du. Du har levert inn noe til reparasjon, og det er av null interesse hvem som foretar reparasjonen. Jeg ville ikke betalt, for det er ikke du som er kunde hos reparatøren.marsboer skrev:Er du sikker på dette? Jeg fikk nemlig nye rør på garanti nå, hvor reperasjonen ble utført på vegne av Norsk HifiCenter av et eksternt selskap.
Nå i etterkant har jeg plutselig fått beskjed om at jeg må betale denne reperasjonen selv siden NHC har gått konkurs, for deretter å selv måtte rette et krav mot boet på summen.
Nå er summen såpass lav, og jeg har fått rør som var bedre enn de som sto i fra før så dette er ikke noe stort problem, men jeg er nok ikke så sikker på det du sier her.
marsboer skrev:men jeg kan aldri tenke meg at et verksted kan sende regningene videre til sluttkunde fordi deres egen kunde er konkurs.
Huff da. Det gjelder å sjekke sunnheten til småfirmaer før noe leveres til rep, men her dreier det seg heldigvis om en liten sum.timc skrev:marsboer skrev:men jeg kan aldri tenke meg at et verksted kan sende regningene videre til sluttkunde fordi deres egen kunde er konkurs.
Dersom importør for merket er konkurs kan verksted gjøre dette. Da er det kunden som sitter med svarteper. Er det derimot bare en forhandler som har gått under går regningen til importøren. Noe den gjør til slutt i de aller fleste tilfeller.
Hadde nok også tenkt meg veeeeldig godt om hvis forskuddsbetaling ved kjøp blir nevnt i "kjøpsforhandlinger" i disse tider....baluba skrev:Huff da. Det gjelder å sjekke sunnheten til småfirmaer før noe leveres til rep, men her dreier det seg heldigvis om en liten sum.timc skrev:marsboer skrev:men jeg kan aldri tenke meg at et verksted kan sende regningene videre til sluttkunde fordi deres egen kunde er konkurs.
Dersom importør for merket er konkurs kan verksted gjøre dette. Da er det kunden som sitter med svarteper. Er det derimot bare en forhandler som har gått under går regningen til importøren. Noe den gjør til slutt i de aller fleste tilfeller.
Godt poeng. Jeg nølte jo ikke meg sette inn 20k til konto ved kjøp av Sugden tidligere i år.fjellvåk skrev:Hadde nok også tenkt meg veeeeldig godt om hvis forskuddsbetaling ved kjøp blir nevnt i "kjøpsforhandlinger" i disse tider....baluba skrev:Huff da. Det gjelder å sjekke sunnheten til småfirmaer før noe leveres til rep, men her dreier det seg heldigvis om en liten sum.timc skrev:marsboer skrev:men jeg kan aldri tenke meg at et verksted kan sende regningene videre til sluttkunde fordi deres egen kunde er konkurs.
Ja, vet ikke hva andre gjør, men jeg har faktisk aldri betalt hifi på forskudd. Men nå har jo jeg en tendens til å kjøpe komponenter som står utstillt fysisk i hifi-butikker - jeg kjøper ting jeg ser med mine egne øynerdigiman skrev:Godt poeng. Jeg nølte jo ikke meg sette inn 20k til konto ved kjøp av Sugden tidligere i år.
Den praksisen skal jeg ikke bruke lenger. Cash eller kort ved henting.
Kunne blitt en dyr lærepenge om timingen var feil i forhold til en evt konkurs.
Ser den ja. I mitt tilfelle var det betal og hent neste dag da han ikke hadde betalingsterminal. 20k i kontanter i 2010 krever jo bankbesøk. Bank filialer er man jo knapt velkommen i lenger. Når jeg tenker meg om har jeg heller ingen bank å gå til lenger. Alt er jo bare nettbasert nå. Helt offtopic, men hadde vært kjekt med minibanker som gir deg mere en 9900,-nb skrev:Jeg hadde aldri forhåndsbetalt, særlig ikke med de leveringstidene det til tider opereres med. Krav om det bør starte litt bjelleklang
På en annen side skjønner jeg at det ikke er kult for forhandlere å ta inn dyre produkter som er vanskelig å få solgt og så ombestemmer kunden seg / kjøper brukt i mellomtiden. Et visst depositum kan i slike tilfeller muligens være en mellomløsning slik at kjøper viser at han faktisk har tenkt å kjøpe produktet.
Kontantbetaling av 20k i 2010 bør også få det til å skurre litt, med mindre det er privatperson man kjøper av da...digiman skrev:Ser den ja. I mitt tilfelle var det betal og hent neste dag da han ikke hadde betalingsterminal. 20k i kontanter i 2010 krever jo bankbesøk. Bank filialer er man jo knapt velkommen i lenger. Når jeg tenker meg om har jeg heller ingen bank å gå til lenger. Alt er jo bare nettbasert nå. Helt offtopic, men hadde vært kjekt med minibanker som gir deg mere en 9900,-
Enig.baluba skrev:................ Personlig ville jeg aldri handlet Sugden eller Spendor igjen hvis importøren løper fra sitt moralske ansvar ved å skifte foretaksnummer. Det er ikke en sympatisk oppførsel imo.
Hadde vi ikke hatt kriminalitet kunne den grensa vært langt høyere.digiman skrev:Helt offtopic, men hadde vært kjekt med minibanker som gir deg mere en 9900,-
Er ikke det bare å inngå en kjøpekontrakt nar kjøp avtales da, og så betale når varen leveres? Sånn gjør bilforhandlere. Men så er jo biler riktignok designet etter fysiske lover da, så kanskje Hi-Fi-bransjen er annerledes også når det gjelder oppgjør?nb skrev:Jeg hadde aldri forhåndsbetalt, særlig ikke med de leveringstidene det til tider opereres med. Krav om det bør starte litt bjelleklang
På en annen side skjønner jeg at det ikke er kult for forhandlere å ta inn dyre produkter som er vanskelig å få solgt og så ombestemmer kunden seg / kjøper brukt i mellomtiden.
Enig! Å drive butikk uten betalingsterminal i 2010 er jo også helt bak mål.nb skrev:Kontantbetaling av 20k i 2010 bør også få det til å skurre litt, med mindre det er privatperson man kjøper av da...digiman skrev:Ser den ja. I mitt tilfelle var det betal og hent neste dag da han ikke hadde betalingsterminal. 20k i kontanter i 2010 krever jo bankbesøk. Bank filialer er man jo knapt velkommen i lenger. Når jeg tenker meg om har jeg heller ingen bank å gå til lenger. Alt er jo bare nettbasert nå. Helt offtopic, men hadde vært kjekt med minibanker som gir deg mere en 9900,-
Gi gjerne en oppdatert tilbakemelding Jøgga. Er jo i samme båt som deg rundt temaet med Sugden.Jøgga skrev:Enig.baluba skrev:................ Personlig ville jeg aldri handlet Sugden eller Spendor igjen hvis importøren løper fra sitt moralske ansvar ved å skifte foretaksnummer. Det er ikke en sympatisk oppførsel imo.
Maxwell var importør av begge disse merkene før, og Norsk HifiCenter prøvde nylig å båberope seg importørstatus for Harbeth også, noe som ikke stemte, så det hele blir litt uklart syns jeg. Som Sugden-eier vil jeg vite dette, så jeg kontakter Maxwell evt. Sugden direkte for å få klarhet.
En indikator på et noe avslappet forhold til mva og slikt, uten at jeg på noensomhelst måte skal påstå at så er tilfelle i her.digiman skrev:Enig! Å drive butikk uten betalingsterminal i 2010 er jo også helt bak mål.
Mener jeg leste en plass at fra neste år bør du ikke betale summer over 10k kontant. Dette fordi du da kan risikerer å måtte skatte for beløpet hvis selgeren ikke betaler skatt (og skattemyndighetene oppdager dette). Visstnok en regel som innføres i kampen mot svart arbeid. Typisk eksempel er hvis du betaler vanskehjelp kontant, og vaskehjelpa ikke betaler skatt for pengene (og skattemyndighetene regner selvsagt hva du har betalt vaskehjelpa gjennom hele året). I praksis betyr vel dette at en ikke bør betale hifi kontant hvis en kjøper fra registrerte foretak!nb skrev:En indikator på et noe avslappet forhold til mva og slikt, uten at jeg på noensomhelst måte skal påstå at så er tilfelle i her.digiman skrev:Enig! Å drive butikk uten betalingsterminal i 2010 er jo også helt bak mål.
Det ligger noe slikt i forslag til statsbusjett for 2010, men dette gjelder først og fremst kjøp av tjenester.torem skrev:Mener jeg leste en plass at fra neste år bør du ikke betale summer over 10k kontant. Dette fordi du da kan risikerer å måtte skatte for beløpet hvis selgeren ikke betaler skatt (og skattemyndighetene oppdager dette). Visstnok en regel som innføres i kampen mot svart arbeid. Typisk eksempel er hvis du betaler vanskehjelp kontant, og vaskehjelpa ikke betaler skatt for pengene (og skattemyndighetene regner selvsagt hva du har betalt vaskehjelpa gjennom hele året). I praksis betyr vel dette at en ikke bør betale hifi kontant hvis en kjøper fra registrerte foretak!
Forhandleren blir belastet kostnadmessig hvis kunden bruker kort, tror den nå er satt ned til 0,2%, mener den var en del høyere før.digiman skrev:Enig! Å drive butikk uten betalingsterminal i 2010 er jo også helt bak mål.nb skrev:Kontantbetaling av 20k i 2010 bør også få det til å skurre litt, med mindre det er privatperson man kjøper av da...digiman skrev:Ser den ja. I mitt tilfelle var det betal og hent neste dag da han ikke hadde betalingsterminal. 20k i kontanter i 2010 krever jo bankbesøk. Bank filialer er man jo knapt velkommen i lenger. Når jeg tenker meg om har jeg heller ingen bank å gå til lenger. Alt er jo bare nettbasert nå. Helt offtopic, men hadde vært kjekt med minibanker som gir deg mere en 9900,-